Feanor":1h0vzps7 je napisao(la):
Korten na trgu ne ostavlja boju... Probao sam da se isflekam...
Koji si ti car. :lol:
Elem
Napisao sam "kratki" tekstić u kome sam sažeo dosadašnju odbranu trga, odbranu rešenja i odbranu struke. Čisto da se ima na jednome mestu. Lako ćemo dalje detaljisati.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-
Analiza lokacije kao i projektovane namene
>Lokacija trga je jako nezahvalna. Trg je usred saobaćajnog haosa, i jedan je od najvažnijih habova javnog prevoza. Nivo buke je na visokom nivou. Nema stambenih objekata u blizini.
Imajući sve ovo u vidu, ovaj trg nema funkciju odmora, šetanja, i uživanja. Nije mesto gde će penziner doći da posedi i igra šah. Nije mesto gde će majka da uspavljuje bebu. Nije mesto gde će klinci po travi trčati za loptom. U tu svrhu imamo Finansijski park jako blizu.
Njegova izolovanost ogromnim saobraćajnim površinama kao rezultat ima posećenost trga isključivo ljudima koji tu čekaju prevoz. Čist tranzit.
>Imajući u vidu da je odluka gradske vlasti da ovde bude memorijalni plato, arhitekta je zaista odradio kvalitetan projekat što ću analizirati u daljem tekstu. Sve zamerke na rešenja trga ne mogu ići na dušu arhitekte, jer je dostojno ispoštovao namenu trga kako arhitekturom, tako i materijalima. Stoga ukoliko postoji problem, problem je u gradskoj odluci o nameni ovog trga. Po meni lično, namena trga je pogrešna. Ovakav trg nije za memorijalni plato. Arhitekta je izvukao maksimum iz neprimerene lokacije.
-
Arhitektonska analiza trga
>Budući da je ovo do sada bio čisto tranzitni trg, gde se niko nije zadržavao duže od minut dva, i da se celokupna poseta svodi na čekanje autobusa, arhitekta je odlučio da odvoji ljude u tranzitu i ljude koji žele namenski da dođu na trg. To je postignuto velikom korten žardinjerom prema samoj saobraćajnici. Time su ljudi u tranzitu sprovedeni i fizički trotoarom, dok je sam trg predviđen za one koji žele da dođu i odaju počast žrtvama ili samo razmišljaju.
Izdignutost platoa, omogućena žardinjerom ima simboliku svetog tla. Vi se stepenicama penjete na jedno važno mesto. Žardinjera ima i tu ulogu da da malo mira tom mestu i odvoji ga psihološki od gungule saobraćaja i ljudi koji čekaju prevoz. Ona je sa strane stanice iskorištena za veliki broj klupa, mnogo veći nego što je do sada bio slučaj. Takođe bih naglasio i da je ovo verovatno jedina stanica u gradu koja ima dovoljan broj mesta za sedenje i čekanje prevoza.
>Ograda takođe ima funkciju zaštite svetog mesta. Ona je jednostavna i praktično nefunkcionalna (možete se provući ispod), i ima isključivo psihološku funkciju.
>Deo trga ispred bolnice nema neku posebnu simboliku, jer je glupo podeliti istu funkciju trga (pogotovo tako važnu), velikom saobraćajnicom. Stoga je njemu materijalima i zelenilom, kao i formom samo naglašena povezanost sa memorijalnim platotom (da je reč o istoj mikrolokaciji), dok je njegova prosečna arhitektura takva da daje prednost memorijalnom delu trga. Da mu daje na važnosti.
Moja zamerka arhitekti je što su sve žardinjere iste visine, što čini trg malo sterilnim. Da se poigrao sa visinama žardinjera ovaj deo trga bio bi daleko daleko bolji a i humaniji, bez obzira na užasni liveni asfalt.
-
Analiza materijala
>
Korten - Upotreba kortena ima kako simboličku, tako funkcionalnu i estetsku ulogu.
-
Simbolička uloga:
> Prvobitna rđa ima simboliku rata, i zaborava kojim su žrtve obavezno izložene, u našem narodu čak mnogo većoj meri nego kod nekih drugih. Rđa ima tu simboliku da opomene narod da se loše ophodi prema precima koji su izgubili živote za našu slobodu a onda zaboravljeni i skrajnuti. Rđa predstavlja i simboliku ratnih mašina, koje ne donose ništa dobro. Rđa predstavlja rat, i sve besmisleno i negativno što on donosi sa naglaskom na njegovom apsolutnom besmislu jer se rezultati tog rata brzo menjaju rezultatima nekog novog.
Dakle, rđa simbolizuje prolaznost vremena, i zaborav, besmisao žrtava i opomenu.
> Transformacija materijala, njegova patina i put od rđe prema postojanom i humanom materijalu takođe ima simboliku u nagoveštaju i savetu nama kako treba da se ophodimo prema žrtvama. Transformacija materijala kroz vreme u nešto mnogo lepše predstavlja transformaciju naše kolektivne svesti u odnosu prema žrtvama i u odnosu prema ratu. Transformacija predstavlja put kojim i mi treba da krenemo. U neki lepši svet. Svet bez sukoba i rata.
> Krajnji izgled materijala ima simboliku naše prosvešćenosti. Sada je human i lep, postojan. Naša svest treba da bude humana, da poštujemo žrtve, ali da više ne ratujemo. Da živimo u miru. Zauvek.
-
Funkcionalna uloga:
> Korten je materijal koji sam sebe štiti svojom patinom. Kako vreme prolazi, materijal je sve otporniji na atmosferske uticaje. Sično funkcionišu i bakarni krovovi na crkvama. Najveća prednost takvog materijala je što ne zahteva nikakvo održavanje, što je posebna prednost kod nas, imajući u vidu naš odnos prema održavanju bilo čega. Nema pranja, mazanja, ribanja, rekonstrukcije itd. itd.
-
Estetska uloga:
> Posle završene transformacije, dobićemo postojan materijal kojem ne treba održavanje a koji poseduje toplinu drveta (koje traži redovno održavanje). Ovo je jedan od najhumanijih i najprijatnijih modernih materijala koji se trenutno masovno koriste u arhitekturi. Ima tehičke prednosti metala a vizuelne prednosti drveta.
>
Beli granit - predstavlja obaveštenje prolazniku da je stupio na sveto mesto,mesto posvećeno žrtvama, koje se sada nalaze na nekom, nadamo se lepšem mestu. Beli pločnik simbolizuje i čistotu, mir u kojima žrtve sada počivaju.
>
liveni asfalt - liveni asfalt ne predstavlja apsolutno ništa. Ovaj deo trga je direktna žrtva premalog budzeta, jer je poznato da je liveni asfalt najjeftiniji materijal za podlogu. Uostalom na originalnom projektu i nije planiran asfalt.
>
Simbolika fontane:
Imajući u vidu da je trg posvećen žrtvama, automatski otpada agresivna fontana jer bi ona bila degutantna. Kamenje predstavlja ljude, a staklena ploča granicu između sveta živih (na suvom) i sveta mrtvih (pod vodom). Postepen prelaz u dubine predstavlja i prelaz u svet mrtvih, a tekuća voda predstavlja takođe zaborav i prolaznost života.
>
Analiza zelenila:
> Nedostatak trave se može opravdati činjenicom da ona nekako ne ide uz memorijalni plato. Trava predstavlja mesto uživanja, a ovo bi trebalo da je mesto opomene i sećanja. Trava je takođe nepotrebna na ovom mestu iz ekoloških razloga, jer tako mala površina naspram tako velike površine asfalta nema nikakvu ekološku funkciju.
> Mlado drveće je poređano u mirnome nizu i kao da i ono samo odaje počast žrtvama. Jenoga dana, kada drveće izraste, praviće velelepni hlad i povećati mir na ovom mestu, mir kakav ovakvo mesto zaslužuje. Stabla koja su posađena su previše mlada, ali za to opet, nije kriv arhitekta već manjak sredstava. Što starija sadnica to skuplja.
> Staro drveće je ostavljeno isključivo zbog "sindroma Bulevar". Elem, to drveće je nikakvo im kržljavo i sada, posle sečenja ostalih, zaista ružno, i nikeko se ne uklapa u novi trg, ali je ostavljeno iz čistog straha da opet ne krene priča o drvoseku i kasapljenju drveća po gradu.
> Žardinjere. U njih je posadjena samo jedna vrsta, čini mi se, pampas trave. To je opet radi simbolike, jer bi previše šarenila bilo degutantno. Takođe, ova biljka je dosta otporna, i dovoljne visine da ima ulogu kakve takve zvučne barijere dok stabla ne izrastu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na kraju, zamolio bih kritičare da razdvoje svoj vizuleni utisak i ukus od kvaliteta projekta, kao i da prilikom kritike zardvoje šta kritikuju i koga zapravo kritikuju. Da li kritikuju kvalitet projekta, gradske odluke, budzet itd. itd.
Sve kritike do sada su išle na dušu arhitekti a zapravo je problem bio ili u gradskoj odluci o nameni trga ili u evidentno jako malom budzetu za ovaj projekat.
Imajući u vidu mali budzet i namenu lokacije, arhitekta je uradio jako dabar projekat.