Šta je novo?

Tramvaji

Iiii kako na tom pravcu gaze preko 30..😃

Karađorđev Park-Nikšićka (kod Super Vera) za 10 minuta se stigne, više čekam tramvaj nego što se vozim sa njime.
U isto vreme tokom jutarnjeg špica automobili uglavljeni u Vojvode Stepe samo ih gledaš onako iz tramvaja, kada je tramvajski sistem dobro zamišljen on i funkcioniše.🙂
 
Ovo deluje da su iskopali da se kolima tu ne prolazi. Da ne idu automobili tu do Franša
 
Sta se desava sa spancima i klimama? Od pre 3 dana ni u jednom spancu a vozio sam se u tri (1513, 1507 i treci nisam zapamtio) i nigde nije radila klima!
 
Uradio vec dva puta ali mislim da je cisto trosenje tastature u prazno...
Ono je jezivo! Nema klime, nema ventilacije, prozori zakljucani. Verujte da kad izadjete napolje kao da ste izasli na 20c.
 
Poslednja izmena:
Јесте. И што нема денивелације, траса које иду једна поред друге у одвојеним баштицама, а такође и неломљених кривина. Или обрнуто, у уским лицама раздвајања у две улице. Све то постоји на многим местима у свету, и омогућује људима који користе трамвај да брзо или брже стигну на одредиште
 
Preko 11m kraći od CAF-ova. Plus prave ih u komšiluku ZET-a, pa je zato ta cena. Nije ni to malo, pošto realno nije kapacitet nešto naročito velik. Za Beograd tramvaj od nepunih 21m, definitivno nije interesantan. Da je konfigurisan prema našim potrebama, cena bi verovatno uveliko premašila dva miliona.
Upravljačnica je jako skup deo tramvaja koji vuče 15% cene. Ako bi o Bombardier-ovom hibridu Končar 2200-2300, cena za šestodelni tramvaj dužine 42 metra bi bila 3,5 miliona evra. Mislim da bi za tu cenu imali dosta dobar izbor, i Poljake, i Čehe i direktno Bombardier.
Možda je najracionalnije neko srednje rešenje. Preraspodela CAF-ova na 7 (maksimalno pojačanje uz ukidanje 6 i 9, deo multica rezerva), pretvaranje 2 u poluturističku heritage/tradicionalnu s
Pouzdane 6 i 9 ukinuti da se pojača nepouzdana 7? Hau jes nou. Za poluturističku 2 se slažem. Oduzima snagu podstanica i kapacitet za važnije linije. Konkretno prorediti 2, 14 i pojačati 6,10 i 14.
Eto vam posledice krutih postolja KAF-a koji tokom zanošenja siluju prugu (i skretnice). Katice imaju na zglobu mehanizam za umirenje zanošenja. Duewag ima obrtna postolja tako da sam tramvaj ne zanosi. Končar ima kompjuterski regulisano hidraulično regulisanje zanošenja, a što je jedan od razloga zašto u Zagrebu kažu da je "najbolji na lošim prugama".
Ovde je druga greška. Umesto da kao u Vojvode Stepe ili Cara Dušana autobus deli bašticu radi bolje pokrivenosti mrežom javnog prevoza, u Požeškoj tramvaj ne pokriva celovit glavni pravac, nego prepunjeni autobusi. Kada se radio tramvaj u Požeškoj neke tamo 2009-te ako se sećam dobro, odmah se moglo razmatrati njegovo produženje, kako bi na sebe preuzeo glavno opterećenje.

Drugo, u superzaostaloj, robovlasničkoj, diktatorskoj, bednoj, neslobodnoj kulturi kako @Analitičar zna bolje od onih koji tamo žive, posle različitih rešenja sa betonom došli su do zaključka da su granitne kocke preko betona najbolje za stajališta. Beton je zbog dinamičkih opterećenja dok granitne kocke mnogo bolje trpe meteorološke uslove i so zimi. Mi smo imali granitnih kocki koliko hoćeš u ulicama koje smo rekonstrilsali, pa ih nismo koristili.
Išao sam nekim poslom juče do Boleča i provozao sam se Smederevskim putem i prošlo mi je kroz glavu da li je moguće urediti ga za tramvaj (manje ili više nezavistan) i automobilski saobraćaj. Odnosno, moje pitanje je, da li bi bio isplativ tramvaj na potezu od Ustaničke do Zdravstvene stanice Leštana i Vinče, a koji bi menjao autobuse i bio manje-više nezaivstan od ostatka saobraćaja? Time bi se, naravno, poukidale sve autobuske linije ili bar "preusmerile" da povezuju sama naselja međusobno, a imale bi centralnu stanicu na terminalu tramvaja, gde bi mogli da čekaju 5-6 minuta i vezuju se za tramvajske polaske.

Naravno, taj tramvaj ne bi nužno išao samo do Ustaničke, ali to je ta deonica koja nedostaje.
Upravo to. Za sve od kraja Ustaničke do Boleča je najvažniji projekat napraviti ljudski bulevar sa izdvojenim koridorom javnog prevoza. Obim tražnje premali za metro, a računajući da nikada neće imati celovitu bulevarsku infrastruktu već u najboljem slučaju glavni pravac Petlja Lasta - Kaluđerica 2 - Mirijevo 4 - Višnjica (SMT), prošireni Smederevac i proširen kružni put kroz Leštane. Tu je 2000-5000 punika na sat u vršnom satu u opterećenijem smeru. Ali nikako potpuno izbacivanje autobusa u tom slučaju. Ako se izgrade ovi bulevari i tramvaj do Boleča, opet će trebati autobusi zbog dubine naselja i bočnih veza. Recimo, 302, 304 na autoput, 303, 307 na Medaković, 305 i 306 na Mirijevo i Pančevački most, 308 i 309 na Šumice.
 
Ko otputuje do Beca ili Budimpeste moze da vidi kako je tamo resen problem tramvajskih bastica (sa velikim blokovima izmedju sina)
Resenje je staro najmanje 100 godina, ali nasi strucnjaci su isuvise moderni da bi ga primenili.

@Karlo del Ponte Ima li prostora za tramvajsku prugu do Boleca?
 
И то је скраћење постојеће линије. Срамота је што нема новог правца или продужетка.
 
Pouzdane 6 i 9 ukinuti da se pojača nepouzdana 7? Hau jes nou. Za poluturističku 2 se slažem. Oduzima snagu podstanica i kapacitet za važnije linije. Konkretno prorediti 2, 14 i pojačati 6,10 i 14.
Mislio sam naravno na premetro koji bi obrnuo karte. Taj koridor vapi za nekim rešenjem, tim pre što 9 vadi 7 na NBG osim u slučaju poremećaja (prošle nedelje osedeo čekajući je jer se zaglavila, gde bi drugde nego na NBG zajedno sa 7), M1 izostavlja BKA i Vuk, a M3 ima da rodi mečku dok ne stigne do Gagarinove. Tada bi se uradile i nove podstanice. I da ne zaboravim, ta osovina istok-zapad ti je prva koja je na listi opravdanosti većih ulaganja, čak i naknadnih poput kasnije konverzije u dvosmerni 1435mm sistem. Istovremeno je i poslednja karika u lancu koja bi bila ukinuta u slučaju da neka nova gradonačelnička faca realizuje fiks ideju da se poukida sve što može (ovi nisu mnogo daleko).
 
20230715_123055.jpg
Ne maši ih baksuz.
 
Do koje mere je GSP sposoban da sam remontuje KT tramvaje?
 
Уопште није. Може само да замаже фарбе. Пре је то могла Гоша солидно да уради али питање је могућности сад.
 
"Goša" sama sada ne može sigurno, ali uz saradnju sa "Želvozom" koji je i vlasnik "Goše" možda bi nešto moglo da se organizuje.
Mada ja nisam uopšte fan "Želvoza" i onoga što izlazi iz njega, ali uz političku potporu koju imaju od strane države ne bi me čudilo da dobiju posao za tako nešto.
Jedino drugo što mi pada van njih jeste "Šinvoz" koji ima iskustva sa šinskim vozilima sa elektro opremom, a ujednom i plaču za nekim poslom, jer ih državna železnička preduzeća ignorišu, ali koliko bi oni mogli da obave dobar posao bez iskustva sa tramvajima je pod znakom upitnika.

U poslednje vreme sam se dosta vozio sa Katicama i ima tu svakakvih primeraka, mada većina njih je totalno konstrukcijski propala ni ne znam da li se isplati ulagati u njih?!
Plašim se da bi kompletni remont previše koštao i bio neisplatljiv za njih, trebaju nam novi tramvaji ne može se zauvek sa Katicama i Švajcarcima.
Mnogo je mučno za starije osobe da se popnu u visokopodne tramvaje, a ipak smo u 2023. godini zaslužujemo valjda i svi nešto bolje, koliko god da su Katice legendarne i praktično nosile na leđima za sobom 90-te i ostale teške periode jednostavno su odslužile svoje.

No, kada smo kod remonta, pronađoh pre neki dan ove fotografije sa Gošinog sajta, ne mogu da ocenim godinu..
proizvodnja-9-scaled.jpg

proizvodnja-10-scaled.jpg
 
Do koje mere je GSP sposoban da sam remontuje KT tramvaje?

Čini mi se da si do sad već nekoliko puta postavio slično pitanje. I, ako se dobro sećam, odgovarao sam i sam na njih. Nemamo kapaciteta za to, jer to i nije posao koji se radi tek tako. Već smo više puta ponavljali da ih je solidan broj verovatno odslužio svoje. Periodični remonti su propušteni, uključujući tu i prilike za modernizaciju. Ima i dosta starijih, mada različitih tipova ČKD tramvaja, koji krstare evropskim gradovima, al su i prošli kroz neke ozbiljnije remonte i dorade. Budimpešta je uvek dobar primer, a tu nam je, jer su joj još uvek u radu preko 300 Tatri T5C5, a imaju oko 40 godina. Bile su i nešto modernije od naših još iz fabrike kad su izašle. Nemaju veze sa KT4 YUB, al eto primera gde su sve u vrlo dobrom stanju, i još pride sve u radu. E to zahteva periodična ulaganja uz prateće održavanje, plus i infrastruktura čini svoje. Još to nisu ni najstariji tramvaji u Budimpešti. T3 će još moći da se nađe u godinama koje dolaze, pa i ako ima novijih od naših tramvaja, ima vala i dosta starijih. Takva eksploatacija kod nas, jednostavno, nije moguća. Interni remontni kapaciteti su realno kilavi, zainteresovanost odgovornih još kilavija. Zato je za nas pre novo, i da teramo, pa valjda i uz neki remont koliko god bili neorganizovani i škrti sa parama, do tih nekih tridesetak godina predviđenog radnog veka za tramvaje.
 
Vrh