Zar nije nekoliko puta na ovoj temi pisano (od strane drugih članova, ne mene) da CAFovi nisu za Beograd iz više razloga? (1) Prvo što ne mogu da idu duž nekih deonica. (2)Drugo što je taj Urbos, ako se dobro sećam, dizajniran za široki kolosek pa je onda posle zbudžena verzija za uski. (3)Treće što su se pokazali izuzetno delikatnim. I (4)četvrto, što su skupi.
(2) То је укратко ПРОТОТИП. Прототип у домаћој производњи има смисла, али платити другом да код тебе испробава прототипе... Код произвођача који је имао већ Урбос 1 и 2 за метарски колосек са бољом техничком концепцијом (обртна погонска постоља, непотпуна нископодност), то су требали да буду понуђени модели.
Оvo je kompilacija nekih stavova i zaključaka koje su drugi članovi ovde iznosili prethodnih godina.
A sve i da ništa od navedenog nije tačno (mada jeste, istina je da ne mogu na neke deonice i da su previše delikatni) zar ne misliš da je suludo da kupujemo (5)skupe i (3)neprilagođene zbudžene tramvaje iz Španije dok u sopstvenoj zemlji imamo ili ćemo uskoro imati čak dve fabrike druga dva podjednako renomirana i proverena proizvođača?
Ja i inače o tim CAFovima i nemam neko lepo mišljenje, idu mi na živce često, prvo što se uvek setim kako (1)ne mogu da idu kroz pola grada a drugo što kad uđem unutra i (5) vidim ona kretenska sedišta koja nit' su udobna nit' se lako čiste nego kombinuju najgore i od jednog i od drugog... pa kad vidim kako je sve zbudženo, od tih sedišta koja su za Olive pa sve do (6) prolaza... pa kad vidim apsolutno (7) odsustvo rukohvata... zgadi mi se cela stvar. I da, znam da je to do neodgovornosti i lošeg odabira onih koji su ih kupovali. Ali na stranu sedišta i rukohvati, tramvaj unutra deluje zbudženo i čudno. Opet, verovatno kao što neko reče, zato što je u originalu dizajniran za široki kolosek. A mi bismo sad da uzimamo još tih zbudževina dok u zemlji imamo dve fabrike. Ne razumem...
Везано за (5) и (6) ја заиста нисам видео горе трамваје у свету, у смислу лоших услова за седење и кретање дуж возила.
(3) "ДЕЛИКАТНОСТ", се преводи као техничка неподобност по систему критеријума.
(3)(1) положај пантографа за бољу каптацију при великим брзинама, за трамвај који је по техничком пасошу предвиђен за само 60км/с, а који је лош за лошу пругу (теже последице у случају испадања пантографа), већа вероватноћа испадања пантографа у условима љуљања).
(3)(2) мали полупречник точка што за последицу има лакше испадање из колосека на скретницама, брже трошење бандажа точка, и краћи век трајања самог возила.
(3)(3) непостојање хидраулике за регулисање заношења у кривинама, што додатно ствара неудобност у кретању, бочно уништава пругу на оштријим кривинама и скретницама, и повећава вероватноћу испадања из колосека и незгода. Чак и "примитивне" Катице имају механизам за умирење заношења у кривини.
(3)(4) вуча само на 4 од 6 осовина, што није решење за брдски трамвај. Катице су наменски набављене са погоном на све осовине.
Све ово, али и по (4), (5) и (6) су Кротрами били конкурентни, и супериорни у односу на КАФ. Не заборавимо да је тада 17 компанија купило конкурсну документацију по цени 10,000 евра, а да су само 2 дале понуду. Остале су се покајале што су уопште купиле конкурсну документацију, када су видели шта је тамо написано. Наместиш тендер тако да само две компаније уопште учествују, а тада одабереш и скупљу и гору. Кротрам је хибрид Бомбардије, најуспешнијег произвођача трамваја метарског колосека на свету. Онај КАФ који је Београд добио је Алстомов прототип, а сам КАФ је перионица и споредни пут за пласирање Алстом технологије након коруптивног скандала Алстома са пословима у државама Северне Африке.
Здраво намештање послова је када државе једна другој намештају послове. Како се Србија тада није славила производњом било каквих возила, могли су се намештати велики грађевински послови у Хрватској или Шпанији.
Да би горе радио, мораш бити напредан. Хапредни су обележили прву деценију у модерној историји Београда без набавке трамваја.
Katice najpre dobro pregledati i ustanoviti stanje ispod karoserije. I neki Ikarbusi su spolja delovali kao da im ništa ne fali, pa Žika okači slike iz depoa gde im je skinuta limarija i vide se grede koje su već uveliko pukle od truleži i rđe na spojevima.
Од Катица имамо 20 набављених 1997. и око 30 са великим оправком у Гоши негде 2004. ако се не варам. То је нешто са чиме још некако треба прегурати ову деценију. Још 30 КАФ-ова зато што су нови. Остало, осим неколико примерака за музеј, треба мењати до краја деценије. Кротрам (Хрвати, Загреб) је имао производну линију за 2 трамваја месечно само за Загреб, Сасвим је здраво да у Крагујевцу организујемо тако нешто, линију за по 20-30 трамваја годишње са циљем да се до краја деценије направи и купи 200 трамваја, и лако решава проблем резервних делова. Истовремено да се шири и унапређује мрежа. На пример.