Šta je novo?

Stari Beograd (Stare fotografije Beograda)

http://novosti.rs/vesti/beograd.74.html ... Aleksandra

BEOGRADSKE PRIČE

Velimir Veselinović – prvi pilot koji je proleteo ispod Mosta kralja Aleksandra

bg-407.jpg


Zoran Nikolić | 23. jul 2014.

Crkvenjak iz Crkve Svetog Marka sa ponosom se seća vazduhoplovnog podviga svog dede. U doba prvih vitezova avijacije ovakva bravura bila je vrhunac hrabrosti

PRVI pilot koji je proleteo ispod Mosta kralja Aleksandra u Beogradu bio je Velimir Veselinović iz Bele Palanke. To se dešavalo pre Drugog svetskog rata, a mi smo imali priliku da istoriju te priče čujemo od Predraga Krstića, njegovog unuka.

Precizno, Krstić je crkvenjak u Crkvi Svetog Marka u Beogradu, a Veselinović je bio njegov deda-stric, odnosno rođeni brat njegovog dede. Naš sagovornik pažljivo čuva sliku svog pretka, napravljenu 1926. godine.

- To je zajednička fotografija svih koji su pohađali prvu klasu Podoficirske škole od 1924. do 1926. godine - objašnjava Krstić. - Moja baka, Olga Veselinović, pričala mi je o ovom Velimirovom letačkom podvigu.

Budući da je bila udata za brata junaka ove priče, baka Olga je bila sasvim dobro informisana. A njena priča govori o tome kako je vešti pilot uspeo da proleti ispod Mosta kralja Aleksandra, na čijim temeljima je napravljen današnji Brankov most. Bilo je to u vreme kada takvi letački eksperimenti nisu bili nimalo očekivani.

- Velimir Veselinović je imao dogovoren „randevu“, pa je, prema bakinoj priči, rešio da opčini svoju izabranicu i da ostavi na nju utisak na spektakularan način - prenosi Krstić priču svoje bake. - Kako je most bio jedino mesto na kojem će ga izabranica njegovog srca sigurno videti, odlučio je da proleti ispod njega. I tako tri puta! U to doba, to je bio postupak bez presedana.

Ali ga je izveo.

Danas Velimira njegovi potomci s ponosom pominju, jer je na neobična i tesna vrata ušao u gradsku istoriju.

Velimir Veselinović, vešti pilot, poginuo je pred sam početak Drugog svetskog rata, na Starom aerodromu, koji se nalazio u centralnom delu današnjeg Novog Beograda.

ZLA SUDBINA SRPSKE MAJKE

BAKA našeg sagovornika, Olga Veselinović, imala je tipičnu sudbinu žene koja je ovde proživela 20. vek. Kako objašnjava Krstić, četiri muške generacije koje su činile porodicu ove žene, od pradede, dede, oca i sina, bile su u ratovima, od Prvog svetskog, do onog kada nas je bombardovao NATO, a naš sagovornik bio je mobilisan na Kosovu.
 
Ovaj Relja ih bas vadi iz naftalina! ( I nije bas neki "namcor" kako mi se cinilo u pocetku.!)
Moje pohvale za tvoje postove na ovoj temi.
 
Hvala Rašo. Mada, ovaj članak je danas objavljen na sajtu Novosti, pa i nije "iz naftalina".
Novinari bi mogli da se potrude i da navedu "sitnice": ko je čekao čekao sa fotoaparatom i napravioovu fotografiju, kao i kada se ovo dogodilo (most je spojen krajem 1933, a pušten u decembru 1934), pa i koji tip aviona je u pitanju...

Postoji jedan filmski snimak aviona koji proleće ispod već izgrađenog mosta, pitam se da li postoji i na youtube-u.
Za razliku od Mostara, Beograd ima čvrste dokaze da su piloti pre rata zaista leteli ispod mosta :)

A ako se "namćor" odnosi na temu o Mostu na Adi - onda dobro :D
 
Evo i priče o još jednom avijatičaru koji je leteo ispod mosta Kralja Aleksandra (post - Violina 12)

"Moj ujak Borivoje Andjelković je u kraljevini Jugoslaviji bio avijatičar kapetan I klase.
U trenutku napada nemaca na našu zemlju nalazio se u Podgorici na aerodromu sa koga je kompletna naša vlada sa kraljem odletela za London.Moga ujaka su zarobili italijani i dalje ne znam.Poslala bih vam njegovu fotografiju u opremi (proleteo je ispod visećeg mosta kralja Aleksandra jednog od tri viseća u svetu.(Sada ga nazivaju Brankov most i ako ga nikakav Branko nije izgradio, ni Branko Radičević jer je mnogo ranije umro a još manje Branko Ćopić koji je skočio sa njega.Moj ujak je bio neobično hrabar letač.
Ja posedujem sliku aviona maloletnog kralja Petra II koji je bio izložen na vazduhoplovnoj izložbi na starom sajmištu ispod mosta u Beogradu nisam sigurna 1936. godine.Bio je to impozantan sajam sa svetskim paviljonima od kojih je ostao samo onaj kružni u kome su slikarska ateljea ali veoma ruiniran.Pošto mi je otac bio poznati novinar i imao je fotoreportera, na toj fotografiji ja okrećem elisu kraljevićevog aviona. Mislim da biste voleli da je imate u arhivu vojske Srbije kao i mog ujaka "
http://www.mycity-military.com/Drugi-sv ... ra-II.html
moj-ujak-borivoje-andjel.jpg

Moj ujak Borivoje Andjelković, vojni pilot-kapetan Kraljevine Jugoslavije u otvorenom avionu 1939.Poginuo 1943 u Ogulinu.
https://plus.google.com/116496425885660 ... 3jNxrr2Au8
 
milos.tro":23ecr54f je napisao(la):
Evo i priče o još jednom avijatičaru koji je leteo ispod mosta Kralja Aleksandra (post - Violina 12)

"Moj ujak Borivoje Andjelković je u kraljevini Jugoslaviji bio avijatičar kapetan I klase.
U trenutku napada nemaca na našu zemlju nalazio se u Podgorici na aerodromu sa koga je kompletna naša vlada sa kraljem odletela za London.Moga ujaka su zarobili italijani i dalje ne znam.Poslala bih vam njegovu fotografiju u opremi (proleteo je ispod visećeg mosta kralja Aleksandra jednog od tri viseća u svetu.(Sada ga nazivaju Brankov most i ako ga nikakav Branko nije izgradio, ni Branko Radičević jer je mnogo ranije umro a još manje Branko Ćopić koji je skočio sa njega.Moj ujak je bio neobično hrabar letač.
Ja posedujem sliku aviona maloletnog kralja Petra II koji je bio izložen na vazduhoplovnoj izložbi na starom sajmištu ispod mosta u Beogradu nisam sigurna 1936. godine.Bio je to impozantan sajam sa svetskim paviljonima od kojih je ostao samo onaj kružni u kome su slikarska ateljea ali veoma ruiniran.Pošto mi je otac bio poznati novinar i imao je fotoreportera, na toj fotografiji ja okrećem elisu kraljevićevog aviona. Mislim da biste voleli da je imate u arhivu vojske Srbije kao i mog ujaka "
http://www.mycity-military.com/Drugi-sv ... ra-II.html
moj-ujak-borivoje-andjel.jpg

Moj ujak Borivoje Andjelković, vojni pilot-kapetan Kraljevine Jugoslavije u otvorenom avionu 1939.Poginuo 1943 u Ogulinu.
https://plus.google.com/116496425885660 ... 3jNxrr2Au8


Ovo je ta slika sa Sajma

Milica+Stojkovic+okre%25C3%25A9+elisu+aviona+kralja+Petra+II.jpg


Male ispravke (simpatična gospođa prenosi onako kako su njoj pričali): kralj i vlada su se evakuisali iz Nikšića prvo za Gračku, a potom nastavili za Egipat. Pilot na fotografiji najverovatnije sedi u jedrilici, ne u avionu (osim ako nije neki egzotični sportski-civilni).
Priča o proletanjima ispod mostova je kliše, poput one u američkim filmovima "he's the best pilot I ever knew".
Pokušao dam da nađem taj klip, jasno se sećam da se vidi i parobrod na Savi, da je avion srebrne boje, da se jasno vide oznake sa kosovskim krstovima...
 
Relja sve pohvale na zapažanju (Nikšić) uknjižen plusić :)
Bilo bi jako interesantno kad bi iskopali taj film,nisam uspeo da pronadjem na you tube :?
 
To je kada od 10tak sekundi, korišćen je u nekim dokumentarcima o avijaciji. Trebalo bi pregledati sate materijala...
 
Pbrbaciti u temu o avijaciji da se i tamo nadje
 
BEOGRADSKE PRIČE Kako su nastali nazivi nekih delova grada, i kako su – zaboravljani
Zoran Nikolić | 21. avgust 2014. 07:50 | Komentara: 3
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... boravljani

Beogradski istraživač i kolekcionar starih priča Dragan Perić nedavno objavljuje knjigu „Mesto do prozora“ i tamo se bavi sećanjima na zaboravljeni, uspavani grad
02620x0.jpg


DANAS se na Banovom brdu nalazi moderno naselje višespratnica koje pripada opštini Čukarica. Tuda tutnje tramvaji, smenjuju se autobusi i automobili i sve izgleda nestvarno drugačije nego onda kada je ovde bilo Golo brdo.

Beogradski istraživač i kolekcionar starih priča Dragan Perić nedavno objavljuje knjigu „Mesto do prozora“ i tamo se nepretenciozno, i rekli bismo „nežno“ bavi sećanjima na zaboravljeni, uspavani grad. Ovde ćemo dodirnuti samo neke od tačaka koje Perić opisuje u sećanjima onih koji su ovde postojali značajno pre ovog, našeg doba...

Ban dobio brdo

- Za vreme turske vlasti ovde se nalazilo takozvano Golo brdo, koje su nazivali i Ordija - priča Perić. - Današnji naziv je ovo uzvišenje dobilo po profesoru i diplomati Matiji Banu, kome se veoma dopadala okolina Beograda, a pogotovo Golo brdo, koje je bilo nenaseljeno.

Opčinjen ovim delom grada Matija Ban je zatražio od Beogradske opštine da mu baš na ovom mestu proda jedan deo terena.

- Zbog njegovih zasluga učinjenih Srbiji, Opština mu je oko 1850. godine poklonila imanje, koje se nalazilo, otprilike, na vrhu današnje Ulice kneza Višeslava.

Tako je profesor Ban dobio svoje imanje na dar.

Zadovoljan što se priča toliko lepo razvila, Matija Ban je uskoro na svom imanju sagradio letnjikovac. Kako beleže hroničari, to zdanje je bilo u šumadijskom stilu, sa velikim doksatom. Imalo je i druge, sporedne zgrade koje su pripadale tipično srpskoj, seoskoj okućnici: vajate, mlekaru, kačaru... Oko kuće je bila velika bašta sa cvećem.

Italijanski majstori KADA su gradske vlasti odlučile da sasuše ovu oblast i naspu Ciganske bare, prvo je angažovano jedno italijansko preduzeće. Budući da su čuli ovaj jezik sa desne savske obale, a večito skloni nadevanju nadimaka, Beograđani su dotadašnje Ciganske bare prekrstili u - Bara Venecija.

- Na ostalom prostoru podigao je, pre bilo čega drugog, vinograd i voćnjake - objašnjava Perić. - Gajio je i pšenicu i kukuruz. Bašta je bila puna raskošnog cveća, koje je donosio iz Dubrovnika i sa grčkih ostrva. Ostalo je zabeleženo da su mu, u znak poštovanja, rasade dragocenog bilja donosili i beogradski trgovci koji su putovali po svetu.

Sećanje na Banovac

U skladu sa beogradskim navikama, ovo mesto je menjalo imena, pa je Golo brdo smenio dolazak Matije Bana i nazivi koji su usledili po njegovom imenu.

Kako beleži naš sagovornik, još za Banovog života ovo uzvišenje prozvali su Banovac.
- Posle su se smenjivali drugi nazivi, pa je dugo u varoši slovio naziv Banove kuće - zaključuje Perić. - Na kraju, posle brojnih nadimaka i imena, ovo mesto je ponelo naziv Banovo brdo, koji se održao do danas.
03.jpg


BATAL DžAMIJA

TRIDESETIH godina 19. veka varoš beogradska završavala je kod Narodnog pozorišta. Kako objašnjava naš sagovornik, na mestu današnjeg dvorskog kompleksa bili su ševar i močvare, gde su lovci neretko išli da tamane divlje patke, dok je na mestu današnje Skupštine bio prostor oko razrušene džamije, poznatije po imenu Batal džamija.
07.jpg


Prvobitno, građevina u kojoj se nekada nalazila islamska bogomolja bila je pretvorena u magacin municije, što je bila logična odluka, jer se nalazila u bezbednoj udaljenosti od varoši, pa eventualna eksplozija ne bi ugrožavala stanovnike ondašnjeg, malog grada.

- Nekoliko godina nakon dolaska Karađorđevića na vlast, 1907. godine, na prostoru na kojem se nekada nalazila Batal džamija počinje gradnja zdanja Narodne skupštine po projektu arhitekte Jovana Ilkića - dodaje Perić. - Gradnju je prekinuo Prvi svetski rat.

Izgradnja ovog kolosalnog zdanja okončana je tek 1934. godine, a naš sagovornik pominje i predanje koje je vezano za toliko dugotrajnu izgradnju.
- U Beogradu je postojala tvrdnja da je gradnju usporavao i sam kralj Aleksandar Karađorđević - priča Perić. - Navodno je, po jednima sanjao, a po drugima čuo proročanstvo, po kojem će umreti kada zdanje bude završeno. Sujeverje ili ne, gradnja Narodne skupštine završena je 1934. godine, a vi se setite kada je izvršen atentat na kralja Aleksandra u Marselju.

06.jpg


BARA VENECIJA

Nekada su se, na oblasti koju danas pokrivaju autobuska i železnička stanica u Beogradu prostirale neprijatne baruštine. Zvali su ih Ciganske bare, po Romima koji su ovde živeli. Uz njih su u toj oblasti stanovali i siromašni lađari i bostandžije.

Svi oni su živeli u neuglednim zdanjima, brvnarama i sojenicama. Kako objašnjava Dragan Perić, ovaj deo dobija ime Bara Venecija tek drugom polovinom 19. veka.

- To je bila ravnica koja se pružala ispod brega desnom obalom Save, od ušća Topčiderske reke do Železničke stanice. Prostor je često bio plavljen, pa je tako i dobio ime.
15.jpg


Prvo veliko nasipanje ove bare počelo je u vreme izgradnje Železničke stanice osamdesetih godina 19. veka. Zemlja neophodna za ovaj posao donošena je sa jednog određenog mesta, koje su Beograđani uskoro prozvali Prokop. Sa nasipanjem je nastavljeno i kasnije, posle izgradnje Železničke stanice.

- Naročito su bili obimni radovi isušivanja bare i nasipanja u leto 1903. godine - dodaje Perić. - Tada je nastala potreba da bude proširen kompleks Železničke stanice, ali postojao je još jedan važan razlog: valjalo je uništiti legla komaraca i rešiti se rđavog mirisa koji se širio oko ustajale barske vode.
08.jpg


U toku ovog nasipanja dogodio se, prema Perićevim beleškama, jedan zanimljiv slučaj sa radnicima koji su izvodili radove. Naime, preduzimači koji su zaključili ugovor sa državom radi obavljanja poslova smislili su način na koji će da nađu što jeftiniju radnu snagu, pa su doveli nekoliko stotina radnika iz vranjskog, niškog i kruševačkog okruga. Radnicima su, prvo, obećali visoke nadnice za određeni broj sati rada, što nisu ispunili. Radnici su obustavili posao, pa su štrajkom uspeli da ostvare ono što im je obećano.

Tokom vremena je na ovom terenu počelo neplanirano da niče stambeno naselje. Njega su činili siromašni ljudi, koji nisu imali ni najosnovnija komunalna postrojenja.
Vežbalište U VREME kada je savski vodostaj nizak, pa se voda ne izliva a bare usahnu, velika poljana koja se nalazila ovde dobijala je drugačije namene. Kako objašnjava Perić, u 19. veku, pre nego što su konačno napustili Beograd, tu su vežbali turski vojnici, a na ovom prostoru se početkom 20. veka nalazio i žitni trg.

GRAD „POD PARKETOM“

REGULACIJA trga na Terazijama počela je 1911. godine. Tada su na kolovoz postavljene drvene kocke, jedna vrsta kaldrme kojom su popločane centralne ulice u centralnom delu prestonice.

- Tada su postavljene drvene kocke, pa je Beograd, doslovce, imao bukov i hrastov „parket“ na ulicama - objašnjava Perić. - Pored ostalog, njihova svrha je bila da „ubiju“ topot potkovanih kopita i tandrkanje točkova od taljiga i drugih zaprežnih kola.

Na uglu Obilićevog venca i Knez Mihailove ulice nalazila se fijakerska stanica, a na starim snimcima koje nam je ustupio Dragan Perić, drvene kocke, odnosno moderna kaldrma se jasno vide.

- Ulicama se tada uglavnom sav saobraćaj obavljao zapregama, izuzev tramvaja i po kojeg retkog automobila. Ali, na starim snimcima se vidi jedan poseban deo higijene ondašnjeg grada. Naime, poznato je da su konji i goveda bili osnovni pogon te vrste saobraćaja, da oni i u hodu mogu da vrše nuždu, ali da nigde na fotografijama nećete videti takve prljave „potpise“ na gradu. Razlog je što su kočijaši imali posebne torbe koje su postavljali životinjama straga i sve bi bilo pokupljeno odmah.

Tako su gradske ulice i pločnici bili čistiji pre sto godina nego danas, iako su tada konji i goveda bili stalno u centru grada, ali nisu ni blizu pravili onoliko prljavštine koliko danas ostavljaju vlasnici pasa koji redovno „ukrašavaju“ beogradske travnjake i trotoare.
12.jpg


BEZOBRAZNI VASA

POČETKOM tridesetih godina 19. veka iz rodnog Užica u Beograd dolazi Vasa Mijatović i tu počinje da se bavi trgovačkim poslom.

Kako objašnjava naš sagovornik, Mijatović je važio za veoma poslovnog, poštenog i uspešnog čoveka.

Uspešno razvijajući svoj posao, pored trgovine uzima i kafanu i hotel „Kasina“ na Terazijama. I tu se pokazao kao vredan i uspešan.
18.jpg


- No, kao što biva, niko nije bez nekog „felera“ pa ni naš Vasa - pripoveda dalje Perić. - Istina, nije pio, nije se kockao, koliko je poznato nije bio ni ženskaroš. Vasina jedina mana bila je ta što je voleo „masne“ viceve, zbog kojih mu je, u njegovom društvu, prikačen nadimak Bezobrazni Vasa. Vremenom je taj nadimak izašao iz kruga prijatelja i uskoro su ga u celom Beogradu zvali pod tim imenom.

To, dabome, Vasi nije nimalo smetalo, pa je posao i dalje cvetao, a on je, kasnije, ostavio testamentom hotel „Kasinu“ Društvu za nezbrinutu decu i siročad.

- Odredio je da novac ide u fond, da tim fondom upravljaju poslovni i pošteni ljudi, pa je „Kasina“ brzo postala stambeno-poslovna palata koju i danas znamo. Donosila je lepe prihode Društvu, a 1932. godine postaje hotel, što ostaje do današnjih dana.
 
Još malo na temu ograde dvorskog kompleksa u Kralja Milana:
ovde se jasno vidi kako je izgledala

27_zpse4d92636.jpg


Zatvarala je prostor između Starog i Novog dvora. Zdanje iza ograde je dvor u kojem su ubijeni kralj Aleksandar i kraljica Draga. Kuću je za sebe, na tada ljutoj periferiji, podigao trgovac Stojan Simić i kasnije je prodao knezu Aleksandru Karađorđeviću. Kuću su posle njega koristili Obrenovići. Zgrada je srušena nakon krunisanja Petra Karađorđevića i na njenom mestu je izgrađena jednospratna zgrada, između dva rata nadzidana, potom srušena 1950-tih. Danas je znamo kao "Maršalat".

Ako vidite ovakvu ogradu negde u gradu, javite :)
 
511294_savamala-karadjordjevakod-zzelezniccke-stanice_f.jpg

511293_savamala-karadjordjeva-danas-foto-nebojsa-markovic-2_f.jpg

Prvi tramvaj pušten u saobraćaj 14. oktobra 1892.
Prvi beogradski tramvaj pušten je u saobraćaj 14.oktobra 1892. godine i vozio je centrom grada, od Kalemegdana do Slavije. U početku se kao pogon koristili konji, a prva električna linija uvedena je 1894. godine.




http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/493463 ... vlje-patke
 
Сремска улица и палата "Албанија", 1940.г
103893511015269416635432.jpg
 
vidim da je turbe ponovo ižvrljano.

žao mi je zbog toga.
 
MilisaV":1xukgkvb je napisao(la):
vidim da je turbe ponovo ižvrljano.

žao mi je zbog toga.

Ako misliš na fotografiju iz Novosti - ona je iz arhive.
Slikana je u jesen, prolaznici su obučeni u kapute, vidi se opalo lišće po trotoaru...
 
Vrh