Tramvaji uz dobro održavanje zaista mogu da traju dugo, i jeste, sad im je stvarno kraj, imaju 70 godina i nisu više za remon ali su odlično poslužili. Veoma udobni, velikog kapaciteta za sedenje, i prvi put posle nogo decenija smo imali fleksibilnu opciju tramvaja sa prikolicama. Naravno, novo vreme zahteva novu tehnologiju, ubrzanje bolje materijale, zaštitu od požara, klimu... ali su Švajcarci obavili svoj posao dobro i bili jako pouzdani. I dok su oni dominirali tramvajskom flotom, GSP i Grad su imali više sredstava da obnove autobusku i trolejbusku flotu, uložei u infrastrukturu koja se bila potpuno raspadala.
Da bi se ta nova što brže raspala?
Pritom nisu samo vremešni Švajcarci problem već i Tatre kao najbrojnije. Iako mlađe ipak su to jeftinija vozila u ne baš sjajnom stanju. Da se razumemo svi su oni tehnički prevaziđeni i ta zaostalost za autobusima dovoljan je razlog za povlačenje. Nije to metro voz sa pristupom u nivou.
Početkom 21. Veka Tatre nisu praktično ni pipnute sve do Đilasove obnove voznog parka, kamoli slane na umetanje low entry modula. Sada je već kasno. Gaze ih godine.
Tramvaj su mi sahranili Mostom na Adi, a BG:Voz brzom prugom.
Ja sam do preusmerenja 13 na Most na Adi uglavnom koristio tramvaj do Mostara radi presedanja, ali sam posle prestao kako zbog prepolovljenog takta, tako usled drastične redukcije niskopodnih i švajcarskih prikoličara.
Nekada su upadale i modernizovane ili najnovije multice dok su matore samostalne bile prava retkost i nedeljom. Da, tada kada su bile mlađe i manje trule.
To je bilo pre 10 godina, toliko o napretku. Tako da ako misle da će mi oduzetu pogodnost vratiti s 20 krševa džabe se trude. Ja osedeti u Tatri neću makar peške išao.
Mislim da imam metro u Požeškoj ili bar S-Bahn na Carevoj ćupriji ili kod Ade koristio bi bilo šta na 4 ili 6 gumenih točkova za tih par stanica. BMC i nije za više, a solo kante mogu da prođu nakratko. Vraćati se u 90-e sedanjem u komunistički tramvaj ili lokalnu električku na gradskom legu više jednostavno nije i ne treba da mi bude na listi opcija, niti bilo kome drugom u 21. Veku.
Švajcarcima zaista hvala, ali koliko ljudi još treba da umre da ne bi u skoro svaki tramvaj planinarilo? Mislim stvarno.
Skupi su trolejbusi sa velikom autonomijom. Ali, za uzvrat, daju najbolje od oba sistema: fleksibilnost i sposobnost rada bez ograničenja.
A da li je GSP sposoban, ovakav kakav je, da se bori sa tako sofisticiranim vozilima kad se jedva borio sa ekstremno jednostavnim ziu i sada bkm.
Bkm su bili veoma jeftini i u kombinaciji sa kilavim održavanjem sada posle 12 godina, umiru.
Trebalo ih je pre nekoliko godina remontovati i tako im produžiti vek. Ali, za to je trebalo imati viška vozila, volje i para. Sad je bezizlaz. I 2010.nije bilo druge nego da se odjednom kupi veliki broj. Greška je i što u narednih 10 godina nije kupljen ni jedan. A da je kupljeno za to vreme 2x10, bilo bi prostora za temeljne remonte i sada veću pouzdanost.
Uzeti su na kilo bez osvrta na model proizvodnje. Isplativi su matičnoj zemlji i zemljama članicama tamošnje trgovinske unije. Praktično Sovjetska ideologija u postsovjetskom svetu koja ne odgovara našim trenutnim i budućim potrebama (a nije ni nekadašnjim).
Uz to su ignorisali neophodan nivo pouzdanosti i kapaciteta. BKM ma koliko loš u našim uslovima bio, ipak bi zglobni model spasao vračarski i banjički pravac današnje apokaliptične slike.
Ali videćemo šta će na kraju biti, da li će Šapić kupiti vreme tramvajima kao Đilas trolama (svakako uz mnogo veći trošak na štetu BG:Voza i autobusa).
Ipak ne treba zaboraviti činjenicu da je tada starost voznog parka bila manja a pouzdanost veća pa je Đilas 50% većom nabavkom takoreći kupio 15 godina neznatno produženom sistemu. Ovi sudeći po najavama neće pregurati tramvaj ni u sledeću deceniju.
Tako da bojim se da na isti način ne upropaste i tramvaj budući da ne bi valjao ni mali ni veliki broj niskobudžetne muke, niti premali broj kvalitetnih. U slučaju da ne žrtvuju ostale podsisteme nesumnjivo bi isušili budžet namenjen ako ne metrou onda sigurno BG:Vozu koji inače u ovom momentu predstavlja i dugoročno najracionalnije ulaganje.