Gledao sam detaljne aero snimke ulica na Bingu i Geo Srbiji, čak i merio širine, i stanje je više nego tragično. Na čitavoj levoj strani Dunava 2+2 saobraćajne trake postoje samo na Zrenjaninskom putu i putu ka Pančevu! Ali bukvalno baš tako. Prosto da čovek ne poveruje. Uz nadu da bar ovu temu čita dovoljan broj ljudi zainteresovanih za popunjavanje još uvek praznog zemljišta, evo sasvim elementarne anlalize šta bi jedna moderna ulica morala da sadrži, i koje je minimalna neophodna širina jedne takve ulice.
Za nove ulice u gradu veličine i razvojnih potencijala Beograda, najvažniji kriterijum je ovo: Ako izostavimo lokalne pristupne ulice unutar nekog bloka zgrada, ulica koja nema zaustavnu traku je maltene neupotrebljiva. To znači da su za protočne ulice u kojima je maksimalno mogući budući promet veći od nekog stvarno minimalnog nivoa, 2+2 trake apsolutno neophodne. Ako bilo ko stane u ulici sa samo dve trake, on zbog neregulisane i haotične dvosmerne vožnje po jedinoj preostaloj traci ubrzo totalno zaguši i efektivno blokira OBA smera. A onih koji staju ili usporavaju saobraćaj ima puno. To su autobusi gradskog saobraćaja na svojim stanicama, taksi vozila, privatni automobili koji istovaruju putnike i robu, vozila za snabdevanje uličnih radnji, servisna vozila kao što su ona za redovno odnošenje đubreta ili popravke instalacija, oni koji parkiraju "samo da bi kupili cigare" i oni koji moraju da isparkiraju kola iz dvorišta. Šta se dešava kad veliki kamion mora da skrene u uskoj raskrsnici? U ulici 1+1 običan sudar često potpuno zaustavi saobraćaj na neodređeno vreme. Hitna pomoć nema šanse da u gužvi ide brže od bilo koga drugog, itd, itd. Za nove delove grada, ulicu 1+1 treba zaboraviti kao sporu, na svaki način problematičnu i jednostavno opasnu.
Drugi faktor koji određuje minimalnu širinu ulice je neka vrsta multifunkcionalnog prostora između trotoara i kolovoza. Tu može biti zelenilo ili parking, ili i jedno i drugo. To je jedino mesto gde se može staviti podzemni ili nadzemni kontejner za đubre, ulični kiosci, zabavljači ili ulični prodavci, izlaz iz podzemnog prolaza, razne reklamne i druge table sa obaveštenjima, servisni pristupi podzemnom instalacijama, ulični stubovi, privremene usluge, izložbe, skele i stovarište materjala za rekonstrukcije zgrada. To je takođe i slobodna trasa za ukopavanje i popravku sada već ogromnog broja neophodnih instalacija: Struja, vodovod, odvojena kišna i kućna kanalizacija, toplovod, gasni vodovi i regulacione stanice, ranije analogni vodovi i razvodna okna za telefon i kablovsku, a sada digitalni optički vodovi i njihova servisna okna za minimalno dva različita provajdera. Neke instalacije se moraju voditi posebno za svaku stranu ulice a neke ne, ali ove druge onda zahtevaju pristup kanalima za drugu stranu, ispod same ulice. Toga ima toliko da se stalno nešto mora raskopavati i menjati, pa trasa za instalacije mora biti slobodna. Ne možete više koristiti trotoar koji se stalno raskopava i zauzima, jer je to skupo i ružno, a pesaci tokom radova moraju da pređu na kolovoz, pa ne dobijate puno.
Minimalna, dovoljno upotrebljiva širina multifunkcionalnog prostora (MF) za sve ove mnogobrojne potrebe odgovara recimo širini parkinga za ukoso parkirana vozila. To je otprilike 4,5 m. Minimalna udobna širina trotoara je ona koja omogućuje mimoilaženje dva para koji idu u suprotnom smeru (majka i dete, zaljubljeni par, dva prijatelja). To je oko 3,5 m. Maksimalna dozvoljena širina autobusa bez bočnih ogledala je 2,5m. Minimalna širina jedne kolovozne trake je onda recimo 3m. To znači da za minimalnu širinu prostora rezervisanog za ulicu, tj za rastojanje između dve naspramne zgrade, dobijamo:
( 2 x kolovozna traka + 1 x MF + 1 x Trotoar ) x 2 = (2 x 3 + 1 x 4,5 + 1x 3,5) x 2 = 28 m
Stvarno stanje na levoj obali Dunava je međutim tragično daleko od ovoga. Iako se to menja, na par mesta gde sam merio je širina kolovoza svega oko 4m, a rastojanje između naspramnih zgrada oko 7m. Ovo važi i za jedine pristupne puteve novim naseljima. Ovde se dva autobusa jedva mimoiđu, a trotoar ili ne postoji ili je neka izrovarena staza od 1 m. Ko želi da proveri neka maksimalno zumira slike na Bingu, a meriti može na Geo Srbiji.
Ne znam šta drugo da kažem sem da je neko svojim neradom upropastio priličan deo Beograda. Ovde mogu da budu samo male prizemne zgrade u polu seoskom ambijentu, one koje su i sada na tom mestu. Bilo bi apsolutno neophodno da se bar za neizgrađeni deo Beograda 3 napravi plan, ili makar samo donese zakon o najmanjoj udaljenosti svih objekata u odnosu na postojeće ili predviđene pristupne puteve, uz neko resnje vlasnickih prava na privatnom posedu u slucaju buduceg prosirenja. U budućnosti sve drugo možemo menjati, ali širine i trase ulica više ne.