Hvala,
Odlične slike @lukpot, taman sam hteo nešto da napišem o ovoj sigurnosnoj kočnici i uopšte o sigurnosti u KT4 vozilima.
Kako se slučajno ne bi dogodilo da tramvaj ostane bez kočnica, što bi moglo imati ogromne posledice u brdovitom Beogradu, Česi su tramvaje opremili sa 3 vrste kočnica: elektrodinamičkom, kardanskom i šinskom.
Elektrodinamička (često samo električna) je kočnica koja se prva aktivira pritiskom na papučicu (koja ima prioritet u odnosu na papučicu "gasa" ukoliko su obe u isto vreme pritisnute). Aktiviranjem elektrodinamičke kočnice motori prelaze u generatorsko stanje, a proizvedena energija se izbacuje u obliku topolote uz pomoć otpornika (u normalnom svetu bi se ta energija vratila u mrežu
). Ova vrsta kočnice nije u mogućnosti da zaustavi tramvaj potpuno, već ju je zadatak da ga uspori. Kada vozilo dostigne brzinu od 5km/h aktiviraju se takozvane višestepene kardanske kočnice. Iz sigurnosnih razloga ova kočnica je u zakočenom stanju ukoliko nije pod naponom od 24v i ona deluje posle elektrodinamičkih i zaustavlja vozilo.
Treća vrsta kočnica su šinske kočnice, a one se aktiviraju ukoliko se papučica kočnice pritisne do kraja! Ova kočnica se koristi samo u vanrednim okolnostima, jer gotovo trenutno zaustavlja vozilo! To je u stvari svojevrsan elektromagnet koji se nalazi ispod postolja okrenut ka šinama, kada se aktivira snažno elektromagnetno polje zalepi ploču kočnice za šinu i tako zaustavlja vozilo.
Kvar bar jednog od pogonskih motora kod KT4 tramvaja rezultuje otkazivanjem elektrodinamičkih kočnica, zbog toga je važno dobro održavanje kako ne bi došlo do toga, a dešava se i danas. Na svu sreću tramvaji imaju redudantne kočnice koji sprečavaju veće tragedije.
Da napomenem, kod KT4 tramvaja sve osovine (točkovi) su pogonski, što podrazumeva da i kada vozila rade kao tandem, prvi tramvaj praktično ne vuče drugi, već funkcionišu svi sinhrono. Ova činjenica omogućuje da se ova vozila odlično ponašaju u beogradskim uslovima, pošto je proklizavanje svedeno na minimum. Divagovi (popularno Švajcarci) nemaju sve pogonske osovine pa možemo videti da vozilo proklizava i struže prugu, čak i novi CAF-ovi neće imati sve pogonske osovine
Čoperizacija i u ovom segmentu ima svojih prednost. Naime, ugradnjom tranzistora moguće je sinhrone motore zameniti asinhronim (tesla) motorima, kod kojih je period između dva otkaza višestruko duži od perioda kod sinhronih, a i odražvanje je mnogo lakše (nema potrošnih delova, kod sinhronih četkice, kolektori...).
Sada nešto o tasteru sigurnosne kočnice
Mene je kao dete uvek interesovalo šta će se dogoditi ukoliko pritisnem neki taster, a još više bi me kopkalo ukoliko je to zabranjeno kao na ovoj slici, pa sam odlučio da podelim s vama, jer možda nekog to interesuje ( samo da znate da još uvek ga nisam nijednom pritisnuo
).
Šalu na stranu pritiskom tastera aktiviraju se kardanske kočnice vozilo se zaustavlja, što je još interesantnije vozač gubi kontrolu nad vozilom (sistem ga isključuje) i uključuje se alarm (zvonce). Što se kazne tiče, to sve zavisi od raspoloženja vozača ukoliko je zloupotrebite, pošto sam prisustvovao jednom takvom činu, obradovala me činjenica da je sistem funkcionisao kako treba
Pored ovog tastera, na prvim vratima se nalazi i jedan preklopnik ispod koga piše "Nužno osvetljenje". On se koristi ukoliko u vozilu nije uključeno salonsko svetlo, na primer zbog kvara prekidača kod vozača ili kada vozilo vozi u tandemu pa iz nekog razloga svetlo se nije uplalilo u drugom vagonu. Eto, da znate ukoliko vozač nije upalio svetlo, uvek možete tu da ga upalite :lol:
Što se tastera za otvaranje vrata tiče, ja iskren da budem nikada nisam video da to funkcioniše kao u Divagovima. Vrlo je moguće da na upravljačkoj tabli postoji preklopnik koji uključuje sistem otvaranja putem tastera ili kontrolisan od strane vozača. Ovakav sistem postoji recimo u Beču, pa u špicevima na punim stalištima vozač obično prebacuje preklopnik i sam upravlja otvaranjem/zatvaranjem vrata. Takođe nije isključena mogućnost da je ovo odmah prevezeno i onemogućeno, znajući tada situaciju u Beogradu.
Kada smo već kod vrata, postojao je još jedan vid zaštite koji sam već napomenuo. Kada su vrata otvorena vozilo nije bilo moguće staviti u pogon, što je tada stvaralo velike probleme. Tramvaji su bili prepuni, tako da se vrata često nisu ni mogla zatvoriti, vozilo je dugo stajalo na stajalištu, a putnici su negodovali. Takođe je postojao zvuk upozorenja koji se oglašavao pre zatvaranja vrata propraćen svetlosnim signalom.