Neprijatno iznenađenje na granici
Kamioni iz Srbije ne mogu u Grčku
Autor: M. Čolić | Foto:d. danilović | 31.01.2009. - 05:00
Novu muku ovdašnje kamiondžije ponovo „parkiraju“ u javnost. Kamioni sa srpskim registracijama još samo danas mogu da pređu grčku granicu sa prošlogodišnjim dozvolama. Ulazak u Grčku od sutra im je zabranjen.
Zbog čega se spušta još jedna evropska rampa za drumske transportere iz Srbije.
- Da ovo može da se desi znali smo godinama. Međutim, nismo verovali da će nas pregaziti nezainteresovanost i sporost naše administracije. Ne zvuči patriotski, ali Grci su u pravu! Naša zemlja je sa Grčkom potpisala međudržavni sporazum još 2002. koji je stupio na snagu 2004. Po njemu smo preuzeli obavezu da ćemo u roku od tri godine izjednačiti cenu putarina srpskim i grčkim prevoznicima na našim drumovima. Srbija to nije učinila. Upozoravali su nas, ali čini se da je to bilo kao gluvom pevati na uvo - objašnjava Miroslav Nikolić, direktor i vlasnik „Srboeksporta“, jedne od najvećih transportnih kompanija u regionu. Nikolićevih 30 od gotovo 300 kamiona godinama je prevozilo robu do Grčke.
Za Grke nije bilo ubedljivo da su putarine za njih i ostale strane prevoznike samo 30 odsto skuplje, jer je prema cenovnicima od 1. decembra razlika u cenama putarina koje plaćaju strani u odnosu na domaće prevoznike za pojedine deonice veća od 55 (Niš-Beograd) do čak 80 odsto (Niš-Leskovac). Informacija srpskog Ministarstva za infrastrukturu od 6. januara da nisu prava adresa za rešavanje ovih problema nije bila dovoljno uverljiva za grčku stranu, koji su odustali od lutanja od jednog do drugog šaltera, pa su 20. januara poslali dopis u kome nas obaveštavaju da Srbija ostaje bez dozvola za 2009.
Ovdašnji transporteri upozoravaju već dve godine da dvojne cene nisu u interesu Srbije. Uz to ostajemo jedna od retkih, ako ne i jedina zemlja koja stranim drumskim prevoznicima naplaćuje ulaz u zemlju. Reč je o izuzetno visokoj naknadi za korišćenje terminala na graničnim prelazima, na šta su grčki pregovarači upozoravali prilikom poslednjeg septembarskog susreta srpsko-grčke komisije i to je drugi razlog uskraćivanja dozvola za ovu godinu.
- To je tipičan, srpski specijalitet da granične terminale, od kojih je izgradnju jednog finansirala Evropska unija, država izda privatniku na 99 godina. „Interspid“ taj petominutni ili svejedno petočasovni mimohod terminalom naplaćuje od 70 do 100 evra. Da bude jasnije, to je kao kada bi neki privatnik dobio ekskluzivno pravo da na Aerodromu „Nikola Tesla“ naplaćuje taksu za ulaz stranih putnika u našu zemlju. Zato ne samo Grci zaobilaze Srbiju i idu preko Bugarske i Rumunije - pojašnjava Nikolić.
Kraljevčanin Ljubomir Zlatić ima razloga za dvostruku brigu: prvo, kao proizvođač drvenih ploča koje je izvozio u Grčku, ali i kao vlasnik „Zlatić transporta“ koji je do te zemlje prevozio ne samo svoje proizvode.
- Sada ću morati da nađem nekog inostranog prevoznika koji će naravno biti skuplji. Ipak, rešenje i dalje ostaje u našim rukama. Tračak nade vidim u Ministarstvu finansija i angažovanju državnog sekretara Miodraga Đidića, ali videćemo. Vremena mnogo nemamo - zaključuje Zlatić.
- Ne ide nam naruku i ranjiva politička situacija u toj zemlji. Ako im bude pala vlada, čekaćemo izbore, novu vladu i administraciju, a to jedno znači: Srbija u ovom poslu sa Grčkom ostaje i bez dozvola i bez deviza - upozorava Miroslav Nikolić.
Enormni gubici naše države
- Danas kada mnogo jače evropske ekonomije vode računa da im iz šake ne ispadne nijedan evro, mi ih prosipamo po putu. Pa samo iz pančevačke „Petrohemije“ put Grčke ide 70 kamiona mesečno. Srpski transporteri prevoze za „Bol pekidžing“, tu je i šećer „Helenik šugera“, zatim rezana građa, proizvodi drvoprerađivačke i mnogih drugih industrija. Ako smo godišnje dobijali i kupovali 31.250 grčkih dozvola, to dovoljno govori o razmerama tog posla, kaže Miroslav Nikolić.
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/drustvo.php?id=76765
Neko baš želi da se vratimo u doba Nemanjića, ovakva praksa privatizovanja naplate taksi je bila uobičajena praksa.
U 14 VEKU. :bash: