Šta je novo?

Stari Beograd (Stare fotografije Beograda)

Можда су дуже рестрикције биле по селима.
 
Kaže istoričarka Dubravka Stojanović da je Beograd početkom osamdesetih bio mračan, nije bilo struje po 8 sati, ljudi živeli sa gasnim lampama itd..Za vreme mera stabilizacije Milke Planinc..Znao sam da nije bilo kafe, banana i praška..uvozne robe generalno, ali da je bilo toliko teško stanje i sa snabdevanjem strujom, vala nisam..
Ona emisija sinoć o istoriji BG metroa?
Nije bilo toliko dugih restrikcija struje, samo po par sati. Zimi, kada je dan bio kraći, i ulično osvetljenje je nekada bilo slabije, možda i otud taj utisak "mračnog Beograda" ... bilo je povremenih neštašica određenih proizvoda iz uvoza, i ona scena sa crvenom sijalicom iz "Balkanskog špijuna" mi je poznata :) (samo je naša bila plava :) ... gde li su nju našli?)... ali sve u svemu ništa ni blizu kao što je bilo 1993.
 
Da, sinoć sam gledao :oops: Pa odmah mi je to bilo malo čudno, kao da preuveličava..
 
Ziveli smo u izbama ukopanim u zemlji, skupljali smo korenje i jeli pse.
Tako smo ziveli sve do 1989. kada nas je obasjalo sunce slobode.
 
stara zel stanica.jpg


"Mala" zgrada železničke stanice, strana ka kolosecima, KuK okupacija.
 
Znamo sudbinu ostataka Mosta Kralja Aleksandra - ono što je bilo upotrebljivo je odnetu u Kraljevo i upotrebljeno je za most preko Ribnice.

Nisam do sada našao da se neko bavio tim ruševinama u toku okupaciju.
Viđao sam ovo i ranije, ali nedavno sam prvi put sam primetio da je u jednom trenutko došlo do dodatnog oštećenja ove gornje poprečne grede između stubova na "beogradskoj" obali.

Na ovde prve dve se vde kablovi, ograda duš pešačke staze i kolovozna konstrukcija na rasponu iznad pruge

Pogledajte prilog 150050

Pogledajte prilog 150051

A onda, osim što se vidi da je su kolovozna konstrukcija i staze ukonjeni i da su kablovi presečeni (da bi povećala sigurnost plovidbe i železničkog saobraćaja), vidi se i da se pilon pomerio, kao da je "skliznuo" i da se ta poprečna greda oštećena od udarca u gredu raspona.

Pogledajte prilog 150052

Sada bi trebalo prelistati štampu iz vremena okupacije i naći vest o tom događaju... da li je delo Nemaca ili se pilon u nekom trenutku sam pomerio... Svakako - bilo je veoma glasno.

Evo i nastavka, i stub na "zemunskoj" strani je u jednom trenutku promenio položaj

most stubovi zemun1.jpg


s-l1600 most 3.jpg


Za pretpostaviti da su zbog bezbednosti plovidbe i samih ruševina, Nemci organizovali uklanjanje delova konstrukcije, ali i da su organizovali stabilizovanje stubova tako da se oslanjaju u četiri tačke.
 
Pa toje blok 45. Ove manje kuce su na visem zemljistu.
 
U daljini se vidi blok 70, ne 45 (vide se dimnjaci toplane).
Ceo teren do savskog nasipa (izgradjen u vreme Austrije) je pripadao ataru sela Bežanija, to je bilo obradivo zemljište.
A vidi se da je ulica Jurija Gagarina izgrađena na nasutom terenu i da je pesak nasut na prostor današnjeg TC Piramida i bloka 44.
 
"Bile samo močvare pa je morao da se nasipa pesak..."
U stvari, bilo nečije plodno, obradivo poljoprivredno zemljište, ispresecano kanalima za navodnjavanje i odvodnjavanje.

Мислим да је песак био у делу НБГ северно од аутопута, сећам се чак и ја кад сам био клинац биле су пешчане дине између Џона Кенедија и зграде Икаруса, песак у крају где је сада Арена итд.
 
Tako je. Zapravo, "međe" su bile pruga (stara i nova) put od mosta do Zemuna....
 
Dosta slobodnom i kreativnom pretragom ponude na ebay, naišao sam i na ove tri... mislim da sam ih već ranije video negde, ali ko će to više da pamti.


Verovatno kraj 1941 ili početak 1942.
Vidi se početni radovi na izgranji mosta koji danas zovemo Tramvajski ili Zarićev, po čoveku koji ga je spasao, i sa njim sasvim sigurno još i desetine hiljada života.
Takođe, vide se i zgrade u Karađorđevoj u punom sjaju, pre svega poslednji spratovi zgrade na uglu Pariske i Karađorđeve, danas zaboravljenog nekog čehoslovačkog arhitekte (mada imam neku teoriju, ali ne bih da se izlećem)
s-l1600 u boji.jpg



Ljudi koji verovatno samo pokušavaju da na kratko odmore dušu i mozak šetnjom u parku tokom teskobnih dana okupacije.
O izdžikljaloj vegetaciji izgleda da niko ne vodi računa.
ter terasa.jpg


Pošto je snimak panorame Beograda napravljen sa desne strane kolovoza, dakle na putu prema Beogradu, pitam se da li je fotograf par minuta kasnije napravio i snimak koncentracionog logora na Sajmištu, ili je ostao zatečen i šokiran onim što je video?

zemunski put.jpg



Ko zna, možda je napravljena i ta fotografija, možda ju je autor kasnije uništio, ali prodavac ove tri nije znao gde su napravljne i čak dve nudi "okrenute u ogledalu"....
 
Sudeći po tome kolko je odmakla gradnja zgrade Državne štamparije (kasnije Jugoštampe a još kasnije Bigza) godina nastanka fotografije je oko 1940. Dimnjak levo je sa fabrike kartona Milana Vape, a zanimljiva je i priča vezana za vodotoranj, koji je i sada na istom mestu kao na slici.

Sadašnji vodotoranj, koji je godinama služio za postavljanje reklama velikih formata, koje su konačno skinute je izgradjen 1945. godine. Prethodno su na istom mestu bila druga dva. Prvi je izgrađen još pre Velikog rata, oštećen, pa ponovo izgrađen sredinom dvadesetih godina prošlog veka po projektu Milutina Milankovića, da bi i taj (sa slike) bio porušen u Drugom ratu.


Autor fotografije je Rista Marjanović

Senjak i stamparija.jpg

Fb
 
Vrh