Karlo,
vidim da te interesuju šinska vozila. Ja sam veliki obožavalac železnice a takođe volim i tramvaje. Prvo ću reći da sam zaista zadivljen dizjanom ovih novih tramvaja koji su se pojavili zadnjih 10 godina u svetu a kod nas dosta kasnije (španci). Oni su prosto praznik za oči a sviđa mi se što je defintivno napuštena sistem sa prikolicama. Gledao sam stare slike negde su bili tramvaji čak i sa dve prikolice. Ono šta međutim danas nemamo to su otvorene prikolice, vrlo prijatne za vožnju po lepom danu. Takvi su nekad išli za Topčider. O tehničkoj strani malo znam ustvari samo znam da postoji sistem de se struja dobija iz treće (srednje) šine. Svakako grad izgleda lepše bez onih bandera i kablova ali to nije toliko važno. Pomenuo sam proširenje mreže prvo ka Žarkovu što je mislim najjednostavnije a zatim ka Kumodražu o čemu si ti pisao. Taj ka Kumodražu mogao bi u perspektivi ići komotno i do podavalskih naselja. Tramvaj od Ustaničke treba produžiti do Kaluđerice koja ima više hiljada stanovnika. Mislim da onaj što ide do Rakovice odnosno Kijeva nema nikakve svrhe produžavati pošto će Resnik imati odličnu vezu BG ili Beovozom. Novi BG pruža velike šanse za razvoj mreže ali sada nema svrhe o tome pričati jer tu postoji veliki broj mogućnosti. Pre svega onaj preko Ade mogao bi ići do Orlovače. U rubriku "Regionalni razvoj" spadaju tramvaji u gradovima Srbije. Imao ih je Novi Sad, Subotica i Niš. Svi su ukinuti još pedesetih godina mada za subotički nisam siguran jer sam 1967 u Subotici tramvajem išao do Palića ako se dobro sećam. Zašto sve ovo pišem? Mislim da je ukidanje tih tramvaja velika greška i da ih sve treba obnoviti, prvo u ova tri grada a zatim i u Kraljevu, Kragujevcu. Za Čačak i Užice mislim da tramvaji nisu pogodni, to su gradovi na manjoj površini i nekako stešnjeni. Mislim da su za tramvaje najbolji gradovi sa dugim i širokim bulevarima koji idu od centra grada ka predgrađu. Recima odlični su primeri Niš - Niška Banja i Subtica - Palić. Koliko sam video iz tvojih postova ti najviše pišeš o tehničkoj strani kao napr. motor, šasija, kočioni sistem i sl. a mene više interesuje ova strana o kojoj sam pisao. Pošto je Stari BG na brežuljcima postoji problem uspona odnosno strmih ulica. Ne znam da li ovi moderni tramvaji mogu da savlađuju te uspone, ti si pomenuo onaj kod Kumodraža. Znam da je pre WWII tramvaj za Dedinje išao Drajzerovom koja je vrlo strma. Taj je ukinut odmah posle rata. Onaj za Banovo Brdo, koliko vidim, sa lakoćom savlađuje onaj uspon iz hipodroma preko vijadukta. Interesuje me tvoje mišljenje o svemu ovome mada si možda već i pisao pošta ja na forumu nisam redovno moguće da mi je promaklo.