Od 107 novih tramvaja, 73 s greškom
Piše: Velibor Panić
Foto: Dragan Matić/CROPIX
--------------------------------------------------------------------------------
Norveška banka naručila je izvještaj o tramvajima jer bi trebala Helsinkiju dati kredit da ih kupi
ZAGREB - Norveška banka, čije je ime proglašeno poslovnom tajnom, otkrila je tehničke pogreške na modernim hrvatskim tramvajima konzorcija CROTRAM, zbog kojih bi mogao propasti cijeli posao prodaje 40 hrvatskih tramvaja Helsinkiju u Finskoj.
Banka, koja bi trebala dati kredit Helsinkiju za kupnju tih tramvaja, u Hrvatskoj je platila Zdravku Beriću, direktoru tvrtke Prvomajska TZR (tvornica strojeva, zupčanika i reduktora), da istraži proces proizvodnje hrvatskog niskopodnog tramvaja.
Natječaj u Helsinkiju, na koji se prijavio i konzorcij CROTRAM još traje i nije poznato od koga će kupiti niskopodne tramvaje.
Proučavao proizvodnju
A Zdravko Berić je u ime norveške banke u kolovozu prošle godine obišao pogone Končara u Glini i Zagrebu. Tvornica Končar zbog toga ga je optužila za industrijsku špijunažu jer, kako navode, tim je postupkom prekršio Zakon o industrijskom vlasništvu.
U svom izvještaju banci Berić je naveo da od 107 niskopodnih tramvaja koji trenutno voze Zagrebom, 73 imaju grešku nastalu u proizvodnji.
Zbog toga im, dodaje, za četiri do pet godina prijeti pucanje postolja i skupi servisi, upozorava da su putnici konstantno u opasnosti, a tramvajskom prometu, naglašava, mogao bi se dogoditi potpuni kolaps.
Berić je u pogonima proučio proizvodnju i materijale te ustanovio da dijelovi od kojih se izrađuju tramvaji nisu dovoljno čvrsti. Učinio je to sedam milijuna eura vrijednim uređajem, atomskim apsorpcijskim mikroskopom koji, tvrdi, u konzorciju CROTRAM (sastavljenom od tvrtki Končar i Gredelj) nemaju.
Da stvar bude gora, dodaje, Končar i ZET su jako dobro upoznati s tim problemom, ali ne poduzimaju ništa nego rupe u metalnim dijelovima tramvaja skrivaju lakirnom plavom bojom.
- U procesu proizvodnje postoji strukturalna greška. Metalni dijelovi tramvaja ne lijevaju se po pravilima struke i zbog toga su na 60 posto kvalitete. Nemaju dovoljnu čvrstinu pa se za oko pet godina može dogoditi da se postolja tramvaja počnu svijati, odnosno pucati - kaže Berić.
Stalno servisiranje
Ističe kako svi tramvaji koji se nalaze na zagrebačkim tračnicama naoko izgledaju lijepo, ali upozorava da su u vrlo lošem stanju.
- Zapravo je njihovo stanje kao da su u prometu već 25 godina. Kvalitetu tramvaja ne osporavam, ali problem je prebrza i loša proizvodnja, zbog koje će tramvaje trebati konstantno srevisirati i nabavljati nove dijelove - tvrdi Berić.
To je jedan od glavnih razloga zbog kojih, kaže Berić, Finci ne žele hrvatski tramvaj na svojim tračnicama. Iako su ga unajmili stranci, svoje je istraživanje dostavio i Končaru i ZET-u prije šest mjeseci. U izvješću je predložio “periodični pregled postolja svih tramvaja svakih osam mjeseci”.
Novo istraživanje
Ipak, nakon što ih je kontaktirao Jutarnji list, obećali su provesti ista istraživanja kako bi dokazali da u proizvodnji tramvaja nema grešaka. Ivan Bahun, direktor u tvrtki Končar, kaže da navodi tvrtke Prvomajska TZR nisu točni.
- To su neistine. Naši su tramvaji kvalitetni i napravljeni po svim normama struke. To smo dokazali puno puta, ali odgovorit ćemo i na ove opservacije novim istraživanjem. Zdravko Berić je napravio nekoliko stvari koje su suprotne Zakonu o industrijskom vlasništvu, a to je ulazak u naše prostorije i izuzimanje materijala iz tramvaja - kaže Bahun.
S njime se složio i direktor ZET-a Ivan Tolić koji tvrdi da je riječ o kvalitetnim prozivodima, što su potvrdili i sami Finci.
http://www.jutarnji.hr/clanak/art-2009,3,26,,157309.jl