Šepuriće se "Španci"
N. V. BRKOVIĆ , 10.01.2010 21:01:28 Ocena: 5.00 (Glasova: 4) Komentara: 0
Španski tramvaj
ŽITELJI srpske prestonice u Evropu će ući španskim tramvajima. Već godinama su na ulicama Bilbaa, Malage, Saragose, Edinburga i Antalije, a dogodine će voziti i Beogradom. Posle 12 godina, koliko je prošlo od kada je u Beograd stigla poslednja "pošiljka" od 20 tramvaja iz Češke, pravo iz španske firme "Kaf" u vozni park Gradskog saobraćajnog preduzeća "Beograd" "ušetaće" 30 novih tramvaja.
Direktor GSP "Beograd" Radoslav Nikolić kaže da će u prvoj turi, najverovatnije biti zamenjeno 10 do 12 starih tramvaja, a prvi iz predviđenog kontingenta proći će tromesečnu probnu vožnju. Za to vreme, biće detaljno sagledane sve njegove osobine.
- Kada bi danas stigli novi tramvaji, mogli bi da voze samo na Novom Beogradu i obnovljenim šinama kod Kalemegdana i u Požeškoj ulici - kaže Nikolić. - Očekujemo da će do dolaska prvog tramvaja biti obnovljena i pruga u Bulevaru kralja Aleksandra, a potom od većih radova preostaje rekonstrukcija šina u pravcu ka Banjici i Rakovici.
Novi tramvaji biće niskopodni, petodelne zglobne konstrukcije, modernog dizajna, po najvišim svetskim standardima, dužine 33,1 metar i širine 2,3 metra. Maksimalna brzina koju mogu da razviju iznosi 60 kilometara na čas. Jedno vozilo ima 72 mesta za sedenje plus šest sedišta na rasklapanje, a maksimalan broj putnika je 242.
Imaće šest ulazno-izlaznih vrata, koja će sva morati da budu zatvorena da bi vozilo krenulo, a sa ozvučenjem, video nadzorom i rashladnim sistemom biće komforniji i bezbedniji od sadašnjih. Radi sigurnosti Beograđana, iako mogu da razviju 70 kilometara na čas, kretaće se kao i stari do 20 kilometara na čas.
Osim što će u novim tramvajima putnicima biti udobnije, i vozači će njima lakše upravljati. To će im omogućiti kompjuterizovana upravljačka tabla na kojij će se nalaziti dugmići i veliki LCD ekran. Na njemu će biti prikazani svi trenutni parametri vozila - napajanje mreže, kočenje, ubrzanje... Tako da će vozači moći pravovremeno da reaguju. Španci će ispoštovati i "posebne zahteve" koji se odnose na napajanje strujom i širinu šina. Dok tramvaje u svetu pokreće 750 volti, naši se napajaju sa 600 volti. Raspon šina u inostranstvu je 1.435 milimetara, dok su naše uže - 1.000 milimetara. S obzirom da bi primena ovog novog svetskog standarda skupo koštala - jer iziskuje proširenje ulica i premeštanje stubova za napajanje strujom, a isključilo bi iz upotrebe svih 212 postojećih šinskih vozila, proizvođač će nove tramvaje prilagoditi našim uslovima.
Za razliku od starih, koji sada prevoze Beograđane, novi tramvaji će biti tiši 50 odsto. Larma koju pravi kretanje sadašnjih vozila je 120 decibela, dok će španski praviti buku jačine 60 decibela.
VREDNOST
UGOVOR koji su potpisali predstavnici Gradske uprave, Agencije za investicije i španske kompanije "KAF" u novembru prošle godine, vredan je više od 80 miliona evra. Projekat će biti finansiran iz budžeta i kredita Evropske investicione banke. Rok za isporuku tramvaja je tri godine, a prvi "vagoni" biće isporučeni početkom 2011. godine, dok će ostali stizati sukcesivno.
http://www.novosti.rs/code/navigate...e se "Španci"&kword_add=tramvaji, gsp beograd