Šta je novo?

Savski amfiteatar (Beograd na vodi)

OK, zaboravite na termin "takozvani" uz Park Republike Srpske... Prvo me napadoše Srbi zbog RS, a sada me napadaju ljubitelji prirode zbog parka. J*** me pas kad sam nogom kročio u ovu ludu temu :D
 
:D


Заправо је био један од најлепших паркова у Београду када је уређен. Чак ни деценије небриге га нису девастирале и данас је леп, само би требало да се уложи и доведе у одговарајуће стање.

Мала стаза испод Газеле постоји, уз ограду остатака картон ситија који су већ на територији насеља Старо Сајмиште, али није баш најпријатнија за употребу. Свакако је потребна нормална приступна саобраћајница.

Још када би парк "продужили" до Бродоградилишта.. :)
 
Homer Jay":beujwom2 je napisao(la):
OK, zaboravite na termin "takozvani" uz Park Republike Srpske... Prvo me napadoše Srbi zbog RS, a sada me napadaju ljubitelji prirode zbog parka. J*** me pas kad sam nogom kročio u ovu ludu temu :D


Ne napadam te, daleko bilo, zbog parka. Samo pišem onako kako jeste.
Park je OK, samo je zapušten... a ovde je zapuštena i ulica kralja Milana, i Trg Republike.... sve je zapušteno, osim "promenade".


A tema jeste luda. Meni je sumanuto da se bilo šta objašnjava, ali ima ljudi koji zaista ozbiljno shvataju BnV.
 
Вожд":fio8ahs2 je napisao(la):
Заправо је био један од најлепших паркова у Београду када је уређен. Чак ни деценије небриге га нису девастирале и данас је леп, само би требало да се уложи и доведе у одговарајуће стање.
Upravo tako. Moje stare fotografije iz iste ove teme o istom ovom problemu, snimljene i postavljene čisto da bi se videla razlika u urbanističkim standardima u tretmanu obale reke. Kad se setim da će ukoro biti dve godine kako su postavljene, i koliko sam vremena uzalud potrošio u pokušaju da na vreme upozorim da će desiti upravo ovo što se desilo :(

ObGaSsm.jpg

IMG_8311_resize.jpg

IMG_8316_resize.jpg

IMG_8317_resize.jpg

IMG_8319_resize.jpg

IMG_8321_resize.jpg

IMG_8323_resize.jpg

IMG_8324_resize.jpg

IMG_8325_resize.jpg
 
I jedna važna stvar. Shvatio sam kako može da se reši problem mešanja pešačke i biciklističke staze koji fragmentira ionako mali obalski prostor i Promenadu čini praktično neupotrebljivom. Moram da priznam da sam se dvoumio da li da uopšte pišem o toj mogućnosti, pošto su sva ovakva rešenja samo krpljenje tragično lošeg pristupa obali. Ima samo jedan zaista dobar put, a to je da se Savanova ukloni sa mesta gde nije ni trebala da bude. Međutim, pošto sumnjam da se kod nas tako nešto realno može desiti, evo za svaki slučaj i jedne mogućnosti da se trenutna situacija koliko toliko popravi, ako Savanova iz nekog neshvatljivog razloga baš mora da ostane.

Kao što znate, Klub Dvorištance je srušen. Iz rušenja u Mostarskoj ulici znamo da će se rušiti i okolne zgrade između Geozavoda i reke. To znači da je skoro sigurno da će se rušiti i ove užasne barake koje su u nastavku Dvorištanceta. Pošto ih to ionako čeka, zašto ih onda ne bi smo odmah srušili. Mislim na sledeće tri. Klubovi koji su u njihovom nastavku bi ostali, a ovde je samo pranje automobila, servis i jedna baraka (na kraju) koja se možda i ne koristi.

IMG_2376_resize.jpg

IMG_2380c_resize.jpg


Onda bi smo mogli da presečemo dvostruku krivinu, neku vrstu ispupčenja, koje pravi pruga koja ide iza Savanove. Krivine su veoma blage, pa ih je teško i videti sem kad se upotrebi veliki zum i sabije prostor. Međutim na dužini koja ovde postoji, sasvim su dovoljne. Bez ovih baraka bi bilo moguće prosto pomeriti parče koloseka iza Savanove malo dalje od reke. Krajnje jednostavno: Napravi se jedno novo i neveliko parče pruge paralelno sa postojećom, ali dalje od reke, bez prekidanja železničkog sabraćaja, i onda se u jednom ili dva radna dana novi segment samo na dva mesta spoji sa starom prugom. Zgrade se ionako ruše pa mesta ima, prugu i pragove takođe imaju pošto su ih povadili u velikim količinama a, kad je sve spremno, obično spajanje na dva mesta ne bi dugo blokiralo prugu. Dakle to se može izvesti i brzo i jeftino. Na sledećim slikama se vidi da je to zaista fizički moguće izvesti bez kačenja okolnih objekata.

Ovde samo produžimo pravo.

IMG_2373e_resize.jpg


Posmatrano odozgo, to izgleda ovako. Pogledajte koliko se mesta dobija iza Savanove. Sada možemo biciklističku stazu provući iza Savanove, pa em se šetalište ne fragmentira, em je stvarno bitno šire u delu pre Savanove. I najvažnije, biciklistička staza sada može ići pored pruge, zatim u sredini dolazi zelenilo (do Savanove i posle nje), pa šetalište, i niko nikome ne prelazi stazu. A pošto je prostor i za zelenilo nešto veći, možemo ukinuti i onu traku zelenila ispred Savanove, pa će prolaz i tu biti još širi (jer sad tu nema ni biciklističke staze).

IMG_2362e_resize.jpg


Od srušenog kluba Dvorištance, pa nadalje, postoji samo jedna prizemna porodična kuća (iza ovog drveta) koja je takođe predviđena za rušenje. Novi parking neće smetati pošto ostaje sa leve strane.

IMG_2359_resize.jpg


To sa druge strane izgleda ovako.

IMG_2391e_resize.jpg


Krivina nove pruge u desno nije prevelika, to je optička varka.

IMG_2387e_resize.jpg


Na ovom starom snimku se vidi da je to veoma blaga krivina. Takođe, da nisu izvadili ovu staru skretnicu koja je vodila u bivši parking Niš Ekspresa, mogli su samo da se nastave na nju, pa bi spajanje bilo potrebno samo na jednom kraju. Usput, zbog uklanjanja skretnice saobraćaj po pruzi je već bio obustavljen, pa to niko nije ni primetio, toliko se brzo zamena može izvesti. Znači da ni ovo što predlažem neće omesti saobraćaj.

BNV-PomeranjePruge.jpg


Tako se sve ovo može izvesti brzo i relativno jeftino, a Promenada će postati drastično bolja i "reprezentativnija". Valjda im je bar to bitno, ako već nisu važnije stvari.
 
Zuma":3caf5h3o je napisao(la):
I jedna važna stvar. Shvatio sam kako može da se reši problem mešanja pešačke i biciklističke staze koji fragmentira ionako mali obalski prostor i Promenadu čini praktično neupotrebljivom. Moram da priznam da sam se dvoumio da li da uopšte pišem o toj mogućnosti, pošto su sva ovakva rešenja samo krpljenje tragično lošeg pristupa obali. Ima samo jedan zaista dobar put, a to je da se Savanova ukloni sa mesta gde nije ni trebala da bude. Međutim, pošto sumnjam da se kod nas tako nešto realno može desiti, evo za svaki slučaj i jedne mogućnosti da se trenutna situacija koliko toliko popravi, ako Savanova iz nekog neshvatljivog razloga baš mora da ostane.

Kao što znate, Klub Dvorištance je srušen. Iz rušenja u Mostarskoj ulici znamo da će se rušiti i okolne zgrade između Geozavoda i reke. To znači da je skoro sigurno da će se rušiti i ove užasne barake koje su u nastavku Dvorištanceta. Pošto ih to ionako čeka, zašto ih onda ne bi smo odmah srušili. Mislim na sledeće tri. Klubovi koji su u njihovom nastavku bi ostali, a ovde je samo pranje automobila, servis i jedna baraka (na kraju) koja se možda i ne koristi.

IMG_2376_resize.jpg

IMG_2380c_resize.jpg


Onda bi smo mogli da presečemo dvostruku krivinu, neku vrstu ispupčenja, koje pravi pruga koja ide iza Savanove. Krivine su veoma blage, pa ih je teško i videti sem kad se upotrebi veliki zum i sabije prostor. Međutim na dužini koja ovde postoji, sasvim su dovoljne. Bez ovih baraka bi bilo moguće prosto pomeriti parče koloseka iza Savanove malo dalje od reke. Krajnje jednostavno: Napravi se jedno novo i neveliko parče pruge paralelno sa postojećom, ali dalje od reke, bez prekidanja železničkog sabraćaja, i onda se u jednom ili dva radna dana novi segment samo na dva mesta spoji sa starom prugom. Zgrade se ionako ruše pa mesta ima, prugu i pragove takođe imaju pošto su ih povadili u velikim količinama a, kad je sve spremno, obično spajanje na dva mesta ne bi dugo blokiralo prugu. Dakle to se može izvesti i brzo i jeftino. Na sledećim slikama se vidi da je to zaista fizički moguće izvesti bez kačenja okolnih objekata.

Ovde samo produžimo pravo.

IMG_2373e_resize.jpg


Posmatrano odozgo, to izgleda ovako. Pogledajte koliko se mesta dobija iza Savanove. Sada možemo biciklističku stazu provući iza Savanove, pa em se šetalište ne fragmentira, em je stvarno bitno šire u delu pre Savanove. I najvažnije, biciklistička staza sada može ići pored pruge, zatim u sredini dolazi zelenilo (do Savanove i posle nje), pa šetalište, i niko nikome ne prelazi stazu. A pošto je prostor i za zelenilo nešto veći, možemo ukinuti i onu traku zelenila ispred Savanove, pa će prolaz i tu biti još širi (jer sad tu nema ni biciklističke staze).

IMG_2362e_resize.jpg


Od srušenog kluba Dvorištance, pa nadalje, postoji samo jedna prizemna porodična kuća (iza ovog drveta) koja je takođe predviđena za rušenje. Novi parking neće smetati pošto ostaje sa leve strane.

IMG_2359_resize.jpg


To sa druge strane izgleda ovako.

IMG_2391e_resize.jpg


Krivina nove pruge u desno nije prevelika, to je optička varka.

IMG_2387e_resize.jpg


Na ovom starom snimku se vidi da je to veoma blaga krivina. Takođe, da nisu izvadili ovu staru skretnicu koja je vodila u bivši parking Niš Ekspresa, mogli su samo da se nastave na nju, pa bi spajanje bilo potrebno samo na jednom kraju. Usput, zbog uklanjanja skretnice saobraćaj po pruzi je već bio obustavljen, pa to niko nije ni primetio, toliko se brzo zamena može izvesti. Znači da ni ovo što predlažem neće omesti saobraćaj.

BNV-PomeranjePruge.jpg


Tako se sve ovo može izvesti brzo i relativno jeftino, a Promenada će postati drastično bolja i "reprezentativnija". Valjda im je bar to bitno, ako već nisu važnije stvari.

Zuma, uz sve dužno poštovanje za sve što si do sad izneo i ukazao na suštinu problema, mislim da je razmišljanje u ovom pravcu štetno. To bi upravo i želeli priučeni direktori i biznismeni, kao i strani investitor. Biciklistička staza je njima smetnja, nužno zlo, i njihov plan je upravo i bio da "brza" biciklistička staza ide kroz Beogad na vodi, dok bi šetalište ostalo mešana zona, odnosno šetalište kuda bi prolazili i biciklisti. Istraživanja kažu da biciklisti izbegavaju zone gde je mnogo pešaka, što bi u praksi značilo ukidanje biciklističke staze pored reke zbog velikog broja pešaka na samo deset metara, što si ti i analizirao u postovima i na renderima. Veruj mi, i biciklisti vole da voze pored reke, kao što i kao pešaci vole da šetaju, ili kao džogeri da trče pored iste. Nikom nije atraktivno da vozi kroz šine, šut, perionice, garaže i blokove, osim ako to nije najdirektniji put iliti takozvana "komunalna" ruta. Ovde je problem Savanova i fast fud park, meni su to samo malo doteranije kafane i nema razlike između njih i splavova sa druge strane reke. A one nisu javni interes niti je fundamentalno ljudsko pravo na sedenje tik do reke u kafani...
 
@jabbu
Kolega, mislim da je bilo sasvim suvišno da citirate post na koji se odnosi vaš odgovor. Iz vašeg odgovora je potpuno jasno šta želite da kažete, kao i to da se odnosi na sve ono rečeno u prethodnom postu. Ako bi se vaš odgovor ticao nekog detalja, dovoljno je citirati deo rečenice, pasus i sl. Nadam se da ćete dobronamerno da prihvatite ovu primedbu i ubuduće izostavite nepotrebno citiranje. Zna da bude naročito iritantno kod dužih postova. Hvala.
 
Duleja":2ft7v0ng je napisao(la):
@jabbu
Kolega, mislim da je bilo sasvim suvišno da citirate post na koji se odnosi vaš odgovor. Iz vašeg odgovora je potpuno jasno šta želite da kažete, kao i to da se odnosi na sve ono rečeno u prethodnom postu. Ako bi se vaš odgovor ticao nekog detalja, dovoljno je citirati deo rečenice, pasus i sl. Nadam se da ćete dobronamerno da prihvatite ovu primedbu i ubuduće izostavite nepotrebno citiranje. Zna da bude naročito iritantno kod dužih postova. Hvala.
Slažem se. Hvala na sugestiji, treba mi malo vremena da se uhodam.
 
@zuma

Kreativno resenje, nema sta. Samo nazalost u Beogradu ne treba ukljucivati nove pruge, pa cak i samo par stotina metara koloseka ni u kakav plan. To cak prevazilazi utopiju.

Zeleznice nisu sposobne da postave par stotina metara pruge na daleki kriticnijim lokacijama tipa prilaz staniciNBGD sa starog mosta a kamo li da peglaju prugu koju svi zele da uklone.

Postoji samo jedna visa sila koja bi omogucila da se pruga ukloni ili pomeri: sirenje SavaNove
 
Svega 285m, i to pruge koju već imaju, na savršeno ravnoj i posle rušenja baraka praznoj podlozi. Treba im malo tucanika i peska za podlogu, i to je sve što se od materjala na kraju baca. Moja procena za most na Dunavu , pa dakle i najraniji termin uklanjanja ove pruge je reda veličine 10 godina. Dakle trade-off je 10 godina skoro neupotrebljive obale reke naspram posle tog vremena bačenih troškova šljunka i radne snage za ovo dodatno parče pruge. Verujem da se isplati, pošto, uzevši u obzir situaciju (obavezujući ugovor, uloženi novac, očekivani profit, motive, politiku i karakter glavnih aktera, politički marketing ...), prilično sumnjam da je uklanjanje Savanove (što je daleko bolje rešenje od ovoga) nešto što možemo očekivati pre nego što budu spremni da tu sagrade nešto mnogo veće. A njima se takođe isplati da bi izbegli deo negativnog marketiga i sprečili sopstvenu anti-reklamu, i to baš na "pokaznom" (tj reklamnom) delu obale.
 
Zuma, dobar ti je ovaj predlog :kk: Ranije sam predlagao da bi bici staza mogla da ide tik pored Savanove,ali smo konstatovali da to ne bi moglo da se realizuje zbog prostora i blizine pruge. Ne bi bilo zgoreg da udruženje biciklista da ovaj predlog Gradu,kako bi se došlo do prihvatljivog rešenja i za pešake i za bicikliste.

Takodje bi trebalo da se razmišlja i u proširenju parkinga,jer fali parking mesta i to POODOSTA (na samom parkingu ima rezervisanih 11 mesta, ostaje par desetina parking mesta što je nedovoljno tako da i ne čudi gomila automobila pored Savanove -dobro ima tu i malo bahatosti,ali nedostatak parking mesta ipak postoji.
p.s.parking je besplatan vikendom i imaju čuvara.
 
Pretpostavljam da bi po izmjestanju zeljeznice sa prostora BNV i izgradnjom automobilskih saobracajnica na njenom mjestu, mogli i promjeniti profil saobracaja uz obalu, odnosno, jedan profil od usca do Savanove u kom pjesaci i biciklisti dijele prostor i drugi, uzvodno od Savanove u kom je biciklisticka staza izdvojena zajedno sa automobilima u drugi red...

 
Naravno da bi oni hteli da sa obale proteraju i bicikliste i pešake koji samo šetaju, i da tako potpuno komercijalizuju i prisvoje obalu reke, i naravno da baš ti to predlažeš. Ali upravo se to ne sme desiti. Jabbu je u pravu. Reka i njena obala su (kao retki i nedovoljni resursi) PRVENSTVENO rekreacioni, ekološki i zdravstveni resurs. Ovde imaju najveće pravo da budu upravo oni kojima je baš TO cilj dolaska (džogeri, biciklisti, šetači, deca), a ne oni koji bi i ovde hteli nešto da prodaju, kao da to već ne rade po celom gradu. Ja biciklističku stazu iza Savanove predlažem samo kao poseban izuzetak, i to samo privremeno, dok se ne ukloni pruga i ne dođe na red konačno rešenje ovog prostora. A čak i to radim samo zato što su Savanovu već napravili, i što ni u ludilu nemaju nameru da je ruše (dok će sledeća vlast biti vezana ugovorom). Tako da je izbor ili da biciklisti u velikom procentu sami odu još dublje u unutrašnjost, ili da se bar NEŠTO URADI, da se oni zadrže na obali, iako razdvojeni od pešaka i iza Savamale. Moj predlog je dakle samo izbor manjeg zla, pošto smo dovedeni pred svršen čin. Ovo isto se ne sme raditi i na drugim mestima. Biciklisti i svi ostali prolaznici moraju imati prvenstvo i biti ispred zgrada. Pa ako njen vlasnik želi trgovinu i biznis na obali, neka zgradu malo povuče u unutrašnjost, tako napravi mesta za sve, pa ONDA može da trguje koliko hoće. Dakle ne izbacivanjem svih ostalih, "nekomercijalnih", nego zajedno sa njima, ako svako na obali ima dovoljno mesta. Zbog toga je njena širina tako krucijalni parametar.
 
spatiotecte":2fq1ecj0 je napisao(la):
Mislim da mnogo trazite od zeleznice... :D :lol: :roll: :wink:
To je samo pitanje novca i tehničko-organizacionih mogućnosti.

Novac daje Abar, da se ne bi brukao i da ne kvari u javnosti stvoren imidž elitnog naslja. Kad prvo dete završi u bolnici pošto je na njega biciklom naleteo tinejdžer u punoj brzini, onda će biti druga pesma.

BNV-DeteiBickl.jpg

BNV-DeteiBickl1.jpg


Otac se hvata za glavu. Ovo je bilo blizu. Ružičasta kolica su pobegla na drugu stranu staze. Sledeća devojčica neće imati ovako brze reflekse i dobru ravnotežu.

Slike kao što su ove će neprekidno dolaziti i dolaziti jer je problem već politizovan. Takođe, narod možda nije mnogo verziran u mnogim stvarima, ali mu je jasno kad je u elitnom delu "elitnog naselja" napakovan kao sardina, kad se od njega traži da glumi opuštenost direktno na prometnoj ulici, ili kad fizički ne može da prođe. Zar misliš da majka sme da detetu pusti ruku ako se na 10cm levo od njega voze bicikli i roleri? Mediji to ne mogu zabašuriti jer je u pitanju neposredno lično iskustvo. Abaru od takvih stvari zavisi prodaja, a našima politički kapital.

Zatim, cenu radova na javnim površinama Abar uračunava kao svoj ulog koji se ko zna kojim računom kompenzuje sa dažbinama koje zato ne mora da plaća (verovatno naduvanu cenu), pa mu se isplati. Takođe, za svaki završeni procenat BNV-a, kao što je Promenada, on dobija pravo na poklon jos 1,36% (=2*0,68, član 6.5.5) vrednosti preostalog zemljista, onog koje nije dato u zakup. Tako da sve ovo indirektno plaćamo mi sopstvenim zemljištem, a Abaru nije naročiti problem da u takvim uslovima odreši kesu, pogotovo ako mu to ide u račun na više od jedan način, a i našim političarima je sve ok, sve dok se ne vidi jasno da mi tu dajemo neki keš. Indirektno, nevidljivo plaćanje njima nije problem. Tako da ni novac za Promenadu nije problem.

Što se tiče tehničko-organizacionih mogućnosti železnice, na vidim zašto bi njima to bio problem sve dok neko drugi plaća. Imaju posebnu mašinu, uklonili su 15 kilometara pruge. Mogu valjda da istom tom mašinom postave 285 metara ako im to neko plati. Sve što treba uraditi je pripremiti novu trasu. Valjda toliko mogu.

na-vodi_beograd-na-vodi.jpg
 
Zuma":31kvett8 je napisao(la):
Naravno da bi oni hteli da sa obale proteraju i bicikliste i pešake koji samo šetaju, i da tako potpuno komercijalizuju i prisvoje obalu reke, i naravno da baš ti to predlažeš. Ali upravo se to ne sme desiti.

Kao prvo, ja ne predlazem nikakvo "protjerivanje biciklista i pesaka koji samo setaju".

Sto se biciklista tice, mislim da je bolje da ne dijele prostor sa pjesacima i u tom smislu da imaju odvojenu stazu u prostoru koji bi im omogucio vecu brzinu i sigurniju i udobniju voznju. Dakle, ne zelim ih protjerati vec im zelim bolju voznju.

Biciklisti imaju i drugi izbor. Ovaj sad. Tj, da dijele prostor sa pjesacima a to podrazumjeva odredjene obaveze i ogranicenja. tako je svugdje u svijetu gdje se dijeli prostor. Zato i pise na stazi - "pazi pesaci". I ovo dijeljenje nije samo kod Savanove, vec se proteze skroz do Dunavske obale. Da li biciklisti zele da postuju takva ogranicenja ne znam ali mislim da imaju dva izbora.

Neka eventualno treca opcija za bicikliste mislim da ne postoji. I sto prije prihvate jednu od ove dvije gore navedene bice za sve bolje.

Sto se tice pjesaka...
mislim da je smjesno reci da bih protjerao one koji "samo setaju". Pa i ja sam neki dan tu setao i bilo mi je sasvim dobro. Niko ne treba da se protjeruje kao sto ni nece. Druga je stvar da li necije potrebe promenada zadovoljava ili ne. Za potrebe rekreativnog trcanja staze sa vise ljudi mogu predstavljati problem ali to je licna stvar, kao i vrijeme i nacin trcanja. Niko ne brani trcanje Knez Mihajlovom ali oni koji bi to radili znaju kad i kako da trce.

Ukratko, promenada sa komercijalnim sadrzajima nije nista lose. I to je za ljude. Nekom i to treba. Treba i beogradjanima i takva promenada najvise prilici centru grada na obali rijeke. Ne mozemo imati "sve u jednom" i uz to jos jednako kvalitetno za sve. Rekreativne staze za trcanje i rekreativni biciklizam, kakvih Beograd hvala Bogu ima, mogu da se nalaze i izvan najuzeg centra. Takav koncept odavno postoji u Beogradu, na NBG strani, dunavskoj strani, itd...Ne vidim nista lose u tome sto Beograd dobija jedan novi koncept uredjenja obale.
 
BNV-DeteiBickl1.jpg


Ako se ove isprekidane linije gledaju kako pešački prelaz, onda je dužnost bicikliste da prilagodi svoju brzinu uslovima na putu, a pošto se tu nalazi mnogo ljudi okolo, to znači da mora da smanji brzinu na manje od brzine pešaka i zato će vlasti uvek reći da su krivi biciklisti što ne pokazuju malo razumevanja prema pešacima.

Naravno nikada niko nadležan neće potegnuti položaj Savanove i usko grlo koje je tu napravljeno jer oni su već mnogo uradili za bicikliste u ovom gradu - čak su izašli u susret i napravili obilaznicu (sarkazam) :bash:
 
gledam nocas masterplanove za nove kvartove u hamburgu, petrogradu, kini i kanadi.. morate razumeti da sam ja laik i da nemam iskustva u urbanizmu a da volim da igram sim city.. takoreci bas kao veliki vucic i mali skot, samo sto oni imaju bolji softver pa umesto na desktopu igraju igrice u nesimuliranoj stvarnosti.

u svim primerima koje sam video osnov daljeg planiranja je postojece stanje i mogucnost uvezivanja novourbanizovanog prostora sa onim sto ga okruzuje. U ogromnoj vecini primera prvo se izgradi neka osnovna saobracajna infrastruktura, iskoriste se postojece ili se kreiraju nove trase puteva i zeleznica. Novi prostor se integrise u postojece tkivo i to na nacin da ga oplemeni i da novi kvalitet, pazeci na to da novo ne ugrozi staro, da ga ne ugusi i ugrozi kvalitet zivota kako starih tako i novih (buducih) stanara. tamo u svetu, gde zive ljudi a ne botovi, kupci razmisljaju o svom malom zivotu i kvalitetu istog a ne o viziji velikog vodje, nekretnine se kupuju nakon sto se izanalizira ne samo cena kvadrata, vec i koliko ce ljudima trebati do posla, deci do skole, baki do pijace i lekara, deki do crkve i sah kluba..a prodavci se trude da im ponude bolje od konkurencije (koja pri tome posluje po istim trzisnim principima, svi placaju iste takse i nema veze ko je seik ko balkanski tranzicioni pobednik). ne samo da je poznato kuda ide biciklisticki koridor (ako postoji) nego se zna i gde ce biti (ako vec ne postoji) metro stanica, gde ce nove ulice biti uvezane u posotojece bulevare, koja terasa i na kom spratu ce biti osuncaana pre podne a koja popodne...

videvsi sve to jos mucnije mi pada vracanje u nasu realnost i spoznaja koji smo mi jadnici i pacenjici i kakav je zli olos i neskolovani sljam ovde isplivao na povrsinu i dobio priliku da se iskaze u punom svetlu.
 
Da pokušam sa jednim detaljnim objašnjenjem za one kojima iz ne znam kog razloga nije jasno zašto rekreativne funkcije obale reke u novije vreme imaju primat nad komercijalnim, dakle da ove druge mogu postojati samo ako grad želi da odvoji DODATNU širinu obalskog prostora upravo za njih.

Recimo da neko na samoj obali napravi tržni centar, ili veoma poželjnu prodavnicu, ili klasičnu kafanu sa pevaljkom, a da pri tome širinu obale dimenzioniše tako da ona bude dovoljna samo za očekivani broj njegovih mušterija, i ni za koga više. Te njegove mušterije će dolaziti na obalu jer imaju konkretan cilj (baš taj biznis), potrebu koju mogu zadovoljiti samo tu. Dakle oni zauzimaju određenu širinu, tj površinu obalskog šetališta.

Uzmimo sada u obzir potrebe ostalih korisnika obale reke u jednom modernom milionskom gradu. Vreme industrije i transporta na gradskim obalama je davno prošlo. Ljudi danas tu dolaze da se opuste, da obnove energiju, zbog povoljnije mikro klime, fizičkih vežbi, zdravlja, širih vidika, usluga na vodi, da imaju gde da puste decu kojima je dok rastu apsolutno neophodan slobodan, zdrav i nešto širi prostor u kome mogu da se slobodno kreću (i to na dnevnom nivou). Ukratko, ljudi žele da promene uobičajeni ambijent velikog grada, neizbežne četvrtaste sobe i zidove, vertikalne betonske litice, sveprisutnu buku, gužvu i zagađenje, agresivne reklame naučno dizanirane da nam razbiju pažnju i privuku je na sebe, klaustofobični vidik koji se u proseku završava na par metara od čoveka, osobe i predmete u stalnom haotičnom pokretu, koje konstantno treba ili izbegavati ili presretati. Ovo je naše okruženje na koje smo navikli, ali to ne znači da je prirodno ili dobro za nas, da svaki ovakav dan ne uzima svoj danak od naših života. Ljudima je neophodno da u svojoj dnevnoj rutini imaju mogućnost da razbiju i promene ovo uništavajuće okruženje, da obnove energiju odlazeći na mesto koje je nešto bliže sredini za koju nas je evolucija prilagodila. U velikom gradu to su parkovi, zelenilo, i posebno uobličen rekreativni prostor na rečnim obalama.

Pošto zbog ogromnog broja stanovnika jednog velegrada, reka i rečnih obala uvek ima MNOGO MANJE od ukupnih, prethodno opisanih potreba za njima, po savremenim shvatanjima urbanista mora da ih uređuju tako da PRVENSTVENO zadovolju tu urbanu potrebu koja se NE MOŽE zadovoljiti na drugom mestu, jer zbog njihove retkosti ionako ima premalo mogućnosti za to. Razlika između novog i starog urbanizma je što se danas mnogo bolje nego u 19. i 20. veku razume koliko je to važno za uspešno funkcionisanje grada. To znači da obala reke MORA da bude uređena tako da pre svega nudi one jedinstvene zdravstvene i rekreativne prednosti i usluge koje samo blizina vode i reke može ponuditi, a za sve ostalo, samo ako ima dovoljno mesta za te druge usluge (pošto one, ako treba, MOGU biti i na drugom mestu, a ovo ne može, jer je vezano za vodu. Trgovina nije vezana za vodu).

Ako se sad vratimo na situaciju uskog šetališta sa mnoštvom komercijalnih usluga koje imaju svoje redovne mušterije, vidimo da ti ljudi MORAJU da zauzimaju mesto na obali pošto ciljano dolaze baš zbog tih prodavnica i usluga koje su tu napravljene. Međutim, ostali dolaze na obalu reka baš da bi pobegli od uobičajenog ambijenta koje takve usluge inače kreiraju (buka, gužva, vizuelno zagađenje, fizičke prepreke na šetalištu). Drugim rečima, ovi prvi uništavaju upotrebljivost USKE obale reke ovim drugima, plus što svojim (za te usluge nepotrebnim) dolaskom, prave veću gužvu koja to isto radi i sama za sebe. Ako ima više prostora pa su jedni pored drugih, odvojeni zelenim pojasom, to onda nije problem, ali ako dele isti uzak prostor, to nikako ne ide.

Tako da rekreativci i šetači kojima je cilj opuštanje i promena uzavrelog gradskog ambijenta više nemaju zašto da dolaze na obalu reke gde se to ne poštuje. Ona im ništa ne nudi. To znači da ovde neće ni dolaziti, a mušterije kafana i drugog biznisa hoće, jer se njihova potreba i dalje zadovoljava. Ukratko, proterani su samim dizajnom prostora obale, tj njenom nedovoljnom širinom da bi mogla da istovremeno zadovoljava i rekreativne i komercijalne potrebe.
 
RioBL":1z8t7ty5 je napisao(la):
Kao prvo, ja ne predlazem nikakvo "protjerivanje biciklista i pesaka koji samo setaju".
Predlažeš. U tvom preseku 2-2 se vidi da su biciklisti iza zgrada, tj one su bliže reci od njih i zaklanjaju je. To znači vožnju u klasičnom gradskom urbanom bloku koji oivičavaju 100 metarske zgrade sa obe strane, a ne pored reke. Dakle proterani su sa obale.

Sto se biciklista tice, mislim da je bolje da ne dijele prostor sa pjesacima i u tom smislu da imaju odvojenu stazu u prostoru koji bi im omogucio vecu brzinu i sigurniju i udobniju voznju. Dakle, ne zelim ih protjerati vec im zelim bolju voznju.
Nije bolje. Bolje bi bilo da oni imaju posebnu stazu pord reke, a pešaci takođe svoju posebnu stazu pored reke, i da jedni drugima ne moraju često da prelaze put. Zašto su po tebi biciklisti građani drugog reda? Kafana tobože ima pravo na taj prostor, iako njena delatnost nije funkcionalno vezana za vodu (to samo povećava profit), a oni nemaju, iako veliki fizički napor upravo zahteva što bolje mikro klimatske uslove?

Biciklisti imaju i drugi izbor. Ovaj sad. Tj, da dijele prostor sa pjesacima a to podrazumjeva odredjene obaveze i ogranicenja. tako je svugdje u svijetu gdje se dijeli prostor. Zato i pise na stazi - "pazi pesaci". I ovo dijeljenje nije samo kod Savanove, vec se proteze skroz do Dunavske obale. Da li biciklisti zele da postuju takva ogranicenja ne znam ali mislim da imaju dva izbora.
To nije izbor, pošto će biciklisti sami otići. Ako tu ne mogu da zadovolje potrebu zbog koje rade to što rade, onda to neće ni raditi na tom mestu. Na drugim mestima na obali često nema izbora. Ovde ima, jer se cela površina projekta BNV čisti, pa će SVE biti prazno. Tako da ovde možemo birati optimalni i savremeni dizajn, a ne onaj koji je posledica slučajnih istorijskih okolnosti.

Neka eventualno treca opcija za bicikliste mislim da ne postoji. I sto prije prihvate jednu od ove dvije gore navedene bice za sve bolje.
O, da, postoji. Sprečiti kršenje procedura i pohlepu, koja sebe predstavlja kao neophodnost kojoj drugi moraju da se prilagode. U čemu je problem da zgrade budu malo dalje od reke, a da javni deo obale bude širi od 10 metara? Pa onda na tako dobijenom prostoru mogu da trguju i da se bave biznisom koliko hoće.

Sto se tice pjesaka...
mislim da je smjesno reci da bih protjerao one koji "samo setaju". Pa i ja sam neki dan tu setao i bilo mi je sasvim dobro. Niko ne treba da se protjeruje kao sto ni nece. Druga je stvar da li necije potrebe promenada zadovoljava ili ne. Za potrebe rekreativnog trcanja staze sa vise ljudi mogu predstavljati problem ali to je licna stvar, kao i vrijeme i nacin trcanja. Niko ne brani trcanje Knez Mihajlovom ali oni koji bi to radili znaju kad i kako da trce.
Imaš čudne kriterijume šta je nužno a nije, i ko treba kome da se prilagođava na kom mestu. Vidi prethodni post.

Ukratko, promenada sa komercijalnim sadrzajima nije nista lose. I to je za ljude. Nekom i to treba. Treba i beogradjanima i takva promenada najvise prilici centru grada na obali rijeke. Ne mozemo imati "sve u jednom" i uz to jos jednako kvalitetno za sve. Rekreativne staze za trcanje i rekreativni biciklizam, kakvih Beograd hvala Bogu ima, mogu da se nalaze i izvan najuzeg centra. Takav koncept odavno postoji u Beogradu, na NBG strani, dunavskoj strani, itd...Ne vidim nista lose u tome sto Beograd dobija jedan novi koncept uredjenja obale.
Ni je ne smatram da je biznis na obali nešto loše. Ali onda treba da odvoji prostor za sebe. Zna se prioritet potreba (na ovom mestu) i raspoloživost resursa. A što se tiče novog koncepta obale: Super, ali negde drugde. Ovo je jedina ravna pešačka i rekreativna veza severa i juga grada. Za to se ovde MORA ostaviti rekreativni prostor pored reke. On zato NE MOŽE biti na drugom mestu. Pa, ako i biznis baš misli da mora i on da bude tu, neka za sebe odvoji poseban, susedni pojas zemljišta pored reke, pored rekreativaca i prostora za ove, "komunikacione" potrebe grada, pa neka tu radi šta hoće. A ne da tera one koji imaju više prava da budu na tom mestu od njega. Nisam bez veze toliko pričao da je potrebno zgrade udaljiti bar 50 metara od reke. Nabrojimo nužne funkcije obale koje ovde moraju postojati, izračunamo koliko je to posebnih, reci paralelnih, istovremeno korišćenih, a međusobno nekompatibilnih pojaseva zemljišta, zatim saberemo širine, pa onda ostavimo toliku širinu obale za njih. Opcione potrebe, one koje nisu nužne, takođe mogu biti zadovoljene ako je za njih moguće (ili ekonomično) alocirati dodatni prostor. I to je to.
 
Када истиче првобитно утврђени рок од годину дана по којем су се пљачкаши обавезали да ће уклонити "промотивни штанд" БнВ, тј. привремени објекат - кумовску Савалову... и да ли је тај рок ипак продужен?
 
Ćale mi je mrcina i mrzi ga da ode da vidi kako izgleda promenada i gradilište dole uz reku pa sam mu ja pre jedno desetak dana snimio sa bajsa

Nema bogzna šta da se vidi, kamera je loša, duva vetar, deluje na početku ko neki horor film, al' reko da okačim, ne može da škodi, za ljude van Beograda da vide ili za one koji ne znaju kako sad izgleda taj kraj dole. A i imam klip da pokažem unucima šta je tu nekad bilo :grand:



[YouTube]https://youtu.be/XH8rVkp-VxY[/YouTube]


edit- ne znam zašto neće da postavi video, evo ga link https://youtu.be/XH8rVkp-VxY
 
Pohvale za video. Samo, mala, sitna zamerka. Nisi baš morao da spominjaš majku onim ženama (3:08). Neko ovo mora i da čisti. Nisu one krive što je jedan čovek sa metlom dovoljan da zatvori pešački deo Promenade :lol:

(Domen mora biti youtube.com a ne youtu.be)
 
Hhahaha mislio sam da se neće primetiti. Dobro, to ja više mrmljam sebi u bradu, čisto sumnjam da su čule. Ali fascinantno je kako nemaju ni najmanju želju da se pomere, iskulirale su me maksimalno :lool:
 
Vrh