@stanislaw
Uz dužno poštovanje, moram da te malo ispravim i nadodam neke stvari:
1939: Prvi slučaj zamene tramvaja autobusom u Beogradu. Tramvajska linija 7 je sa Trga išla jednokolosečnom prugom Makedonskom, Svetogorskom, Majora Ilića, tu je izbijala na postojeću trasu dvojke i produžavala duž Kraljice Marije i Ruzveltove ka Novom groblju. Te godine (iz meni nejasnih razloga) tramvaj 7 je u potpunosti zamenjen autobusom 27, ali pruga nije uklonjena i tokom rata ponovo su tramvaji išli za Novo groblje.
Uz 7, bile su ukinuite i 9 i 9A, i kao što si napisao, zamenjen kružnom autobuskom linijom 27. I to se desilo 8.8.1939. Ono što ja znam 7-ica za vreme rata nije radila. Radile su sledeće linije:
Linija br.1: Kalemegdan-Slavija sa pet motornih kola i pet prikolica
Linija br.3: Knežev spomenik-Topčider sa sedam motornih kola i sedam prikolica
Linija br.6: Knežev spomenik-Cvetkova mehana sa 13 motrnih kola i 10 prikolica
Linija br.10: Slavija-Voždovac sa pet motornih kola
Linija br.12: Senjak-Dedinje sa troje motornih kola
Linija br.13A: Gospodarska mehana-Čukarica sa dvoje motornih kola
Naime, plan je 1939 bio da ukinu 9 i umosto nje uvedu trolejbuse (kako su ga tada zanli zvati tramvaj sa gumenim točkovima :/ ). 7 su ukinuli zbog toga što je dobtrim delom bila jednokolosečna, i kako su tvrdili nije bilo mogućnosti da se uvede u Makedonskoj i Svetogorskoj još jedan kolosek (iako sam mišljenja da je moglo). Kako je u to vreme nabavljeno dosta autobusa, DTO se odlučio linijom manjeg otpora uvesti autobuse na ove ukinute tri linije. Linija 9 (kasnije 8) ponovo je otvorena 1946. Zašto su nakon ukidanja 1939 zadržane šine u ulici čitavih 7 godina, ne znam.
1941: Rušenjem mosta Kralja Aleksandra u aprilskom ratu zauvek je prestao tramvajski saobraćaj na liniji 14 trasom Vlajkovićeva-Terazije-Prizrenska-Brankova (dvokolosečna pruga). Nekoliko tramvaja sa četrnaestice nastavilo je sa druge strane mosta da vozi kao izolovani lokal Zemun-Staro sajmište negde do oko 1950. Takođe izbijanjem rata obustavljen je saobraćaj dvokolosečnom prugom Kalemegdan paviljon Cvijeta Zuzorić - Uzun Mirkova - Vasina -Trg (sve linije skraćene do Trga) kao i na nekim drugim manje važnim trasama u gradu.
Negde 1940 linija 14 je produžena iz Vlajkovićeve za Novo Groblje. I to je bilo privremeno rešenje. Pravi cilj je bio da se na liniji 6 koja je imala 400 m jednog koloseka do Deskaševe ulice izgradi još jedna kolosek sa okretnicom u pomenutoj ulici i da se obe linije spoje u jednu liniju br. 6 od Zemuna do Cvetkove pijace. Tada se počelo sa nabavkom tramvaja Breda I kao idealan za ono doba i za tu liniju. U planu je bilo da se do 1945. nabavi 90 Breda I! Nažalost, rat je sve omeo. Nakon kapitulacije 17.4.1941. tramvajski saobaćaj je uspostavljen od na zemunskoj strani od porušenog mosta do starog okretišta u Zemunu, sve do oslobađanja Beograda. ponovni saobraćaj na ovoj ''orphan'' liniji je uspostavljen 1946 da bi krajem 1947 bio konačno ukinut i zamenjen autobuskom linijom 34 Terazije-Konjička škola.
Okretište na Kalemegdanu je uništeno 1941. za vreme bombardovanja, ali je do kraja godine bilo obnovljeno i 1-ica je bila vraćena na staro okretište. Za 3 i 6 je bila izgrađena nova okretnica, zapravo novi krug oko današnjeg bloka gde je staklenac, jer je okretište oko spomenika bilo jako oštećeno. Znači bila je izgrađena pruga-spoj u Braće Jugović, spoj iz Kolarčeve u Makedonsku i sa Trga u Francusku (ili mi se čini da je već postojao pre rata, znam da je postojao spoj iz Francuske za Kalemegdan).
1942: Nakon teže nesreće (prevrtanja tramvaja) definitivno je ukinuta jednokolosečna pruga linije 12 BIGZ-Senjak-Topčiderska zvezda-Teodora Drajzera-Železnička bolnica, kao nebezbedna zbog prevelikih nagiba i krivina. Iste godine formira se kružni tramvajski tok na Slaviji (do tada se pruga iz Kralja Milana pod pravim uglom ukrštala sa prugom dvojke iz Beogradske i zrakasto račvala ka ostalim ulicama). Moguće da je tada definitivno uklonjena jednokolosečna pruga od Slavije Deligradskom ulicom ka bolnicama, koja je postavljena u prvom svetskom ratu a nikada nije bila u redovnom saobraćaju.
Nesreća se desila negde u kasnu jesen 1942. Za pomoćni kolosek u Deligradskoj ne znam kada je uklonjen, možda si u pravu.
1947: Uvođenjem trolejbusa definitivno se uklanjaju sve tramvajske šine na potezu Kalemegdan-Vasina-Trg-Terazije-Slavija-Mekenzijeva-Cara Nikolaja, kao i jednokolosečni krug kroz Svetog Save i Katanićevu. U centru grada od tramvajskih terminusa ostaju samo predratna linija 9 (primenovana u 8) koja se od vrha Skadarske spušta niz 29. novembra i okretnica linije 6 kod budućeg Doma sindikata koja ide Bulevarom.
Aprila 1947 je ukinut tu tramvaj, ali pomoćna linija 1A nije radila od bombardovanja 1941., iako su pre rata bili neki planovi o njenom produženju.
Linija 8 Skadarska-Karaburma je, po nekim mojim izvorima ukinuta proleća 1959, Pruga je bila jednokolosečna sa tri mimoilaznice. I ovaj put su planirali uvođenje trolejbusa na relaciji Trg republike-MZ Marijane Gregoran, ali opet ništa!
polovinom šezdesetih:Uklanja se jednokolosečna pruga predratnog čukaričkog tramvaja 13 (posleratni 4), od Gospodarske mehane Radničkom ulicom do početka starog obrenovačkog druma naspram ulaza na Adu. Tramvaj je do tada išao posred čuvenog podvožnjaka u Radničkoj!
Na žalost, tačan podatak o ukidanju kraka kroz Radničku nemam, još uvek je to misterija za mene, ali se desilo negde oko 1967. Okretnica je bila negde gde je sada parking na Adi.
oko 1970
vokolosečna pruga tramvaja 3 između Nemanjine i Mostara izmešta se iz ulice Kneza Miloša u Savsku, tamo gde je i danas.
Desilo se ranije. Radovi na izmeštanju pruge u Savsku su započeti 1961, da bi pruga bila svečano puštena 4.9.1962. Utisci su bili odlični, pokazalo se da je trasa pogodnijs nego što se očekivalo.
Nepoznato
ostojala je i dvokolosečna pruga koja se od Zelenog venca spuštala Jug Bogdanovom ka Karađorđevoj i savskom pristaništu (predratna linija 11), nije mi poznato kada je uklonjena.
Tačno, linija 11 Terazije-Prizrenska-Crnogorska-Pristanište je otvorena početkom jula 1933. sa zakašnjenjem (trebala je pre 12 i 13, pre 8.9.1932.), a ukinuta je pretpostavljam nakon 6.11.1935. kada je otvorena linija 14 za Zemun. Tada više nije bilo potrebe za 11-icom. Šine ostale i posle 2.sv. rata. Ako se ne varam, na railserbia forumu je bila fotka iz početka 50ih sa Prizrenskom i Z.Vencem gde se još vide šine.
Sve u svemu, ukidanja su krenula nakon 1936. kada je odlučeno da se redukuju monoge linije, odnosno da se krene u realizaciju dugih linija i 60-ih godina. Zadnja pruga je izgrađena krajem 1987. u Resavskoj i od tad se više nisu gradile nove deonice, ne računajući rekonstrukcije i remonte.