На основу једне молбе, решио сам да мало детаљније представим:
Приближавање трамваја центру града правцем Светогорска - Васина
При томе, идеја је да Васина, Македонска, Светогорска и Мајора Илића постану пешачко, бициклистичко, трамвајски правац. Ту и тамо би се могло прогледати кроз прсте таксистима, аутобусима на гас на линијама 65 и 77, те краћим аутомобилским везама поред Палилулске пијаце и на западном крају Васине. Овакав правац је одабран из следећих разлога:
- Да се направи квалитетан излаз из аутомобилско-аутобуског пакла у току потенцијалне градње метро-а.
- Придобити оне подржаваоце метро-а, који сматрају да се трамвај и метро узајамно допуњавају.
- Ослободити Светогорску улицу, као у архитектонском и културном смислу посебну улицу, од вишка буке и загађења, и аутомобила који узурпирају јако драгоцени улични простор.
- Ставарање атрактивног туристичко-пешачког коридора, који би имао сличну вредност као Булевар и Краља Милана.
Вуков споменик
За почетак, било би пожељно да Вуков Споменик претрпи одређене измене. Црвеном бојом су означени постојећи колосеци, за које се препоручује да сачувају исту позицију. Жутом бојом су означени предложени нови колосеци. Светло плавом бојом су означена стајалишта. Наранџастом бојом главни бициклистички правац исток-запад.
Приликом постављања праваца колосека се водило рачуна о таквим решењима у којима трамвај минимално пресеца правце аутомобилских зелених таласа, и минимално се задржава на семафорима. Сабијање трамваја на једну страну улице, и контра смер у односу на аутомобиле има сврху да аутомобилистим згади коришћење трамвајске баштице, а нарочито таксистима.
Палилула
У решењу се тежило да у Краљице Марије (27.марта) трамвај буде са десне (јужне) стране улице, са које се налазе и оба бочна прикључења. На тај начин се опет остварује минимално мешање трамваја и аутомобила. Црном бојом су наглашени коридори на којима је дозвољено кретање аутомобила, дебљим линијама главни, а тањим споредни. Пребацивање трамваја из Београдске у Краља Милутина, у Књегиње Зорке, или остављање трамваја у Београдској је остало под знаком питања. Постоји чак и одређена иницијатива да се трамвај остави само у Ресавској, и утолико за сада се суздржавам од свог мишљења по том питању. Бициклистички коридор је постављен у Илије Гарашанина.
На раскршћу Светогорске и Таковске, Пантограф је предложио трамвајски тунел, али ја сам за обрнуто, да се Таковска пусти кроз подвожњак. На тај начин се пешачко-бициклистичко-трамвајски коридор потпуно спаја. А испод Палилулске пијаце треба саградити паркиралиште, ако треба и на три етаже, само нек се улице ослободе од паркираних аутомобила за много драгоценије намене.
Строги центар
У строгом центру се тежило да се поизбаци што више аутобуса, али ни да се тролејбуси не гомилају. Светло зелене линије представљају предложене нове трасе тролејбуских водова. Оставља се могућност да код Дома војске буде помоћна окретница. Осим тролејбуса према Врачару, Звездари Бањици и Медаковићу, разматрају се тролејбуси према Карабурми, Миријеву, Вишњичкој бањи, Миљаковцу итд.
На новој прузи би могле ићи 3 линије:
6 - Калемегдан - Трг - Поштанска штедионица - Вук - Цветко - Устаничка (уколико се не преусмери у Миријево)
10 - Калемегдан - Трг - Поштанска штедионица - Славија - Аутокоманда - Трошарина - Бањица (уколико се не преусмери према Степи).
11 - Блок 45 - Сава центар - Савско пристаниште - Трг - Поштанска штедионица - Омладински стадион (уколико се не би продужило према Дунав станици, Вишњици или Миријеву).
Ако неко мисли да би због много вијугања линија 11 била слабо коришћена, греши, јер има доста људи којима време није новац, и који желе комфор директне вожње. Нарочито у случајевима одређених уличних манифестација и радова на улицама, овакве линије би изузетно спашавале ствар.