[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=380091#p380091:2hqe9wyq je napisao(la):
Bulbulderac17 » 08 Apr 2016 09:34 pm[/url]":2hqe9wyq]Zuma bilo bi dobro ako bi hteo da uporedis trenutno stanje stvari sa bilo kojim renderom kojim raspolazemo i da vidimo koliko je odstupanje od istog....? Znam da te maltretiram al ajde za nas forumase
Nema problema. Kad već to radim da probam i sa jednom detaljnom analizom onoga što se zna.
Betonski L profil koji je ovako orjentisan se koristi u situaciji kad je sa desne strane njegovog vertikalnog dela zemljište, a sa leve prazan prostor.
U tom slučaju pritisak zemljišta na donji deo L profila na sebe preuzima bočne sile na vertikalni deo. To znači da sada tačno znamo gde će biti početak podzemnog dela objekta. Sad je pitanje u kakvom su međusobnom odnosu zidovi nadzemnog i podzemnog dela zgrade (u ovom slučaju aneksa zgrade). Podzemni deo može zauzimati veću površinu tla od nadzemnog zato što obično ničemu ne smeta, pa je šteta da zemljište ostane neiskorišćeno. Ovde je to pogotovo aktuelno jer imaju ogroman problem sa garažama. Zbog podzemnih voda ne mogu ići previše u dubinu, pa će se u podzemlju sigurno proširiti po horizontali koliko god mogu. Što bi značilo skroz do regulacione linije bloka (koja po planu u ovom bloku odgovara i građevinskoj liniji). To je još jedan indikator da nam ovaj zid pokazuje gde se nalazi regulaciona linija. A to znači da će zid aneksa zgrade biti verovatno malo levo od ovog betona (potreban im je bar neki slobodni tehnički prostor na sopstvenom, privatnom delu placa). Pošto su gladni svakog korisnog kvadrata koga mogu da izvuku, recimo svega par metara ulevo, ali ne više od toga.
Dakle, raspored na obali bi bio ovakav. Par metara levo od vertikalnog dela L profila će se nalaziti zid aneksa. Regulaciona linija bloka je verovatno tačno na mestu vertikalnog dela L profila. Od te linije pa na desno, imamo garantovanih 10 metara širine glavnog tela odbrambenog nasipa, a po njegovom vrhu garantovanih 10 metara širine najvišeg nivoa javnog obalskog šetališta.
Sad je veliki problem šta se nalazi desno od te linije, ka vodi. Po usvojenom prostornom planu koji je deo ugovora, posle tih 10 metara, imamo 20 metara između linije gornje kote obaloutvrde i regulacione linije za malu vodu. Ali to ne znači ništa jer je u pitanju samo preporuka (plan eksplicitno zahteva samo ovih 10 metara zbog vodonepropusnosti nasipa).
Padaju mi na pamet tri mogućnosti, a one se delimično vide i na poslednjem renderu. Mogu povećati širinu obale tako što će se proširiti na račun reke. Zatim, mogu proširiti najkorisniji i najvažniji gornji nivo na račun nižih nivoa (unutar tih, preostalih, 20 metara, ili koliko ih već bude kad budu nasipali u smeru ka Savi). Tako bi naprimer, za ukupnu širinu od 30 metara, najviši nivo mogao biti širok 20 metara, a niži nivo 10 metara, a ne obrnuto, kao što smo u Beogradu navikli zbog zakošenih obaloutvrda na nižim nivoima. I na kraju, upravo se tu krije i još jedan lep trik. Sve dosadašnje obale u Beogradu su imale kose obaloutvde (sem Savske luke). Obično pod nagibom od otprilike 45 stepeni. Naravno, zbog toga da bi se efikasnije razbijala enegija talasa pošto su i Sava i Dunav velike reke, a tu je i košava i zimski obalski led koji se tako efikasnije lomi. Međutim, onda se za svaki metar savladane visine gubi i metar horizontalnog prostora obale (ugao od 45 stepeni). Ali ako bi obaloutvda ovde svuda bila strogo vertikalna, onda bi se izbegao taj horizontalni gubitak. To znači da bi od, recimo 30 metara ukupne širine, svih 30 bilo upotrebljivo kao šetalište (razbijeno i raspoređeno na nekoliko nivoa). Vertikalni zidovi tik uz šetališta na nižim nivoima su naravno mnogo ružniji od kosih obaloutvrda, pošto ljudi gledaju direktno u bliski vertikalni zid, ali se definitivno štedi prostor. Tako da bi kombinacija ove tri tehnike mogla da poveća veličinu javnog prostora koga nam ostavljaju na obali Save.
Do sada nismo mnogo obraćali pažnju na rendere obale jednostavno zato što je svaki sledeći bio sasvim drugačiji, a izvedeno stanje se razlikovalo od svih njih. Međutim na zvanično usvojenim planovima centralne kule se vidi i mali delić obale, a tu postaje jasno da je za nju korišćen baš ovaj poslednji render. To bi moglo da znači da postoji realna mogućnost da će bar ovaj poslednji render obale stvarno biti i izveden, ma koliko fensi izgledao na prvi pogled. To je za sada zaista teško reći, ali evo kako on izgleda u okolini ove dve zgrade. Umesto u Beogradu standardna dva ili tri nivoa, postoji veći broj manjih, ponekda i veoma malih, promenljivog oblika i promenljive dubine do koje se pružaju u reku, a tu su i već standardne platforme koje najviši nivo veštački proširuju na račun prostora ispod njih.
Na renderu se vidi da su korišćene sve tri opisane tehnike ne bi li se iza regulacione linije obalskih blokova nekako isčupalo više korisnog i kvalitetnog prostora za šetalište (proširenje najvišeg i najkvalitetnijeg nivoa šetališta na račun nižih, eliminisanje svih kosih površina i ulazak dublje u reku). Tako da se ovaj napor ipak mora pohvaliti. Ako bude realizovan ovako kako je nacrtan, definitivno ćemo imati nešto bolju situaciju od one najgore koje sam se ja plašio. Nažalost, projektanti su bili prisiljeni da se snalaze u i dalje nedovoljnom prostoru koji im je dat, pa moje osnovna primedbe ostaje.
U odnosu na SASVIM POSEBNE potrebe ovog dela grada kao jedine ravne pešačke veze dva najpopularnija dela grada, zatim kao najlepše obale koja je zbog orjentacije ka zapadu idealna za večenje izlaske mnoštva ljudi, i zbog za Stari Grad krajnje predimenzioniranih sadržaja BNV-a orjentisanih na masovne usluge i masovnu potršnju, ova obala je MORALA da bude drastično šira nego što sada jeste, i nego što je to potrebno u drugim delovima grada. Potpuno je suludo TAKAV prostor na obali zauzeti nekakvom klasičnom komercijalnom zgradom, pogotovo slučajnog sadržaja, forme, namene i vlasništva koje donosi pare jednoj nepoznatoj privatnoj osobi (pogotovo kad se proda zajedno sa zemljištem), umesto da koristi čitavom gradu. Ovde je moralo da bude mnoštvo unapred programiranih i krajnje optimizovanih sadržaja koji bi na najbolji i po grad najkorisniji način koristili hiljadama ljudi koji će ovuda šetati. Neka vrsta rekreaciono-turističke pešačke zone donekle nalik hibridu Knez Mihajlove ulice i zone pune klupa za odmor uz ulične priredbe i izvođače. Da li vi stvarno mislite da će nekoliko stambenih ili poslovnih zgrada biti naročito interesantno prolaznicima, da li je obalski ulaz u hotel zanimljiv bilo kome sem šake njegovih gostiju, i da li turisti dolaze u Beograd da bi provodili vreme u tržnom centru? Mi nemamo 50 ovakvih obalskih poteza u centru starog grada, samo ovaj jedan jedini. Ceo koncept skoro potpuno privatizovane obale tik uz niz visokih kula na ovako posebnom mestu je bolestan i destruktivan.
Ali šta sad da se radi, ako bude ovako kao na renderu, biće nešto bolje nego što sam se nadao. U iole široj perspektivi je i dalje tragično, ali je bar nešto.