Na temi o metrou sam napisao da ću postaviti istoriju zemunskog tramvaja. Tekst sam našao u GSP-ovom listu iz 70ih, ne sećam se godine i broja.
Kako je sve počelo?
Ideja o uvođenju tramvaja u Zemun javila se nakon uvođenja tramvajskog saobraćaja u Beogradu 1892. godine, a posebno nakon uvođenja prvog električnog tramvaja 1894. godine. Međutim, konkretniji planovi su se javili 1931. godine.
Nakon dugogodišnjih priprema odlukom načelstva grada Zemuna formiraju se tehnički i samoupravni odbori koji su imali zadatak da uz pomoć i saradnju stručnjaka ,,Direkcije tramvaja i osvetljenja” opštine grada Beograda izrade odgovarajući projekat. O tome svedoči izveštaj o pitanju tramvaja br. 679/18324 iz 1931. godine:
,,Na temelju zakljička tehničkog odbora od 30. marta 1931. godine, uzeo je gradski građevinski odeljak u ponovnom studiju, pitanje tramvajske mreže u gradu Zemunu, naročito izglede zahteva da se tramvajski kolosek postavi još u ulicama Karamatinoj i Bežanijskoj, odnosno ulici Tošin bunar, radi što kraće veze okoline sa centrom grada (pijacom) ”.
Gradski građevinski odeljak stupio je u kontakt sa ,,Direkcijom tramvaja i osvetljenja” opštine grada Beograda te su zemunski inžinjeri zajedno s beogradskim inžinjerima pregedali varoš a zatim je izrađena skica tramvajskih pruga.
Prema toj skici dvostruki tramvajski kolosek je bio planiran od mosta Kralja Aleksandra do Jugoslovenskog trga (danas Trg Jugoslovenske Armije) a jednostruki kolosek sledećim ulicama:
Od Jugoslovenskog trga ulicama Kralja Petra (danas Glavna) i Cara Dušana do raskrsnice sa Niškom ulicom.
Od Vodne zadruge Nikolićevom ulicom, Kejom i Karamatinom ulicom.
Od raskršća ulica Kralja Petra i Bežanijske Bežanijskom, Ivićevom, Tošinim bunarom do starog Aerodroma, te eventualno do Bežanije.
Od raskrsnice Ivićeve i Tošinim bunarom Prilazom, ulice Kraljice Marije (danas Prvomajskom) do Gospodarskog društva a eventualno Ševinom ulicom do Železničke stanice ,,Zemun-Novi Grad”.
Pruge su trebale biti provedene bez većih teškoća, osim na raskršću ulica Kralja Petra i Bežanijske gde bi se kuća br. 47 u ulici Kralja Petra trebala otkupiti i srušiti, što je regulacionim planom bilo predviđeno.
Da ne zaboravim, pre nego što je izgrađen tramvaj, postojala je železnička veza od Zemunskog keja ka Glavnoj železničkoj stanici u Beogradu. Prevozila je putnike u jutarnjim časovima na posao u Beograd i iz Beograda nakon posla ka Zemunu.