Šta je novo?

Svemirska istraživanja

Poziv na "putovanje i avanturu"

Doduše, ovo je ipak Maskova verzija toga ... :)

Maskov plan za Mars 2.jpg


Poziv na putovanje. Da li sanjate o avanturi. 2.jpg


Priprema.

Verzija iz 1932. godine

1932. Rucak na visini.jpg


Isto to 2024. Radnici ovaj put sede na prihvatnoj i amortizacionoj "ruci" koja treba da prihvati prvi stepen letilice koja se "vraća sa Marsa"

2014. Radnici na vrhu SpaceX tornja.jpg
 
U trenutnom ratu između Elona Maska i američkih Demokrata jedna privremena pobeda je pripala Elonu Masku. FAA je, verovatno pod pritiskom vojske i nekih Republikanskih senatora najzad

odobrio lansiranje Starship-a, i to već sutra !

Prenos počinje sutra, u nedelju 13.10. 2024, u 13:35 po našem vremenu. Možete ga pratiti na bivšem twiteru i na ogromnoj gomili drugih kanala maltene svih medija i youtube kanala. Zvanični strim je na


Šta god da se desi, ovo će biti spektakl kakav dosad nije viđen. Ako sve bude u redu, plan je da pokušaju da u sletanju uhvate prvi stepen rakete. To je inače 71 metar visine, kao da u padu pokušavaju da uhvate zgradu od 20 spratova.
 
Dobar i kratak pregled šta od ovog testa možemo očekivati i zašto SpaceX uopšte pokušava da razvije ovako skup, komplikovan i u početku veoma rizičan sistem.

 
Detaljan tehnički opis sistema hvatanja prvog stepena rakete, zajedno sa vrhunskom 3 grafikom.

Smisao svega ovoga je da se smanji cena lansiranja i u budućnosti omogući brzi ritam ponovnog leta istog tog prvog stepena, a kasnije i drugog. Ako je sve u redu u toku tog istog dana. To će biti moguće pošto je raketa već sama sletela baš na svoju buduću lansirnu rampu. Nema potrebe da je posle sletanja neko stalno tamo ponovo premešta. Ovo bi trebalo da stvori kontinualni sistem rada koji funkcioniše nalik proceduri sa avionima na aerodromima. Dakle, posle sletanja, kratke provere ispravnosti, punjenja gorivom i putnicima, avion je brzo spreman ponovo da poleti. Istorijski, tek je to uspelo da omogući veliki faktor iskorišćenja veoma skupog putničkog aviona uz istovremeno prihvatljive troškove avio prevoza. Maskova ideja je da se to isto ponovi sa raketama. Time bi se otvorio redovni saobraćaj ljudi i roba između Zemlje i budućih automatizovanih fabrika, hotela i svemirskih stanica u orbiti oko Zemlje. Upravo je to razlog uzbuđenja i, kod mnogih, prilično strastvenog praćenja ovog programa razvoja. Dakle nije toliko u pitanju razvoj nesumnjivo revolucionarne tehnologije, ili bar nije samo to, nego pre svega kreiranje preduslova za stvaranje potpuno nove, ogromne privredne grane i osvajanje novih prostora za život i rad. Tako se ne menja samo tehnologija nego i način života, tj fundamentalna činjenica da svakodnevene aktivnosti čovečanstva više neće biti ograničene samo na površinu Zemlje.

 
Jbt, gledam ovo i kao da gledam neki naučno fantastični film.

Sa velikom razlikom da mislim da ovakav način sletanja što je uveo SpaceX nije razmatran ni u jednom poznatijem SF filmu (ili knjizi).

Ludilo šta se može uraditi sa gomilom dobrih inženjera i skoro pa neograničenim budžetom i bez stega koje "državni" projekat nosi (nema pritiska javnosti zbog trošenja "naših" para)
 
Nije bas da nema neogranicen budzet, Maskov najveca nocna mora je bas novac i da se sve napravi sto jeftinije da bi bilo isplativo, ovo ako ne uspe ima da ga kosta i te kako, ne u novcima, vec u vremenu da se napravi nova poletna stanica.
 
Možda mu je novac nekada bio problem, ali više nije. Tačno kao što je još davno predvideo i javno pričao, "Starlink" kao globalni Internet provajder već maltene može da mu finansira sve ostale aktivnosti na razvoju novih raketa. Već sledeće godine će da mu donosi više para nego što ukupno vredi čitavo svetsko tržište lansiranja raketa.

 
Bih na rucku porodicnom i sad pogledah snimak, ovo je fenomenalno, svaka im cast, sad sam siguran dok je Mask ziv da ce bar jedna posada ljuti otici na mars.
 
Pa tu su sedativi i hrana na cevicu, verujem da ce covek taj deo prepsavati dok ne stigne do Marsa :)

Pa nije da nije, to je opet ona prica imas neogranicen budzet pa cemo polako, a vama imas toliko za ovo pa se snadji kako ces da napravis i hoce za juce.
 
Пратим рад SpaceX-a од Dragon-a 1.

Цео Starship програм сам пратио са зебњом да су се заиграли и да ће пропасти ако не смање амбиције.

Данас током преноса слетања ме је жена опоменула да ће неко звати полицију ако се не смирим.

Буџет им је био смешан, за мање од УСД5млрд. су ово остварили.
 
Imresivno. Svaki put kad pomislim, to je to, nema dalje, SpaceX napravi jos veci korak. Posle svakog uspeha, nekako se uvek setim ovoga:


Da bi danas SpaceX imao 99.5% uspešnost lansiranja Falcon 9 rakete, sa samo 2 neuspeha (jedan prilikom testiranja na rampi) od preko 260 misija. a sama NASA se do nedavno oslanjala isključivo na ruske svemirske brodove Sojuzi i Progres, dok se danas koriste Dragon i Cargo Dragon. Da ne spominjem slanje Dragona posle Boiogovog neuspeha sa Satrlinerom. Ruski RD-180 motori se i dalje koriste za raketu Atlas V.
 
Све је ово лепо и пратим цели програм од почетка али, Елон Маск је по свему судећи јахач апокалипсе који наноси и тек ће наносити свакакве јаде човечанству из добрих му намера.

Са Тесла аутомобилима је пионир измештања загађења из земаља првог света у трећи које је осудило сиромашне да од туђег индустријског напретка добију само то загађење, не и позитивне стране индустријског развоја. Старлинком је на неки начин приватизовао небо а користи се и за продужење сукоба у Украјини. Он је ту генерално јако лицемеран јер са једне стране кука на дубоку државу и неслободу говора а са друге стране тим белосветским зликовцима омогућава алате за очување моћи.

Такође, његови предлози са којекаквим тунелима за Тесле и друге глупости су показали његово фундаментално неразумевања заједнице и јавног интереса. А тек радни услови у његовим фирмама где очекује исти фанатични ентузијазам радника као и код њега, превиђајући да је он јбни власник целе империје а радници слабо плаћени експлоатисани мученици. То доводи у сумњу његове основне људске квалитете.

А лично, застрашујућа ми је идеја о напуштану земље уместо њеног чувања и сређивања. Тај човек још ништа неспорно позитивно за земљу није урадио.
 
A sto bi im iskljucio, covek je privatnik, on zaradjuje na to? E sad to sto Ukrajnia njemu ne placa to, vec SAD to je totalno druga stvar al on svakako pare za to dobija.

A to za izrabljivanje radnika, pa svako moze lagano da ode iz njegove firme i zaposli se u drugu, to sto trazi da se radi vise, nije jedini, al svi ti koji su radili vise nemaju radni staz od 40 godina pa da odu u penziju, idu mnogo pre, tako da to je to druga tema i nema veze sa ovom :D
 
Све је ово лепо и пратим цели програм од почетка али, Елон Маск је по свему судећи јахач апокалипсе који наноси и тек ће наносити свакакве јаде човечанству из добрих му намера.

Са Тесла аутомобилима је пионир измештања загађења из земаља првог света у трећи које је осудило сиромашне да од туђег индустријског напретка добију само то загађење, не и позитивне стране индустријског развоја. Старлинком је на неки начин приватизовао небо а користи се и за продужење сукоба у Украјини. Он је ту генерално јако лицемеран јер са једне стране кука на дубоку државу и неслободу говора а са друге стране тим белосветским зликовцима омогућава алате за очување моћи.

Такође, његови предлози са којекаквим тунелима за Тесле и друге глупости су показали његово фундаментално неразумевања заједнице и јавног интереса. А тек радни услови у његовим фирмама где очекује исти фанатични ентузијазам радника као и код њега, превиђајући да је он јбни власник целе империје а радници слабо плаћени експлоатисани мученици. То доводи у сумњу његове основне људске квалитете.

А лично, застрашујућа ми је идеја о напуштану земље уместо њеног чувања и сређивања. Тај човек још ништа неспорно позитивно за земљу није урадио.

Ne radi se o primarno napuštanju zemlje, već o eksploataciji resursa i eventualnom izmeštanju određenih industrija van Zemlje.
Ne znam puno o planovima za napuštanje zemlje, ali će to verovatno biti rezervisano za najbogatije. Ostali plebs ima da udiše gasove iz automobila i truje se.

Svakako je fascinirajuće, ako postoji blizu Zemlje npr. taj asteriod koji bi mogao da se eksploatiše ili sirovine sa druge planete. To je dobro za sve zemlje. Vidimo koliko je ruska agresija poremetila tržište i generisala spiralu inflacije. Tako isto bi i pad cena sirovina bio benefit za mnoge.

PS: Tranzicija ka električnim vozilima nije započela zbog nečijeg hira, već zato što je realno očekivanje da će snabdevanje fosilnim gorivima biti nestabilno zbog promena u Svetu. Takođe, kako se rezerve bliže kraju i cena fosilnih goriva će ići na gore. Dodatni razlog je i distribucija nalazišta rezervi fosilnih izvora, pa iako je Amerika zadnjih 10 godina neto izvoznik, neće imati dovoljno za budući rast potražnje, a u Evropi da i ne govorimo. Ponovna zavisnost od Bliskog istoka više nije opcija, verovatno.

Sve te stvari su pitanja neke dalje budućnosti, iako se danas nazire kako će ta budućnost izgledati.

btw... USA vs EU...

462851790_10234493884950646_5388003150084117130_n.jpg
 
Poslednja izmena:
Neverovatno je da u svakom aspektu postojanja ovo vozilo ostvaruje uspeh, a toliko ih je revolucionarnih, nikad pokusanih. Svaki ponaosob bi bio veliki uspeh sam po sebi.

Najnapredniji, najefikasniji motor, prvi sa full flow staged combustion metodom? Sad vec radi perfektno.

Nije dovoljno da se buster raketa vrati-resio falkon 9, nego jos bez paljenja motora za usporenje na ulasku u atmosferu, jos bez nogu za sletanje radi efikasnosti i onda transporta i ostalog bejbisitinga, vraca se pravo na stalak. Sve navedeno po prvi put. Reseno juce.

Brod isto bez kocenja pred ulazak u atmosferu, i bez kocenja posle, i to da pada potrbuske da se sto vise uspori. Dodje sa 27000 na sat, a motori ga usporavaju samo od 340 km/h do 0.
Toplotni stit vec resen, dva puta preziveo ulazak, ovaj put sleteo precizno na lokaciju.

Ostalo je jos da se dokaze ponovno paljenje motora u orbiti i precizno izbacivanje tereta. Onda sletanje broda na stalak/noge. Pa nova revolucija, dolivanje goriva u orbiti.
 
Neverovatno je da u svakom aspektu postojanja ovo vozilo ostvaruje uspeh, a toliko ih je revolucionarnih, nikad pokusanih. Svaki ponaosob bi bio veliki uspeh sam po sebi.

Najnapredniji, najefikasniji motor, prvi sa full flow staged combustion metodom? Sad vec radi perfektno.

Nije dovoljno da se buster raketa vrati-resio falkon 9, nego jos bez paljenja motora za usporenje na ulasku u atmosferu, jos bez nogu za sletanje radi efikasnosti i onda transporta i ostalog bejbisitinga, vraca se pravo na stalak. Sve navedeno po prvi put. Reseno juce.

Brod isto bez kocenja pred ulazak u atmosferu, i bez kocenja posle, i to da pada potrbuske da se sto vise uspori. Dodje sa 27000 na sat, a motori ga usporavaju samo od 340 km/h do 0.
Toplotni stit vec resen, dva puta preziveo ulazak, ovaj put sleteo precizno na lokaciju.

Ostalo je jos da se dokaze ponovno paljenje motora u orbiti i precizno izbacivanje tereta. Onda sletanje broda na stalak/noge. Pa nova revolucija, dolivanje goriva u orbiti.

Moram da priznam da kad sam prvi put čuo za Maskovu ideju nisam verovao da to može da uspe. Tim više što je to rekao maltene kao da se zavitlava, čisto usput, u kontekstu priče o njegovoj filozofiji projektovanja, tj "Best part is no part". Otprilike ovako: "Ove noge za sletanje samo dodaju na težini, pa i nisu potrebne. Nego ćemo ga kad sleće uhvatiti u vazduhu, a onda mu noge i ne trebaju".

Problem sa tom idejom je očigledan. Ojačani oslonci na letilici su veoma mali, a oni treba tačno da pogode isto tako male šine na tornju. Međutim kako to izvesti sa nečim što ima ogromnu masu i još je u pokretu? To je 3,675 tona koje se kreće brzinom od recimo 20 km/h. Momenat inercije takvog čudovišta je fantastično veliki. Što znači da pri sletanju nisu mogući mali i brzi pomeraji koji treba da u realnom vremenu ispravljaju greške pozicionaranja. Pa ni "ruke" ne mogu brzo da se pomeraju, iz istog razloga. Jedini način da je odmah budete izrazito precizni, pa da većih grešaka i nema. Ali šta ako recimo duva vetar? Možda čak promenljive brzine? Mora postojati veoma kompleksan fizički model odziva celog sistema, neverovatno dobri i mnogobrojni senzori bukvalno svega ....

Međutim na kraju su uprkos toga uspeli da izvedu i ovo hvatanje u vazduhu. Mislim da je ključ Maskovog uspeha mnogobrojna ekipa najboljih i najpametnijih ljudi koji postoje. On je uspeo da svojim otkačenim tvitovima, smelošću, čestim rizikovanjem svega što ima i vizionarskim idejma o budućnosti čovečanstva stvori čitav pokret, gde ljudi koji tamo rade znaju da će biti na svetskom tehnološkom vrhu, da ako im u CV-u piše da su radili kod Maska, obezbedili su sebi i druga zaposlenja za ceo život. Gde god kasnije budu želeli posao, dobiće ga bez bilo kakvih daljih pitanja. Pošto svi poslodavci znaju kakva je tamo radna etika, kakvi su kriterijumi prijema, i kakvi se problemi tamo rešavaju. Ako je neko mlad, ako radi ono što voli, na mestu gde su pare za projekat nebitne, gde bukvalno ne postoje kao problem, gde se stvara vrhunska tehnologija budućnosti, gde se najboljima dele akcije firme, gde je vrhovni šef genije koji razume šta razvojni inženjeri rade, takvom mladom čoveku nije bitno ni koliko časova radi ni da li tamo postoji sindikat. Sumnjam da takvu kombinaciju može da postigne bilo ko drugi, ali Masku to uspeva i zato i Tesla i SpaceX imaju uspeha.

Napravio sam kompilaciju pogleda iz dva ugla. Na prvoj slici se vidi da je zbog trenja sa vazduhom ceo donji deo bustera u crvenom usijanju iako motori još ne rade. Pa ipak se tamo ništa ne pokvari ni pri temperaturi crvenog usijanja čelika. Obratite pažnju kako tri pokretna motora zatim menjaju ugao pokušavajući da buster navuku tačno tamo gde treba, i da još bude pod odgovarajućim nagibom. I te korekcije nagibom motora moraju biti različite za X i Y ose (ose koje su u horizontalnoj ravni). Buster prvo prilazi tako da bude izvan rampe. To je zato da bi, ako nešto nije u redu, pao i eksplodirao izvan rampe. Tek u poslednjem trentku, kad računar odluči da je sigurno da je sve u redu, motori menjaju ugao i pokušavaju da buster naglo navuku između prihvatnih ruku. Međutim zato buster mora da se ošto nagne u stranu (i to je različit nagib za svaku osu), pa je konačni prilaz bukvalno deo ciklusa nekog klatna. Buster se naginje sa jedne strane na drugu, ocrtavajući jednu punu periodu klatna. I pri tome pokušava da izbegne da mu donji deo udari u toranj. I da pritom sve bude u cm precizno. Uprkos vetru (doduše samo ako nije jak). Fantastično.

Superheavy booster landing test 5, uglovi pristupa 1.jpg


Superheavy booster landing test 5, uglovi pristupa 2.jpg
 
Poslednja izmena:
Vrh