Šta je novo?

Srbija - crna strana medalje

@Užice: Па, не баш. Ишло се у Немачку на привремени рад. Тако да је @Whiplash у праву у вези овога. Од тог споразума, СФРЈ је добила милијарде марака и фабрику аутомобила Фолксваген у Сарајеву, такође познатију као ТАС (Творница Аутомобила Сарајево.) Ливница ИДА из Кикинде почела је сарадњу 1969 са Опелом, и започела је прозводњу делова за возила и аутомобиле. Укупна вредност производње коју је ИДА имала 1991. године, вреди преко тадашњих милијарду долара, што је по данашњој валути $2,302,114,537.44, или са инфалцијом $2,652,335,238.36.
Ti i dalje sa tim bajkama, kakva IDA, kakva proizvodnja kakve milijarde.

Milijardu dolara je ono vreme bila vrednost 100.000 Kadeta.
 
Kapa dole na upisu.
Koliko su nam duzni stete u oba svetska rata?
Moraju jos da plate i genocid u Sumaricama.
Jel su Belgijanci Kongoancima isplatili sve moguce stete za ona sakacenja sto je i gore od genocida?
Колико знам, Немачка нам је дужна 385 милијарди долара за други светски рат. Причало се да је Хитлер наредио да Немачка прекине исплату ратне одштете Србији или тадашњој Краљевини Југославије за Први светски рат. Не знам колико је та информација тачна, али Немци нам дугују колики им је укупан БДП који су зарадили од индустрије, али највише од привреде.

@NedeljkovicOliver: Није уопште бајка. Цитирам оно што је @Whiplash написао јер је у праву. Престани да све називаш бајкама. Теби је све бајка, а ово што данашња власт прича није бајка? Потражи по интернету податке каква је наша призводња тад била, и упореди са овим данас.
 
Колико знам, Немачка нам је дужна 385 милијарди долара за други светски рат. Причало се да је Хитлер наредио да Немачка прекине исплату ратне одштете Србији или тадашњој Краљевини Југославије за Први светски рат. Не знам колико је та информација тачна, али Немци нам дугују колики им је укупан БДП који су зарадили од индустрије, али највише од привреде.

@NedeljkovicOliver: Није уопште бајка. Цитирам оно што је @Whiplash написао јер је у праву. Престани да све називаш бајкама. Теби је све бајка, а ово што данашња власт прича није бајка? Потражи по интернету податке каква је наша призводња тад била, и упореди са овим данас.
Pricas da je IDA proizvela 100.000 godisnje vozila, ja tvrdim na nije proizvela nijedno(80 tih), nego sta nego su bajke.

Srbija bila motac kablova i onda i sad. Sta je bio Beko, nego motac kablova za Lee Cooper. Sto nisu pravili pod imenom Beko farmerke pa ih kao takve izvozili.
 
Зар се то већ одавно не осећа и види? Пре неколико година сам прочитао податак да нам фали преко 10,500 здравствених радника.

Да, радили су да би добили заузврат, и тачно да је било грешака и мана; то нико не оспорава. Данас диринче, а не добијају ништа. Разлика је велика. Пре ако увредиш шефа, суспендују те на две недеље. Данас ти шеф дâ кутију да се спакујеш и одеш. Пре су продавци радили у српским мегамаркетима и робним кућама до осам увече у две смене. Постојао је и драгстор који је радио до десет увече. У Застави су радили у три смене и имали плаћен одмор, и слободне дане и право на боловање. Данас раде вишеструко до касну ноћ. То ти је капитализам. Радиш више да би се твој шеф више богатио. Како год да се окрене, боље се живело него данас.

Мој отац је могао да купи нов Ауди, па Заставу стојадина 1980 године, па Рено петицу 1991, познатију као кампус коју је продао 2018 године и купио Пежо 207 од тог новца, а данас не може од своје пензије довољно да одвоји да Пежоу среди мотор јер је прескупо. Разлика је, као што је @Beki написао у свом коментару, и даље огромна. Како год да окренеш, било је боље него сад. Сад у свему каскамо, а свет нам се смеје. Пре смо у свему били добри и цењени, а сад смо у свему лоши. Нас пасош је био без граница и вредео је $10,000, а данас нам је обезвређен.

Pa vidi, složio bih se da se benefiti od povećane produktivnosti nisu linearno prelile na vlasnike i zaposlene! Tu je opet više do samog zakonodavstva, a manje do samog sistema, nepostojanje jakih antimonopolskih zakona i progresivnog oporezivanja (pa čak ni linearnog, nego baš suprotno, što si jači, sve je bolje). Ali u apsolutnom smislu, opet je bolje i za radnika! Taj koji je bio dosta ispod proseka, suštinski nije mogao ništa ni sad, a ni tad! Sad bar taj oko proseka može da iznajmi stan 15 dana u Čanju svake godine, mesto da bude u kampu. Sad što su ljudi iskompleksirani materijalisti, pa im bode oči što neko vozi novog Lamba npr, jbg. Meni je poenta da ti imaš ok uslove i da si ispunjen pravim stvarima, sve više od toga, super!

Ne znam i zašto bi uopšte vređao nekoga, bio šef ili ne, ali ne slažem se, ako si dobar radnik, možeš da ideš gde hoćeš i kad hoćeš, možda će ti i titrati oprostiti, samo da bi ostao, jer opet od tebe ima višak koji ide njemu! Približili smo se više tome da ako si dobar radnik, imaćeš ok uslove, ne moraš biti dr sci, dovoljna je dobra radna etika, što je ok (majstori danas i u SRB npr). Eto ja baš znam automehaničara koji radi za sebe (nema radnike) koji je na osnovu svog baš vrednog rada uzeo novog Pežoa 3008 za preko 30K+ eur. U relativnom smislu (apsolutnom da ne govorimo) mnogo bolje od onog radnika sa plavom kapicom u Kragujevcu pre 50 godina koji je svakog dana 2 sata nešto čukao u fabrici, a 6h blejao.

A uzgred, zato što se kafe-kuvarica pitala šta će se proizvoditi, zato se taj 101 proizvodio i 1973. a i 2008. Mi još uvek imamo jednog full sređenog Conforta iz 1980. u garaži, u njemu sam dovežen iz porodilišta. :) Nije se vozio preko decenije, a deceniju pre toga možda još samo par K km, ali me je zato izvukao na onu najgoru zimu kad se radila Gazela i kad je bio mesec dana sneg i led na mostu (2011. ili 2012.) i kada je imao najteže uslove eksploatacije i kada sam sa njim prešao sigurno 15k za sezonu od ukupnih nešto preko 100k na satu. Hvala italijanskim inženjerima. ;)
 
Pricas da je IDA proizvela 100.000 godisnje vozila, ja tvrdim na nije proizvela nijedno(80 tih), nego sta nego su bajke.
Нигде нисам навео да је производила 100,000 возила годишње, већ сам навео њену укупну вредност свега што је произвела. Немој да изврћеш моје речи и да ме правиш лудим.
Било како било, остало је записано да су наши радници поред Заставе производили и многе друге аутомобиле, укључујући и Опел. Тако да када следећи пут видите старији Кадетт или Рекорд са ИДА ознаком знајте да, барем на папиру, тај аутомобил је стигао из Кикинде.

- Зоран Томасовић

Srbija bila motac kablova i onda i sad. Sta je bio Beko, nego motac kablova za Lee Cooper. Sto nisu pravili pod imenom Beko farmerke pa ih kao takve izvozili.
Србија уопште није била мотач каблова. Опет измишљаш, а Беко је производио текстил, џинс и још штошта, и извозио за цео свет, чак и за Немачку.

Pa vidi, složio bih se da se benefiti od povećane produktivnosti nisu linearno prelile na vlasnike i zaposlene! Tu je opet više do samog zakonodavstva, a manje do samog sistema, nepostojanje jakih antimonopolskih zakona i progresivnog oporezivanja (pa čak ni linearnog, nego baš suprotno, što si jači, sve je bolje). Ali u apsolutnom smislu, opet je bolje i za radnika! Taj koji je bio dosta ispod proseka, suštinski nije mogao ništa ni sad, a ni tad! Sad bar taj oko proseka može da iznajmi stan 15 dana u Čanju svake godine, mesto da bude u kampu. Sad što su ljudi iskompleksirani materijalisti, pa im bode oči što neko vozi novog Lamba npr, jbg. Meni je poenta da ti imaš ok uslove i da si ispunjen pravim stvarima, sve više od toga, super!
@Ljuba82: Написао сам реч "ако," али знам да се то није радило. То сам само навео као "пример." Можда је требало нешто боље да наведем као пример, али то је сад мање важно.
 
Poslednja izmena:
Tom logikom mi i danas proizvodimo električne automobile :)

Pa, po nekim pričama Opeli bi bili uglavnom sklopljeni u Nemačkoj, a kod nas bi se samo dodavali sitni detalji. Nije bilo retkost ni da automobil stigne kompletan, a onda naši „stručnjaci“ povade svu specijalnu opremu i prodaju automobil kao bazni.
Како би се остварио однос у извозу 1:1, Опел је слао у Кикинду склопљене аутомобиле са ознаком ИДА на маски напред и са Ј на задњем делу поред имена[1].
 
Rekao si da je vrednost proizvoda 1991 bila milijardu, a proizvod su vozila, pa izračunaj sam koliko je to komada.

Tekstil za La Costa majicu košta 2 evra, a majica 50 evra, pa ti vidi koja smo sila bili.
 
Rekao si da je vrednost proizvoda 1991 bila milijardu, a proizvod su vozila, pa izračunaj sam koliko je to komada.

Tekstil za La Costa majicu košta 2 evra, a majica 50 evra, pa ti vidi koja smo sila bili.
Прва испорука делова из две нове фабрике у Кикинди (Ливац и Металац), била је у децембру 1979, са почетком званичне дугорочне сарадње. До економских санкције СРЈ у мају 1992, произведено је 38.700 примерака Опелових возила и велики број резервних делова у вредности од око 100 милиона немачких марака. Током 12 година, до почетка економских санкција 1992. године вредност кооперације премашила је 1,3 милијарде марака.
Оно што остаје за жалити, јесте што је рат практично уништио и оне ретке фирме које су имале потенцијала и будућност у капитализму, јер су исте изгубиле било какву везу са светом и светском економијом почетком рата, од чега се никада нису могле опоравити, иако су постојала веома јака и на међународном нивоу релативно поштујућа југословенска предузећа.
 
Jel milijardu u 1991. ili tokom 12 godina?

Tesko je voditi diskusiju kad me bomardujes c/p podacima sa ex yu nostalzi facebook grupa.

Sta ti znaci ovaj kretenski video? Neko snimio klip sa fotkama iz fabrike u Nemackoj, cita neki izmisljeni tekst i to je agrument neki na koji ja treba da odgovorim?
 
Младост је лепа, и онда се љути са сетом сећају неког периода и романтизују га. Тако је и са бившом југославијом
 
Znači za 13 godina Opel im je dao 3000 automobila godišnje koji su oni prepakovali i prodavali pod sličnim imenom i otuda "naša proizvodnja". Slično kao sa FOX televizorima npr. FOX je naša firma, delovi i televizori dolaze iz Kine ili Turske, neki se ovde prepakuju i prodaju pod imenom "FOX" ali da li je to naša proizvodnja? Jedinu proizvodnju koju priznajem je bio Ei Niš i Yugo :)

Čak i u tom videu lepo kaže

Било како било, остало је записано да су наши радници поред Заставе производили и многе друге аутомобиле, укључујући и Опел. Тако да када следећи пут видите старији Кадетт или Рекорд са ИДА ознаком знајте да, барем на папиру, тај аутомобил је стигао из Кикинде.

Ono što jeste žal je što više nemamo ni znanja ni ljudstva da proizvodimo nešto konkretno, makar to bili i rezervni delovi, već smo se bazirali na uvoz.
 
Kadet kocka i kadet suza sa natpisom IDA nisu bili retki,
al golfovi sa natpisom TAS su ipak bili brojniji
 
Znači za 13 godina Opel im je dao 3000 automobila godišnje koji su oni prepakovali i prodavali pod sličnim imenom i otuda "naša proizvodnja". Slično kao sa FOX televizorima npr. FOX je naša firma, delovi i televizori dolaze iz Kine ili Turske, neki se ovde prepakuju i prodaju pod imenom "FOX" ali da li je to naša proizvodnja? Jedinu proizvodnju koju priznajem je bio Ei Niš i Yugo :)

Čak i u tom videu lepo kaže



Ono što jeste žal je što više nemamo ni znanja ni ljudstva da proizvodimo nešto konkretno, makar to bili i rezervni delovi, već smo se bazirali na uvoz.
Sem Floride koja i nije slavno prosla, svi ostali automobili Zastave su na pravljeni na Fiatovoj osnovi. I Ei Nis je radio u saradnji sa nekim stranim brendom, a i nisu bili bas nesto ni cenjeni cak ni medju domacom populacijom.
 
Ono što jeste žal je što više nemamo ni znanja ni ljudstva da proizvodimo nešto konkretno, makar to bili i rezervni delovi, već smo se bazirali na uvoz.
Са овим се слажем. Потпуно смо се претворили у увозни лоби. Прошле године пријављен је дефицит од $12 милијради од увоза робе. Ако се овако настави, ускоро ћемо проћи као Грчка. Ево чланка о овој теми из 2023.


Nisu bili bas nesto ni cenjeni cak ni medju domacom populacijom.
Ова реченица ме је насмејала.
 
Vec sam pisao na nekoj drugoj temi, ne postoji brend iz cele SFRJ (mozda par nekih iz Slovenije) koji je mogao da konkurise na zapadno evropskom trzistu.
 
TeIsto.jpg
 
Жебига, не постоји ни из Француске.
Ako je neko genije da ni iz cega napravi nesto to su onda Francuzi. Doktori brendinga

Malopre sam pomenuo majice koje kostaju 2 evra, a onih prodaju za 50+.

Da ne pricam o mirisljavim vodicama. Samo na jednom dalekovodu u centru Pariza zarade ko zna koliko miliona godisnje.

Da ne pricam o onim odvratnim cegerima koji kostaju 5000e+.
 
Vec sam pisao na nekoj drugoj temi, ne postoji brend iz cele SFRJ (mozda par nekih iz Slovenije) koji je mogao da konkurise na zapadno evropskom trzistu.
Чик погоди? Не постоје чак ни многобројни брендови из Америке изузев General Electric, али сву њихову робу су производиле источне земље за њихово тржиште по њиховој шеми, поготову мали кућни апарати, преносиви уређаји и слично. BOSE је једино производио звучнике, док радио апарате и радио касетофоне је за њих правио Јапан. TASCAM који се бавио производњом професионалне опреме, и вишеканалним магнетофонима није био њихов, већ јапански.

Основала га је јапанска фирма TEAC 1970 године, а ту фирму је основала јапанска телвизија и акустична компанија 1953. Једино што је било 100% од General Electric су велики апарати за домаћинство и телевизори, али и то је отишло кинезима у руке 2018 године. Westinghouse Electric је био најбољи и најоригиналнији амерички бренд, али је то банкротирало због финансијске катастрофе 1990 године. Холандска компанија Philips је куповала електронику и лампе од Ei за своје легендарне телевизоре и радио апарате. Ei је први почео са производњом телевизора у боји 1971 године, пре Сонија. Ei је све искључиво правио домаће и имало електронику домаћег порекла. Исто важи и за друге. Све су сами производили и правили. Нису унајмљивали друге да то раде уместо њих, као што је то радио General Electric или Samsung.
 
@Hitachi

Ti si nesto zestoko pomesao. Posle se cudimo babama koje misle da je Vucic izmislio autoput, jer tako su cule na dnevniku.

Ja da ti objasnjavam sta je brend, a sta jeftina radna snaga i ko tu zaradjuje, ne mogu.
 
Vrh