Ajde, Kato, ajde, zlato...
(fotografije preuzete sa
http://www.nahverkehrsforum.de)
KT4, tramvaj koji je dizajnom potpuno odudarao od zaobljenih (u prospektima ČKD se kaže
baroknih) linija dotadašnjih Smichovskih tramvaja. U električnom smislu, bilo je većih razlika u odnosu na T3, ali ne bih rekao da su one bile suštinske.
U Beograd su počeli da dolaze početkom osamdesetih. Tada su kupljene dvije serije tramvaja, sa oznakom KT4-YUB. Ne znam tačno u čemu su razlike u električnoj šemi, ali znam da one postoje. Razlike postoje i u dispoziciji opreme, npr. položaju kalemova za gašenje polja vučnih motora, obliku i veličini ventilacionih proreza/rešetki (to je, doduše, mijenjano prilikom kasnijih popravki) itd. Za mene potpuno neobjašnjivo, krajem devedesetih, beogradska vlast kupuje ovaj model (koji je u međuvremenu bio prestao da se serijski proizvodi), ali sa IGBT upravljanjem TV14Z (značenje slova Z je potpuna misterija) i neobičnom oznakom KT4M-YUB. Pet-šest godina kasnije, zahvaljujući pomoći češke Vlade, dio tramvaja KT4-YUB je modernizovan u "Goši" (u kooperaciji sa češkim Inekon Systems) i u njih su ugrađeni IGBT čoperi TV Progress proizvodnje Alstom-Cegelec. Ovakvi tramvaji imaju oznaku KT4-YUBM. Ovo pišem zbog toga jer se na forumu ponekad neprecizno govori o "modifikovanim", "modernizovanim", "tiristorskim", ili čak "KT4t" beogradskim
katicama. U Beogradu nikada nije bilo tramvaja sa tiristorskom regulacijom vuče.
Volio bih kada bi se u priču o katicama uključili i ostali, naročito ako se sjećaju kako su izgledale kada su tek došle.