Šta je novo?

Tramvaji

Više puta sam ovo pominjao ovaj stanični stub je bio najbolji, šteta što ih više nema. Bili us postavljeni uglavnom po centru i delu šireg centra.
AKo se dobro sećam u polju linije je pisao prvi i poslednji polazak, interval i prvo i poslednje stajlište. Sa jedne strane je bila gsp kompletna mapa sa mrežom linija, a sa druge mapa Beograda. Kao što se vidi još onda je postojao kod stanice. Naravno nisu baš ni sve stanice u centru imale ovakav stub, ali sve veće i važnije jesu.
 
Možda reorganizovati način rada komunalnih firmi? Najlakše reći ukinuti. Privatnici su se inače pokazali zlatnim kod nas, kao i onaj deo državnih organa koji bi trebali da vrše nadzor njihovog rada. Kad bi se Grad malo više pozabavio uslovima rada, zaradama, kretenskim tenderisanjem za svaku glupost, umanjio politikanstvo po komunalnim firmama itd., možda bi išlo to na bolje. No, ukinuti je ipak najlakše. Inače, sve druge komunalne firme cvetaju, i apsolutno sjajno rade. Nego, tako je to kad se nečiji rad mnogo više vidi u odnosu na ostale, pa on uvek ispada najgori. Ako ne vidite probleme u funkcionisanju "Čistoće" i "Vodovoda", na primer, to ne znači da oni ne postoje, a i te kako ima gluposti i kod njih, a u smislu krpačina i nedostataka koje čega sa sve sredstvima za rad.
 
Приватници су већи пилићари од ГСП, узимају стране возаче из Азије, купују крш возила из Азије, тегле аутобусе аутобусима, често нема поштовања реда вожње, и пилићаре се са соло возилима.
 
Treba poboljšati, a ne ukinuti. Ko će onda da vozi? Ovi pilićari privatni?
Ja bih dodao - ukinuti postojeći i osnovati novi. To su čini mi se francuzi znali da urade sa javnim firmama kada bi skontali da su zaposleni međusobno umreženi, da se ne može promeniti radne navike i organizovati efikasno posao.
Naravno, to se neće desiti, jer kao i u svim drugim, u GSP su “udomljeni” svi koji trebaju da budu zbrinuti po političkoj zahvalnosti, rodbinskim vezama…
Odavno je izgleda posao GSP da zbrine podobne, a ne da prevozi beograđane. Ja ne razumem da evo već decenijama se sluša o neodržavanju vozila, nepostojanju planske nabavke rezervnih delova, kanibalizaciji vozila da bi se druga zakrpala - to se u postojećem preduzeću više, ubeđen sam, ne može rešiti, jer svi smatraju da je to normalno. Nažalost, u našem političkom miljeu, gde su javna preduzeća ”plen”, ni gašenje ovog, i pokretanje novog ništa ne bi promenilo jer bi svi oni koji su do ovoga doveli ”prošli” filter za zapošljavanje u novom.
Potpuno nezavisna komisija koja bi odradila stvarnu procenu potrebne administracije i stvarno potrebnih ljudi koji obavljaju kritične poslove (vozači, dispečeri, serviseri… - ubeđen sam da bi se došlo do toga da administracije može da ostane 25% sadašnje, a da nedostaje bar 40% ovih drugih) i zglavne procene kandidata je misaona imenica.
Ceo sistem izvršne vlasti je potpuno kompromitovan i koruptivan već decenijama i ovo su posledice. Nijedno javno preduzeće ne može više vršiti normalnu funkciju jer je sve podređeno pojedinačnom interesu.
 
To će onda biti "Šindleri" sa niskopodnim prikolicama (srednji ulaz), mada kao što sam pisao nema ih puno tamo više aktivno..
Činimi se da ih "BLT" ima više od "BVB-a", negde sam pročitao da ih ovi prvi imaju oko 50, ali i to je bilo davno, taj broj je sada manji i verovatno je tek određeni broj aktivno..

"BLT" je naručio 25 "Tina" tramvaja od Stadler-a koji se očekuju u Decembru 2023. tako da se poklapa sa tim planovima za donaciju.
"BVB" je planirao da poruči još 23 Flexity tramavaja da bi zamenili i poslednje Šindlere, ali su odustali zbog cene, tako da zamena tu neće skoro.
Realno od koga da je super ako ućarimo, jako se dobro drže, ali nadam se da će to biti poslednja donacija i da ćemo krenuti u neku nabavku novih tramvaja.

Inače, prilikom moje brze posete Bazelu prošle godine samo sam ovo uspeo da uhvatim od Šindlera, treba strpljenja za ulov i znanje na kojim linijama saobraćaju, jer ih ima minimalno..
DSC_6721.jpg

DSC_6725.jpg
 
Pisao i ja pre izvesnog vremena da su putovali direktori u Bazel povodom pominjanih donacija. Mislim dugo se to priča i planira, a tada se spominjalo do nekih pedeset jedinica. Inače, pisao sam i da ne smatram da je to toliko dobro za nas. Mnogo smo uljuljkani zadnjih 20 godina tim donacijama, pa ne nabavljamo ništa, niti remontujemo ovo što imamo. Neće se doveka sa tim, a i ti Schindler-i, ma kako u dobrim stanju bili, neće moći još ne znam koliko dugo da rade. Biće predstavljeni kao rešenje mnogo šireg problema, a tiče se celokupnog voznog parka. Oni mogu biti samo kratkoročno prelazno rešenje, pa i kad stignu na kraju, mislim ako stignu, opet treba nabaviti barem tridesetak novih tramvaja. Da ne ponavljam po stoti put da treba i remontovati ovo što bi se od Katica moglo zadržati.
 
Па искрено боље и Зијаче да таљигамо него да се покидају жице.
 
Hteo sam da kažem da je sramotno da saobraćaj u ovom gradu većinski zavisi od donacija i/ili rasprodaja sa belosvetskih buvljaka i viškova na lagerima.

A ništa od toga se ne bi dešavalo da su naprednjačke gluperde, umesto na prenos fudbala, dale 600 miliona na unapređenje saobraćaja i javnog prevoza. I to im nikada ne treba zaboraviti, i treba im uvek natrljavati na nos. I njima, i svima drugima koji su podržali to bacanje para na fudbal dok je Beograd saobraćajno u nikad gorem st(r)anju.
 
Ih Došljak, nadam se da se šališ🙂 Te kontejnere baš i ne moramo da vraćamo na ulice, ma koliko mi bile simpatične. Voleo bi da je ostala neka, pa ono da izađe ponekad u nekoj vrsti parade starih vozila, al nikako da se njima ponovo redovno vozim. Zato sam i pisao da smo mi naviknuti na to da trole budu stvarno neki poseban svet za sebe, a to ne treba da bude tako. Apsolutno isto vozilo kao svaki drugi autobus, samo pokretan strujom iz mreže uz pomoć elektro motora. Prilično prosta tehnologija, al kod novijih modela, verovatno mnogo više sofisticirana, što zbog komfora vožnje, što zbog performansi, što zbog potrošnje struje itd. Znači, ne smeju biti ni po čemu inferiorne u odnosu na autobuse, čak trebaju pružiti i nešto veći komfor putnicima, a iz gore pomenutog su to performanse u kombinaciji sa manjom bukom.
 
Igrom slučaja jutros u ZG uđoh u najstariju zagrebačku KT4 (g.b. 301). Čini se redovno održavana, ne trese, ne lupa.
Malo je išarana, tako da nije sigurno tek sa servisa, mada bi trebalo da imaju antigrafitni premaz, pa će se verovatno brzo skinuti ove žvrljotine spolja.

IMG_1891.jpeg
IMG_1890.jpeg
IMG_1889.jpeg
 
evo i slika nt 2249 (spolja sa reklamom - to mi se baš i ne sviđa, i iznutra) - on bi trebalo da je 2006 godište čini mi se.
IMG_1838.jpeg
IMG_1836.jpeg


Kraći je 2301 prvi sa samo tri modula (trenutno ZG ima 2, i napravljena je nova narudžba, na osnovu njih je napravljena serija za Liepaju).

IMG_1839.jpeg
 
Bio je prevoz poceo da lici na nesto pre 12-13 god dok se nisu desile napredne promene. Trebalo je samo odrzavati prevoz i nastaviti sa nabavkom novih vozila.

Sad smo opet dosli na nivo gde prvo treba nabaciti bilo kakvih vozila pa i ovih iz donacije kako bi prevoz profunkcionisao u optimalnoj varijanti, pa opet doci do nivoa gde kad to sve radi uzimati nova vozila. Do tad ce ovi novi neodrzavani Spanci vec biti za delove. Ekstra nam ide.

A sto se tice Zagreba, od izgleda preko odrzavanja do celokupnog rada sistema galakticka distanca.
 
Stigle su prve još 1985, 51 komad. Jedna od prvih linija su bile na 8, koju su do tada vozili stojadini. Vozile su i na 5, bivšoj 16 i mislim na 13.
Sada skoro isključivo popunjavaju linije 3, 8, 9, 13, parcijalno 5 i vikendima (i preko leta) na 2, e da i liniju 1.
Ovo na 7 je retkost, ali trenutno je zbog obnove dilatacionih mehanizama na pruzi i pruge na Jadranskom mostu i obnove pruge u Savskoj pola linija ispreturano, pa je tako i KT4 zalutala na 7 - samo zato sam i ušao u nju, posle se ispostavilo da je pri tome baš i g.b. 301.
Sreća pa su pri prethodnoj rekonstrukciji remetinečkog rotora izgradili tramvajsku okretnicu i kod Jadranskog mosta inače bi pola pruge u Novom Zagrebu bilo bez tramvaja (da je ostala stara konfiguracija). Sad su na NovomZagrebu tri okretnice.

Apropo komentara za stanje u BG, nisam se vozio od proletos tramvajima, ali svakako bi tramvajski podsistem tebalo vratiti u normalno stanje što pre (uključujući i povratak u funkcionalno stanje linije 3). Da li iko zna, da li postoji planirani vremenski okvir i planska dokumentacija za završetak pruge ka Rakovici, pojačanje ispravljačkih podstanica (što je verovatno najkritičnije), remont voznog parka i nabavku novih vozila, ili je sve planiranje svedeno na kratkoročne odluke i nabacivanje ideja šta bi se sledeć moglo promeniti (što tramvajski sistem prosto ne trpi). Intenzivno se pričalo o povratku pruge i u strogi centar, pa je i to zamrlo.
 
Vrh