Šta je novo?

Tramvaji

- Gradski prevoz van špiceva funkcioniše, ali kada je prepodnevna i poslepodnevna gužva, to predstavlja veliki problem - istakao je gradonačelnik Aleksandar Šapić. - Zato ćemo pokušati da svako veliko razdelno ostrvo, posebno na Novom Beogradu iskoristimo, da ih skidamo i time otvaramo još po jednu traku. To ćemo uraditi u Višnjičkoj ulici već ove godine, da bi obezbedili žutu traku za autobuse, čime će protok vozila biti znatno ubrzan, a da pored nje postoje još dve trake za automobile.

Да приметимо да град одустаје од било каквог ширења трамвајске мреже. Кичма јавног превоз у Београду трајно ће, макар био и изграђен Кантар-Церовићев мини метро, остати аутобус.
Žasu. RIP (delova) PGRŠS. Ova odluka de fakto ograničava širenje mreže ka Karaburmi, Zemunu i Bežanijskoj Kosi. Ne pominje se Trgovačka koja predstavlja ogroman problem i to na zvaničnoj trasi metro kraka. Uklanjati ostrva radi vođenja tramvaja žutom trakom nije "the way to go". Jasno je davanje prednosti autobusu i automobilu. Predstojeća rekonstrukcija Požeške biće nesumnjivo odlučujuća za budućnost tramvaja bar u južnom delu grada imajući u vidu nemogućnost proširenja profila radi izgradnje tramvajskih baštica (od prometnih trotoara ne bi ostalo ništa), odnosno prevelikog obima saobraćaja (ne samo automobilskog već i autobuskog čija bi izmena obuhvatala celu mrežu linija, promene izbegavane decenijama) za bilo kakvo "pošćenje" kao u Vojvode Stepe. Požeška je sasvim druga životinja, pa me živo zanima kako će to da izvedu. Ni produženje do Vrbinog potoka nakon ukidanja Požeške ne bi bilo rentabilno uzevši u obzir nepovezanost sa ostatkom mreže, redundanciju sa metro krakom i izgradnjom depoa/dogradnjom tramvajskog dela u cilju održavanja nekolicine tramvaja. Možda jednog dana nakon urbanizacije Vinograda i povezivanja na hipotetičku premetro 50.

Mislim da samo neće da priznaju koliko su metro i tramvaj zajedno prevelik zalogaj u ovom momentu. Opipavaju teren. Jedan mora biti žrtva nove geopolitičko-finansijske situacije čiji je ovo izgleda prvi nagoveštaj većih neželjenih posledica u sistemu JGP. 1982. to je bio tramvaj, ovoga puta nisam siguran. Ako dođe do urušavanja tramvaja pretpostavljam da će 2 biti sačuvana u fider-turističke svrhe u širem centru (zajedno s Urbosima i ponekim oldtajmerom u sklopu živog muzeja), dok bi nova mreža perifernih transverzalnih fidera (u vidu delova 50, 73, 85, 96 i 105) pokrivenih dvosmernim tramvajima standardnog koloseka bila uklopljena u dijametralnu mrežu metro linija i bez koncentričnih bulevara.

Inače moram priznati da je užasavajuća pomisao forsiranja trajnog krivudanja metroa radi privremenog rada uskokolosečnog tramvaja (u svakom slučaju u budućnosti zamenjenog nekim autobusom u BKA recimo).
 
Да приметимо да град одустаје од било каквог ширења трамвајске мреже. Кичма јавног превоз у Београду трајно ће, макар био и изграђен Кантар-Церовићев мини метро, остати аутобус.
Onda neka bar održe tramvajski podsistem na trenutnom nivou, neka već jednom vrate trojku i neka makar na kašičicu modernizuju vozni park, najbliža fabrika tramvaja im je 100 kilometara južno od Beograda. U poređenju sa Nacionalnim Stadionom, gondolom i jarbolom, ne košta mnogo.
A sta, tramvaji ne izazivaju kolapse, oni ih lece?

Ej pa svaki drugi dan mi neka nasukana ili troma tramvajcina oduzme po nekoliko minuta putovanja. Jer dok se oni ukljuce, dok se pokrenu, dok se sklone sa raskrsnice, dok udju u stajaliste... Idi bre...
To je mač sa dve oštrice: tramvaj na baštici ublažava saobraćajne kolapse, a tramvaj u nivou sa kolovozom ih još više pogoršava. U ravničarskom gradu kao što je Novi Sad bi 2/3 planirane tramvajske mreže moglo biti denivelisano, u brdovitom Beogradu nije lako naći dovoljno širokih saobraćajnica, zato je pitanje da li bi tramvaj do Vidikovca ili Malog Mokrog Luga uopšte bio funkcionalan. Sa druge strane, nemoguće je iskoristiti sve prednosti tramvaja kada mu je prosečna starost voznog parka skoro 40 godina.
 
Obzirom da proširenje saobraćajnica ne dolazi u obzir, ništa od proširenja mreže tamo gde je potrebno. Ali zato sa druge strane, vraćanje tramvajske linije 3 već sutradan je nešto izvodljivo, obzirom na to da smo postali vlasnici prve serije tramvaja koji mogu da voze van šina i kroz radove na ulicama.​
 
Danas sam se vozio tramvajem. Neverovatno koliko taj vid prevoza dobro funkcionise kad nema prevelike guzve.
Tramvaj i polovni KT4 je ono sto treba Beogradu.
 
Razmišljam nad rekonstrukcijom Višnjičke i sećam se kad je pre nekoliko decenija rekonstruisana, priče o tramvaju. Neko je predvideo razvoj Mirijeva i dela Karaburme i ocenio da bi tramvaj rešio mnogo saobraćajnih problema ljudi tog dela grada.
Ovi sad odustaju od toga, smatrajući tramvaj nižerazrednim prevozom.
Zaključujem da im je tramvaj preskup - em zahteva velika ulaganja u infrastrukturu, em je skoro ceo tramvajski park zreo za zamenu. Onda forsiraju autobus, jer je po jedinici mnogo jeftiniji, i daje mnogo više prostora za dbevni marketing, nauštrb funkcionalnosti. Biće da je kasa prazna i da probleme rešavaju samo gašenjem požara, bez bilo kakve dugoročne vizije i želje (a bojim se i znanja) da građanima obezbede kvalitetniji život u prestonici.
 
Tramvaj je sjajno vozilo.
Jednostavno, saobracaj i njegova zacepljenje je takav da to ometa tramvaj.
To se najbolje vidi vikendom, kada tramvaj ide kao vetar.
Trebalo bi da se omoguci specijalni zeleni talas za tramvaje i naravno odvojenost koloseka.
Treba forsirati tramvaj na ustrb automobila.
 
Tramvaj je sjajno vozilo.
Jednostavno, saobracaj i njegova zacepljenje je takav da to ometa tramvaj.
To se najbolje vidi vikendom, kada tramvaj ide kao vetar.
Trebalo bi da se omoguci specijalni zeleni talas za tramvaje i naravno odvojenost koloseka.
Treba forsirati tramvaj na ustrb automobila.
Realno i za vreme gužvi ide brzo.
 
Baš kako se i pričalo ovde. Metro će vrlo moguće više degradirati prevoz, nego što će imati pozitivnog efekta za tamo xy godina. Kako pisah i pre, ako se nastavi sa tolikim forsiranjem autobusa kao nosioca sistema, kako vreme bude prolazilo, bojim se da ćemo teško izbeći, možda ne baš urušavanje celog sistema, al sigurno još veći pad kvaliteta usluge u opštem smislu. Broj polazaka, kapacitet, pa moguće i pad prosečne brzine, a usled gužvi, zastoja itd. Ja se zaista pitam nekad, dal je toliko teško samo malo analizirati kako to rade gradovi po Evropi, a da su slični Beogradu po veličini. Svi oni koji spadaju u red gradova sa vrlo razvijenim javnim prevozom, i pored metroa, poprilično forsiraju tramvaj, kao nosioca nadzemnih sistema javnog prevoza. Verovatno zato što su id***, a naši vrlo pametni. Iskreno, sve više želim da se nekako taj nesrećni projekat metroa okončna. Vreme, novac, planirane trase, malo šta mu ide pod na ruku, a trpeće postojeći sistemi, što evo postaje očigledno sa nekim novim planovima za gašenje požara, kako reče Branik.
 
Da prenesem iz druge teme:

@Bulbulderac17
Različiti vidovi prevoza i jesu komplementarni, ali ovi naši stručnjaci to vide kao konkurenciju, jer ako postavi tramvaj duž Višnjičke, ko će onda da mu koristi metro, a ako proširi za po jednu traku, onda jednog dana kada skrati autobuske linije, ljude "natera" da koriste metro.​
 
Baš kako se i pričalo ovde. Metro će vrlo moguće više degradirati prevoz, nego što će imati pozitivnog efekta za tamo xy godina. Kako pisah i pre, ako se nastavi sa tolikim forsiranjem autobusa kao nosioca sistema, kako vreme bude prolazilo, bojim se da ćemo teško izbeći, možda ne baš urušavanje celog sistema, al sigurno još veći pad kvaliteta usluge u opštem smislu. Broj polazaka, kapacitet, pa moguće i pad prosečne brzine, a usled gužvi, zastoja itd. Ja se zaista pitam nekad, dal je toliko teško samo malo analizirati kako to rade gradovi po Evropi, a da su slični Beogradu po veličini. Svi oni koji spadaju u red gradova sa vrlo razvijenim javnim prevozom, i pored metroa, poprilično forsiraju tramvaj, kao nosioca nadzemnih sistema javnog prevoza. Verovatno zato što su id***, a naši vrlo pametni. Iskreno, sve više želim da se nekako taj nesrećni projekat metroa okončna. Vreme, novac, planirane trase, malo šta mu ide pod na ruku, a trpeće postojeći sistemi, što evo postaje očigledno sa nekim novim planovima za gašenje požara, kako reče Branik.

Osnovni razlozi za zapostavljanje tramvaja su:
- zelja investitora i gradske uprave da se tramvaj redukuje i povrsina pod depoima smanji da bi se tamo gradilo i uzela laka lova
- mogucnost da se autobuske firme daju u eksploataciju linije daju radikalskim firmama, sto nije moguce kod tramvaja
- nekompetentnost upravljackih struktura z akoje je tramvajski sistem previse slozen
 
I još jedna prednost tramvaja nad drugim vidovima prevoza jeste što mogu da saobraćaju i u pešačkim zonama uz par manjih ograničenja..

Beogradski tramvaj nema dobru frekvenciju, a uz to često se uglavljuje na semaforima/raskrsnicama gde "de facto" nema nikakvu prednost u odnosu na druge učesnike u saobraćaju, kada bi se te dve stvari rešile tramvaj bi postao ubedljivo najjefikasnije prevozno sredstvo u BG-u.

A što se tiče Metro-a, uticaj će biti zasiguran i mnogi razvijeniji gradovi su redukovali nadzemni prevoz nakon izgradnje podzemnog..
Uz Ticu i ostale vrsne stručnjake biće nama "bajno" u budućnosti...
 
Већ јесте најефикасније превозно средство по шпицевима, причај с људима, доживљај се значајно променио откако су гужве на улицама овакве, тј. као у развијеним земљама Европе или упоредиве. Ко ће сад при здравој памети да у 5 поподне, као некад, код Сава центра преседа из 9-ке у 17 или 18, да "прекрати" Газелом... А сви су то радили.

Чак и суманута линија каква је 11 има нешто путника.
 
@MC_
Za ovo poslednje si u pravu. Ostalo ide više u domen teorija zavere. Ne mislim da oni gledaju da maknu i ovo od tramvaja što imamo, već je to upravo ono o čemu pričaš u zadnjem pasusu. Nestručnost, nezainterosovanost, dug rok realizacije nečega, što ni izbliza ne zvuči pompezno kao metro, a populizam je ovde glavna preokupacija političara ko zna koliko godina unazad. Naravno, igraju tu ulogu i pare sa uplivom stranih firmi. Tramvaji su svuda vrlo ozbiljan projekat, kad se priča o širenju i implementaciji u ostatak saobraćaja. Neke od vrlo velikih prednosti je i gore @Jelancha ponovio. Samo što ovde, nažalost, tramvaj najčešće obilazi centar kao kiša oko Kragujevca. Treba da prođe i Terazije, i da spoji Slaviju sa Trgom, kao i Bulevar sa Terazijama, plus naravno da i Novom Beogradu omogući direktniju vezu sa centrom. Nije svima cilj Trg naravno, al činjenica je da tramvaji po Evropi baš dosta operišu po najstrožim delovima centra grada. Kruženje ne voli niko, al ako se uspostavi solidna srednja brzina, a u zavisnosti od trase, to ne mora biti ni tako veliki problem. U Beogradu su tramvaji spori, pogotovu oko centra, sa ograničenjima koja su realno na nivou kretanja bicikala, i to kad se lagano voze. Gde god da sam putovao, nisam sad prošao ne znam šta, al dovoljno da vidim da javni prevoz, u ovom slučaju tramvaji, nikako ne moraju da znače sporu vožnju, u fazonu razgledanja gradskih znamenitosti. Kompetentni ljudi nedostaju, i to je glavni problem, kao i volja da se radi na nečemu što ne može da se realizuje preko noći. Gledaju na to kao ne nešto od čega neće trenutne garniture pokupiti lovorike, pa ostavljaju naslednicima da se bave time, a onda i oni prosleđuju dalje, i tako u nedogled.
 
Nisu to nikakve teorije zavere, vidimo da neki "dobri ljudi" postaju vlkasnici gradskog zemljista.
Ako zelite da objasnite poteze gradksih vlasti, samo pratite trag novca i licnog interesa i necete pogresiti.

Nego, ima jos jedan problem vezan za tramvaje. Okretnice su postavljene na mestima koje su nekada bille vazna cvorista ili industrijski objekti (Beko, Rakovica, Pristaniste).
To treba promeniti. Ekipa iz K Distrikta sigurno ne koristi tramvaje. Niko vise ne radi u fabrikama u Rakovici itd.
 
Могу и у Милутина Миланковића да прошире део где нема трамваја, фали жута трака.
 
Da li bi imalo smisla tramvajski spojiti B. Brdo, Rakovicu i Banjicu i napraviti tramvajski prsten.
Ili je to glupo?
Isto pitanje vezano za provlacenje tramvaja pored Dunava i spajanje okretnice petice i desetke sa Bogoslovijom.
 
Da li bi imalo smisla tramvajski spojiti B. Brdo, Rakovicu i Banjicu i napraviti tramvajski prsten.
Ili je to glupo?
Iako je skupo, nije nemoguće. Ali bi između Rakovice i Banovog brda bio tunel koji bi izašao negde kod DIF-a. Zaobišao bi mnogo velikih naselja koja su sa brda na brdo, i gde bi trolejbuski BRT mnogo bolje radio posao. Rakovica-Banjica-Braće Jerković-Medaković-veza sa Smederevskim putem po trase SMT da.
Isto pitanje vezano za provlacenje tramvaja pored Dunava i spajanje okretnice petice i desetke sa Bogoslovijom.
Tu nam je prioritet linijski park :rolleyes:. A možemo da napravimo jako dobru laku železnicu tu, koja bi prethodila nekoj zamišljenoj intenzivnoj gradnji tu.
 
Већ јесте најефикасније превозно средство по шпицевима, причај с људима, доживљај се значајно променио откако су гужве на улицама овакве, тј. као у развијеним земљама Европе или упоредиве. Ко ће сад при здравој памети да у 5 поподне, као некад, код Сава центра преседа из 9-ке у 17 или 18, да "прекрати" Газелом... А сви су то радили.

Чак и суманута линија каква је 11 има нешто путника.
Čak i ja koji mrzim tramvaje i redovno ih izbegavam sam lično izašao iz 70 kod Mostara i onda išao na tramvaj, a nisam čekao 17 jer sam video kako je užasna gužva na mostu, tako da ima smisla to sto pričaš. Ali opet tramvaji imaju mnogo problema, nema prvenstva na semaforima, španski tramvaji gube mnogo vremena na otvaranju i zatvaranju vrata, a ukoliko se jedan tramvaj pokvari ili nestane struje, alternativa od Ustaničke do Vuka ne postoji
 
Vrh