Sasvim je svejedno je koji je prioritet. Hteo sam da kažem da su ovakve infrastrukturne odluke nešto što se mora znati unapred. Da li će to jednog dana postojati ili neće? Da je to nešto što je postojalo u nekom planu, ovi koji sada kopaju ovoliku rupu bi verovatno u svom projektu na nekom podzemnom nivou imali predviđen mogući priključak na budući tunel. A možda i na pešačke prolaze do eventualnu drugih podzemnih komercijalnih prostora koji bi lako mogli bili sagrađeni u sklopu tunela. A ovako, kad se jednog dana bude gradio taj tunel, a verujem da hoće jer je koristan a ne bi bio preterano skup, jedna toliko logična veza se više verovatno ne može ostvariti, pa smo zbog pohlepe, žurbe i investitorskog urbanizma ponovo upropastili još jedan od mnogih potencijala koji nam je Beograd nudio na tanjiru.
Šta su prednosti gradnje tunela na ovom mestu? Ovo je turistička, komercijalna i rekreativna zona. Čitav ovaj deo grada će bukvalno živeti od pešačke zone oko Knez Mihajlove, kao i od Kalemegdana i njegove okoline. Upšte nije naivna niti jeftina greška ako se osnovni smisao i prednost pešačke zone upropasti sasvim nepotrebnim, izrazito prometnim i zagađenim ulicama koje moraju da vode do garaže i tržnog centra u njenom središtu. Zašto fragmentirati prostor koji je prirodna i funkcionalna celina? Kad nam topologija terena nudi lako rešenje?
Takođe, bez tunela gubimo ovaj lepi trouglasti plato koji je sada prazan i totalno neupotrebljiv. I ne samo taj plato nego i površinu Pariske ulice. Početak Kalemegdanskog parka i sve ovo bi se moglo integrisati u jedan vizuelno i funkcionalno jedinstven prostor koji bi se povezao sa novim platoom tržnog centra i drastično povećao njegovu upotrebnu vrednost. Promovisali bi i sasvim novo kretanje pešaka pod 90 stepeni u odnosu na osu Kneza, ka Cvjeti Zuzorić, ka budućoj stazi oko tvrđave kad se izmesti zoološki vrt, ka Zahinom centru, i ka ušću. Ili u suprotnom smeru ka velikim, i u buduće nadam se pokretnim, stepenicama, ka pristaništu i beton hali. Tunel sigurno ne bi ometao kretanje ka njima više od trenutne situacije, već bi naprotiv dodatno usmerio ljude u tom pravcu. Ili zašto naprimer pristup salonu Muzeja savremene umetnosti ne bi bio daleko pristupačniji nego sada? Ili se omogućio ulaz u novi plato tržnog centra iz Pariske ulice, iza biblioteke? Itd, otvaraju se mnoge sasvim nove mogućnosti. Imajte na umu da je Knez Mihajlova već davno popunjena do maksimuma svojih kapaciteta. Treba nam otvaranje novog pešačkog prostora, ali ne samo onog u klasičnim uskim ulicama, već mora postojati i otvoreni, dovoljno veliki plato koji nije park. Nešto što je centar okupljanja i što malo otvara prostor.
stf":lx1dnl65 je napisao(la):
По мени је логичније да се копа тунел директно из Карађорђеве (пре великих степеница) који би излазио на раскрсницу са Душановом. На тај начин добијамо интегрисани Калемегдан са урбаним делом града, и непрекинуту пешачку везу Кнез-Велике степенице-Сава.
Ja se potpuno slažem sa tunelom pre Pariske, pa sam i predložio jedan, ali još ranije, kod Ekonomskog fakulteta. Ali ni njegovo eventualno postojanje ne znači da ljudi onda uopšte neće imati potrebe da idu kolima ka pristaništu, tvrđavi ili tržnim centrima koje ste toliko zapeli da gradite oko Kalemegdana. Sem toga, takav tunel je već daleko skuplji od običnog površinskog iskopa na nevelikoj dužini, pa je onda onaj još duži, kod ekonomskog fakulteta, daleko isplatljiviji jer rešava i problem saobraćaja kod novog Savskog mosta i BNV-a. Tako da ta dva tunela nemaju međusobne veze jer služe bitno različitim potrebama, imaju bitno različitu cenu, na različitim su mestima. Naravno, oba treba praviti tek onda kad se pojavi i potreba i povoljne ekonomske prilike da se oni naprave.