[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=394078#p394078:qhq7x9dd je napisao(la):
KartmenBG » 25 Jun 2016 06:27 pm[/url]":qhq7x9dd]Zar nije opasno da ovoliko ljudi prelazi Brankov Most , s obzirom na dogadjaj pre nekoliko godina kad je bio koncert Bitlsa , prenosim tekst u celosti
17. 07. 2007
Prelazak preko Brankovog mosta posle koncerta „Stonsa“, u subotu oko ponoći, za nekoliko hiljada ljudi ostaće u nezaboravnom, ali neprijatnom sećanju jer su se osećali kao da prelaze preko nestabilnog visećeg mosta. Oko 10.000 ljudi ljuljalo se nad Savom jer su njihovi koraci izazvali velike oscilacije mosta koji nije predviđen za pešake, niti za specifične amplitude ljudskih koraka, a ne bi bilo prvi put da se neki most sruši pod velikim brojem pešaka.
Prelazak preko Brankovog mosta posle koncerta „Stonsa“, u subotu oko ponoći, za nekoliko hiljada ljudi ostaće u nezaboravnom, ali neprijatnom sećanju jer su se osećali kao da prelaze preko nestabilnog visećeg mosta. Oko 10.000 ljudi ljuljalo se nad Savom jer su njihovi koraci izazvali velike oscilacije mosta koji nije predviđen za pešake, niti za specifične amplitude ljudskih koraka, a ne bi bilo prvi put da se neki most sruši pod velikim brojem pešaka.
U građevinarstvu je poznato da se pešački mostovi grade po principima potpuno različitim od onih koji važe pri gradnji mostova za automobile. Toga su mogli da se sete i saobraćajci, organizatori koncerta ili neko iz Sekretarijata za saobraćaj. Zaokupljeni brigom da se ne ponovi kolaps na parkingu, kao posle koncerta „Pepersa“ u Inđiji, potpuno su zaboravili na školski primer zbog kojeg je, recimo, vojsci zabranjeno da maršira preko mostova i da ih prelazi u većim grupama.
- Bilo je kao da se nalazim na brodu na nemirnom moru. Saplitali smo se i teturali. Mnogi su se veoma uplašili. Palo mi je na pamet da se nalazimo usred građevinske lekcije o načinima da se most sruši. Povikao sam ljudima oko sebe da stanu i istovremeno se uplašio da će sada svi u panici početi da trče. To bi bilo još gore. Srećom, svi su me poslušali i stajali su sve dok se most nije umirio. Zaista ne znam da li smo bili u životnoj opasnosti, ali bilo je veoma neprijatno - seća se povratka sa koncerta preko Brankovog mosta Aleksandar Đurić.
Samo pribranošću nekolicine posetilaca koji su povikali: „Ljudi, stanite“, sprečeno je dalje ljuljanje mosta.
U Sekretarijatu za saobraćaj kažu da nisu očekivali toliku navalu ljudi u istom trenutku i dodaju da je taj deo trebalo da reši saobraćajna policija. Ona je, međutim, brinula samo za vozila. Iako su patrolna kola bila parkirana sa obe strane mosta, niko se nije setio da ljude preko mosta pušta u grupama.
- Ne znam tačno kako je došlo do svega toga, ali mislim da to ipak nije bilo toliko opasno. Jedino čudno je to što su saobraćajci dozvolili da se u jednom trenutku na mostu nađe nekoliko hiljada ljudi - kaže Branislav Smiljanić, zamenik gradskog sekretara za saobraćaj.
U policiji kažu da je njihov posao bio samo da spreče saobraćajne gužve na mostu. Saobraćajcima nije ni na pamet palo da pešačka gužva i problem statike mosta može biti u njihovoj nadležnosti.
Dekan Građevinskog fakulteta u Beogradu Đorđe Vuksanović kaže da nije postojala veća šansa da se tragedija na mostu dogodi.
- Verujem da su se ljudi uspaničili kada je most počeo da se klati. To je normalna posledica kretanja pešaka po mostu, ujednačenim hodom. Zbog toga se i zabranjuje marširanje vojske preko mostova. Međutim, slične primere smo imali i za vreme demonstracija, pa se ništa nije dogodilo. Mislim da bi morao mnogo veći broj ljudi da se kreće preko mosta da bi došlo do nekih oštećenja. Ipak, nadležni su mogli i ovo da izbegnu da su prelazak preko mosta organizovali u grupama - kaže Vuksanović.
Profesor Vuksanović smatra da most, najverovatnije, nije oštećen ponoćnom šetnjom. Građevinci koje je „Blic“ pitao zašto se most tako snažno ljuljao uglavnom misle da je to zato što su ljudi išli samo jednom saobraćajnom trakom. Tako su, pretpostavlja se, pretegnuli i takođe poremetili statiku za koju je most projektovan. Inače, mostovi se ruše kada se pravac njegovog osciliranja podudari sa ritmom koraka pešaka.
Katastrofa na Milenijumskom mostu
Još se pamti kada se na londonskom Milenijumskom mostu našlo 150.000 ljudi. Građevinska firma koja je gradila most nije pretpostavila da može doći do sinhronizacije koraka, tako da je situacija zaista bila zabrinjavajuća jer su ljudi smanjujući intenzitet koračanja pokušali da smanje gibanje, ali su time samo pogoršali situaciju.
Brankov most do sada nije rekonstruisan
Most kralja Aleksandra I (lančani most) preko Save, kao prvi beogradski drumski most, pušten je u saobraćaj 16. decembra 1934. Podignut je na dva armiranobetonska stuba. Most je dignut u vazduh 1941. godine, a na njegovom mestu je 1956. izgrađen današnji Brankov most. Kada je pušten u promet, bio je najduži most sa jednim lukom na svetu. Betonska konstrukcija je duga oko 450, a široka 12 metara. Do sada nije rekonstruisan.
Rušenje mostova
Najpoznatiji događaj datira iz 1850. kada je 478 francuskih vojnika strojevim korakom prelazilo most Angers na reci Majni u Francuskoj. Vojnici su bili zbijeni jedan uz drugog, što je dovelo do snažnih vibracija. Više od 260 vojnika upalo je u reku.
Dvadeset godina ranije, britanska vojska marširala je preko mosta u blizini Mančestera kada je došlo rušenja građevine. Zato je i zabranjeno da vojska maršira preko mostova.