Iako je lepo videti kako se ljudi zabavljaju računajući, treba ipak imati na umu koliko su te kalkulacije tobožnjih zarada i tobožnjih troškova ograničene i po dometu i po smislu. Ja tek treba da vidim da neko bar KAŽE koliko tu ima drugih novčanih i nenovčanih vrednosti koje bi takođe trebalo uzeti u obzir u proračunu tog ukupnog bilansa BNV projekta, a kamoli da ih stvarno unese u svoj proračun. Pošto niko drugi neće, evo da ja bar probam da na jednom primeru pokažem na šta mislim, i koliko velikog značaja to može da ima. Svi brojevi koji slede su prilično proizvoljno uzeti jer mi je stvano dosta da gubim vreme tražeći bolje, ali verujem da su dovoljni da pokažu bar neki red velične sa kojim imamo posla. Ako neko ima preciznije podatke ili sam negde napravio grubu grešku u računu, slobodno ispravite.
Dakle, probaću da procenim kolika će biti šteta SAMO zbog usporenja saobraćaja. Hajde da kažemo da će idiotska ideja da se u sred Starog Grada (koji je saobraćajno ionako pred kolapsom) sagradi čitav novi grad od 100 metarskih kula, da produži prosečno putovanje kroz centralni deo grada za samo 5 minuta.
Sada nam treba koliko vozila dnevno prođe kroz centar grada, a zatim koliko će ih biti usporeno za tih 5 minuta. Na brzinu sam uspeo da skupim samo podatke o dnevnom oterećenju mostova (iz različitih godina):
Most na Adi, 40.000 vozila dnevno
Gazela 140.000 vozila dnevno
Brankov most, 90.000 vozila na dan
Stari Savski most, 30.000 vozila dnevno
Pančevački most, 100.000 vozila dnevno
Kad se uzme i dodatno veliko opterećenje po pravcu paralelnom Savi (Savska, Kneza Miloša), kao i drugi lokalni ili tranzitni saobraćaj (recimo ka i sa Dunava i 3. Beograda), da kažemo da kroz ovu oblast (centar grada) prođe oko 200.000 vozila u dnevno. Uzmimo da 50.000 vozila od tog broja neće biti pogođeno usporenjem zbog BNV-a (mali noćni saobraćaj, ili idu okolnim ulicama).
Dakle, 150.000 vozila zakasni 5 minuta po putovanju. Ako se u jednom prosečnom vozilu (zbog GSP-a koji vadi prosek) vozi prosečno dvoje ljudi, to znači da 150.000 * 2 = 300.000 ljudi zakasni 5 minuta po putovanju. Mesečno će se dakle izgubiti 300.000 * 5 * 30 = 45.000.000 čovek-minuta = 750.000 čovek-časova.
Uzmimo da prosečno ima 175 radnih časova u mesecu, i da za toliko časova Beograđani mogu prosečno zaraditi, tj mesečno mogu stvoriti nove vrednosti u iznosu od 83.095 din, pošto je upravo tolika bila prosečna bruto plata u Beogradskom regionu u Aprilu 2016.
To znači da će zbog čekanja u saobraćaju (zbog BNV-a) svakog meseca biti izgubljeno 750.000 / 175 = 4286 radnih čovek-meseci. Ako je dakle izgubljeno 4286 radnih čovek-meseci, to znači da NIJE stvorena nova vrednost u iznosu od tačno toliko mesečnih plata. 4286 izgubljenih plata iznosi 4286 * 83.095 din = 356.121.428 izgubljenih dinara SVAKOG MESECA. To je 2,895,296 Evra mesečno. Ili slovima, tri miliona Evra se gubi svakog meseca.
Kad uzmemo da će Beograd na Vodi stajati na istom mestu minimalno sledećih 100 godina, onda je to gubitak od 356.121.428 * 12 *100 = 427.345.713.600 dinara. A to je oko 430 milijardi dinara, ili 3,474,355,395 Evra. U prevodu na ljudski jezik, taj broj označava cifru od 3,5 milijarde evra gubitka. Dakle, kad se napravi pogrešno urbanističko rešenje, onda samo 5 minuta kašnjenja u centru Beograda vrede upravo toliko.
Pa vi sad računajte neke glupe poreze i glupe potencijalne zarade od par desetina miliona za trideset godina sa vlasnikom davno na groblju, a ovamo prolaze krda slonova kroz staklarsku radnju i niko ništa ne primećuje samo zato što su skoro svi u Srbiji imali dvojku iz matematike pa nemaju ni najbleđi osećaj o brojevima. A to je samo JEDAN od mnoštva štetnih posledica ovakvog rešenja za Beograd na vodi. Šta bi bilo sa "računanjem bilansa" kad bi i te druge uzeli u obzir?