Šta je novo?

Tramvaji

:/ Ne samo u Estoniji, u Beču takođe voze mnogo stariji tramvaji od naših. :lol: Beograd je 1990-1991. godine je bio jedan od gradova sa najmlađim voznim parkom u Evropi, tramvajski je tada bio potpuno obnovljen sa 200 novih tramvaja :D

Ako pretraži malo unazad videćeš da recimo da Berlin ne samo da ima starije tramvaje u saobraćaju, već su isti model kao u Beogradu :)

Slike
http://www.phototrans.eu/1014,84,141,0.html
http://www.phototrans.eu/1014,84,141,100.html
 
incidente":4ua727ac je napisao(la):
U Estoniji jos imaju ovako stare tramvaje??Ja mislio da su samo kod nas oldtimer-i u upotrebi :lol:
Ако мислиш на трамваје са мојих слика то није Естонија то је Летонија.
Мики, јел скретање код Вука спада под те ломљене кривине? Кад трамвај скреће иди мало право па онда одједном цимне десно (или лево) па се опет исправи па опет цимне :bash:
 
Александар":2hvybt57 je napisao(la):
Ako pretraži malo unazad videćeš da recimo da Berlin ne samo da ima starije tramvaje u saobraćaju, već su isti model kao u Beogradu :)

Slike
http://www.phototrans.eu/1014,84,141,0.html
http://www.phototrans.eu/1014,84,141,100.html

KT4D. и није једини град у Немачкој са њима. ту су још и: Котбус, Ерфурт, Лајцпиг и Потсдам од познатијхи градова. иначе, катице имају још и Таљин, Каљинград, Лавов (ова три имају моделе KT4SU). негде сам раније качио слике немачких катица, па кога не мрзи нека их нађе
 
miki_ns":otvsvqsb je napisao(la):
Wile E. Coyote":otvsvqsb je napisao(la):
... Чини ми се да у ЗГ нису реконструисали пруге да би Кончар могао да прође.
Nisu, tamo su pruge kroz dugi niz godina sređivane, peglane i u krivinama razmicane (problem se pojavio sa pojavom ĐĐ 201 tramvaja i posebno sa ČKD T4+B4, ali i tad to nisu radili odmah, već kako je koja deonica stizala na redovnu rekonstrukciju - do tog momenta bi važilo pravilo prvenstva prolaska kroz krivinu). E sad ima tu jedna stvar koja je meni uvek upadala u oči, svaka krivina u Zagrebu je pravljena kao konstantan luk određenog radijusa, za razliku od toga u Beogradu se vrlo često krivine realizuju kao oštar lom levo ili desno, pa malo ravno, pa opet lom levo ili desno. Ne treba reći koliko je vožnja po tako lomljenim krivinama neudobnija, tramvaji kroz takve krivine moraju prolaziti sporije, a i pored svega mislima da to ima mnogo veći uticaj na trošenje kako šina tako i točkova, a sigurno bočni udari ne prijaju ni postoljima. Nije mi jasno da je takva geometrija ostala i nakon poslednjih rekonstrukcija (Nemanjina na raskrsnici kod ž.stanice, skretanje u T. Košćuška). Novim tramvajima, koji zbog niskopodnosti imaju mali stepen slobode kretanja postolja, sigurno baš neće prijati ti bočni udari. Kad već sad zbog njih prilagođavaju mrežu, nadam se da će preprojektovati krivine da budu "glatke krive".
+1 за ово. Раскрсница код Правног је хорор. Причали смо о томе својевремено. А све зато што неко неће да седне и да препројектује раскрсницу.

Едит: чини ми се да за скретање у Т. Кошћушког нису ни мењали скретнице.
 
Ja sam danas rešiio da obrnem jedan krug sa troikom, bacim pogled na novi most, petlju Radnička i tako... I stvarno samo do Topčidera je išla. Uvedena je bila i 3A od Kneževca do Topčidera. Hteo sam da produžim tako sa tim basom dalje da vidim o čemu je reč ali sam bio u žurbi... Ništa nije bilo najavljivano o tom skraćenju, a i na tramvajima je bilo ispisano flomasterom na papapiru sa linijama xD'do Topčidera' tako da je verovatno neka havarija u pitanju...
 
Trola nema veze sa starošću tramvaja, kod nas su menjane trole pantografima, a može se i potpuno nov tramvaj napraviti sa trolom. Negde u Americi ih zovu trolley (bez bus)
 
Vozio sam se malopre nekim zelenim koji je bio toliko uredan i klizio po šinama bukvalno, ali zaboravih da pogledam garažni broj. Imao je i fotografije unutra drugih tramvaja, autobusa i trola i po neku istorijsku
 
Prve mane CAF-a dolaze upravo na videlo sa ovim udesom. :|

Svako cukanje ce nas kostati prilicno dosta para... :(
 
Posle nekoliko kratkih voznji novim tramvajem, dozvolite da iznesem utiske sa tih prvih voznji.

Za razliku od prastarih tramvaja koji su Beogradom krstarili skoro do sredine osamdesetih sa jednom trolom i jednim farom, po cemu su bili prepoznatljivi i urezani u nasu svest o tramvaju, tadasnji novi tramvaji KAT, dobili su pantograf , dva fara kao automobili i zglob u obliku harmonike, vise su licili na autobus na sinama i tako narusili nasu predstavu o tramvaju, najzad vratili smo se kroz vremeplov devedesetih u proslost i dobili na dar retro tramvaje kojima smo uleteli u 21. vek, ti belgijanci nemaju trole, ali bar imaju jedan far kao svaki pravi tramvaj, a neki su pretvoreni u mali muzej GSPa Beograd, sa fotografijama starih vozila javnog prevoza u nasem gradu, sto je pomenuo i laki j iznad.

Najbolja novost novih tramvija, je njihova bezbucnost, i spolja i unutra, zatim niskopodnost, odlicno uredjena unutrasnjost u pogledu rasporeda sedista i mesta za prolaz i stajanje, cak lici na metro vozila.

Ali za razliku od onih prastarih tramvaja sa puno drveta i toplih boja tog drveta, tramvija za treci milenijum ce nas muciti plastikom i bledim sivilom upotpunjenim uzbudljivim crvenim sipkama, sa sivom se inace mnogo lepse slaze zuta koja izaziva i prijatnija i vedrija osecanja.Umesto cetiri boje trebalo se zaustaviti na tri , jer sve preko tog broja krsi stilske zakonitosti, bolje da su crni delovi obojeni u belo.

Glas najave stanica koji se cuje, dok mnogi putnici negoduju, je neprijatan, preozbiljan i strog, trebalo je devojci pustiti neki tv dnevnik sa Micom Orlovicem ili Dusankom Kalanj, pa da cuje kako se govori dostojanstveno i vedro u isto vreme.

Ima i nesto sto spaja i stare i najnovije beogradske tramvije, ljuljaju se kao brodovi na dnu panonskog mora i naglo zaustavljaju dok putnici jedva uspevaju da ne odlete, kao sto je i tradicija naseg gradskog prevoza !
 
beli grad":1pp6n7j7 je napisao(la):
...
Ima i nesto sto spaja i stare i najnovije beogradske tramvije, ljuljaju se kao brodovi na dnu panonskog mora i naglo zaustavljaju dok putnici jedva uspevaju da ne odlete, kao sto je i tradicija naseg gradskog prevoza !

Ovo me čudi. Nisam još stigao da probam CAF lično, ali mislim da bi morao imati ugrađen sistem koji "pegla" ljuljanja tramvaja, samo je pitanje da li ga je neko isključio. Končarev to ima, i oseti se lepo da tramvaj na šinama koje nisu horizontalno izbalansirane nema ono karakteristično "valjanje" sa leve na desnu stranu (mikrokontroleri upravljaju hidraulikom koja niveliše tramvaj). Kada se na istom mestu prođe sa ČKD (T4 ili KT4 svejedno) to ljuljanje se ozbiljno oseti. Isto tako taj tramvaj recimo neće proizvesti trzajuće ubrzanje ili usporenje (pri normalnom kočenju, ne govorim o iznenadnom kočenji "do daske") jer mu softver kontroliše akceleraciju da bi bila bez tih naglih skokova (slično je u ciriškim kobrama, mada su tamo i od ranije kontroleri imali zanimljiv princip rada - vozač postavi ciljnu brzinu, a tramvaj je dostiže i održava - tako da ako je postavio 40 km/h tramvaj će sam održavati tu brzinu bez obzira da li se kreće uzbrdo ili nizbrdo). Kako je CAF noviji skoro 4-5 godina od Končarevog tramvaja, sigurno sve to ima, samo je pitanje zašto se ne koristi (pogotovo jer stabilizacija horizontalnog ljuljanja ispada vrlo korisna ukoliko su bandere kritično blizu koloseku).
 
"avramovicsasa"":2vpd7dvy je napisao(la):
Bolje je da se naredne godine tipizira linija 7 Špancima a da se ostala vozila rasporede na ostale linije jer će biti propast ako budu radili na svim linijama,izgubiće se na efikasnosti i brzini tramvajskog saobraćaja.
Samo da ne bude Španac ,,Krava koja daje 20l kvalitetnog mleka,ritne kofu i prospe,, ;)

Nego juče na Pristaništu videh zanimljivu informaciju vezano za CAF-ove trase okačena na zidu.



Uploaded with ImageShack.us
 
Hteo bih d avam predstavim ideju za kompromisni plan Zidar - Postojeće stanje, a u vezi s optimizacijom tramvaja. Najopterećenije linije 7, 9 i 12 ostavio sam kao i do sada, i one bi ostale kičma. Linija 5 ostaje kao i do sada, ali znatno jača. Linija 10 bi išla preko Pristaništa i bila dopuna devetci na Voždovcu. Trojka bi išla na Novi Beograd, do Belvila, i tako pokrila deo trase današnje 13-tice, koja će izgradnjom novog mosta biti preusmerena. A dvojka bi išla tako da ne ide pored Vuka, jer postoji veza Slavija - Vuk, kao i Dorćol Vuk. Dvojka je, dakle, opet dopuna linijama 5 i 10

tramvaji.jpg
 
Свака част на идејема, међутим ја и даље мислим да је 14 веома важна линија. Према овој слици, у Београдској не остаје ниједна линија ка Аутокоманди и Вождовцу и то би представљало проблем. Ових дана сам посматрао линије 9, 10 и 14, што у Војводе Степе, што у Булевару ЈНА и закључио да прилично добро функционишу овако. На пример, на станици код храма према центру, једна за другом су прошле 10, па 14, па 9 и у сваки вагон је ушло по 10-15 људи. Линија 14 једина повезује Аутокоманду и ЈНА са Вуком и Булеваром. И поред БГ:Воза, људи и даље користе трамвај 14, а то би могао и :kum: да потврди.

Не кажем да су лоше идеје, али за сада нисам за толико промена. ;)
 
Ja stanujem kod Metropola, a radio sam na Autokomandi. Nikad mi nije palo na pamet da idem jednu stanicu do Veterinarskog fakulteta, pa da presedam na BG:voz ili Beovoz do Vuka. 10 i 14 su mi idealne bile za odlazak i povratak s posla. Steta sto je 8 ukinuta (Omladinski stadion - Banjica). Ne treba zaboraviti da su izmedju ostalog Saobracajni fakultet u Vojvode Stepe, a Farmaceutski u Kumodrazu i da su tramvajske linije dobra veza za studente iz domova Lola i Patris (ne znam kako se sad zovu).
 
Ali svaka linija je po toj logici dobra, onda bi trebalo vratiti 8, uvesti liniju Brdo - Voždovac, zatim vratiti 11, uvesti liniju Omladinski - Blok 45, i da dobijemo još toliko linija i još veću zbrku
 
Није баш тако. Не треба тек тако уводити линије. Поента је да 14 постоји већ 22 године, кад на то додамо 8ицу која је и раније постојала, добијамо преко 40 година те трамвајске линије. Не видим разлог да се сада укида.

Навешћу један битан разлог због којег још није могуће урадити темељну реформу трамвајског саобраћаја, а то је инфраструктура. Ево ЦАФ се вуче 5 на сат, стално крате 7ице на Ташу. На шта би личило то још да не постоје 6 и 14. Нисмо ми још увек зрели за увођење линија са малим интервалом. Свакодневно користим 9, 10 и 14 и морам да кажем да немам проблема. Једина линија која је баш лошија него што би требало је 12. Мада би и на 10 и 14 добро дошао још по један вагон. Са 13ице комотно може да се скине један.

Ја сам против увођења нових линија, али сам зато и за одржавање постојећих, за сада.
 
Moram da priznam da mi logika "poboljšavamo gradski saobraćaj tako što ukidamo tramvajske linije" nije baš najjasnija, i na duže staze ne verujem da drži vodu. Pogotovo što se time osakaćuju linije trenutno najkapacitativnijeg prevoznog sredstva. I te promene pojedinačnih linija tako na ad-hoc odlučivanje su mi nesuvisle. "11 ukidamo, 13 okrećemo na drugu stranu, 8 smo izbacili". Znači stvar je funkcionisala tako da su prvo proredili interval tramvaja dok nisu skoro svi odustali od linije, a onda su reklli "pa i ne treba nam".

I čini mi se da bi mala ulaganja u infrastrukturu mogla popraviti uslugu. Tipa jedna pomoćna okretnica negde preko puta Ušća - na tom ogromnom parkingu ima više nego dovoljno mesta - onda bi u slučaju gužve, kvara ili nečega sličnog tramvaj ipak mogao preko Save. A uostalom to bi mogao biti i redovni terminus neke linije iz starog dela grada. Na tom mestu bi se mogao napraviti terminal za buseve koji sad voze sa N.BG. na Zeleni Venac (a svakako će u blizini proći i metro, pa bi to bilo na idealnom mestu i za takvo presedanje). Drugo okretnicu kod ž. stanice ne koristi nijedna linija kao terminus - a mogla bi, to je mesto na koje dolazi ogromna količina putnika, a sada jako duge linije prolaze pored, pa ako dođe do nekih kvarova, dugačke linije ostaju bez usluge. Okretnica na Pristaništu u sadašnjem obliku i načinu upotrebe mi je više zagonetka nego logičan infrastrukturni deo. Zar je toliko teško preprojektovati taj terminal pa da može da bude upotrebljiviji. Zanimljivo je da je kod svih prisutna ideja da bi linije trebalo napraviti tako da se što manje preklapaju iz straha da kvarovi ne poremete veliki broj linija. Pa valjda kvarovi nisu normalno stanje sistema (i treba naterati sve u GSP da ukapiraju da je to tako), valjda je bitnije kako mreža opslužuje ljude u normalnom režimu, tj. da na kritičnim mestima postoji gust interval različitih linija, a da za situacije kvarova postoje planovi o obilascima (problem sa bg tramvajskom mrežom nije što je pregusta, nego ima premalo spojnih trasa, pa su vam i mogućnosti preusmeravanja vrlo klimave).

Linije se ne planiraju tako pojedinačno, nego se sagledava cela mreža. Najsmešnije je što je recimo beogradski CIP radio dugo studiju linija u Zagrebu, tako da je u Zagrebu 1980 (ili 1981) došlo do potpune preraspodele linija i intervala. Iako su tada mnogi gunđali na nove linije, pokazalo se da je dugo planiranje pomoglo - osim što su neke linije produžene/dodate kad je dograđena mreža, taj plan linija funkcioniše i dan danas. Jedna jedina je ukinuta (ex linija 16), a ona inicijalno i nije bila predložena planom. Da li je GSP ikad platio CIP-u ili nekom sličnom ozbiljnu analizu linija i rad na predlogu reorganizacije (lepo je što se na forumu diskutuje o tome i svašta predlaže, ali takva stvar se radi na osnovu prikupljenih statističkih podataka u dužem vremenskom intervalu). U ZG autobusni terminali su postavljeni na tramvajskim okretnicama, i vrlo mali deo autobuskih linija "prodire" do centra grada. Faktički tramvaji pokrivaju centar, a autobusi ih "hrane" putnicima iz perifernih naselja. Ok to zbog konfiguracije tramvajske i trolejbuske mreže nije baš izvodljivo u Beogradu, ali bi sigurno mala ulaganja u tram / trolejbusku infrastrukturu omogućila da se autobusi delimično izbace iz centra. Poudan BG:Voz (ali kad se na duže vreme pokaže pouzdan) bi sigurno morao biti iskorišten kao razlog za daljnje smanjenje broja autobuskih linija koje krstare samim centrom grada.
 
Uh, Miki, pa udari bar ponegde 2x ENTER dok kucaš, napravi bar neki pasus :kafa:
 
Ima li nekakvih informacija oko popravke tramvaja, i da li se planira uvodjenje u saobracaj 1503 i 1504? stize li i peti tram?
 
Ja sam juce na NBG video 1504, ili na probnoj voznji ili na obuci vozaca, sad se ne secam. Cak sam ga i slikao, ali vec je padao mrak pa se ne vidi broj i slika je mutna, tako da necu da je kacim. :|
 
Aj vidi na slici jel se vide šipke unutra :) dal su ih metnuli :)
 
Vrh