Beograd, 23.07.2009.
Press
Hrvatski proizvođač tramvaja "Končar električna vozila" jedan je od najozbiljnijih kandidata da Beogradu proda 30 vozila iako zbog lošeg kvaliteta nisu uspeli da prođu gotovo ni na jedno tržište Evrope
Jedan od najozbiljnijih kandidata koji će Beogradu prodati 30 novih tramvaja je i hrvatska firma "Končar električna vozila" koja nije uspela da se nametne nijednom tržištu u Evropi! Hrvatski proizvođač tramvaja, prema pisanju njihovih medija, zbog lošeg kvaliteta proizvoda, nije mogao da proda vozila Bugarskoj, Mađarskoj, slovačkoj Bratislavi, poljskoj Varšavi, kao ni nekim francuskim gradovima...
Od svih država koje su bile "zagrejane" za ove tramvaje, zainteresovana je ostala samo Finska, odnosno Helsinki, a sada postoji mogućnost da će se ovim vozilima prevoziti i Beograđani! Naime, GSP "Beograd" obnoviće uskoro tramvajski park, a za deset dana znaće se i koji evropski proizvođač će ih isporučiti. U uži izbor, na tenderu koji je 29. aprila raspisala Agencija za investicije grada Beograda, ušli su hrvatski "Končar-električna vozila" i španski "Kaf".
"Zapinju" za ulicu
Međutim, prema pisanju hrvatskih i finskih medija, gde su na probi bili tramvaji fabrike "Končar-električna vozila", putnici su nezadovoljni vozilima i našli su im niz mana. Prema iskustvima građana Zagreba i Helsinkija, u vozilima ove firme ima premalo mesta za sedenje, vrata se loše otvaraju, unutrašnji dizajn je loš jer nema dovoljno prostora za prolaz putnika, tramvaj je preglomazan, a kada skreće u krivinu zapinje i "grebe" ulicu zbog čega je i nebezbedan...
Helsinški list "Helsing Sanomat" prvi je preneo probleme s probnim primerkom hrvatskog tramvaja. U nedavno objavljenom tekstu pod nazivom "Hrvatski tramvaj ocenjen kao tesan i bučan" autor navodi neodobravanje stanovnika ovog grada, ali i tamošnjih stručnjaka koji kažu, pored navedenog, da je vozilo predugačko za stajališta.
Radoslav Nikolić, direktor GSP "Beograd", potvrdio je za Press da se ponude trenutno ocenjuju i razmatraju i da će se za desetak dana sve znati.
- U uži izbor su ušle firme "Končar" iz Hrvatske i "Kaf" iz Španije. Razlog što hrvatski "Končar" nije prošao u drugim zemljama je što te države imaju svoje proizvođače tramvaja i onda neće da kupuju one iz inostranstva - objasnio je Nikolić.
U fabrici "Končar-električna vozila" u Zagrebu, juče je Pressu potvrđeno da su konkurisali na javnom pozivu i da bi rado proizvodili tramvaje za srpsku prestonicu.
- Dali smo svoju ponudu i nadamo se najboljem. Najkasnije za deset dana saznaćemo da li ćemo izvoziti tramvaje u Srbiju. Koliko znamo, novac koji je srpski grad dobio od Evropske banke mora se potrošiti do kraja godine. Beograd je tražio da najmanja dužina vozila bude 25 metara, što smo mi ispoštovali. Koliku smo cenu ponudili ne možemo vam reći u ovom trenutku. Ukoliko prođemo, sve ćemo obelodaniti - kaže jedan od nadležnih iz "Končara", koji je želeo da ostane anoniman pošto tender još nije završen.
"Končar": Jeftiiji smo!
Naš sagovornik kaže da njihova vozila inače koštaju oko dva milion evra, dok su vozila drugih proizvođača znazno skuplja. On tvrdi da su medijski napisi protiv "Končara" uglavnom neistiniti.
- U Helsinkiju naši tramvaji su bili pet meseci i niko od nadležnih nije uložio ni jednu primedbu. Naši tramvaji voze bez greške. Najveći problem je što nismo u Evropskoj uniji koja se "zatvara" za one koji nisu deo nje - objašnjavaju u "Končaru".
Podsetimo, agencija za investicije grada Beograda raspisala je javni poziv za nabavku 30 tramvaja za potrebe Gradskog saobraćajnog preduzeća "Beograd" 29.aprila, a trebalo je da bude zatvoren 22. juna. Međutim, Agencija je rok za podnošenje dokumentacije produžila do 1. jula, a to je učinjeno na zahtev nekoliko potencijalnih ponudača. Kako smo saznali, na javnom pozivu se prijavilo 17 ponudača.