Mislim da je ovo previše dramatično. Naravno da će biti derivata i kad NIS prestane sa preradom. Uvoziće se gotovi(prerađeni) derivati.Čak iako sankcije ubrzaju pad ove vlasti, one ostaju dok neka nova vlast ne eliminiše Ruski udeo u NIS-u. Do tada će stvarati štetu privredi i biće potrebne godine da se vratimo na stanje pre 2025. godine.
Avio kompanije će otkazati neke linije jer neće imati računicu ako ne smeju da kupuju gorivo na Beogradskom aerodromu, i ko zna kada će se vratiti.
Odakle će vatrogasci, vojska, policija, hitna pomoć nabavljati derivate?
Odakle bolnicama dizel za agregate?
Naći ćemo se pod još dubljim sankcijama ako država na bilo koji način nastavi da sarađuje sa NIS-om ili im omogući da izvrdaju sankcije.
Problem je ogroman.
Gde može da nastane problem, zbog očigledne sposobnosti vlasti može biti problema u samoj organizaciji nabavke, jer treba prvo pronaći na slobodnom tržištu tolike količine derivata pa se organizovati oko prevoza i smeštaja. Ono što će sigurno biti problem je uvećana cena derivata(zbog prerade na udaljenoj lokaciji, transporta koji nije putem naftovoda, smeštajnih kapaciteta, logistike...) Tu postoje dve varijante i obe su loše za SNS:
- povećati cenu goriva na pumpama (koja je ionako već ogromna i po 40-50% veća nego u zemljama u okruženju). Cena dizela je recimo među 10-tak najvećih u svetu
- smanjiti akcize da bi cena goriva na pumpama ostala nepristojno visoka
Uostalom nestašica derivata može da ima i korisnu crtu: da sipamo gorivo kod suseda. Njima je već toliko jeftinije gorivo da za istu cenu možeš dobiti i gorivo i gratis put u susednu zemlju.
Svaki rezervoar kod drugog suseda pa spojimo lepo i korisno. Vidimo nešto novo a nabavimo gorivo za ličnu upotrebu.