Gradonačelnik Grada Zagreba Tomislav Tomašević i predsjednik Uprave Končara - Električna vozila Josip Ninić, su potpisali Ugovor o isporuci 20 niskopodnih tramvaja za ZET ukupne vrijednosti 37.780.000,00 €. Rok isporuke prvog tramvaja očekuje se najkasnije 24 mjeseci od potpisivanja ugovora, odnosno u lipnju 2025. godine, dok se isporuka posljednjeg očekuje do 15. prosinca 2025. godine. Također, javljaju iz Končara, predviđena je sukcesivna dinamika isporuke, odnosno isporuka najmanje četiri tramvaja mjesečno. Tramvaji će biti dužine 20,8 metara s četvorim vratima i kapacitetom od 115 putnika i bit će opremljeni klimatizacijskim sustavima, rampama za olakšani pristup osobama s invaliditetom i kamerama u zoni svakih vrata. Uz to, predviđeno je i opremanje USB priključcima za mobilne uređaje.
Nakon što je u prosincu 2022. godine potpisan Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za projekt „Nabava 20 niskopodnih tramvaja ZET d.o.o.“, Grad Zagreb je temeljem postupka javne nabave za isporuku novih vozila kao proizvođača odabrao Končar. Time je nastavljena dugogodišnja tradicija suradnje između ZET-a i Končara, u sklopu koje je dosad isporučeno 142 niskopodna tramvaja tip NT2200 i NT2300, a koji su kroz suradnju Končara i ZET-a i kontinuirano održavani. Prema tome će i nova vozila biti prihvaćena u vozni park i tramvajsku mrežu ZET-a bez ikakvih poteškoća, ističe se u priopćenju.
Možda je najracionalnije neko srednje rešenje. Preraspodela CAF-ova na 7 (maksimalno pojačanje uz ukidanje 6 i 9, deo multica rezerva), pretvaranje 2 u poluturističku heritage/tradicionalnu s Tatrama (podeliti multice iz 1997), povremeno Divazima i Šindlerima (vikendom umesto Tatri), nabavka malo kraćih povoljnijih Hitachi/Breda (poput modela za Torino) za 10 (isto maksimalno pojačana radi ukidanja 5 i popunjavanja nedostatka 9), a ostatak konvertovati u IMC trole, hibride ili e-buseve (Hess SwissTrolley 25, Hess Lightram 25, Van Hool ExquiCity 24), tim pre što se šinama na Banovom crno piše. Na taj način bi ostalo daleko više za dvozglobne trole i hibride, ne samo za 29 i 40, već i za mnoge druge počev od 50. Čak štaviše postojeća sekundarna tramvajska mreža (ako izuzmemo 9 i 12) ne zahteva ni troosovince. Što se trola tiče 29 i 41 su obavezne makar za zglob, eventualno 40 i 19/21, ali ostale mogu bez po muke biti konvertovane i u solo. Ustvari neke već takoreći jesu.A tek koliko trolejbusa je moglo za te pare... Ali bitnije je da SBB nema sve, kako kaže predsednik, nego da građani Beograda imaju pristojan gradski prevoz bez ukidanja postojećih podsistema.
I ne zaboravimo klimu pogotovo kad su temperature veoma visoke mada u vecini curi jer je nisu servisirali...Hajde da uradimo poređenje tramvaja. Meni je CAF neprijatan jer uglavnom stojim i nema dovoljno šipki, mimoilaženje u prepunoj 7mici je baš neprijatno iskustvo. Takođe, CAF je i najsporiji. Stoji da je najlepši i najmanje bučan za okolinu.
Nadovežite se
Njima baš i trebaju ti kraći, trodelni - imaju 140 dužih (32 m) petodelnih NT 2200, i samo dva kratka NT2300, zato prvo njih i nabavljaju. A iako je kupovina ovih bila u nekim okvirnim planovima, na kraju je prošlo finansiranje kroz EU projekat gde 80% finansira EU. EU je sa 100% finansirala popravak tramvajske infrastrukture posle zemljotresa (suštinski jedino što je brzo popravljeno), sa 85% EU finansira i projekat modernizacije (ostalih 15% ide iz budžeTa HR) koji,što je najbitnije, podrazumeva modernizaciju i ojačanje tri ispravljačke stanice, i rekonstrukciju pruge na nekim mestima. Ovaj projekat je bio odložen zbog zemljotresa, pa je prvo sprovedena sanacija - da li je i novac preusmeravan, nisam pohvatao, jer je ovaj projekat na kraju pokrenut pre par meseci, ali sada u prvoj fazi obuhvata dve najveće ispravljačke stanice.Preko 11m kraći od CAF-ova. Plus prave ih u komšiluku ZET-a, pa je zato ta cena. Nije ni to malo, pošto realno nije kapacitet nešto naročito velik. Za Beograd tramvaj od nepunih 21m, definitivno nije interesantan. Da je konfigurisan prema našim potrebama, cena bi verovatno uveliko premašila dva miliona.
Odnosno, moje pitanje je, da li bi bio isplativ tramvaj na potezu od Ustaničke do Zdravstvene stanice Leštana i Vinče, a koji bi menjao autobuse i bio manje-više nezaivstan od ostatka saobraćaja? Time bi se, naravno, poukidale sve autobuske linije ili bar "preusmerile" da povezuju sama naselja međusobno, a imale bi centralnu stanicu na terminalu tramvaja, gde bi mogli da čekaju 5-6 minuta i vezuju se za tramvajske polaske.
Prema nekadašnjim planovima, i jeste bilo planirano da tramvaji idu do doma zdravlja u Vinči. Kažu da su linije poteza 300 nekada davno išle do Vuka i da su zbog tog plana skraćene na sadašnje terminuse. Grad se ipak izgradio dosta više i drugačije nego što se tada mislilo. Poslednji put kad sam čuo da se produženje tramvaja spominje je bilo pre oko 2 godine, samo što se tada govorilo da bi išli do puta za institut u Kaluđerici, odnosno do semafora. Lično podržavam svako produženje tramvajske mreže, a koliko bi u ovom slučaju to bilo isplativo, ne znam... Svakako bi bilo nešto jako, jako skupo, počevši od proširenja BKA na delu od Ustaničke pa do proširenja Smederevca i same gradnje tramvajske pruge.Išao sam nekim poslom juče do Boleča i provozao sam se Smederevskim putem i prošlo mi je kroz glavu da li je moguće urediti ga za tramvaj (manje ili više nezavistan) i automobilski saobraćaj. Odnosno, moje pitanje je, da li bi bio isplativ tramvaj na potezu od Ustaničke do Zdravstvene stanice Leštana i Vinče, a koji bi menjao autobuse i bio manje-više nezaivstan od ostatka saobraćaja? Time bi se, naravno, poukidale sve autobuske linije ili bar "preusmerile" da povezuju sama naselja međusobno, a imale bi centralnu stanicu na terminalu tramvaja, gde bi mogli da čekaju 5-6 minuta i vezuju se za tramvajske polaske.
Naravno, taj tramvaj ne bi nužno išao samo do Ustaničke, ali to je ta deonica koja nedostaje.