nombre":3vimky6b je napisao(la):
Kupujte hrvatske, ne ruske vozove
Beograd -- Nema smisla da Srbija kupuje ruske vozove i španske tramvaje, kada može da kupuje hrvatske, kaže direktor Hrvatske gospodarske komore u Beogradu Goran Masnec. ...
Opet se bune i jos uvek nisu shvatil da su njihovi tramvaji losi i da su dobri samo njima.
Njihova izjava je onako smešna - verovatno data onako reda radi. A ova izjava da su tramvaji loši je isto takva. Prvenstveni razlog zašto ga nisu prodali drugde nije zato što je loš (ni Helsinki ni Sofija nisu imali ozbiljnijih tehničkih zamerki - Helsinki je tražio kraći koji u tom momentu nisu imali, a Sofija je bila upotpunosti zadovoljna) je prvenstveno nemogućnost Hrvatske da napravi finansijsku konstrukciju, tj. da obezbedi način da se kreditiraju kupci. Imate i primere švajcarske gde su neki tipovi tramvaja proizvedeni samo za njihove potrebe, nikada nisu izvoženi (osim ako su na kraju radnog veka poklanjani) i ne može se reći da su uopšte bili loši.
Od 140+ 2 tramvaja koliko je napravljeno za ZG u ovih 7 godina ni jedan jedini nije havarisan do te mere da bi se povukao iz upotrebe, imaju relativno mali broj otkaza (veći problem prave neke druge serije tramvaja). Ima propusta u unutrašnjem uređenju, ima i prigovora - baš kao i kod nas, vozači su stavljali primedbe, ali je uprava ZET-a tražila da se izmene naprave tek u drugoj seriji. Sve u svemu izdržali su i jake kiše - imate sliku plove kroz vodurinu - i ne otkazuju - zahvaljujući novijoj konstrukciji motora (trofazni asinhroni) koji to ipak bolje trpi od starih istosmernih (česi i ostali stariji tipovi), i sneg, imaju odlično ubrazanje, kočenje, ne proklizavaju po uzbrdicama - za sve njihove potrebe sasvim dovoljno. Idu na redovne servise, ima i kvarova, ali nisu ni izdaleka tako brojni kao što se pokušava uporno prikazati (ne razumem zašto, jer mi ionako nemamo s tim ništa). Generalno se pokazalo da su pouzdani. Ništa od konstrukcije nije pucalo i otpadalo (kao na nekim serijama Siemens Combina), elektronika takođe osim na početku sa vratima nije pravila previše problema. Postolja se po ugovoru pregledaju i održavaju na pređenih nekih 250 000 km. Dosta tramvaja je odavno prekrljalo milionče kilometara, pa nikom ništa.
Sad što se tičenašeg "ruskog" voza, ako neko prati - to se polako pretvara u totalni fijasko - više se servisira nego što vozi, u svakoj vožnji je u njemu posada inženjera koji nešto podešavaju i čačkaju da ne bi stao. Svako malo ga u Pančevu čeprkaju da bi nastavio do Vršca. Prvom je potpuno otkazao prenosnik, jučer je i drugi koji je stigao, a trebao da ode za Kraljevo defektirao na putu iz BG, tako da nije ni stigao tamo. Sve u svemu čitav cirkus s tim vozom. Za to su doduše krive Železnice Srbije koje uopšte nisu vozile voz u probnom periodu, po tenderu je trebalo da se nabavi voz u serijskoj proizvodnji, a ovaj se sad vodi kao prototip. Pa su ga onda pustili u saobraćaj i onda je sve počelo da otkazuje. Što je gore po nas, stigla su i druga dva bez ikakvih izmena u odnosu na prvi.
Za poređenje, Končar je svoje 3 verzije elektromotornog voza svakog ponaosob skoro godinu dana vozikao dole-gore po prugama, sa sve mernim uređajima (verzija za BiH je išla i na burn-in test na poligon u Velim, gde se vrteo danima bez gašenja). Dok to nije završeno vozovi nisu predati na upotrebu. Od kada su predati imaju vrlo malo defekata. (Onaj u BiH ne vredi računati, oni tamo su u potpunom rasulu drže i taj voz i 9 Talgo garnitura garažiranih jer nije plaćena carina i PDV i tako već dve godine). Sad Gredelj svoj dizel-motorni testira na skoro identičan način, i neće ga preuzeti željeznice dok ne bude završeno testiranje. A naši prvo puste u saobraćaj ovo čudo, pa onda putnici i redovan saobraćaj budu testiranje. Užas, a za njega nisu krivi Rusi nego mi, što smo to dozvolili. Naš voz uopšte nije jeftin, a nema čak ni radio vezu! Kome je palo na pamet da to dozvoli niko ne zna.
Sve u svemu, Končar se sa tim nije igrao, već razvijao proizvode - ne trebamo mi to kupovati, ali reći "ništa ne valja" ne stoji. Uostalom oba ta voza (pa i Končarove lokomotive serije 442 stare 20 god) prže bez problema 140-160 km/h na deonicama gde smeju (Nova Gradiška - Sl. Brod - Vinkovci, a od nedavno i Vinkovci - Tovarnik, pa skoro do naše granice - mada tu još nije dozvoljena puna brzina od 160 km/h). A i Gredelj DMV može toliko. Iako je stanje kod njih po njihovoj priči otužno, ja bih tako voleo da naše železnice dostignu takvo "otužno" stanje i da naša elektro i mašinska industrija počne da proizvodi tako "loše" proizvode. Ili ono bar da se nekako uključimo u to što oni rade, da se ugovori neka saradnja, pa da malo mrdnemo iz mesta.