Šta je novo?

Stari Sajam i naselje Staro sajmište

Немачки павиљон је требало сачувати ако ни због чега другог а онда макар због амбијенталне и урбанистичке целине.

Централна кула је заиста бисер српског раног модернизма. Трагично је да смо дозволили да један такав објекат пропада скоро 80 година. А обзиром на то шта се ту десило током рата на трагедију треба додати и слој колективне срамоте.
 
Ovde ima dosta konkretnih podataka pa treba sačuvati.

Za ovaj najizazovniji posao u prvoj fazi rekonstrucije spomenika kulture koji će udomiti Memorijalni centar "Staro sajmište", bilo je angažovano 40 radnika i majstora za demontažu, skelara, dizalčara, inženjera...

Ovom složenom poslu prethodile su temeljne i opsežne pripreme, objašnjavaju, za "Novosti", Aleksandra Šević, arhitekta konzervator, predvodnik tima Zavoda za zaštitu spomenika kulture Beograda za izradu projekta rekonstrukcije, i arhitekta konzervator Slobodan Radovanović, direktor restauracije i konzervacije u firmi "Koto", kojoj je u konzorcijumu sa "Alp inžinjeringom" na tenderu Ministarstva kulture i informisanja povereno izvođenje radova. Trebalo je osmisliti kako betonske elemente tornja skinuti s kule nagrizene zubom vremena (sazidana je 1937. kao centralni deo kompleksa Prvog beogardskog sajma), i usledila pažljiva demontaža u više segmenata.

- Stanje je bilo tako loše pa su morale jako dobro da se isplaniraju tačke u kojima će se sajle, koje nose elemente zakačiti, a da neki od njih ne pukne, jer bez obzira na armaturu, taj je beton jako krt - objašnjava Aleksandra Šević, dodajući da se posle analize dimenzija i broja betonskih elemenata i njihove težine, došlo do zaključka da se konstrukcija iseče na četiri elementa.

Prema rečima Radovanovića, već je u projektu dobro procenjeno da je toranj deo objekta čija je stabilnost ugrožena:

- Veliki nam je izazov bila tehnologija njegovog sečenja i spuštanja, a sledi osmišljavanje ozbiljne tehnologije i razrade detalja za formiranje novog konstruktivnog sklopa. Jer, za nekih mesec dana, polako, po istom principu, krećemo s vraćanjem novih segmenata tornja, od baze pa nagore, u četiri pet taktova.

Postupak skidanja u četiri segmenta, nastavlja Ševićeva, omogućio je da se još jednom provere svi podaci elemenata koji čine toranj:

- Cilj nam je da dođemo do identičnih dimenzija za nove betonske elemente koji će se izliti, kako bismo i dimenziono najbliže vratili podnožje i sam toranj u prvobitni oblik.

Jer, ideja je, kako tvrdi sagovornica, da se čitavom kompleksu vrati autentični izgled, iako arhivski projekat trojice opštinskih arhitekata - Rajka Tatića, Milivoja Tričkovića i Đorđa Lukića, prema čijem planu je izgrađen pre Drugog svetskog rata, nije sačuvan:

- Postoji jedan broj istorijskih fotografija koje su mnogo pomogle da sagledamo kako je izgledao ovaj centralni, najprepoznatljiviji objekat Prvog beogradskog sajma. Nešto malo skica kule je postojalo iz perioda neposredno posle rata, 1947. i 1948, kada je objekat prilagođen za smeštaj Direkcije radnih akcija za izgradnju Novog Beograda. Ima podataka o tome kako su zatečeni, donekle u ratu devastiran prostor, adaptirali, nivelisali visinske razlike između kote spoljnog prstena i unutrašnjeg prostora. Uz neke avio-snimke, to je sve što je postojalo od tehničke dokumentacije.

Sve to je i bila okosnica jednog dugog istraživanja. Tokom pripreme dokumentacije, od 2010. do 2015, Zavod je napravio niz od 11-12 elaborata i projekata (radili su ih stručnjaci iz različitih oblasti, od građevinskih inženjera, statičara, geodeta, a urađena su i sondažna ispitivanja, da bi se utvrdilo šta je ispod kote tla). Potom je započeta izrada projekta postojećeg stanja, koju je posebno, prema rečima Aleksandre Šević, otežalo to što su svi dotadašnji korisnici (slikari koji su tu imali ateljee, kao i porodice od kojih su neke tu živele bez pravnog osnova) još bili u kuli, a do nekih delova bilo je nemoguće doći (zatvoreni prostori bez korisnika).

- Pripremajući tehničku dokumentaciju naišli smo na ključni problem: objekat je bio potpuno netačno upisan u katastru - nastavlja sagovornica, uz napomenu da ništa nije moglo da se radi dok se to ne ispravi. - Nije se mogao rekonstruisati objekat koji izlazi iz okvira onoga što u katastru postoji, jer bi se to tumačilo kao dogradnja, a mi ne dograđujemo, već nam je ideja bila da se vrate autentični elementi arhitekture.

U katastru je bilo upisano da kula ima zupčasti oblik, a na istorijskim fotografijama se vidi prvobitno kružna osnova, s kvadratnim jezgrom u središnjem delu.

- To jezgro rotira i u zoni iznad prvog sprata čini jednu osmougaonu formu, da bi se, opet, rotacijom došlo do kvadratnog tornja - objašnjava arthitekta. - To je jedna igra formi, specifična za ovaj objekat, koja mu daje arhitektonsku vrednost. Ceo Sajam je podignut u međuratnom periodu, pa najvećim delom svi objekti nose taj duh modernizma. Što je vidljivo i u Italijanskom paviljonu, koji će biti rekonstruisan posle kule.

Donošenjem zakona i osnivanjem Memorijalnog centra, već posle završetka idejnog projekta, stručnjaci Zavoda su o budućim potrebama objekta imali sagovornika u Krinki Vidaković Petrov, v. d. direktora institucije koja će čuvati sećanja na žrtve nacista stradale u zloglasnom logoru tokom Drugog svetskog rata. Inače, ovo je peta faza života Starog sajmišta, a Memorijalni centar - peti korisnik. Prvo je bio sajmsko-izlagački objekat, potom logor, pa ga je koristila Direkcija za izgradnju Novog Beograda, a 1952. je predat ULUS-u, koji je umetnicima tu podelio radne prostore.

Prateći demontažu tornja, ali i obijanje maltera na kuli, Aleksandra Šević, poput arheologa (što je radila i pri rekonstrukciji Narodnog muzeja), prikuplja podatke sa same zgrade, koji će kasnije biti trajno izgubljeni, a čine ukupnu sliku Starog sajmišta, u sva njegova četiri prethodna života. Sve se to beleži i dokumentuje, svaka zanimljivost, faza izvođenja radova, a postoji ideja da se od tog materijala, u različitim medijima, ostaviti zapis o ovoj rekonstrukciji.

U prvoj fazi obnove, do kraja godine, kula će, kako tvrde projektant i izvođač, biti kompletno zatvorena bravarijom, odnosno stolarijom, biće urađena fasada i delimično radovi u enterijeru. MKI će u narednom periodu pripremiti tendersku dokumenatciju za drugu fazu, koja podrazumeva vodovod i kanalizaciju, grejanje i hlađenje, lift, i deo enterijera. Ideja je da se radovi nadovežu jedni na druge i budu završeni u dve kalendarske godine.

Ovaj objekat neće biti obnovljen tako da mu vratimo najsitnije detalje, kakve su postojale 1937, već da mu se vrate njegove izuzetne arhitektonske odlike - kaže Ševićeva. - Smatrali smo da u tom središnjem prostoru može da se ugradi lift do prve platforme, u skladu s propisima koje moramo da zadovoljimo. To ne bi bio panoramski lift, kako je u javnosti neprocizno preneto, jer ne može da ide do vrha tornja, tu nema gde da se izađe, nebezbedno je. On će ići do podnožja tornja, odakle se izlazi na terasu u obliku osmokrake zvezde, odnosno dva zarotirana kvadrata.

Sam toranj je autentično bio esteski element arhitekture, njegov konstruktivistički segment - tvrdi arhitekta Zavoda. - To je arhitektura u funkciji arhitekture. On nije imao posebnu upotrebnu ulogu. Zaključili smo, penjući se na sam vrh, da u svakoj od platformi postoje servisni otvori koji omogućavaju da se popne do vrha. Zatečena je i trokraka metalna konstukcija, koja je mogla biti i trokraki oslonac i za neki veliki reflektor koji je obasjavao celi kompleks logora tokom rada, ili možda kao nosač mitraljeza. Na fotografijama se, od dodatnih elemenata, vide zvučnici, reflektori, sajle sa sajamskim zastavicama. Na vrhu tornja postoje jarbol i čekrk za zastavu. U zoni neposredno pred vrh naišli smo na tragove kablova u zaštitnim cevima, što govori da je do gore išla struja, najverovatnije za razglas ili reflektor.


262393_1_iff.jpg
 
Delija wrote

,,, ... да један такав објекат пропада скоро 80 година. А обзиром на то шта се ту десило током рата на трагедију треба додати и слој колективне срамоте.... ,,

NE, nema kolektivne sramote, to je poziv na opštu samo pljuvačinnu .

Krivci za 80 god. zanemarivanja NDH Bg logora su zavuceni i prikriiveni pro ustastaški elementi koj su i te kako pazilli i paze da se njihovi zločinii minimiziraju i zaboravljaju.
 
Nema kolektivne sramote... kao što nema ni kolektivnih zasluga za današnju obnovu objekata i osnivanje i rad Memorijalnog centra....Iako će mnogi da se prišljamče na svečanom otvaranju.
To da je sve "kolektivno" su pokušavali da nam nametnu od 1945 do 80-tih kada im je sistem počeo da se raspada iznutra, izjela ga trulež.... od tog stanja svesti o "svemu kolektivnom" ostala je samo - priča o odgovornosti. :)

Boca-ico, logor je bio - nemački (osim par meseci nakon bombardovanja 1944 kada su ga nakratko preuzele ustaše). To o "NDH logoru" i na "teritoriji NDH" se potencira u dnevno političke svrhe za održavanje tenzija i skretanje pažnje. Fakat je da je 1941-1944 logor bio - nemački, ali u dnevno političke svrhe je kontraproduktivno kvariti odnose sa Nemačkom... sa Hrvatskom je već druga priča, politički je veoma koristno (za ekstremiste sa obe strane), to nepresušni izvor konflikta.
Velika je prljavština kod ljudi koji se prodaju ovom narodu kao patriote dok sve vreme rade potpuno kontra.

Ja sam zatečen viđenjima i stavovima mlađih generacija o SFRJ, o vremenu u kojem oni nisu živeli. Ne, nije bilo prećutkivanja zločina NDH, ustaša, Jasenovca i dr. Naprotiv. Samo što nije bila svakodnevna tema, kao što je danas. Pohvatane ustaše su komunisti ili streljali u Blajburgu ili sudili, osudili i pogubili. Ono što je velika sramota je što su, npr, sve do 80-tih zabranjivali obeležavanje i eksumaciju Srba bacanih u jame (jedna od stvari, mogao bih da nabrajam ali mi je već muka kad se setim prvih TV snimaka skeleta u jamama). Jugoslavije više nema, nije popularno govoriti išta pozitivno jer će te odmah nazvati "komunjarom" (a već sam rekao i ponoviću da smatram da je sistem bio truo), pa se izmišlja neka alternativna verzija prošlosti. Vidi, narativ tada nije bio da je "postojala NDH" već da je Jugoslavija bila okupirana i rasparčana, ali da je i dalje to bila Jugoslavija i da smo bili - Jugosloveni. Paradoks je da je1941-1945 ta NDH (izem ti državu koja u nazivu ima reč "nezavisna"... čak ne i "neovisna" :) ) bila priznata od samo šačice pro nemačkih vlada u Evropi, da je u socijalističkoj Jugoslaviji bila tretirana kao banditska i zločinačka tvorevina koja je na kraju pobeđena snagom našeg oružja, a da joj se danas, u šešeljizovanoj Srbiji, polako ali sigurno toj NDH priznaju državni atributi - jer je tako nešto potrebno za dnevnopolitičku upotrebu. Ovi bi da sebi prave "mali Jasenovac" jer im nije dozvoljen pristup onom pravom, i da nam svima uguraju u svest da i svima nama nije dozvoljen pristup... pa, iskreno, i ja, kao Srbin, da se pitam (a ne pitam se) ne bih dozvolio ni Vulinu ni Vučiću da idu tamo - njima lično jer smatram da su sramota za srpski narod, znam ih kakvi su, mislim da su najgori među nama i znam da nemaju stida i srama i će da takva strašna mesta koriste samo u svrhu svog ostanka na vlasti. Pa to i ovako rade svaki dan, eksploatišu svaku mučnu temu na najsramotiniji način samo da bi se što duže održali na vlasti i produžili opštu pljačku ove zemlje i ovog naroda.
 
Ne slažem se uopšte. Ti zločini su bili suviše krupni da bi te se potpuno ignorisali ali je SFRJ svesno radila na minimizaciji i relativizaciji ustaških zločina zarad nametanja ideologije bratstva i jugoslovenstva. S tim u vezi je i neopravdano i nesrazmerno uveličavanje četničkih zločina radi stvaranja neke veštačke paralele sa ustaškim. Pri čemu se potpuno ignorisala sama priroda njihovih zločina ( sporadični zločini banditskih grupa i frakcija nasuprot zvanične državne politike istrebljenja sa razrađenim mehanizmom koji je bio funkcionalan u teritorijalnom i vremenskom kontinumu sve dok je NDH postojala). U bogatoj SFRJ kinematografiji nijedan film pravljen za široku ditribuciju se nije centralnom temom bavio stradanjima i zločinima NDH. Od 1960 se prekida rad na istraživanjima o stradalim n a lokalitetima NDH terora, a nije samo bilo zabranjeno obeležavanje i eksumacija Srba bacanih u hercegovačke jame nego su one zalivane betonom (!!).

To što se danas svi ti zločini i nesrećna istorija zloupotrebljavaju radi sitne politike od strane (uglavnom) nedostojnih političara je stvar koju ne treba ,mešati sa prethodno rečenim.
 
Filmovi (onako na brzinu iz glave): "Kozara" (1962), "Doktor Mladen" (1975), "Okupacija u 26 slika" (1978 - Zlatna Arena u Puli, najgledaniji film u SFRJ te godine, nominovan za Zlatnu palmu u Kanu), spomenik "Kameni cvet" svečano otkriven 1966, Spomen područe Jasenovac osnovano 1968... baš juče sam preturajući neke stare porodične stvari nailazio na stare knjige o zločinima NDH...
OK, imamo drugačije viđenje, i to je u redu.
 
Poslednja izmena:
Колективна одговорност и те како постоји јер смо без трунке отпора дозволили 65 година тираније заосталих левих фанатика и идолопоклоника.

Овако, кроз маглу, у 2 од 3 споменута филма (наспрам десетина оних других) се провлачи теза о једнакости усташа и четника.

Што се тиче Јасеновца, док је било "свеже" у јавности се дозволила научно утврђена бројка страдалих у Јасеновцу а антрополог који ју је и утврдио је убрзо морао да бежи из земље и заврши човек на крају у Британској Краљевској Академији. Накн тога на сами спомен Јасеновца се ишло на разговор са удбом. Тако је било барем у мешаним срединама тј у оној реалној Југославији (не у оној која је постојала само у фантазијама и заблудама Срба у Србији).

Однос према злочинама и атмосфера у Југославији се најбоље огледа у односу управо према мањим стратиштима. Ево, теста ради, колико вас овде зна шта су и где су Гаравице?
А на локалу је то све било и горе. Књижица, приступ партизанима или само припадност неком од братских народа ти је гарантовала помиловање за недела у рату.

Уосталом, сама федерализација и онаква подела република и АП је фактички награда Хрватској за учињено и казна за Србе и за милионску жртву као и за, док је било густо, око 90% попуњености у редовима покрета отпора. ФНРЈ/СФРЈ је по свом целокупном устројству формирана као да се 2СР није ни десио, само се наставило по дрезденском конгресу.
 
Filmovi (onako na brzinu iz glave): "Kozara" (1962), "Doktor Mladen" (1975), "Okupacija u 26 slika" (1978 - Zlatna Arena u Puli, najgledaniji film u SFRJ te godine, nominovan za Zlatnu palmu u Kanu), spomenik "Kameni cvet" svečano otkriven 1966, Spomen područe Jasenovac osnovano 1968... baš juče sam preturajući neke stare porodične stvari nailazio na stare knjige o zločinima NDH...
OK, imamo drugačije viđenje, i to je u redu.
Окупација у 26 слика са сценама у аутобусу ужаса је можда и најбољи уметнички приказ зверства усташа од првих дана рата. Наводно због те сцене тај филм није добио Оскара, била је исувише мучна за женски део жирија који је напустио пројекцију.

Има једна добра али слабије позната мини серија, Рањеник, у продукцији ТВ Сарајево, где је приказана окрутност усташа према српским цивилима, а у исто време понизност према немцима.

Има један проблем код нашег народа, а то је да се мало чита. Отуд и многе искривљене слике.
 
Relja wrote
,,....Boca-ico, logor je bio - nemački (osim par meseci nakon bombardovanja 1944 kada su ga nakratko preuzele ustaše). To o "NDH logoru" i na "teritoriji NDH" se potencira u dnevno političke svrhe za održavanje tenzija.... ,,

Samo za dnevno političke svrhe za održavanje tenzija ?
Zar nije vako bilo :
,,... nemačke trupe su ušle u Zemun 12. aprila 1941. Sledećeg dana, vlast u Zemunu preuzelo je Gradsko poglavarstvo, na čelu sa dr Hansom Mozerom... ,,
Logor Staro sajmiište je billa NDH teritorija na kojoj su dovodjeni ljudi iz dr. države tačniije Bg atara . A zbog malog ubistvenog kapaceta, masovna poguubljenja obavljala su se i van Bg atara. Pradedino i Deedino ime uklesano je u selu Jabuka nakon prolska kroz Staro sajmište od koga su se i Švabe gadille


Usput u Zemunu kod Navipa i danas se jedna ulica zove Mozerova...
a ulica Ante Paavelica prekrstilli u Glavnu.....

Siguran sam da više poznaješ iistoriju Bgda od mene , al sve nije samo dnevno političke svrha za održavanje tenzija ima tu mnogo čega drugog.
 
Poslednja izmena:
Naravno da je u dnevnopolitičke svrhe, za prepucavanja sa ekstremistima iz Hrvatske.
Nemci su uzimali šta im treba (jer oni su ti koji su ustašama omogućili i garantovali njihovu "nezavisnu državu")... Aerodrom, baze, mostove....logor... lokacija za logor je izabrana pre svega zbog praktičnih razloga a ne zbog "granice".

Upao si u tu zamku davanja legitimiteta NDH, pa i državotvornosti Nedićeve uprave, napisao si da su "dovodjeni ljudi iz dr. države tačniije Bg atara"... Ne, u logor su dovođeni ljudi iz drugih, tj raznih, krajeva Kraljevine Jugoslavije. Ako neko već ne priznaje ili mu smeta ono "J" u "AVNOJ" i u "NOV i POJ" ali priznaje ""D" u "NDH" onda se može da priznaje isto to "J" u "JVuO"... Pa ni mi danas ne priznajemo granicu sa Kosovom. Naduvava se pitanje uvedene granice i sa koje strane je bio logor a činjenica je da Nemci nisu zatezivali ustaše već su radili kako njima odgovara.

Da li si apsolutno siguran za Mozerovu u Zemunu?
 
Relja oduvek vladaš istorijom Bgda za više koplja od drugih 😀
jbg, ne moguce ti je protivreciti...
Da...
Zatvoreni fabrički krug nekadašnjeg Zemunskog NAVIP-a nalazi se na adresi Mozerova 7....
 
 
Dragane lep tekst al slučajno fali jedan poznati Mozer...
Hans Mozer , spomenut u komtekstu gradonačelničke nadležnosti-odgovoenosti nad starim sajmištem...
 
Dragane lep tekst al slučajno fali jedan poznati Mozer...
Hans Mozer , spomenut u komtekstu gradonačelničke nadležnosti-odgovoenosti nad starim sajmištem...
Da li ti sad troluješ, na ovako ozbiljnoj temi?
Koja je tačno bila uloga čoveka koga spominješ kada je logor osnivan i u vreme dok je radio?
Reci konkretno.
Odakle potiču tvoja saznanja?
 
"Treći je bio dr. Hans Moser, advokat i poslanik u Beogradskom parlamentu. Dr. Hans Moser je bio poslednji gradonačelnik Zemuna." - citat iz članka

On nije bio "nadležan" na logorom, koji jeste bio na teritoriji Zemuna.

"Za komandanta logora i njegovog zamenika su određeni SS potporučnik Herbert Andorfer i SS podoficir Edgar Enge, . ."

"Odgovorne osobe za uništenje Jevreja bile su: Emanuel Šefer (Emanuel Schäfer), šef svih policijskih službi u Srbiji, Bruno Zatler (Bruno Sattler), šef Gestapoa, kao i komandant Jevrejskog logora Zemun, Herbert Andorfer, sa svojim pomoćnikom Edgarom Engeom (Edgar Enge)."
 
Poslednja izmena:
"Zemun je jedan od retkih velikih gradova u kome još uvek ima potomaka porodica doseljenih i pre više od dve stotine godina i koje su, i pored seoba i miigracija zadržalc svoje jezgro u ovom gradu. Članovi porodica Karamata, Salaćanin, Mozer, Marković, Gnus..., pomenimo samo neke od njih, već su gotovo dva veka prisutni u životu Zemuna,..."

 
Zavešetak i otvaranje starog sajmišta mnogo ce znaciti i meni da saznam više o tom mračnom periodu.
 
Poslednja izmena:
Тешко да неколико сцена из неколико филмова може да поништи (зло)дела доминантног филмског циклуса, званичног наратива, индоктринације кроз образовни систем, демографске, националне и економске политике и на крају политичког и државног устројства СФРЈ.

Кад боље размислим, тешко и да би се и онакве 90е одиграле да није било тог "документарног" партизанског филма. Од онако представљених Срба бих се и ја плашио а камоли неки сусјед, који је одрастајући уз тај наратив могао доћи само до закључка да папе није довољно постигао, те да он мора довршити посао.
 
Poslednja izmena:
"Zemun je jedan od retkih velikih gradova u kome još uvek ima potomaka porodica doseljenih i pre više od dve stotine godina i koje su, i pored seoba i miigracija zadržalc svoje jezgro u ovom gradu. Članovi porodica Karamata, Salaćanin, Mozer, Marković, Gnus..., pomenimo samo neke od njih, već su gotovo dva veka prisutni u životu Zemuna,..."

После овога нисам даље читао:

"Narednih sto i više godina Zemun jc jedan od najznačajnijih gradova carstva..."

Не знам чему увек таква мегаломанија без икаквог основа...
 
Nije ni bitno, jer je u pitanju skretanje sa teme.
 
Vrh