Delija":3g5jy0cu je napisao(la):
И волео бих да ми Зума објасни како то аутомобилски тунели у центру града мање загађују средину? Да ли је свестан постојања теразијског тунела и Бранкове улице?
Vrlo rado. Tajna je boljoj raspodeli, tj u mogućnosti izbora GDE se zagađenje oslobađa. Koncentracija zagađenja naglo opada sa rastojanjem od njegovog izvora. Ako je saobraćaj na površini zemlje, onda su pešaci na trotoaru samo par metara daleko od auspuha. Koncentracija se još povećava ako su ulice i trotoari uski i pri tome oivičeni neprekinutim nizom zgrada, kao u starim gradovima. Tada zagađenje ne može da se razredi dovoljno brzo jer linarni niz zgrada sa obe strane pravi neku vrstu polu tunela, mada bez poklopca.
Ako sada sada sav taj saobraćaj preselimo pod zemlju, iako posmatrano na velikoj površini i zapremini ukupan obim generisanih zagađivača ostaje isti, oni su sada u početku SVI skoncetrisani SAMO na izlazima tunela i na ventilacionim otvorima. To znači da sada imamo slobodu da ih USMERAVAMO tamo gde ima najmanje ljudi. Ventilacioni otvori tunela sada mogu biti nalik dimnjacima, tj njihovi otvori mogu biti podignuti naviše, iznad ravni gde su pešaci (ili biti dalje od njih, u po obodu gustom, visokom i nepristupačnom zelenilu), dok se izlazi tunela mogu odvojiti, ograditi ili urediti tako da im pešaci ne moraju prilaziti blizu. Dakle, sada ne postoje lokalne tačke nagomilavanja zagađivača kroz koje veći broj ljudi mora redovno prolaziti. A još ako čitav grad ima dobro provetravanje, tj ako se vazduh u njemu uglavnim pokreće, ovi se zagađivači odmah poslati u visine neće ni vratiti na zemlju, oduvaće ih vetar.
Zakljućak je da ako koristite tunele imate kontrolu nad mestima gde se zagađivači oslobađaju, pa je u najgorem slučaju njihova raspodela povoljnija, a u boljem je i prosečna koncentracija u gradu bitno smanjena.
Tunel kod Brankove ulice je u tom pogledu očajno loše izveden. Čitav novi Beograd i Zemun koji ide preko Zelenog Venca u Sremsku mora da prođe tik pored samog ulaza u tunel i udiše sve što izlazi iz njega, u najvećoj mogućoj koncentraciji. Kada bi neki takav tunel recimo bio okružen visokim poslovnim zgradama (koje imaju svoj zatvoreni sistem dovođenja svežeg vazduha), i bio bez pešaka u tom okruženju, same te zgrade bi onda služile kao neka vrsta dimnjaka, ili bar barjere za nesrednu okolinu, pa bi glavnina zagađenja iz tunela brzo odlazila naviše i rasipala se u visinskim strujanjima, ne šireći se po gradu. A ako ništa od toga nije moguće, bar najveći pešački koridori i trotoari verovatno mogu biti podalje od tunelskih izlaza i otvora za provetravanje, pa je OPET bolje.
Tako da su tuneli po više osnova daleko najbolji odgovor na problem saobraćaja u starom delu grada. Jedino što u pitanju zagađenja nije svejedno gde im se nalaze krajevi i kako je projektovana ventilacija. U dugoročnom smislu gledano, drugo rešenje uopšte i ne postoji. Beogradske ulice su isuviše uske, krivudave i ispresecane čak i za minimalni nivo robnog i drugog automobilskog prometa budućeg Beograda.
Pre nego što Delija interveniše, i da opet ne bih morao da ponavljam ono što smo već više puta apsolvirali, ovo nije automobilski koncept jer sam ja uvek podrazumevao da metro mora biti osnova javnog saobraćaja i da se on mora graditi što je pre moguće. Ovo znači samo to da će neka MINIMALNA mreža kvalitetnih osnovnih saobraćajnica i dalje biti neophodna čak i kad se bude napravio metro, jer današnje ulice neće moći primiti budući nivo automobilskog saobraćaja čak ni uz njegovu pomoć. A to se može SAMO tunelima. Pošto će se dakle oni jednog dana sigurno graditi, ne smeta ako pogledamo i kako bi se ti budući tuneli mogli iskoristiti ili uklopiti sa trenutnim projektima kao što je Rajićeva i njena okolina. Ovde predviđeni tunel ispod Pariske ulice pokazuje svoju prednost i tako što bi mogao da bezbolno uklanja saobraćaj iz podzemne garaže, a da ona i dalje bude u samom središtu nefragmentirane pešačke zone, dok bi se bar deo zagađenja odvodio do ulaza u tunel na ivicama pešačke zone, ili oslobađao na većoj visini.