Šta je novo?

Spomenici

Poznajuci kakve su institucije u srbiji razni zavodi plus da se nesto govori nekad radi populizma ili nekih drugih razloga da ostvi utisak itd nebih vjerovao iz prve znajuci da recimo iz muzeja nestaju eksponati da se u institucije trpaju nesposobni prijatelji rodjaci sa sumljivim i neadekvatnim diplomama ali nebih da sirm paniku .
Nije ni mjesto ni vrjeme sve treba provjeravti iz sto vise izvora mjesta itd.
 
Igor":2bjblyds je napisao(la):
Саша":2bjblyds je napisao(la):
Споменик бих оставио као спомен негативног сећања, подуку за нове нараштаје о примеру нецивилизованог и охолог дивљаштва. Тако би се, с том његовом реинтерпретацијом, извршила правда бар у некој мери.

Sve i da je tako kao sto delija kaze a bice da verovatno nije po saznanjima relje i zvezdarke taj spomenik nije predstavljao to sto kazes vec secanje na hrabrost i antifasizam a ukoliko se u okolini zaista nalaze posmrtni ostatci i njih treba dostojno obeleziti ako nisu obelezeni u ono vreme kada su trebali ili mozda nisu posto ih nije ni bilo na tom mestu ili ih je bilo pa su uklonjeni zajedno sa obelezjem.

Слажем се, то сам написао под (туђом) претпоставком да је ту постојало важно гробље које је свесно и с намером уништено ради његовог затирања, и подизања тог споменика. Пошто ја то не знам, само сам спекулисао како бих се односио према томе да то јесте тако. И, при томе остајем.

Мој основни став је да споменике НЕ треба рушити, од тога сам кренуо. И, увео сам идеју реинтерпретације споменика уместо тога, за споменике који су - ако су - подигнути и постоје на основу фалсификовања историје/истине, грубо су и с прављењем велике штете постављени, доводили су у заблуду, или су у суштини непријатељски ...

..............

С друге стране, и та храброст и антифашизам су неретко доводили до ужасних репресалија па се могу тумачити и као безумност, или као намерно убацивање пламена у сено да би лакше преузели туђе имање.

Да ли бисте сматрали херојем нешколованог и импулсивног човека (бу**** затрована страном идеологијом, или неко као данашњи типични "навијач") који пред неважним представником окупатора у малом месту "храбро" узвикне неку паролу, а то за последицу има стрељање пола села? И, да је то ваше село, ваша блиска родбина ...
 
direktor":3dmjqly1 je napisao(la):
Poznajuci kakve su institucije u srbiji razni zavodi plus da se nesto govori nekad radi populizma ili nekih drugih razloga da ostvi utisak itd nebih vjerovao iz prve znajuci da recimo iz muzeja nestaju eksponati da se u institucije trpaju nesposobni prijatelji rodjaci sa sumljivim i neadekvatnim diplomama ali nebih da sirm paniku .
Nije ni mjesto ni vrjeme sve treba provjeravti iz sto vise izvora mjesta itd.

Upravo. Zato sam i postavio ove komentare na članak iz Politike. Ljudi pričaju kako jeste, jedan i sam kaže da mu je predak od države (između dva rata) kupio zemlju i da je kopajući za temelje kuće naišao na posmrtne ostatke, ali da groblje nije bilo na mestu spomenika.

Evo i ja ću kopirati sa sajta Zavoda za zaštitu spomenika kulture u Valjevu:
http://www.vaza.co.rs/index.php?option= ... Itemid=171

Uređenje spomen-parka na brdu Vidrak

četvrtak, 10. maj 2012. godine

U ponedeljak 30.04.2012. počelo je veliko uređenje spomen-parka na brdu Vidrak. Za uređenje spomen-parka Ministarstvo rada i socijalne politike je izdvojilo četiri, a Direkcija za obnovu i razvoj Kolubarskog okruga pogođenog zemljotresom 2,5 miliona dinara. Prva faza radova trajaće 60 dana. Autor projekta je arhitekta Vesna Aleksić. Radove izvodi BS Projekt 2009 iz Valjeva. U spomen parku Vidra nalazi se 16 metara visoki spomenik Stevanu Filkipoviću kojeg su Nemci 1942. obesili u Valjevu, delo vajara Vojina Bakića.

Početkom 20. veka Ljubomir Pavlović je zapisao da se tu nalaze ostaci srednjevekovnog srpskog groblja sa stećcima, od kojeg danas nema ni jednog traga. Potom se tu do Prvog svetskog rata nalazilo staro gradsko groblje koje je premešteno na lokaciju sadašnjeg Novog groblja, ali je na Vidraku masovno sahranjivanje nastavljeno i tokom tog rata. Naime, na hiljade žrtava Cerske i Kolubarske bitke, kao i epidemije tifusa u Valjevu 1915. godine, sahranjeno je na starom vojničkom groblju na mestu gde se sada nalazi veliki krst, ispod koje je kosturnica poginulih i umrlih srpskih vojnika.Na celom prostoru biće postavljena rasveta i sređene pešačke staze, biće uređena davno zatvorena suvenirnica Valjeva na ulazu u kompleks i postavljen video-nadzor, s obzirom da su spomenici, uključujući i spomenik Stevanu Filipoviću, godinama na meti vandala. Tokom ovog uređenja, sredićemo prilaz do krsta, osvetliti ga i postaviti informativne table šta se tu nalazi.

Pored ove, na samom kraju spomen-parka, zarasla u travu i korov, nalazi se još jedna neistražena kosturnica. Moguće je da i ta kosturnica datira iz vremena prvog, ali i drugog svetskog rata. Radovi koje ćemo sada obaviti mogli bi da otkriju prve tragove o tome, kako bi istražili poreklo te kosturnice.

Dakle, nema govora o uništenju groblja da bi "jedan hrvatski komunista podigao spomenik drugom hrvatskom komunisti", jedino groblje u okolini je preseljeno na novoformirano groblje... slično našem Tašmajdanu. Pretpostavlja se da u široj okolini postoje grobnice iz vremena Velikog rata, ali ne na mestu na kojem je podignut spomenik Stevanu Filipoviću. Postoje i slike tog starog groblja na kojima se, po položaju u osnosu na postojeći put, vidi da se nije nalazilo na mestu današnjeg spomenika. A i otvara se pitanje: zašto te grobnice nisu uređene u periodu 1918-1941, nego su ostavljene "bezumnim komunistima da ih skrnave" (navodno)?
 
Ево примера могуће реинтерпретације споменика на примеру споменика изнад Ваљева.
Споменик представља архетипски призор побуне, настао по стварном догађају документованим и снажно појачаним првокласном, вансеријском фотографијом.
Као такав, он потенцијално зрачи инстинктивном, исконском привлачношћу херојског отпора са снажном драмском потком. Не бих се упуштао сада у то да ли је све то верно изражено конкретним спомеником.

Али, да ли је то дело стварно било херојско? Ако је и било херојско, да ли је било добро за нас?
Могуће је да наизглед херојски акт буде и празан, безуман, штетан ... Да има лепу слику, али обичну, или нелепу позадину, неискрену намеру, ужасне последице.

У једном тренутку скидање српске круне из руке женске фигуре на врху куполе зграде садашње српске владе могло је некоме изгледати као тријумфални чин победе, херојства, правде, стварања нове историје ... а, данас, с временске дистанце, он сведочи о охолом, нецивилизованом, скоројевићко-некултурном, безумном и парадно-осветничком поступку.

Некада остане слика некога или нечега која зрачи својом архетипском посебношћу и магнетизмом, али онда се покаже да је стварност која јој је била основа - прозаична, случајни стицај околности без икакве намере или посебног значења, чист склоп естетско-ликовних елемената без везе с било чиме другим ... Машта и људске жеље и потребе надграде оно чега нема у стварности. Савремена реклама се умногоме заснива на томе.

.......................

Ја тако гледам на споменике - као на материјализовани, уметнички израз нечега важног што стално нуди могућности за учење и тумачење, призивање сећања и обнављање знања, обнову система вредности, приближавање историјској и универзалној истини ... Зато је сваки споменик битан на неки начин.
 
Саша":2ftu4yoj je napisao(la):
Али, да ли је то дело стварно било херојско? Ако је и било херојско, да ли је било добро за нас?
Могуће је да наизглед херојски акт буде и празан, безуман, штетан ... Да има лепу слику, али обичну, или нелепу позадину. Неискрену намеру, ужасне последице.
.
jel pričamo o spomeniku u valjevu ili nečemu drugom?
 
Delija":3p93zf3g je napisao(la):
А што се антифашизма тиче, тек ће се видети ко је био антифашиста а ко превасходно револуционар у рушитељ затекнутог државног апарата и читавог друштва. На РТС2 је пробијен лед приказивањем одличног документарца у холивудској продукцији "Дража Михаиловић - Херој и казна" у ком највише говоре објективни страни историчари.

A holivudska produkcija je inače poznata po objektivnom prikazivanju istorije!?!?

Holivud pravi romansiranu istoriju koja u osnovi ima zrno istine, pa onda gradi priču koja će se svideti publici.

A što se tiče Večnog plamena - meni (i meni bliskim ljudima) on bukvalno predstavlja prst u oko zbog Mire Marković. Znam da ne treba rušiti spomenike, ali ovde sam ponesen ličnim razlozima (pamtim devedesete).
 
astrodule":1tfsrgqc je napisao(la):
Delija":1tfsrgqc je napisao(la):
А што се антифашизма тиче, тек ће се видети ко је био антифашиста а ко превасходно револуционар у рушитељ затекнутог државног апарата и читавог друштва. На РТС2 је пробијен лед приказивањем одличног документарца у холивудској продукцији "Дража Михаиловић - Херој и казна" у ком највише говоре објективни страни историчари.

A holivudska produkcija je inače poznata po objektivnom prikazivanju istorije!?!?

Holivud pravi romansiranu istoriju koja u osnovi ima zrno istine, pa onda gradi priču koja će se svideti publici.
...

Gledao sam, površno urađeno.
Elementarna stvar: zapadni saveznici nisu "okrenuli leđa Draži" nego mladom kralju Petru II Karađorđeviću i vladi u izbeglištvu (postavljenoj u izbeglištvu umesto pučističke vlade koja je napustila zemlju), za šta su sami krivi.
Mnogi to ne shvataju i ili previđaju, ali to je tako.
 
astrodule":2jx7artl je napisao(la):
A holivudska produkcija je inače poznata po objektivnom prikazivanju istorije!?!?

Holivud pravi romansiranu istoriju koja u osnovi ima zrno istine, pa onda gradi priču koja će se svideti publici.

Свакако објективније од онога што је једна победничка страна у грађанском рату овде икада могла и хтела. У крајњој линији није ни битна продукција већ документи и страни историчари који се појављују у том одличном документарцу. Ако ниси гледао документарац не знам шта ти уопште валидно и можеш да кажеш на ту тему.

Да су странци снимили озбиљан деокументарац о било којој другој српској историјској личности цела Србија би брујала о томе, величала филм какав год да је а сви медији би о томе нашироко писали. Међутим, пошто је реч о филму о Дражи ајмо да то попљујемо иако немамо појма ни о чему се ту ради нити смо погледали минут филма.

Само још један доказ колико је ово друштво индоктринирано последњих 70 година.
 
Izvini molim te što sam se javio.

Odavno sam naučio da ne treba verovati svemu što se vidi na TV-u jer se vrlo lako okrene na onu sstranu koja nekome (produkciji) u tom trenutku odgovara.

Možeš da uvek dovedeš u emisiju ljude (eksperte iz oblasti o kojoj se priča) koje vrlo lepo govore o istoj stvari, ali potpuno suprotno, sa činjenicama, ali se prećutkuju činjenice koje im ne idu u prilog.

Nikada, ali baš nikada, ne bih emisije sa skupom produkcijom uzimao kao etalon tačnosti, a naročito ne za istoriju.
 
Онда претпостављам, не верујеш ни целокупној невероватно скупој комунистичкој продукцији из периода 45-91?

Занимљиво, документарац се делом бавио баш и том проблематиком коју си ти потегао, односно историјским фалсификатима и полуистинама из Отписаних, Сутјеске итд.
 
Ne znam zašto se stalno sve posmatra crno-belo. Da bih ja stekao neku sliku u koju uopšteno verujem pogledam i pročitam što više zapisa iz raznih izvora. Imam dovoljno obrazovanja i logike da mogu da procenim izvor i isfiltriram sve podatke pa steknem neko mišljenje o nečemu.

Pa čak ni tada ne branim slepo ništa, niti verujem u nešto 100%. Pričamo o istoriji gde toliko mnogo još nije otkriveno, gde postoji toliko tajnih dokumenata, pa čak i oni ne moraju da sadrže potpunu istinu. A još kad uzmemo onu staru da "istoriju pišu pobednici", tek tada ne vidim mogućnost da se lako sagleda prava istina. Dovoljno je "zaboraviti" jednu činjenicu pa da se neki događaj potpuno drugačije protumači.
 
Саша":exdpt3oh je napisao(la):
Ево примера могуће реинтерпретације споменика на примеру споменика изнад Ваљева.
Споменик представља архетипски призор побуне, настао по стварном догађају документованим и снажно појачаним првокласном, вансеријском фотографијом.
Као такав, он потенцијално зрачи инстинктивном, исконском привлачношћу херојског отпора са снажном драмском потком. Не бих се упуштао сада у то да ли је све то верно изражено конкретним спомеником.

Али, да ли је то дело стварно било херојско? Ако је и било херојско, да ли је било добро за нас?
Могуће је да наизглед херојски акт буде и празан, безуман, штетан ... Да има лепу слику, али обичну, или нелепу позадину, неискрену намеру, ужасне последице.

У једном тренутку скидање српске круне из руке женске фигуре на врху куполе зграде садашње српске владе могло је некоме изгледати као тријумфални чин победе, херојства, правде, стварања нове историје ... а, данас, с временске дистанце, он сведочи о охолом, нецивилизованом, скоројевићко-некултурном, безумном и парадно-осветничком поступку.

Некада остане слика некога или нечега која зрачи својом архетипском посебношћу и магнетизмом, али онда се покаже да је стварност која јој је била основа - прозаична, случајни стицај околности без икакве намере или посебног значења, чист склоп естетско-ликовних елемената без везе с било чиме другим ... Машта и људске жеље и потребе надграде оно чега нема у стварности. Савремена реклама се умногоме заснива на томе.

.......................

Ја тако гледам на споменике - као на материјализовани, уметнички израз нечега важног што стално нуди могућности за учење и тумачење, призивање сећања и обнављање знања, обнову система вредности, приближавање историјској и универзалној истини ... Зато је сваки споменик битан на неки начин.
Зашто би држање Стевана Филиповића под вешалима (ако се на то мисли) било на било који начин "штетно", осим управо за морал окупатора?

И зар би један Нехру клекнуо пред том фотографијом на изложби у Индији, да да тај призор не представља симбол отпора и борбе против фашизма, то јест, прераста у симбол отпора према свим окупаторима?

То је, што се тиче "прерастања у симбол".

С друге стране, такође је чињеница, да то тада, у тренутку самога догађања свега тога, није изазвало неку посебну реакцију народа, а чак ни Стеванових сабораца.

Имам пријатељицу, родом из Ваљева, чији су родитељи били првоборци, па сам између осталог и због тога врло упућена, и баш у овај пример, али и многе друге... Због тих, дивних, честитих, вредних људи, и неких других њима сличних, ја и делим учеснике у том покрету на комунисте и "комуњаре", правећи јасну, и врло битну разлику.
Пријатељичина мама је својевремено написала и мемоаре, које сам имала привилегију да прочитам, али због изричите њене воље, они су и даље само у рукопису... А ни ја немам "овлаштење", нити хоћу, поштујући ту вољу, да износим у ширу јавност било шта од тога. Врло занимљиво штиво, и са становишта истраживача историје, и литерарно... Ипак, морам признати да, стално ношена тим професионалним истраживачким рефлексом, и даље ипак настојим убедити пријатељицу да упркос свему то објави - јер било би уистину вредан докуменат, прилог што бољем упознавању чињеница о периоду рата и титоизма...

Нас две смо, иначе, живи пример како у пракси итекако може постојати пријатељство и међу идеолошки различитим особама, и с различитим неким погледима на историју, политику, религију, итд, само ако су људи добре воље, и имају неке друге важне заједничке афинитете.

Зато би ваљало и овде, чак и на интернет форумима, настојати корисити ту добру вољу, чак и кад се не слажемо.
 
astrodule":1plxfbwi je napisao(la):
Ne znam zašto se stalno sve posmatra crno-belo.

Ни је не знам зашто ти гледаш црно-бело на нешто што иначе ниси ни видео. И не само то него си се надовезао и почео да пишеш о неким општим стварима. И као да фудбал није довољно промашен, помешао си холивудске игране филмове, блокбастере и остали треш са документарцима из њихове продукције који нису ништа ни бољи ни лошији у садржајном смислу од документараца из било ког другог дела света.
 
Ja sam ti obrazložio zašto, po meni, ne može da bude argument pogledana emisija na TV, pa bilo ko da ju je uradio.

Ništa ja nisam pomešao, ali ako ti tako misliš, samo napred...
 
Опет статива. За шта ми је документарац био аргумент?
 
Moje разматрање је било теоретско-филозофске природе, чему сам склон, можда је неко већ приметио. ;-)

О Стевану Филиповићу, споменику у Ваљеву, месту и околностима под којима је подигнут не знам практично ништа. У ствари, сада знам, читајући прилоге. Према томе, ништа нисам тврдио, само сам разматрао могућности. Ко није склон таквој врсти текстова, препоручујем му да их избегава.

Кад је, пак, реч о Нехруу, нисам уверен да је ишта знао, чак и ишта мислио о Стевану Филиповићу и околностима под којима је слика настала. Политичари тог ранга немају обичај да се удубљују у позадину ствари за које им саветници кажу да треба/не треба да ураде, укључујући и то где и како да се сликају. То је обична парада, корисна за тзв. имиџ, а међу том несврстаном булументом коју су Тито и садрузи му, кажу, окупили да би земље трећег света удаљили од совјетског блока, било је и царева који су били људождери, разних егоцентрично-ексцентричних егзибициониста који су путовали у иностране посете с камилама, а код куће држали у ропству дечаке и девојчице за разне перверзије ... Кад се распао Источни блок, за тим егзотичним ликовима је престала свака потреба. Били би у вестима само када саграде највећу и најскупљу царску палату на свету, или кад би се открило да жена једног од њих има три хиљаде пари ципела док им народ дословно гладује ...
 
Да наставим с теоретисањем. :)

Слика Стевана Филиповића је снажан документ, сјајна слика.

Што се тиче симбола, узео бих у обзир да некоме она може да буде симбол страшне заблуде, нечега што је довело до тога да због геостратешке игре и немара великих сила за мале народе на власт овде дође Тито и његови бандити. И дуго их одржавају на њој.
А, он и његова власт су за некога, рецимо, колико год да је имао прворазредан дар за политику, симбол страшног страдања Србије, најгора од скоро свих најгорих могућности које су је могле задесити.

Замислите власт којој је у ратом тешко разореној земљи прва ствар коју је после њега урадила да у сатртом народу - за који је опште познато да је поклан на најстрашнији начин у броју од више стотина хиљада - убије њих још неколико десетина хиљада само зато што су редовно радили свој посао и били нормални, одговорни, обични људи. Рецимо, промени се овде, данас, власт, и неко вас стреља зато што сте за време претходне власти возили трамвај. Или сте певали у хору, па цео хор стреља. О безочној, разбојничкој отимачини туђе имовине и вредности и упропашћавању скоро свега што је грађанско, поштено, интелектуално и СРПСКО, да не говоримо. И о навођењу савезника да бомбардују српске градове крајем рата. И о подели само Србије на покрајине ... И о оној забрани враћања на Космет ... И о практично слободном насељавању из Албаније ... И о укидању демократских, грађанских и верских права и слобода, и приватне имовине ...

Пркосно дизање руку у вис неког незрелог и заблуделог младог радника може неко, ето, теоретски, да повеже и с тим.
 
Наравно, свако има право на властита тумачења и утиске.

Али, постоје и објективне чињенице које ништа не може изменити... И није баш најбоље доносити судове на основу претпоставки, и недовољне упућености у чињенице.

Уз то... Да ли је некима од вас овде је позната трагична и тешка судбина српске породице Бакић (вајара Војина, који је урадио споменик С. Ф.) у време НДХ?
 
невероватно је како мала замена теза може да доведе до катастрофалних закључака. Читајући викупедију може да се прочита следеће
Vojin Bakić je bez sumnje jedan od najvećih hrvatskih vajara 20. veka, umetnik evropskog formata: autor koji je uspeo da u avangardizma apstrakcije ostvari monumentalnost i neposrednost koje su, tradicionalistički gledano, obeležja klasične figurativne skulpture.
Замислите сад неко извуче закључак хрватски вајар направио споменик хрватском комунисти...
 
A stevan filipovic po nekim izvorima krstem 1916 u pravoslavnoj crkvi a djed bio svestenik
 
Ове две фотографије су забележиле идентичну жељу народа за слободом коју никакава смрт неће угасити. Ко то види другачије, његов је ум затрован и треба га жалити.

Stjepan_Stevo_Filipovi%C4%87.jpg


7srpski-vojnik-solunac.jpg
 
stf":pu2gtbw4 je napisao(la):
Ове две фотографије су забележиле идентичну жељу народа за слободом коју никакава смрт неће угасити. Ко то види другачије, његов је ум затрован и треба га жалити.

Stjepan_Stevo_Filipovi%C4%87.jpg


7srpski-vojnik-solunac.jpg
У принципу тачно.

Али, баш зато, требамо настојати да оне којима намерно и свесно трују ум, из одређених интереса, а то су наша деца, која ни рођена нису била у време растурања Југославије, упознамо с историјским чињеницама, и укажемо им на потребу темељног проучавања историје.
 
Неко је недавно питао за статуу у дворишту Факултета за дизајн - ево њених слика, од данас:

image3410.jpg

image3411.jpg

image3412.jpg
 
Vrh