Šta je novo?

Taksi (Taxi) prevoz

Vozila bez vozača će biti moguća još dugi niz godina samo u strogo kontrolisanim uslovima, tipa lukama, gradilištima, posebnim sektorima nemenjim samo njima, ako će voziti putnike. Nije ta tehnologija još uvek na nivou potpuno bezbedne upotrebe u realnom saobraćaju bez ikakvih posebnih ograničenja. Neće tako skoro ni biti, a tek neće već 2025 godine. I kad do toga jednog dana dođe, moraće i mnogo toga da se menja u svim mogućim zakonskim aktima, a to se preko noći ne dešava. Šinska vozila će verovatno prva moći da se kreću potpuno samostalno bez vozača. To možda i ugledamo za nekoliko godina na nekom od vrlo razvijenih tramvajskih podsistema. Metro je neka druga priča, kao sistem koji je često potpuno odvojen od bilo kog drugog vida saobraćaja.
Слажем се да су потпуно аутономна возила будућност, међутим возила којим управљају оператери су и те како реална. Мени лично и добитна комбинација, сам управљаш аутом а не мораш да водиш рачун ао паркирању.
 
Beogradski taksista je evropski, a verovatno i svetski fenomen. Naravno da od nečeg unikalnog treba praviti turističku atrakciju:
1) U ne-Srbija zemljama Evrope sam primetio da ti pogled na taksi vozilo u kretanju daje olakšanje, znaš da će pažljivo preći preko raskrsnice, propustiti tog koga treba da propusti, kombinacija znanja i saobraćajne kulture. U Beogradu te pogled na takvo vozilo dovodi u stanje pripravnosti, bilo da si pešak, na biciklu ili vozač, jer od poštovanja svog prvenstva prolaza su ti važniji život, zdravlje i izbeći materijalnu štetu.
2) U ne-Srbija delu Evrope taksiranje je socijalna kategorija. U Holandiji taj posao rade starije osobe koje si izgubile zdravlje za neki posao, ili su stari i sa problemom da nađu drugi posao, ili su niže obrazovani migranti. U Belorusiji dosta taksiraju studenti, ili neki zaposleni rade kao dopunski posao. Naravno, ima i jedna niže obrazovana klasa koja radi to kao jedini posao gde se sa produženim radnim vremenom postiže nešto malo manje od prosečne plate. Odnosno van Srbije taksista je socijalno zanimanje sa zaradom po satu ispod proseka.
3) U ne-Srbija delu Evrope niko se ne buni protiv raznovrsnosti taksi usluge, ne znam za slučaje taksi protesta. Štrajk je kategorija za profilisane kadrove poput železničara, medicinara, prosvetara, dok kroz uvek dostupna niskoplaćena zanimanja za nekvalifikovanu i polukvalifikovanu radnu snagu imaš veliki protok kadrova, sa malo onih koji ostanu večne kasirke ili taksisti. Posledično van Srbije kupac stvarno dobija dosta povoljan odnos cena-kvalitet.
4) U ne-Srbija delu Evrope, vozač taksija nije vlasnik automobila, već je taksi firma vlasnik vozila.
5) Taksi stanice maltene ne postoje, a osnovni sistem zakazivanja usluge je pozivom i preko aplikacije. Odnosno, prazna taksi vozila maltene uopšte ne zauzimaju gradski prostor.
6) Van Srbije nemaš sistemski i namerno očajne veze masovnim javnim prevozom sa lokacijama poput velike železničke stanice ili aerodroma, namerno kako bi ljudi izbegavali javni prevoz, a koristili taksi, iako se time kvari kompletan kvalitet transportne mreže.

Posledično, u Srbiji moja inženjerska porodica (dok se 2017 nisam iselio), predstavlja sirotinju koja jede popare i supe od pilećih nogica iznutrica, dok su taksisti elita koja kupuje po nekoliko stanova. Pa u vanbalkanskom finansijski jačem delu Evrope se porodica koja za ceo radni vek stekne samo jednu kuću ili stan za ceo radni vek smatra srednjom klasom. Nije Danska jedina država u kojoj je nešto trulo.
Sve ovo dobrim delom važi i za ostatak Srbije, samo je Beograd sociološki fenomen.
 
Danas razgovarah s jednim taksitom.
Kaze da bi im bilo bolje da nije bilo drugog poskupljenja taksi usluga.
Kaze, da bi zarade bile manje, ali bi bilo vise musterija, manje bi se stajalo.
Kaze da mu je ponekad neprijatno i mora da spusti cenu kad proceni da covek nema.
Jos jedan primer koliko su taksisti ljudi koji ne jure samo za novcem.
 
Što se mene tiče, i treba da gube mušterije. Možda ne lajkujem uvek svaki post sa kojim se u većini slažem, kad se već priča i o tome, al Karlo je definitivno za neke stvari u pravu, mislim i iz mog ugla. Taksi ne treba da bude luksuz, niti je to u većini civilizovanog sveta, a ni kao delatnost nije naročito cenjena. Daleko od toga da lično iskazujem nepoštovanje prema taksi prevozu kao zanimanju, već se po nekim postovima ovde zaista stiče utisak dizanja pomenutog u neke nerealne visine. Putovao sam i ja nešto u životu, a i još to činim naravno, al evo da uzmemo samo primere iz Srbije. 2019 godina, leto, znači ne baš tako davno, taksi od vikend naselja na Oblačinskom jezeru do centra Niša, izlazio nas je svega 1300 do 1400 dinara. Još tada su imali gomilu Prijusa u voznom parku. Ima tu preko 20 kilometara. Dobro, za današnje vreme, to je nerealno niska cena, al i ovde kod nas u Beogradu sam do skoro mogao od ugla Ruzveltove sa Kraljice Marije do Orašca u XI Krajiške divizije za nekih 1400 do 1500 dinara. Dosta, al ajde nema veze. Nedavno od ugla Kijevske sa Požeškom do iste gore pomenute lokacije, skoro 1400, i to sa 20 godina starom Xsara-om Picaso. Cene taksi prevoza u Beogradu definitivno dostižu sulude cene. Ok, bila je i noćna tarifa, al za nekih 6 kilometara dati skoro 1400 dinara je previše, pa ma iz kog ugla da se posmatra, uključujući tu i sva ova poskupljenja. Spadam u one koji su koristili i Car&go onako solidno, pa i taksi nekoliko puta mesečno. Sad baš ako moram, al u principu izbegavam. Nije da nemam, al ne želim ni da bacam pare bezveze. Prosto, ne mislim da to treba toliko da košta, a i ne zavisi mi život od taksi usluga. Da je normalno, posle tako drastičnih poskupljenja bi i te kako pogubili klijente, no to sigurno nije slučaj. Neka voze "gospodu" kako, mislim Mare, reče jednom. Taksi je samo za elitu. Meni ni iz džepa ni u džep. Ako nešto smatram da nije vredno traženog novca, to ne koristim i ćao, samo mi je smešno koliko sve ide u neke čudne krajnosti. Taksi postao ne znam kakav luksuz za odabrane. Možeš misliti, a reč je tek o prevozu lica u, najčešće, najobičnijim kolima od jedne do druge lokacije. Ok, treba to i da se plati, al da dođe do proseka za kraće relacije od 200 dinara po kilometru, postaje već smešno, mislim žalosno. E u tom smislu mi se ne sviđa kuda se ide sa taksi uslugom. Ma koliko to zvučalo otrcano, smešno, ili ne znam sad utopijsko, taksi usluga ipak treba da bude dostupna jako širokoj klijenteli, jer ipak nije reč tu o ne znam kakvom luksuzu, niti neverovatnoj usluzi, već samo o prevozu kolima od tačke A do tačke B. Treba i taksisti da zarade naravno, al sudeći po nekim pisanjima ovde, nije čudo što gubimo sve moguće struke iz oblasti medicine, nauke itd. Država jednima daje i previše, dok drugima premalo, a sve to za jedno društvo dođe na naplatu kad tad.
 
Sta se desava sa onim da taxisti vise nece moci da voze stare automobile i da ce da budu svi beli...a ovo za cenu se slazem preskupa je i dosta taxista vozi krseve
 
Jel ovo za Vas u redu ponasanje?

biciklisticka staza.jpg
 
Mislim da beogradski taksisti prilicno racionalno rezonuju.
Mnogi zale zbog visokih cena, kazu da su se uplasili inflacije.
Mislim naravno na renomirana udruzenja.
Za par meseci inflacija ce i te cene svesti na nesto normalno i gradjani treba da oproste taksistima ovih par meseci kad se voze preskupo, jer ce sve to da dodje na svoje.
10 godina cena nije dizana i pretila nam je opasnost da ostanemo bez parvih, profesionalnh taksista.
 
Mislim da beogradski taksisti prilicno racionalno rezonuju.
Mnogi zale zbog visokih cena, kazu da su se uplasili inflacije.
Mislim naravno na renomirana udruzenja.
Za par meseci inflacija ce i te cene svesti na nesto normalno i gradjani treba da oproste taksistima ovih par meseci kad se voze preskupo, jer ce sve to da dodje na svoje.
10 godina cena nije dizana i pretila nam je opasnost da ostanemo bez parvih, profesionalnh taksista.
LOL
 
Petak, sleteo na aerodrom... Nisam video gde je sada deo sa vaučerima. Verovatno su ponovo premestili negde. Valjda je sada cena taksija do NBG oko 2500 din.
Car:go dosao za 3 min, nov čist Jaguar, neki manji SUV.

Dole levo, u rupi, taksisti. Standardna stara i neuredna vozila, a u sredini parkinga, između njih, policijska Škoda, otvorena vrata i dva policajca (ne komunalna). Valjda čuvaju putnike od taksista, tako izgleda?!

Naravno, par divljaka mi je nudilo taksi.

Mene uvek uhvati neka jeza kad se vracam za Beograd i moram da se organizujem kako da dodjem do kuce.

Dok je cena parkiranja u garazi imala normalnu cenu, isao sam svojim kolima i nije mi bio problem da platim ni koliko treba vise samo da izbegnem iskustvo taksija. Kada je garaza bezobrazno poskupela (sto je tema za sebe), prvo nisam ni znao za te "vaucere", pa kad sam izasao sa aerodroma niko od taksista nije hteo da me vozi jer nemam vaucer. A slika ista - neuredna vozila, taksisti naslonjeni na vozila kao u nekom jeftinom filmu o sitnim gangsterima, nema nikakvog reda. Uhvatio sam taksi koji je u tom trenutku nekog dovezao - uredno vozilo, normalan vozac, normalan razgovor.

Onda sam sledeci put nasao salter za vaucere, koji je sam za sebe jedna tuzna slika negde kod izlaza, daju ti neki papiric iscepan rukom na kome pise destinacija ili cena. Na izlazu ista scena, pri cemu sad umesto da vozi onaj taksi koji je parkiran prvi u redu izmedju taksista pocinje licitiranje ko ce da me vozi - ovom se ne vozi do centra, ovaj pita a sta je to centar, ovaj pita hoces ti itd. Taksista koji je uzeo voznju - vozilo prljavo, raspada se, on sa peskirom oko vrata, ceo put psuje i prica neke gluposti.

Onda sam poceo da zovem taksi cim ugledam kofer. Sada je jedina neprijatnost jer moram da se mimoilazim sa taksistima na izlazu, koji sad odjednom samo sto te ne vuku za rukav i sami nude prevoz, ali u istim neurednim vozilima. Poslednji put sam uocio i komunalnu policiju koja se pozdravlja i zbija sale sa taksistima koje valjda treba da kontrolise?

Ni u jednom gradu na svetu gde putujem ni na ulici a narocito ne na aerodromu iskustvo uzimanja taksija nije toliko neprijatno kao u Beogradu. Na izlazu sa aerodroma je jasno naznaceno gde se uzima taksi, vozila stoje u redu i ulazite u prvo slobodno, vozila su uredna, vozaci uredni i uglavnom cute (iako meni ne smeta razogovor, ali ne slusa mi se bas psovanje i besmislice), nema nikakvih "vaucera" vec se jednostavno zna cena. Pored toga po pravilu postoji i dobra konekcija javnim prevozom. Ne morate uopste da budete lokalac da biste znali kako da dodjete do grada bez neprijatnosti.

Iskustvo je toliko ruzno da kada mi prijatelji ili poznanici iz inostranstva dolaze u Beograd bukvalno ih molim da mi kazu kad slecu da dodjem po njih jer me je sramota da im to bude prvo iskustvo Beograda.
 
Mene uvek uhvati neka jeza kad se vracam za Beograd i moram da se organizujem kako da dodjem do kuce.

Dok je cena parkiranja u garazi imala normalnu cenu, isao sam svojim kolima i nije mi bio problem da platim ni koliko treba vise samo da izbegnem iskustvo taksija. Kada je garaza bezobrazno poskupela (sto je tema za sebe), prvo nisam ni znao za te "vaucere", pa kad sam izasao sa aerodroma niko od taksista nije hteo da me vozi jer nemam vaucer. A slika ista - neuredna vozila, taksisti naslonjeni na vozila kao u nekom jeftinom filmu o sitnim gangsterima, nema nikakvog reda. Uhvatio sam taksi koji je u tom trenutku nekog dovezao - uredno vozilo, normalan vozac, normalan razgovor.

Onda sam sledeci put nasao salter za vaucere, koji je sam za sebe jedna tuzna slika negde kod izlaza, daju ti neki papiric iscepan rukom na kome pise destinacija ili cena. Na izlazu ista scena, pri cemu sad umesto da vozi onaj taksi koji je parkiran prvi u redu izmedju taksista pocinje licitiranje ko ce da me vozi - ovom se ne vozi do centra, ovaj pita a sta je to centar, ovaj pita hoces ti itd. Taksista koji je uzeo voznju - vozilo prljavo, raspada se, on sa peskirom oko vrata, ceo put psuje i prica neke gluposti.

Onda sam poceo da zovem taksi cim ugledam kofer. Sada je jedina neprijatnost jer moram da se mimoilazim sa taksistima na izlazu, koji sad odjednom samo sto te ne vuku za rukav i sami nude prevoz, ali u istim neurednim vozilima. Poslednji put sam uocio i komunalnu policiju koja se pozdravlja i zbija sale sa taksistima koje valjda treba da kontrolise?

Ni u jednom gradu na svetu gde putujem ni na ulici a narocito ne na aerodromu iskustvo uzimanja taksija nije toliko neprijatno kao u Beogradu. Na izlazu sa aerodroma je jasno naznaceno gde se uzima taksi, vozila stoje u redu i ulazite u prvo slobodno, vozila su uredna, vozaci uredni i uglavnom cute (iako meni ne smeta razogovor, ali ne slusa mi se bas psovanje i besmislice), nema nikakvih "vaucera" vec se jednostavno zna cena. Pored toga po pravilu postoji i dobra konekcija javnim prevozom. Ne morate uopste da budete lokalac da biste znali kako da dodjete do grada bez neprijatnosti.

Iskustvo je toliko ruzno da kada mi prijatelji ili poznanici iz inostranstva dolaze u Beograd bukvalno ih molim da mi kazu kad slecu da dodjem po njih jer me je sramota da im to bude prvo iskustvo Beograda.

Parking P11 Tesla, 300 din dan, besplatan satl bus do i sa terminala 24h dnevno na svakih 15-20 min, nikad ti vise nece trebati taksi sa/do aerodroma.
 
Bez da menjam Mareta i Baticu...ako zaista čeka mušteriju ne znam gde bi mogao da stane ovde..:)
Spusteni trotoar na slici ukazuje na to da je neki izlaz sa parkinga ili garaze, mogao je tu da stane dok ceka par minuta. Takodje i musterijama koji kasne treba naplatiti ovakav cirkus.

Kod nas (AUS) panduri kaznjavaju i uber i taxi ako stanes da primis ili ostavis musteriju u no stop ulicama (jasno oznaceno), tako da su se i jedni i drugi privikli na to.
 
Danas razgovarah s jednim taksitom.
Kaze da bi im bilo bolje da nije bilo drugog poskupljenja taksi usluga.
Kaze, da bi zarade bile manje, ali bi bilo vise musterija, manje bi se stajalo.
Kaze da mu je ponekad neprijatno i mora da spusti cenu kad proceni da covek nema.
Jos jedan primer koliko su taksisti ljudi koji ne jure samo za novcem.
Ovo mogu i ja da potvrdim , komsija taksista mi je isto rekao a i jos par taksista. Ali sta ces pohlepa je cudo.
 
Znači, ipak gube klijente. Zaneli se malo, al opet, ne vidim da traže da se cene smanje. I njihove usluge valjda reguliše Grad, mada uglavnom dobijaju sve što traže, čim im je tako drastično poskupljenje odobreno. Neka nastave tako, mislim ako im se isplati. Lično mi ne trebaju, a baš kad zatebaju jednom u ko zna koliko meseci, izdržaću, al bi trebalo da ih klijenti kazne, tako što će smanjiti korišćenje taksija na minimum. Kao što pisah već, koristio sam taksi i po nekoliko puta u toku meseca, i kad nisam baš morao. Po ovim sadašnjim cenama sigurno više neću. Ne znam što ih @MC_ stalno nešto pravda i sažaljeva, kad im očigledno uopšte ne ide loše. Mi kao korisnici tih usluga, valjda prvo trebamo da gledamo svoje interese, a ne njihove. Ako je tačno ovo što @vradovic postavi iznad, kazuje mnogo o ovom našem društvu. Umesto da država gleda šta će sa gomilom deficitarnih zanimanja, podilazi taksi udruženjima i njihovim lobistima, a sutra bi uletela još gomila novih samo da može. Sve se kontra radi. Na kraju ispada stvarno da to tržište treba maksimalno liberalizovati, pa šta mu bude. Nije da i jedan grad zavisi baš toliko od taksi usluga. Nisu oni baš javni gradski prevoz u punom smislu te reči. Ne vidim da imamo naročite kosti od tobož strogo regulisanog taksi prevoza od strane Grada. I dalje starudije na kilo, cene kao da smo ne znam gde, vozilo često nije lako dobiti, a o raznim oblicima divljaštva se konstantno piše, u čemu Nikola Tesla naravno prednjači. Kakvih letova danas ima, nekad taksi košta više od do, nego povratna karta za jednu osobu, recimo do Nice, gde se moglo leteti u nekim slučajevima i za četrdesetak evra.
 
Znači, ipak gube klijente. Zaneli se malo, al opet, ne vidim da traže da se cene smanje. I njihove usluge valjda reguliše Grad, mada uglavnom dobijaju sve što traže, čim im je tako drastično poskupljenje odobreno. Neka nastave tako, mislim ako im se isplati. Lično mi ne trebaju, a baš kad zatebaju jednom u ko zna koliko meseci, izdržaću, al bi trebalo da ih klijenti kazne, tako što će smanjiti korišćenje taksija na minimum. Kao što pisah već, koristio sam taksi i po nekoliko puta u toku meseca, i kad nisam baš morao. Po ovim sadašnjim cenama sigurno više neću. Ne znam što ih @MC_ stalno nešto pravda i sažaljeva, kad im očigledno uopšte ne ide loše. Mi kao korisnici tih usluga, valjda prvo trebamo da gledamo svoje interese, a ne njihove. Ako je tačno ovo što @vradovic postavi iznad, kazuje mnogo o ovom našem društvu. Umesto da država gleda šta će sa gomilom deficitarnih zanimanja, podilazi taksi udruženjima i njihovim lobistima, a sutra bi uletela još gomila novih samo da može. Sve se kontra radi. Na kraju ispada stvarno da to tržište treba maksimalno liberalizovati, pa šta mu bude. Nije da i jedan grad zavisi baš toliko od taksi usluga. Nisu oni baš javni gradski prevoz u punom smislu te reči. Ne vidim da imamo naročite kosti od tobož strogo regulisanog taksi prevoza od strane Grada. I dalje starudije na kilo, cene kao da smo ne znam gde, vozilo često nije lako dobiti, a o raznim oblicima divljaštva se konstantno piše, u čemu Nikola Tesla naravno prednjači. Kakvih letova danas ima, nekad taksi košta više od do, nego povratna karta za jednu osobu, recimo do Nice, gde se moglo leteti u nekim slučajevima i za četrdesetak evra.
ja ih pravdam jer su preduzetnici, bore se na ulici
ipak, pogresili su sa skokom cene.
ali sve ce to pokriti snjegovi i sas i inflacija
 
Pa šta ako su preduzetnici? Zar je veliki rizik raditi kao taksista u Beogradu? Ja sam držao radnju izvesno vreme, i bio u lepom riziku od gubitka uloženog novca. Taksista kad dobije dozvolu u Beogradu, ulazi na vrlo siguran i uređen teren. Samo treba da radi. Nema poslovne strategije, borbe sa konkurencijom itd. Imaš vozilo, dozvolu, sedneš i radiš. Nije ne znam kakva filozofija. Nema šanse da propadneš, ako ćeš da radiš, a vidim uopšte se ne otimaju za taksi dozvole u Beogradu. Zato ne razumem tvoj stav, tj. tvoje toliko zauzimanje za njih. Da su ugroženi, ugnjetavani, ili da im investicija stalno visi o koncu, pa ok.
 
Pa šta ako su preduzetnici? Zar je veliki rizik raditi kao taksista u Beogradu? Ja sam držao radnju izvesno vreme, i bio u lepom riziku od gubitka uloženog novca. Taksista kad dobije dozvolu u Beogradu, ulazi na vrlo siguran i uređen teren. Samo treba da radi. Nema poslovne strategije, borbe sa konkurencijom itd. Imaš vozilo, dozvolu, sedneš i radiš. Nije ne znam kakva filozofija. Nema šanse da propadneš, ako ćeš da radiš, a vidim uopšte se ne otimaju za taksi dozvole u Beogradu. Zato ne razumem tvoj stav, tj. tvoje toliko zauzimanje za njih. Da su ugroženi, ugnjetavani, ili da im investicija stalno visi o koncu, pa ok.

Neprekidno su u vrlo bliskom kontaktu sa stanovnicima Beograda.
Voze se beogradskim ulicama gde su vecina vozaca nenormalni i agresivni.
Ima li ista strasnije, ima li vece opasnosti od ove dve stvari gore?
Imaju i nelojalnu konkurenciju u obliku CarGo.

Sem toga, cesto ih slusam kako rezonuju, slusam njihove price, oni zaista znaju sta se desava u gradu.
Neverovatne insajderske stvari sam saznao od njih.
To nije razlog za hvalu, ali eto.
 
A oni ne pripadaju tim toliko agresivnim i nenormalnim vozačima u Beogradu? Znaš vrlo dobro na šta mislim. Deo su istog tog naroda, i veliki broj među njima nisu nikakve cvećke u saobraćaju. Nije ti ni po Evropi samo čista kultura baš, pa da je samo našim taksistima teško. Ovde su čak, bar po mom iskustvu, vozači i sporiji i inertniji, a u smislu polaska sa semafora, reakcijama na raskrsnicama, kružnim tokovima itd. Opet se vraćam na priču od pre. Rade to iz svoje volje. Nemaš šta ti, ili bilo ko od nas ovde da ih žali. Kome se ne sviđa neka menja zanimanje, a da im se ne sviđa ne bi radili to sigurno. Svi oni moraju imati i C kategoriju, pa neka idu na kamion, ili na bus uz prekvalifikaciju, ako je tamo lakše. Velike škole teško da imaju. Prosto, rade ono u čemu su se našli, a ovde bar mogu lepo da zarade. I ne brini, ima mnogo težih, odgovornijih, i daleko složenijih zanimanja od taksi vozača u Beogradu.
 
Vrh