Šta je novo?

Tramvaji

Ја и стф смо само рекли да би Булевар био лепши да је засађена трава уместо асфалта, нико није спомињао ширење тротоара или пута.
 
tragac":1hl62jf7 je napisao(la):
Tesko je reci ovako od kada je ova mapa, ali je to svakako pre 1926. jer je tad pustena linija za Vozdovac koja ovde nije ucrtana.
Još jedan podatak, okretnica linije jedan Slavija-Svetosavsk-Katanićeva-Makenzijeva je otvorena početkom 1922. Dakle neposredno pred I sv. rat ili odmah posle njega. Ali meni se sve čini da je negde na nekim forumima pisalo da je iz 1912.
btw
Arnorian":1hl62jf7 je napisao(la):
Једноколосечне пруге?
Матеја Бељан":1hl62jf7 je napisao(la):
Da, to je tad bilo uobičajeno
To je i sad ponekad uobičajeno u gradovima daleko razvijenijih zemalja od Srbije :grand:
 
@Sinisa i ja sam se razmisljao da li je pre WW1 ali ima tu nekih detalja: recimo latinica tad nije bila u sluzbenoj upotrebi a i postoji Poenkareova ulica. Anri Poenkare je umro bas te, 1912. dal su nasi bili toliko brzi da mu odmah daju ulicu? Sa druge strane, u prilog toj tezi ide i onaj natpis TRKALISTE jer je Hipodrom na sadasnju lokaciju izmesten 1914.
 
^Još ako ste primetili Narodno pozorište je u Kralja Milana, Cvetni trg valjda, što mu dođe da je bilo tu posle 1 sv. rata. ...
 
Da zaokružimo priču sa ovom kartom :D malo se googlalo
Ulica Poenkareova nije dobila ime po Anriju, već po drugom Poenkaru, Remonu, predsedniku Francuske u vreme 1. sv. rata, kada je pružila pomoć Srbiji, ime nosila od 1920. http://benke.co.uk/beograd/prvi-beogradski-krajevi/stambol-kapija/48
A pozorište na Cvetnom trgu radilo je do 1927 (prva predstava bila 1920). http://benke.co.uk/beograd/narodno-pozoriste/narodno-pozoriste/76
Trkalište konačno premešteno na Carevu ćupriju 1920. U obzir dolazi da se taj potez i posle izmeštanja na kartama tako označavao :/
Dakle tu negde oko 1920 ;) kraj off-a
 
Nova - htedoh da ti dam + za trud, međutim zavrtelo mi se u glavi zbog gledanja u Sinišin avatar :shok: ;)
 
Juče prepodne primećen CAF na okretnici ispod Kalemegdana savijen ko kobasica :)
Da li neko zna šta se desilo u međuvremenu od onog famoznog obaveštenja gde CAF-ovi mogu da idu i prođu a gde ne? :/
 
Obuka vozaca. Oni ga prvo teraju do pristanista da se okrene i onda nazad u grad. Ja sam juce video CAF-a kod tasmajdana i pise Obuka vozaca i to na displeju, posto znam da ranije nije bilo ubaceno u program displeja. A i video sam neke :kum: -ove kole koje su bile u tom CAF-u. Bilo ih je 6 + onaj kolega sto vozi.
 
Maloprije je 1508 sa obukom vozaca prosao beogradskom.Karta gore pomenuta je iz perioda 1922 posto se pojavljuje latinica koja nije bila sluzbeno pismo do ujedinjenja.Inace bilo bi fino kad bi mogli na tu kartu kao i druge poslije ili kasnije prebacimo na gugl mapu pa da sagledao ravoj tramvajskih trasa sirenje i ukidanje.Karta djeluje dosta konfuzno sa tim starim nazivima i kroz knez je isao tramvaj :)
 
ево, урадио сам на брзака ову карту
tramvaj22.jpg
 
direktor":3tacgfbm je napisao(la):
pa da sagledao ravoj tramvajskih trasa sirenje i ukidanje.

Evo, napisaću nešto o ukidanju tramvajskih trasa u Beogradu:

1939: Prvi slučaj zamene tramvaja autobusom u Beogradu. Tramvajska linija 7 je sa Trga išla jednokolosečnom prugom Makedonskom, Svetogorskom, Majora Ilića, tu je izbijala na postojeću trasu dvojke i produžavala duž Kraljice Marije i Ruzveltove ka Novom groblju. Te godine (iz meni nejasnih razloga) tramvaj 7 je u potpunosti zamenjen autobusom 27, ali pruga nije uklonjena i tokom rata ponovo su tramvaji išli za Novo groblje.
1941: Rušenjem mosta Kralja Aleksandra u aprilskom ratu zauvek je prestao tramvajski saobraćaj na liniji 14 trasom Vlajkovićeva-Terazije-Prizrenska-Brankova (dvokolosečna pruga). Nekoliko tramvaja sa četrnaestice nastavilo je sa druge strane mosta da vozi kao izolovani lokal Zemun-Staro sajmište negde do oko 1950. Takođe izbijanjem rata obustavljen je saobraćaj dvokolosečnom prugom Kalemegdan paviljon Cvijeta Zuzorić - Uzun Mirkova - Vasina -Trg (sve linije skraćene do Trga) kao i na nekim drugim manje važnim trasama u gradu.
1942: Nakon teže nesreće (prevrtanja tramvaja) definitivno je ukinuta jednokolosečna pruga linije 12 BIGZ-Senjak-Topčiderska zvezda-Teodora Drajzera-Železnička bolnica, kao nebezbedna zbog prevelikih nagiba i krivina. Iste godine formira se kružni tramvajski tok na Slaviji (do tada se pruga iz Kralja Milana pod pravim uglom ukrštala sa prugom dvojke iz Beogradske i zrakasto račvala ka ostalim ulicama). Moguće da je tada definitivno uklonjena jednokolosečna pruga od Slavije Deligradskom ulicom ka bolnicama, koja je postavljena u prvom svetskom ratu a nikada nije bila u redovnom saobraćaju.
1947: Uvođenjem trolejbusa definitivno se uklanjaju sve tramvajske šine na potezu Kalemegdan-Vasina-Trg-Terazije-Slavija-Mekenzijeva-Cara Nikolaja, kao i jednokolosečni krug kroz Svetog Save i Katanićevu. U centru grada od tramvajskih terminusa ostaju samo predratna linija 9 (primenovana u 8) koja se od vrha Skadarske spušta niz 29. novembra i okretnica linije 6 kod budućeg Doma sindikata koja ide Bulevarom.
oko 1950:Terminus linije 6 se od Doma sindikata sklanja dalje uz Bulevar na Tašmajdan, na poziciju današnje okretnice. Definitivno se uklanjaju i šine linije 14 od Starog sajmišta do Zemuna.
polovinom pedesetih:Uklanja se i jednokolosečna pruga iz ulice 29. novembra, nestaje linija 8 (predratna 9). Rekonstrukcijom Brankovog mosta vraća se linija 14 kao trolejbus, od Zelenog venca do Zemuna.
polovinom šezdesetih:Uklanja se jednokolosečna pruga predratnog čukaričkog tramvaja 13 (posleratni 4), od Gospodarske mehane Radničkom ulicom do početka starog obrenovačkog druma naspram ulaza na Adu. Tramvaj je do tada išao posred čuvenog podvožnjaka u Radničkoj!
oko 1970:Dvokolosečna pruga tramvaja 3 između Nemanjine i Mostara izmešta se iz ulice Kneza Miloša u Savsku, tamo gde je i danas. Proširenjem Brankovog mosta i novobeogradskih bulevara na 6 traka ukidaju se trolejbusi sa Zelenog venca i prekida se tradicija predratnog tramvaja 14. Današnji naslednik je autobuska linija 84. Javni gradski saobraćaj na potezu Zeleni Venac-Brankova-Terazije-Skupština (trasa linije 14 prekinuta 1941. godine) do dana današnjeg nije obnovljen.

Nepoznato:Postojala je i dvokolosečna pruga koja se od Zelenog venca spuštala Jug Bogdanovom ka Karađorđevoj i savskom pristaništu (predratna linija 11), nije mi poznato kada je uklonjena. Takođe ne znam kada je fizički uklonjena pruga kroz Makedonsku i Svetogorsku (da li je ijedan tramvaj vozio posle rata). Ne znam ni kada je nestala jednokolosečna pruga od 29. novembra preko Bogoslovije ka Novom groblju, sagrađena je kasnih tridesetih da se povežu linije 7 i 9 ali nikada se na njoj nije ustalio redovni saobraćaj. Takođe je interesantno pitanje kada je uklonjena jednokolosečna servisna pruga od garaže GSP-a u Kneginje Ljubice dorćolskim ulicama sve do marine Dorćol.

Zaključak: Najkrupnija rušenja tramvajske mreže sprovedena su u sklopu prebacivanja prve i poslednje predratne tramvajske linije (1 i 14) na trolejbus, za šta su planovi pripremani još u predratnom periodu, a realizovani su posle rata. Predratne tramvajske linije 1/1a žive i danas kao trolejbus 22L/22 a trolejbus 14 su glupi ljudi ukinuli. Drugo najznačajnije rušenje tramvajske mreže bilo je posledica posleratne rekonstrukcije trgova kod Terazija i Doma sindikata, zbog čega je izgubljen javni šinski saobraćaj od Zelenog venca do Tašmajdana na Bulevaru, do danas bez ikakve alternative.
Sve ostalo bilo je uglavnom ukidanje jednokolosečnih pruga koje jednostavno nisu mogle da opstanu na sredini saobraćajnica na kojima su se nalazile. Međutim, u novije vreme dosta toga je u određenom obliku vraćeno: tramvaj 13 od Gospodarske mehane umesto na staru Čukaricu pušten je preko Banovog brda, trolejbus 41 je oživeo predratni tramvaj 12 kao vezu od Kneza Miloša ka Dedinju (bolnica Dragiša Mišović) a takođe i trasu predratne sedmice kroz Makedonsku i Svetogorsku.
 
Hvala na ovako detaljnoj istoriji tramvajskih pruga u beogradu .Onda krece nastavak 80tih sirenje mreze dodavanja nekih skretanja ,guranja sina kroz uske ulice resavska,okretnica beko,1984 novi beograd linija 11 ,banovo brdo ,banjica
 
Prvi noviji dodatak tramvajskoj mreži bila je okretnica BEKO iz 1978. godine. Zatim je 1984. puštena novobeogradska pruga do bloka 45, kao što je direktor napisao, a pored Banovog brda, Banjice i Resavske ulice u okviru projekta "Tramvajem u 21. vek" urađeno je još produženje rakovičke pruge od industrije motora do današnjeg terminusa Kneževac, produženje pruge u Ruzveltovoj od Novog groblja do Bogoslovije i produženje za jednu stanicu na Bulevaru od Radio industrije do raskrsnice sa Ustaničkom.

Od 1990. godine do danas trase tramvajskih pruga ostale su praktično nepromenjene. Poslednja izmena napravljena je prilikom rekonstrukcije Nemanjine: okretnica na glavnoj železničkoj stanici je rekonstruisana tako da tramvaji iz Nemanjine ulaze u okretnicu i iz okretnice izlaze nazad ka Savskoj ulici - drugim rečima, pogrešnom stranom i u kontra smeru u odnosu na autobuse koji su sada parkirani na šinama i pored njih! Ko je autor ovog veličanstvenog bacanja para na projekat neupotrebljive okretnice, nije mi jasno a voleo bih da znam.

Poslednje uklanjanje tramvajskih šina obavljeno je prilikom rekonstrukcije Bulevara, kada je počupan kolosek za ulazak u depo na Bulevaru. Tako je beogradski prvobitni tramvajski depo posle skoro 120 godina definitivno ispao iz sistema.
 
Hvala stanislawe!Secam se da sam kao mali mislio da te sine preko bulevara kod depoa sluzise da vozac tramvaja kada mu dosadi skrene u suprotni smer :)

Sto se tice te okretnice u nemanjinoj mislim da je CIP projektant kao i za Bulevar,savsku i ostale rekonstrukcije sina.Zalosno je sto oni prakticno sa prozora mogu videti tu okretnicu a pogresno su je izprojektovali.
 
vucko":35nbt7x8 je napisao(la):
Sto se tice te okretnice u nemanjinoj mislim da je CIP projektant

Hvala za info, nek ostane zabeleženo za istoriju. Inаče Beograd ima veliki broj tramvajskih okretišta, od kojih su samo pola redovni terminusi. Redovnih 8 su Beko, Bogoslovija, Ustanička, Tašmajdan, Blok 45, Banovo brdo, Kneževac, Banjica. Pored toga postoji još 10: Radio industrija, Pristanište, Glavna železnička stanica (nova i neupotrebljiva, jer je u kontra smeru od smera kretanja autobusa), kružni tokovi Slavija i Autokomanda, Trošarina, Gospodarska mehana, Topčider, Rakovica (u fabričkom krugu industrije motora, van funkcije, šine su zavarene preko skretnice) i okretnica u sklopu pogona Centrala.
 
Stanislave, mislim da je glavni problem sa okretnicom kod Železničke što autobusi tu uopšte okreću. Nek sklone autobuse kojima tu nije mesto, i eto ti funkcionalne okretnice :)
 
@stanislaw
Uz dužno poštovanje, moram da te malo ispravim i nadodam neke stvari:
1939: Prvi slučaj zamene tramvaja autobusom u Beogradu. Tramvajska linija 7 je sa Trga išla jednokolosečnom prugom Makedonskom, Svetogorskom, Majora Ilića, tu je izbijala na postojeću trasu dvojke i produžavala duž Kraljice Marije i Ruzveltove ka Novom groblju. Te godine (iz meni nejasnih razloga) tramvaj 7 je u potpunosti zamenjen autobusom 27, ali pruga nije uklonjena i tokom rata ponovo su tramvaji išli za Novo groblje.
Uz 7, bile su ukinuite i 9 i 9A, i kao što si napisao, zamenjen kružnom autobuskom linijom 27. I to se desilo 8.8.1939. Ono što ja znam 7-ica za vreme rata nije radila. Radile su sledeće linije:
Linija br.1: Kalemegdan-Slavija sa pet motornih kola i pet prikolica
Linija br.3: Knežev spomenik-Topčider sa sedam motornih kola i sedam prikolica
Linija br.6: Knežev spomenik-Cvetkova mehana sa 13 motrnih kola i 10 prikolica
Linija br.10: Slavija-Voždovac sa pet motornih kola
Linija br.12: Senjak-Dedinje sa troje motornih kola
Linija br.13A: Gospodarska mehana-Čukarica sa dvoje motornih kola
Naime, plan je 1939 bio da ukinu 9 i umosto nje uvedu trolejbuse (kako su ga tada zanli zvati tramvaj sa gumenim točkovima :/ ). 7 su ukinuli zbog toga što je dobtrim delom bila jednokolosečna, i kako su tvrdili nije bilo mogućnosti da se uvede u Makedonskoj i Svetogorskoj još jedan kolosek (iako sam mišljenja da je moglo). Kako je u to vreme nabavljeno dosta autobusa, DTO se odlučio linijom manjeg otpora uvesti autobuse na ove ukinute tri linije. Linija 9 (kasnije 8) ponovo je otvorena 1946. Zašto su nakon ukidanja 1939 zadržane šine u ulici čitavih 7 godina, ne znam.
1941: Rušenjem mosta Kralja Aleksandra u aprilskom ratu zauvek je prestao tramvajski saobraćaj na liniji 14 trasom Vlajkovićeva-Terazije-Prizrenska-Brankova (dvokolosečna pruga). Nekoliko tramvaja sa četrnaestice nastavilo je sa druge strane mosta da vozi kao izolovani lokal Zemun-Staro sajmište negde do oko 1950. Takođe izbijanjem rata obustavljen je saobraćaj dvokolosečnom prugom Kalemegdan paviljon Cvijeta Zuzorić - Uzun Mirkova - Vasina -Trg (sve linije skraćene do Trga) kao i na nekim drugim manje važnim trasama u gradu.
Negde 1940 linija 14 je produžena iz Vlajkovićeve za Novo Groblje. I to je bilo privremeno rešenje. Pravi cilj je bio da se na liniji 6 koja je imala 400 m jednog koloseka do Deskaševe ulice izgradi još jedna kolosek sa okretnicom u pomenutoj ulici i da se obe linije spoje u jednu liniju br. 6 od Zemuna do Cvetkove pijace. Tada se počelo sa nabavkom tramvaja Breda I kao idealan za ono doba i za tu liniju. U planu je bilo da se do 1945. nabavi 90 Breda I! Nažalost, rat je sve omeo. Nakon kapitulacije 17.4.1941. tramvajski saobaćaj je uspostavljen od na zemunskoj strani od porušenog mosta do starog okretišta u Zemunu, sve do oslobađanja Beograda. ponovni saobraćaj na ovoj ''orphan'' liniji je uspostavljen 1946 da bi krajem 1947 bio konačno ukinut i zamenjen autobuskom linijom 34 Terazije-Konjička škola.
Okretište na Kalemegdanu je uništeno 1941. za vreme bombardovanja, ali je do kraja godine bilo obnovljeno i 1-ica je bila vraćena na staro okretište. Za 3 i 6 je bila izgrađena nova okretnica, zapravo novi krug oko današnjeg bloka gde je staklenac, jer je okretište oko spomenika bilo jako oštećeno. Znači bila je izgrađena pruga-spoj u Braće Jugović, spoj iz Kolarčeve u Makedonsku i sa Trga u Francusku (ili mi se čini da je već postojao pre rata, znam da je postojao spoj iz Francuske za Kalemegdan).
1942: Nakon teže nesreće (prevrtanja tramvaja) definitivno je ukinuta jednokolosečna pruga linije 12 BIGZ-Senjak-Topčiderska zvezda-Teodora Drajzera-Železnička bolnica, kao nebezbedna zbog prevelikih nagiba i krivina. Iste godine formira se kružni tramvajski tok na Slaviji (do tada se pruga iz Kralja Milana pod pravim uglom ukrštala sa prugom dvojke iz Beogradske i zrakasto račvala ka ostalim ulicama). Moguće da je tada definitivno uklonjena jednokolosečna pruga od Slavije Deligradskom ulicom ka bolnicama, koja je postavljena u prvom svetskom ratu a nikada nije bila u redovnom saobraćaju.
Nesreća se desila negde u kasnu jesen 1942. Za pomoćni kolosek u Deligradskoj ne znam kada je uklonjen, možda si u pravu.
1947: Uvođenjem trolejbusa definitivno se uklanjaju sve tramvajske šine na potezu Kalemegdan-Vasina-Trg-Terazije-Slavija-Mekenzijeva-Cara Nikolaja, kao i jednokolosečni krug kroz Svetog Save i Katanićevu. U centru grada od tramvajskih terminusa ostaju samo predratna linija 9 (primenovana u 8) koja se od vrha Skadarske spušta niz 29. novembra i okretnica linije 6 kod budućeg Doma sindikata koja ide Bulevarom.
Aprila 1947 je ukinut tu tramvaj, ali pomoćna linija 1A nije radila od bombardovanja 1941., iako su pre rata bili neki planovi o njenom produženju.
Linija 8 Skadarska-Karaburma je, po nekim mojim izvorima ukinuta proleća 1959, Pruga je bila jednokolosečna sa tri mimoilaznice. I ovaj put su planirali uvođenje trolejbusa na relaciji Trg republike-MZ Marijane Gregoran, ali opet ništa!
polovinom šezdesetih:Uklanja se jednokolosečna pruga predratnog čukaričkog tramvaja 13 (posleratni 4), od Gospodarske mehane Radničkom ulicom do početka starog obrenovačkog druma naspram ulaza na Adu. Tramvaj je do tada išao posred čuvenog podvožnjaka u Radničkoj!
Na žalost, tačan podatak o ukidanju kraka kroz Radničku nemam, još uvek je to misterija za mene, ali se desilo negde oko 1967. Okretnica je bila negde gde je sada parking na Adi.
oko 1970:Dvokolosečna pruga tramvaja 3 između Nemanjine i Mostara izmešta se iz ulice Kneza Miloša u Savsku, tamo gde je i danas.
Desilo se ranije. Radovi na izmeštanju pruge u Savsku su započeti 1961, da bi pruga bila svečano puštena 4.9.1962. Utisci su bili odlični, pokazalo se da je trasa pogodnijs nego što se očekivalo.
Nepoznato:postojala je i dvokolosečna pruga koja se od Zelenog venca spuštala Jug Bogdanovom ka Karađorđevoj i savskom pristaništu (predratna linija 11), nije mi poznato kada je uklonjena.
Tačno, linija 11 Terazije-Prizrenska-Crnogorska-Pristanište je otvorena početkom jula 1933. sa zakašnjenjem (trebala je pre 12 i 13, pre 8.9.1932.), a ukinuta je pretpostavljam nakon 6.11.1935. kada je otvorena linija 14 za Zemun. Tada više nije bilo potrebe za 11-icom. Šine ostale i posle 2.sv. rata. Ako se ne varam, na railserbia forumu je bila fotka iz početka 50ih sa Prizrenskom i Z.Vencem gde se još vide šine.
Sve u svemu, ukidanja su krenula nakon 1936. kada je odlučeno da se redukuju monoge linije, odnosno da se krene u realizaciju dugih linija i 60-ih godina. Zadnja pruga je izgrađena krajem 1987. u Resavskoj i od tad se više nisu gradile nove deonice, ne računajući rekonstrukcije i remonte.
 
Ne bi bila bog zna kakva investicija da produže tramvaje još kilomertar ipo Bulevarom Milutina Milankovića, onda bi, kada se 13 usmeri preko novog mosta, tuda mogla da ide linija koja bi dopunjavala 7 i 9 od Buvljaka do Železničke stanice, a mogla bi i ona da ide do BB, jer će tamo postojati potreba za dopunom 12tice. Rečju: sadašnja 13 i 13 preko novog mosta su različite linije i preusmeravanje na novi most zahteva nove linije na starom delu trase.
 
Матеја Бељан":qp2a9jlq je napisao(la):
Ne bi bila bog zna kakva investicija da produže tramvaje još kilomertar ipo Bulevarom Milutina Milankovića, onda bi, kada se 13 usmeri preko novog mosta, tuda mogla da ide linija koja bi dopunjavala 7 i 9 od Buvljaka do Železničke stanice, a mogla bi i ona da ide do BB, jer će tamo postojati potreba za dopunom 12tice. Rečju: sadašnja 13 i 13 preko novog mosta su različite linije i preusmeravanje na novi most zahteva nove linije na starom delu trase.

Неће постојати потреба за допуном 12ице, она може једноставно да се појача када се 13 пусти на нови мост. Код железничке постоји преседање из 12ице на 7 и 9 за Ушће, или преседање из 13ице код бувљака на исте линије.

Добра је идеја да се шине поставе у Милутина Миланковића до ФДУ, па лево кроз подвожњак који ће бити пробијен ка Делта ситију. Туде би могла да иде нова 11ица од Блока 45, преко новог моста, Сајма, ГЖС, до Калиша.
 
danas još jedan :fijasko: . čudi me da to niko ne pominje.

jedan mali sudarčić i ceo tramvajski saobraćaj crkne za ceo dan. zamislite kako bi to bilo da je belam kičma sistema i prestane da radi jedan dan.
 
Vrh