09. 03. 2011.| 13:14
Sagiv Meger, direktor "Plaza Centra" za Srbiju i Češku - Ekskluzivno i luksuzno u centru Beograda
Lokacija u beogradskoj ulici Kneza Miloša je apsolutno jedinstvena, rekao bih čak da je to jedna od najboljih lokacija na Balkanu. Za nas je to veoma prestižan, veoma specijalan projekat: kupiti zgradu koja je simbol destrukcije i pretvoriti je u lepu znamenitost grada.
Ovako je Sagiv Meger, direktor "Plaza centara" za Srbiju i Češku, prokomentarisao novi investitorski poduhvat koji očekuje ovu kompaniju. Naime, zgrada bivšeg saveznog MUP-a, teško oštećena u bombardovanju NATO 1999. godine, prodata je pre tri godine, posle četvrtog tendera, za oko 29 mil EUR izraelskoj kompaniji. Posle prikupljanja svih potrebnih dozvola, uskoro bi trebalo da na tom mestu počne izgradnja luksuznih hotela sa pet zvezdica, tržnih centara i poslovnih kula.
– Smatramo da je Srbija spremna da započne novi razvojni ciklus. Nama je to poznato jer se naš pristup pokazao kao uspešna formula i u Mađarskoj, gde smo ušli pre 15 godina, a prisutni smo i u više od 14 zemalja – kaže Sagiv Meger.
"Plaza centri" su na srpsko tržište ušli 2007. godine i već su investirali oko 100 miliona američkih dolara. Trenutno postoje tri projekta u Srbiji – dva u Beogradu i jedan u Kragujevcu, koji je već u izgradnji.
– Pre kupovine bilo koje lokacije pravimo detaljnu studiju izvodljivosti. Faktori koji igraju najvažniju ulogu u odlučivanju o održivosti projekta jesu makro uslovi u zemlji, zatim gradu, opštini, samo susedstvo... Veoma je važna pristupačnost i vidljivost lokacije, kao i naseljenost, odnosno populacija koja može da podrži projekat. Sve to zbog toga što u slučaju šoping centara mi nameravamo da izgradimo mesto gde ljudi mogu da provode svoje vreme, da kupuju, ali i da dovedu svoju porodicu, naprave rođendansku zabavu, odu u bioskop ili na kuglanje...
Kako će izgledati, odnosno šta će sve sadržati vaši projekti koji će biti završeni 2012-2014?
– Beograd Plaza je trenutno naš glavni projekat u Srbiji. Namera je kompanije Plaza centri da Beograd Plazu učini pravim draguljem Beograda. Projekat će obuhvatiti sadržaje različitog tipa i sastojaće se od hotela sa pet zvezdica sa 350 soba, poslovne kule i ekskluzivne šoping galerije. Ovo će biti mesto vrhunskog luksuza za građane Beograda, ali i za strance koji ga posećuju. Naš drugi projekat u Beogradu, Višnjička Plaza čeka građevinsku dozvolu, a postaviće novi standard modernih šoping centara u Srbiji. Sa površinom od 45.000 kvadratnih metara za zakup, činiće je brojni sadržaji, od modnih maloprodajnih objekata do zabavnih sadržaja. Ovo je inače kraj o kome niko ne brine, ne baš najprijatnije susedstvo u Beogradu. Ali mi smo lideri na tržištu i kada smo videli ovo mesto odmah smo znali da možemo to da promenimo. Dakle, ideja je da izgradimo verovatno najveći šoping centar u Beogradu.
A kada je reč o Kragujevcu?
– Grad Kragujevac je, što mnogi drugi ne mogu da vide, ali mi to možemo zahvaljujući iskustvu, grad koji će eksplodirati u narednih nekoliko godina. Oni imaju odličnu administraciju, jednu od najboljih na koje smo naišli u regionu, i veoma dobar tim ljudi koji rade u opštini. Stvoreno je vrlo dobro okruženje za investicije u Kragujevcu. Kragujevac Plaza će biti prvi i, verujemo, jedini moderan šoping centar u Šumadijskom krugu u narednih pet godina. Projekat je u izgradnji, a otvaranje je planirano za prvi kvartal 2012. godine. Kragujevac Plaza se sastoji od 22.000 kvadratnih metara površine za zakup, odnosno 110 radnji, sa dobro izbalansiranim odnosom maloprodaje i svih potrebnih usluga. Tu su i sale za kuglanje, bilijar, igrališta za decu. Ovo će biti mali grad u gradu.
Šta "Plaza centri" očekuju od ovih projekata?
– S obzirom na činjenicu da u ovom trenutku sebe vidimo kao veliku dodatnu vrednost tržištu Srbije, bićemo u mogućnosti da pružimo standard koji danas ne postoji. Nameravamo da postavimo standarde za buduće investitore i da razvijemo uspešne projekte ovde kao što smo to učinili u drugim zemljama. Kreiranjem kvalitetnih projekata, uz naše bogato znanje i iskustvo, nadamo se da stvorimo znatan profit za nas kao menadžere objekata, kao i za zakupce u našim šoping centrima, dok istovremeno najširoj populaciji obezbeđujemo visok kvalitet maloprodaje sa bogatim asortimanom i povoljnijim cenama. Još jedna dodatna vrednost koju donosimo kao strani investitori - mi ne preferiramo bilo koji poseban brend ili kompaniju. Mi već imamo veoma jasan, iskren, transparentan rad i bilo ko može da učestvuje u projektu ako se pokaže dovoljno dobrim i profesionalnim.
Kakvo je iskustvo "Plaza centara" kao stranog investitora u Srbiji?
– Mi smo u centralnoj i istočnoj Evropi prisutni više od 15 godina i upoznati smo sa svim teškoćama u procesu pribavljanja dokumentacije, odnosno dobijanja građevinskih dozvola za naše projekte različitih dimenzija. Pri ulasku na tržište Srbije, 2007. godine, znali smo da neće biti lako, što je inače karakteristično za zemlje u razvoju. Za razliku od drugih investitora kompanija Plaza centri je došla ovde na duge staze i spremni smo da trčimo ovaj maraton.
Možete li napraviti poređenje sa susednim zemljama? Šta bi to trebalo unaprediti?
– Ono što očekujemo od bilo koje države jeste transparentna, stabilna, pouzdana i efikasna administracija. Polažemo veliku nadu u novi Zakon o planiranju i izgradnji koji vidimo kao veoma značajan korak u olakšavanju priliva investicija u zemlju. Nadamo se da će implementacija ovog zakona biti brža i efikasnija, s obzirom na činjenicu da su do sada mnogi investitori odložili svoje poslovanje ili napustili Srbiju zbog nesigurnosti, što je posledica određenih propisa i spore administrativne procedure. Pored toga, iz našeg velikog iskustva znamo da su određene takse, posebno komunalna, zastarele. Preterano visoke takse, kao i način njihove implementacije, prema našem iskustvu, trebalo bi revidirati.
Kakvi su planovi "Plaza centara"?
– Trenutno smo fokusirani na tri glavne regije: Indiju, Sjedinjene Američke Države i Evropu. Vidimo značajan potencijal u Indiji, ali mi generalno ne ograničavamo sebe na bilo koju teritoriju, pošto smo međunarodna kompanija, imamo profesionalne mogućnosti da radimo bilo gde, imamo fondove i finansije, dakle ništa nas ne ograničava. U Srbiji smo imali veoma velike planove u početku. Mi i dalje imamo ideju da razvijemo celu zemlju, ali definitivno čekamo da budemo prihvaćeniji u Beogradu. Kada naši projekti u glavnom gradu Srbije počnu brže da se razvijaju svakako ćemo proširiti aktivnosti. Kompanija Plaza centri je fokusirana na Srbiju u celini i nastojimo da steknemo još lokacija u ključnim gradovima Srbije. Naša kompanija je došla ovde na duge staze – zaključuje Sagiv Meger u intervjuu za "Magazin Biznis".
Pola milijarde evra investicija
– Kompanija "Plaza centri" do sada je uložila približno 100 miliona američkih dolara u Srbiji i obavezala se da će investirati 500 miliona evra, uz otvaranje 5.000 radnih mesta u narednih pet godina. Naš osnovni cilj je da podignemo ekonomiju u celini, pružajući građanima Srbije kvalitetan smeštajni, poslovni i prostor za kupovinu i zabavu – objašnjava Sagiv Meger.
(Napomena: tekst je u potpunosti preuzet iz lista "Magazin Biznis". Poziv na pretplatu
www.nirapress.com )