Pošto vidim da je malo ko razumeo potrebu za računanjem stvarnog procenta poboljšanja saobraćaja zbog zamene mosta, što sam uradio u onoj tabeli, da ipak kratko objasnim šta se tu vidi. Poenta je bila ne samo da vi vidite koliko je to malo poboljšanje, nego i da sami vidite KOLIKO to malo poboljšanje tačno iznosi. To je nepohodno znati zbog poređenja sa istovremenim prirodnim povećanjem broja vozila u gradu tokom znatnog broja godina potrebnih da bi se novi most napravio.
Na sajtu zavoda za statistiku se može naći podatak da je broj vozila u Beogradu sa i dalje važećom dozvolom, od 2022. do 2023., porastao za
3,6 % Ako se taj tempo porasta broja vozila održi tokom tri godine gradnje mosta, onda će u vreme puštanja mosta u saobraćaj u Beogradu on biti veći za (1,036) na treći stepen. To je povećanje od
11 %. Ako radovi budu trajali četri godine, saobraćaj će se zbog svog prirodnog porasta (nova gradnja u centru, doseljavanje, veći standard) povećati za
15 %.
Tako dolazimo do crnohumornog podatka da će posle recimo četri godine jezivog saobaćajnog mučenja svih Beograđana novi most biti pušten u saobraćaj. I da ćemo tek onda shvatiti (ako se tunel do tada ne pusti u rad)
da je saobraćaj na mostovima tada ustvari oko 10% GORI nego što je bio na početku radova (Zato što smo imali oko 4 do 5% poboljšanja zbog šireg mosta, ali zato 15% pogoršanja zbog tolikog porasta broja vozila tokom višegodišnjih radova, jer je 15 - 4,5 ≈ 10).
Sreće da u CIP-ovoj simulaciji (nadam se) nije uračunat pozitivni efekat tunela, nego samo mosta, pa posle otvaranja tunela neće biti baš toliko loše. A možda se i godišnji rast broja vozila smanji. Mada, isto tako, za obe cevi tunela treba čekati, ne 3 nego 6 godina ako radi samo jedna krtica. A (1,036) na šesti stepen je čak
24 % više vozila u gradu. Iako se iskreno nadam da nećemo biti automobilski grad i da će se ovakav trend porasta broja vozila brzo smanjiti ili zaustaviti. Što se međutim sigurno neće desiti u centru grada, gde je ionako najgore, ako nastave ludačku gradnju kula i njihovih glomaznih zabavno-vašarskih aneksa svuda u priobalju.
Ukratko, verovatno možemo smatrati da smo srećni ako posle jezivog višgodišnjeg mučenja bez jednog mosta gužva u saobraćaju ostane ista kakva je i sad. Da bar ne postane gora. To je ono što ova tabela govori onima koji o njoj imalo razmišljaju.
Poenta ove priče nije da nam novi most ne treba, nego obrnuto. Da je saobraćaj u Beogradu u toliko tragičnom stanju da nam čak ni ovako veliki novi most i tunel u njegovom nastavku neće pomoći baš toliko mnogo koliko bi ljudi možda očekivali da ne znaju za ovu CIP-ovu simulaciju budućeg saobraćaja.
Zato sam iz nje izdvojio potrebne brojeve, i zatim računao promene nivoa saobraćaja na mostovima. Ono što mi moramo raditi jeste da se odmah napravi sveobuhvatni plan radikalnog poboljšanja saobraćaja u čitavog gradu. Pre svega gradnjom dodatnih tunela jer drugog izbora nema. Parcijalne, retke i mestimične promene poput ovih neće puno pomoći. Samo privremeno, samo da voda ne curi dok su vodoinstalateri u kući.
| Sa starim mostom | Sa novim mostom | Promena | Promena |
| [ vozila / čas ] | [ vozila / čas ] | [ vozila / čas ] | [ % ] |
Brankov most | 5.616 | 5.192 | -424 | -7,5% |
Tramvajski most | 2.307 | 3.457 | 1.150 | 49,8% |
Gazela | 11.026 | 10.546 | -480 | -4,4% |
Most na Adi | 5.273 | 5.086 | -187 | -3,5% |