Sve smo ovo već napravili, tramvaj još u 19. veku, prigradsku železnicu osamdesetih i devedesetih, autobuske trake i kružne prstenove takođe imamo već odavno. Parkiranje na trotoarima može biti zabranjeno koliko sutra, ako se ima volje.
Sam si rekao da "Sofija ima tri puta veću tramvajsku mrežu", a ima zapravo +50% veću. Ali svakako razvijeniju od Beograda. Dakle:
1) Tramvaj:
1.1. proširiti mrežu za 50%
1.2. ući tramvajem u strogi centar
1.3. pokriti ogromne makrolokacije: Zemun, Žarkovo, Vidikovac, "Dunavski venac" (leva obala Dunava)
1.4. mnogo kritičnih tačaka koja zahtevaju rekonstrukciju, promenu saobraćajnog rešenja: Slavija, Autokomanda, Beogradska, Trošarina, Cvetkova pijaca
1.5. trenutno je mali i zastareli vozni park
2) Prigradska železnica:
2.0. pola kapaciteta centralnog dela uništeno. Ako se ne sačuva makar NBG-Sajam-Rakovica loše nam se piše sa ili bez metroa.
2.1. Sada je jadno korišćenje izgrađenih pruga: Dvokolosečne pruge sa <=30 min intervalom, jednokolosečne 60 špic 120 van špica, preko Save i Dunava <=15minuta interval čak i subotom i nedeljom, to su neki minimumi iskorišćenosti.
2.2. uska grla kod Rakovice, stajalište Karađorđev park, Između NBG i aerodrom, južno nema celovitih dvokolosečnih pruga, čak i ako sprečimo dalja ukidanja u centralnom čvoru
2.3. zastareli i mali vozni park: velika nabavka potrebna
3) Autobuske trake:
3.1. dosta pravaca, gde se može bez eksproprijacije i sa skromnim rekonstrukcijama nemaju žute trake: Vojvođanska, Kneza Miloša, Višnjička, Kneza Višeslava, Bahtijara Vahabzade, Nikole Tesle ka Brankovom mostu...
3.2. Makrolokacije nemaju oformljenih glavnih bulevara na kojima bi uopšte mogla žuta traka: Zemun, Čukarički greben južno od Zarkova, cela Rakovica, obilazno Vidikovac-Banjica-Zvezdara-Višnjica (SMT), zatim veza Autokomanda - Zvezdara sa makar žutom trakom, leva obala Save, Dedinje i možda još nešto što nisam pomenuo.
4) Kružne prstenove? Ako ulice Kruga dvojke kuda ide tramvaj, i kombinacija Takovska-Kneza Miloša - Gazela mogu tako da se nazovu, onda jedva neka krdža. Od prstenova se ovde misli na:
4.1. UMP: kompletiranje Topčider-Autokomanda, a zatim i Autokomanda-Pančevački most bar u nekom obliku.
4.2. SMT: sa standardom 2+2 trake kola 1+1 javni prevoz kao minimalnim.
4.3. T6: i to kao motoput od Vojvođanske do leve obale Dunava.
5) Zaboravljeno osnovni minimalni radijalni pravci:
5.1. Ibarska magistrala sa 2+2 i motoput od Belih voda do Meljaka, sa sve petljama.
5.2. Topčiderski bulevar od SMT do Ripnja bez uzurpacije trase pruge
5.3. Smederevski put sa 2+2 sve do Boleča ne računajući trake za levo skretanje, a do ulaza u Kaluđericu još i sa tramvajem.
5.4. Zrenjaninski put 2+2 + žute trake i tramvajske baštice.
Dakle, metro mora, i to pod stavkom hitno, kad krene treba da se gradi u 3 smene 24/7. Skoro 30 godina je prošlo od zadnjeg većeg sukoba na ovim prostorima, kada on počne teško da ćemo moći da gradimo bilo šta od infrastrukture u uslovima ratne ekonomije.
Naprotiv, sve pomenuto ima veći ekonomski stepen povraćaja i odavno nedostaje. Eventualno visoki stepen povraćaja bi u tim okolnostima imao premetro na kritičnim delovima: Ekonomski fakultet-Tašmajdan, Požeška, Karađorđev park - Slavija - Poštanska štedionica, Mostar-Autokomanda, ili recimo, Jurija Gagarina kao poluukop sa šinskim koridorom na medijani motoputa.