Vidim da tema mozda vise nije aktuelna, ali prikljucio bih se raspravi o Savskom trgu.
Priznajem da je nisam ispratio u potpunosti, ali verujem dovoljno za ono sto hocu da kazem.
Iako mi je drago da ovakve rasprave postoje, razocaran sam time koliko ima ljudi koji ocigledno ne znaju neke cinjenice ali ih to ne specava da samouvereno govore o njima, na stranu ukusi i obrazovanje. Pripadam gradjevinskoj struci i starijoj generaciji i radio sam u vreme kada se kod nas radilo drugacije, a pomalo radim i sada kada su okolnosti nazalost drasticno gore. Iako nisam bio licno ukljucen u ovaj projekat, bio sam posredno upoznat sa njim. I ono sto mogu da kazem je svaka cast projektantima koji su ovo uspeli da izvedu. U moru kica, sunda i tranzicione estetike, a pritom i sa politickom pozadinom zrtava i ratova (sto je kod nas posebna tema) napraviti javni prostor koji je pristojan i savremen, ne sljasti, ne menja boje, ne svira i ne vristi, siguran sam nije nimalo lako. To kako trg danas izgleda je posebna prica u koju su ukljuceni mnogi, mnogi akteri i onaj ko to ne shvata ocigledno nikada nista sam nije ni napravio (pogotovu ovde i sada), niti razume okruzenje i okolnosti u kojima zivi. O vrednostima ovog projekta, kao i o tome zasto mislim da je pomak ne bih raspravljao, koliko vidim iznesene su vec mnoge analize koje smatram dovoljnim. Razlog zasto sam se prikljucio diskusiji jeste to sto sam hteo da podelim sa vama neke cinjenice za koje sa sigurnoscu znam da su tacne.
Slazem se da je ruzno to sto se mnoge greske i problemi stavljaju na teret projektantima kao posledica neznanja onih koji komentarisu. Iako projektante nisam licno upoznao, na osnovu onoga sto sam cuo od ljudi koje cenim mogu da kazem da su u pitanju izuzetno sposobni i talentovani mladi ljudi cija energija ovde ocigledno nazalost nije prepoznata. Ali kao i toliko puta u istoriji naseg drustva, prepoznata je u nekoj drugoj sredini. Dakle oni nisu tamo neki studenti, a ne verujem ni da su bili prosecni i onda kada su bili studenti. Kao sto je neko rekao, bilo bi zanimljivo cuti i njih, kao i mnoge druge ucesnike projekta, slika bi sigurno bila daleko jasnija.
Ali ono sto je verovatno mnogo vaznije od ovog projekta i sto zabrinjava jeste to sto se svaki napredak i drugacije misljenje saseca u korenu, svugde, pa cak i u ovoj raspravi koliko sam imao prilike da ispratim, dok mnogo krupnije i gore stvari prolaze neopazeno. Moram da napomenem da zaista podrzavam energiju onih koji uvazavaju drugacije misljenje i nas 'manjinu'..
Ali da se vratim na ono sto sam hteo da podelim sa vama.
Vidim da se cesto pominje desni deo trga. Pa evo da pokusam da resim misteriju. Po onome sto sam cuo i u sta sam imao prilike da se uverim, taj deo uopste nije izveden po projektu. Iako su dobijene sve dozvole i ovlascenja, kao i toliko puta u praksi se pokazalo da situacija ne odgovara stanju na terenu, sto je lose uradjen posao nekoga ko sedi u kancelariji. Kao sto je neko ovde i pomenuo, ona kucica je ustvari crpna stanica. Kucica je zapravo ulaz u crpnu stanicu, a stanica se prostire citavim tim delom ispod zemlje, sto ne postoji ni na jednoj karti i zvanicnom dokumentu, opet necijom greskom. Projekat su ocigledno radili za dzabe jer se pred izvodjenje ispostavilo da ne moze nista da se radi na krovu stanice, cak ni trava da se zasadi. Razumecete da je to svojevrsni presedan. Stavljen je asfalt u poslednjem trenutku kao kompromis i hidroizolacija jer stanici prokisnjava krov. Izveden je tako kako je izveden od strane drzavnog izvodjaca; koliko novca i vremena, toliko i kvaliteta. Ono sto mnogi ne znaju jeste da taj deo tehnicki zapravo i nije javni prostor, vec pripada Vodovodu kome treba prilaz, manipulacija i sl. Tu nikada nisu ni mogle da budu klupe i sl. jer ljudi tu ne treba da se zadrzavaju. Vodovod bi to odavno zagradio da imaju novca verovatno, ovako je koliko sam shvatio napravljeno privremeno resenje - zardinjere sa zelenilom koje mogu da se uklone kada ovi odluce da nesto rade, a koje ipak omogucavaju prolaz ljudi.
Sto se tice kucice na levom delu, to nije javni wc kako mnogi misle, vec objekat GSPa. Iako je taj 'objekat' kao neuslovan bio predvidjen za uklanjanje i projekat je radjen bez njega, GSP je odbio sve ponude Grada za preseljenje i ostalo je tako kako je ostalo.
O kortenu vec znam malo vise, jer spada u moju struku ali o njemu ste vec sve rekli cini mi se. Ali da, ovo je koliko ja znam zvanicno prvi put da se taj materijal upotrebio u Srbiji, iako ne spada u skupe materijale, a izuzetno je cenjen. Ono sto je priznajem i mene licno i moje kolege zaprepastilo je reakcija javnosti koja je usledila. Kao sto pretpostavljam znate i sami doslo je i do toga da je uklonjena prvobitna ploca sa natpisom i staviljena nova bez ucesca projektanata, po mom misljenju jos jedan u nizu presedana.
Kada se na sve to doda ubrzani rok izgradnje po neuslovnim temperaturama i zimi, mali budzet, nedoslednost u izvodjenju projekta, i na kraju neodrzavanje (mislim na najjednostavnije ciscenje i zalivanje zelenila), kao i neverovatno ponasanje nasih sugradjana, slika je takva kakva jeste. Ne zelim ovde nikoga da hvalim, branim niti zastupam, samo mislim da je bitno da se neke stvari znaju da bi se o njima diskutovalo.