louderick":1qfm8mgx je napisao(la):
Zuma, dobro dosao u kapitalizam!
Ne, ne, to bih ja mogao da kažem tebi (ako sam dobro razumeo na šta si mislio). Nisam ja taj koji ne zna kako funkcioniše kapitalizam, nego su to svi oni koji su podlegli namerno plasiranoj propagandi da je "svaki otpor kapitalizmu uzaludan" (čak i sama rečenica pod navodnicima nema logičkog smisla jer kapitalizan nije nešto jedinstveno i određeno da bi se znalo na šta se tačno ova tvrdnja odnosi). To je neverovatno raširena propagandna zabluda koja svoj koren ima u uobičajenoj grešci da se verovatno najkompleksniji sistem koji je Homo Sapiensu uopšte poznat, a to je razvijeno ljudsko društvo 21. veka, u kontrolisanim medijima uvek posmatra krajnje pojednostavljeno, više kao obična, naivna, populistička karikatura, nego kao nešto što ima preterane veze sa stvarnošću.
Suština je u tome je da je takozvani "Kapitalizam", izrazito pragmatičan, adaptibilan i zbog toga veoma promenljiv politički sistem, pa tako ustvari predstavlja čitavu familiju različitih sistema koji jedva da imaju nešto zajedničko. Način funkcionisanje neke države u Africi nema blage veze sa Nordijskim zemljama, a one opet nemaju praktično nikakve bitne veze sa Amerikom, ni u međuljudskim odnosima, ni u organizaciji društva. Dok je kapitalizam u Rusiji ili Latinskoj Americi opet nešto sasvim drugo. Da ne spomnjem Kineski kapitalizam, koji u odnosu na sve spomenute izgleda kao da je pao sa Marsa, ili da ga je od početka osmislio Konfučije posle naročito neprijatne noćne more. Činjenica da svuda vlada nekakav "kapitalizam", koji se ogleda u koncentrisanju kapitala u uskim krugovima i još par površno sličnih karakteristika, uopšte ne znači da mi ove države možemo porediti, a još manje da su njihova interna dinamika, kultura, vrednosti i način odlučivanja iole slični.
Želim da kažem da će kapitalizam koji je u nekoj državi tek u začetku, koji nema duboku kulturnu tradciju u tom društvu, biti onakav za kakav se narod bude izborio. Tu nema ništa sudbinsko, nepromenljivo i nužno. Biće kapitalizam, ali KAKAV KAPITALIZAM? Tačno je da se najvažnije odluke u svim njegovim postojećim varjantama donose u okviru društvenih elita, tu je Stf u pravu, ali nije u pravu u svom zaključku, da moramo biti mirni, kooperativni, dobri i mudri, pa ćemo se već nekako dogovoriti sa vlastima za mrvice koje će nam elita koja ih kontroliše dobrodušno udeliti zato što će najzad shvatiti da smo korisni. Upravo suprotno.
Društvena praksa je svuda pokazala da je raspodela bogatstva jednog društva uvek u skladu sa snagom pojedinih društvenih grupa. Elita vraća narodu samo onoliki deo bogatstva za koliki deo se taj narod izbori. Koliko je obrazovan, organizovan i svestan svog socijalnog položaja. Nadnica za rad je, isto kao i javne površine u gradu ili besplatni sadržaji u njemu, stvar TRŽIŠTA MOĆI. U okviru objektivnih ograničenja određenog stepena razvoja proizvodnih snaga, ima ih samo u onoj meri u kolikoj ih je snaga pojedinih društvenih grupa u stanju odbraniti. Elita nema RAZLOGA da daje više od onoga na šta je prisiljena. Pare se ne bacaju. To je čisti Darvinistički princip, pa čak i fizički princip. Oprostićete mi malo filozofije jer su ovo stvarno temeljne ideje. U svetu fizike ništa se ne poklanja, ne postoji, a da se nešto drugo ne uloži, što znači da (izvan religija) ne može postojati ni neko neotuđivo, izvorno ljudsko pravo. Entropija rastače sve, pa čak i sam život, a pogotovo su društveni koncepti kao što su pravda, zasluga, tržišna vrednost i slični uvek skopčani sa time da neko stalno iznova troši energiju, da stalno ulaže napor da bi održao sistem i odnose koji nikada nisu "prirodni" i nikada u stabilnom stanju. Borba za ono što smatramo da je vredno ili da nam pripada je zato uvek nužna i uvek nepohodna.
Potpuno ista pravila važe za raspodelu bogatstva unutar društva. Običan narod uvek dobija samo onoliko za koliko je spreman da se trudi da bi osvojio i sačuvao. Ne više do toga. Tako određuje svoju "društvenu" tržišnu vrednost. A tek je ona osnova za skladnu, stabilnu razmenu, i procenu šta je objektivno zaslužio. To ne znači da će biti siromašan ili da će biti bogat samo zato što neko neki sistem naziva "kapitalizam" i smatra da su zbog toga odnosi u tom društvu unapred zadati, a trud uzaludan. Bez obzira što elita u većini situacija upravlja, ona nikada nema potpunu kontrolu. To na kraju reguliše tržište potreba, sposobnosti, mogućnosti i moći raznih društvenih grupa.
Čak i kad zbog nadmoći elite dobijamo samo mali deo novostvorene vrednosti, uopšte nije svejedno koliki je to deo. Naprimer, između malih vrednosti od 1%, 0.1% ili 0.01% postoje razlike od po 10 puta, a ipak je u odnosu na preostalih 99% međusobna razlika tih procenata zanemarljiva. Jednostavnije rečeno, kapitalizam će bez problema fukcionisati i na severu Evrope i u nekom Afričkom Tutsi plemenu (elita recimo uvek dobija približno 99%), ali će prihod i društveno bogatstvo koje se narodu vraća biti DRASTIČNO različiti (1%, 0.1% ili 0.01% ?). Tako i kapitalizam u Srbiji može po nas biti veoma različit, a da funkcioniše relativno uspešno u svakoj od njegovih mogućih inkarnacija. Biće tako kako mi sami sebi izborimo da bude. Nemojete padati na propagandne priče da je "eksploatacija u kapitalizmu nužna", jer se u tim pričama nigde ne precizira koji je to tačno stepen eksploatacije tobože nužan, pa onda to nikako ne mora da znači da je nužna baš ovolika eksploatacija koju elita "velikodušno" ponudi narodu. Pri čemu se ona, naravno, UVEK predstavi kao kao tobože neophodan stepen eksploatacije (tj akomulacije kapitala) , inače "nema razvoja" i "propadamo". To su naravno gluposti, čim se jedna strana pogađa, a druga odmah prihvata svaku cenu koju trgovac u početku ponudi.