Ko to tamo vozi
E. B. R, 22.07.2009 20:47:42
BEOGRAĐANI će se od sledeće godine voziti novim tramvajima,ali još se ne zna čije proizvodnje. Agencija za investicije će možda već do kraja nedelje odlučiti od koga će Beograd naručiti 30 novih tramvaja. Na nedavno završenom tenderu, međutim, javile su se samo dve kompanije - provereni španski "CAF" i debitant na tržitu - hrvatski "Končar elektroindustrija".
Tendersku dokumentaciju preuzelo je čak 14 kompanija, ali su u trku ušle samo dve. U Gradskom saobraćajnom preduzeću "Beograd" kažu da su očekivali više ponuđača. Bilo kako bilo, biraće se između proizvođača "CAF", čiji proizvodi uveliko "špartaju" šinama svetskih gradova i komšijske firme, koja mimo Hrvatske, nigde nije uspela da udomi svoj proizvod - "Krotram".
- Lično sam očekivao da će na tenderu učestvovati najmanje pet do šest firmi - kaže Radoslav Nikolić, generalni direktor GSP-a. - Zašto su se javile samo dve, ne znam. Agencija za investicije bi mogla do kraja nedelje da donese odluku. Mi ne želimo
da im se mešamo u posao. Ponuđači su španski "CAF" i hrvatski "Končar". Oba imaju kooperante iz Srbije. Procenjena vrednost nabavke je oko 60 miliona evra. Rok za isporuku prvog tramvaja je godinu dana od potpisivanja ugovora. Vozi se tri meseca da se vidi kako radi, a onda se ulazi u serijsku nabavku.
Beograd je trenutno jedna od retkih šansi hrvatskim proizvođačima tramvaja. Niskopodni tramavaj TMK 2200, proizvod konzorcijuma "Krotram", koji čine "Končar" i "Gredelj", trebalo je da bude najbolji hrvatski izvozni proizvod. Mediji su najavljivali mnogobrojne poslove i otvorena tržišta. Delovalo je da će voziti ulicama Mađarske, poljskog Lođa, Sofije i Helsinkija, ali je kompozicija krenula u drugom pravcu.
Iz "trke" za mađarsko tržište Hrvati su ispali su zbog širokih koloseka. Bugari su, u međuvremunu, rešili da 26 novih tramvaja budu marke koja se već vozi nekim gradom u Evropskoj uniji, što je isključilo "Krotram". Slično se desilo i na nadmetanju u Poljskoj.
Poslednji pokušaj "Krotrama" je Helsinki. Ni na ovom konkursu ne stoje baš najbolje, jer su njegovi građani tokom promotivnih vožnji izneli nekoliko primedbi. Putnici su se, kako su preneli njihovi mediji, žalili na funkciju vrata, manjak sedišta, nedovoljno mesta za noge i buku. Hrvati sad slamku spasa traže u Sarajevu i Beogradu, koji još nisu u EU i nemaju "visoke" standarde.
Španski "CAF" tramvaji se voze, između ostalog, u Edinburgu, Hjustonu, Lisabonu i Valensiji. Ova firma proizvodi i vozila za izuzetno brze pruge, više vrsta lokomotiva, vozove za manje udaljenosti, kao i kompozicije za metro (u većini španskih gradova, Meksiku, Vašingtonu, Rimu, Hong Kongu).
VOZNI PARK
GRADSKO saobraćajno preduzeće "Beograd" trenutno ima, ukupno 218 tramvaja. Od toga je najviše zglobnih - 190. Tri su solo i 25 je prikolica. Što se starosti tiče, najbolje stoje zglobni tramvaji. Njihov prosek je 25 godina. Solo, u proseku broje 27, a prikolice čak 56 godina.
Izvor:
http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=14&status=jedna&vest=151777