Šta je novo?

Savski amfiteatar (Beograd na vodi)

51. Beogradska Kritična masa: Šta će biti sa stazom?

Nakon izjava gradskih zvaničnika u medijima i napisa u štampi prethodnih par nedelja, postavljamo pitanje šta će biti sa biciklističkom stazom duž desne obale Save, a u kontekstu izgradnje projekta “Beograda na vodi”.
Gradonačelnik Siniša Mali izjavio je da će “ogledna” promenada između Brankovog i Starog savskog mosta biti završena u avgustu i da je njena dužina 300 metara. Prema njegovoj izjavi, sadržaće biciklističku stazu, ulični mobilijar i dečija igrališta, a radovi bi trebalo da otpočnu svakog dana.

Ono što zbunjuje bicikliste koji svakodnevno saobraćaju ovom najposećenijom i najprometnijom biciklističkom gradskom trasom Beograda, koja spaja Dorćol i Adu Ciganliju je što se nigde ne može pročitati kakav je tačan plan gradskih vlasti za ovaj pojas, i za alternativnu rutu dok deo staze bude u rekonstrukciji?

Takođe, ni iz Prostornog plana područija posebne namene za Beograd na vodi nismo mogli da vidimo detalje budućeg izgleda promenade,

I među građanima, i među biciklističkim udruženjima postoji zabrinutost da bi se nova promenada mogla pretvoriti u situaciju na Zemunskom keju od Hotela Jugoslavija ka Gardošu, gde su izuzetno otežani vožnja bicikla i promet šetača jer staza za bicikliste nije razdvojena od staze za pešake.

Biciklisti očekuju da Grad Beograd na novoj promenadi obezbedi razdvojenu biciklističku stazu na kojoj se neće mešati pešački i biciklistički saobraćaj, a dok radovi traju tokom leta, da obezbedi odgovarajući i najkraći mogući bajpas koji će nadomestiti tih 300 metara staze.

U subotu, 27. juna u 16:30 h, okupićemo sva biciklistička udruženja i bicikliste, kao i svake poslednje subote u mesecu, na manifestaciji pod nazivom Kritična masa i provozati se beogradskim ulicama da bismo ukazali na problem koji nastaje. Vožnja počinje u 17 h a rutu možete videti na sledećem linku: http://ridewithgps.com/routes/8654728
Vožnju ćemo ovoga puta završiti na spornoj promenadi sa pitanjem “Šta će biti sa stazom?”

Udruženje građana Ulice za bicikliste
Ciklo svet Srbija
Jugo cikling kampanja
Bajsologija
Beociklizacija
IBikeBelgrade

https://www.facebook.com/events/1461819124131908/
 
RioBL":apcmkq3x je napisao(la):
Mozemo samo zamisliti kako bi Beograd danas izgledao da se nije pristupilo rusenju starog cvora i da se izgradnji Novog Beograda pristupilo prema postojecoj infrastrukturi.

Železnički čvor je jedno, a zgrada železničke stanice drugo. Razumem zašto su uklonjene šine, ali ne i zašto je uklonjena glavna zgrada stanice. Ovo je isuviše dragocen prostor da bi ga zauzimao železnički čvor ovako ogromnih, ili čak bilo kakvih razmera. Zbog toga je njegovo uklanjanje opravdano, isto kao i u slučaju Beogradskog železničkog čvora. Ali su isto kao i tamo, i ovde mogli da sačuvaju samo zgradu (i možda po neki kolosek, ali ovo drugo već nije toliko jasno i predstavlja problem za malo obimniju raspravu, jer postoje razlozi za i protiv). Ne treba sprečavati razvoj previše agresivnim konzervatorskim idejama, ali se uvek može naći prava mera. Ako ne govorimo o čitavim starim četvrtima koje imaju posebne vrednosti, pa se čuvaju u celini, u ostatku grada treba mestimično izdvojiti pojedine detalje, ponekad samo jednu ili dve zgrade, ili samo neki još manji detalj, bez obzira po kom kriterijumu je zanimljiv. Po istorijskom, arhitektonskom, vizuelnom ili kulturnom. Ovde je to bila zgrada stare železničke stanice, u Savskom amfiteatru je to bio neobičan i redak bunker u obliku piramide. Imaju drugačije vrednosti, ali ih oba objekta imaju, i dobro bi se uklopili u buduće uređenje prostora oko njih.
 
RioBL":2ks6odxl je napisao(la):
Mozemo samo zamisliti kako bi Beograd danas izgledao da se nije pristupilo rusenju starog cvora i da se izgradnji Novog Beograda pristupilo prema postojecoj infrastrukturi.

Хммм... можда би изгледао (и функционисао) боље, да су колосеци старог чвора искоришћени за надземну трасу метроа: Земун - Ретензија - Арена... упс, па отприлике том трасом ћемо ионако градити надземни метро :)
 
Пантограф":3p15067e je napisao(la):
RioBL":3p15067e je napisao(la):
Mozemo samo zamisliti kako bi Beograd danas izgledao da se nije pristupilo rusenju starog cvora i da se izgradnji Novog Beograda pristupilo prema postojecoj infrastrukturi.

Хммм... можда би изгледао (и функционисао) боље, да су колосеци старог чвора искоришћени за надземну трасу метроа: Земун - Ретензија - Арена... упс, па отприлике том трасом ћемо ионако градити надземни метро :)

И онда неко диже СФРЈ урбанисте у небеса ... Као што ћемо због генијалности и дугорочног планирања развоја града ондашњих урбаниста и политичара милионе дати на поновну изградњу пруге до Земуна, тако ћемо због генијалности и дугорочног сагледавања развоја града садашњих планера и политичара за 50 година поново градити пругу кроз Амфитеатар.

Историја се понавља, код Срба много чешће него иначе ...
 
Баш тако. Воде нас, дугорочно, непрактични и недовољно интелигентни људи, што је основни развој нашег тапкања у месту.

Да парафразирам циганку из Кустиног филма "Дом за вешање", кад јури малог цигу да га пребије: "Ће будеш развијен ко Румунија и ће напредујеш ко Југославија..."
 
Morao bih da podsetim na jedan možda najdrastičniji primer rušenja u našoj novijoj istoriji, a to je bilo rušenje srednjovekovnog grada Žrnov na Avali, radi izgradnje spomenika neznanom junaku.

Sklonište o kome se toliko piše obilazio sam u više navrata u okviru projekta Undergrad (http://undergrad.rs/) u čijoj realizaciji aktivno učestvujem. Na ovoj temi ranije je pominjato i bile su slike, manje železničke stanice "Beograd - Sava", koja je nešto starija od skloništa, zbog koje je i najverovatnije samo sklonište izgradjeno, pošto se nalazilo na samo nekoliko desetina metara od nje. Ona je takodje već srušena, i to niko nije nigde pomenuo. Da su se samog sklonište ranije setili, možda bi i bilo sačuvano, ali priča oko njega je tek skoro krenula, tako da vidimo koji je ishod. Možda je dobro zbog budućih rušenja da se diže takva buka, da bi se ubuduće više vodilo računa.
Zbog nebrige grada i države mnogo interesantnih podzemnih objekata je izgubljeno u nepovrat, koji su dosta stariji i interesantniji od "piramide". Najskoriji slučaj je bio da su jedan podzemni koridor (oko 200m dužine) na Kalvariji, blizu doma penzionera, isekli i verovatno trajno zatvorili zbog izgradnje neke poslovne zgrade, to naravno niko nigde nije pomenuo kao neku štetu.
 
Zuma":8io1j1b7 je napisao(la):
RioBL":8io1j1b7 je napisao(la):
Železnički čvor je jedno, a zgrada železničke stanice drugo.

Zeleznicki cvor je jedno...sa zgradom zeleznicke stanice. Zeleznicki cvor cine i sine i tuneli i mostovi i zgrade zeleznickih stanica.

Meni se cini Zuma da ti razmisljas o izgradnji nadgrobnih spomenika beogradskoj infrastrukturi dok ja razmisljam kako bi joj se produzio zivot. Jer korisniji su nam elementi zeleznickog cvora kao funkcionalni u svrsi kojoj su namjenjeni nego kao muzejski eksponati. Ali dobro, mozda mi se samo ucinilo.

Ono sto mene dodatno fascinira je da se na uklanjanje sina (i zeljeznicke stanice) iz SA gleda kao na nesto normalno a na rusenje betonskog bunkera iz drugog svjetskog rata kao na zlocin...heheh.

Пантограф":8io1j1b7 je napisao(la):
Хммм... можда би изгледао (и функционисао) боље, да су колосеци старог чвора искоришћени за надземну трасу метроа: Земун - Ретензија - Арена... упс, па отприлике том трасом ћемо ионако градити надземни метро :)
:kk:

stf":8io1j1b7 je napisao(la):
И онда неко диже СФРЈ урбанисте у небеса ...
:kk:
 
“Arapski investitori su mi rekli, a oni prate ko se javlja na interne stranice BG na vodi, da se interesuju ljudi iz celog sveta, od Južne Amerike, Australije, Severne Amerike, Azije… Očigledno je taj projekat priča promoter, ne samo Beograda nego i Srbije”, rekao je Mali na današnjem obeležavanju Dana Srbije na ovom sajmu.

On je novinarima rekao da se u ovom trenutku više od 5.000 ljudi javilo za 320 stanova u prvoj fazi izgradnje.

“Interesovanje je ogromno i to je dobro, a na nama je samo da što pre krenemo u taj projekat i da otvorimo tu novu stranicu budućnosti Beograda”, rekao je gradonačelnik.

U septembru, kako je naveo, očekuje se da će radovi krenuti, a ove nedelje počinje rekonstrukcija Hercegovačke ulice, parkinga…. “Radimo nešto tokom leta, a krajem leta ulazimo u prvu fazu izgradnje, koja će se odvijati dinamikom o kojoj smo pričali”, rekao je Mali.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1007260 (ceo tekst)
 
Evo u vezi ove rasprave oko cuvanja cvora, zeleznicke stanice itd, citiracu sebe i svoj predlog kako resiti SA i zadrzati zeleznicku stanicu Beograd glavna a da ona ne remeti spustanje grada na reku.
Time hocu da kazem da kompromisno resenje uvek postoji.

spatiotecte":14jiy49c je napisao(la):
PREDSTAVLJAM VAM MOJE RESENJE ZA OSLOBADJANJE SAVSKOG AMFITEATRA I ZADRZAVANJA STANICE BEOGRAD GLAVNA.

Stanicna zgrada postoji, treba samo rotirati koloseke za 90° i izgraditi 2500 metara pruge na stubovima do postojecih koloseka na Novom Beogradu.
U triangli bi se izgradila lozionica za lokomotive koja bi opsluzivala sve 3 glavne stanice (Glavnu, Novi Beograd i Prokop)

Ovakva konfiguracija omogucava potpuno oslobadjanje pruga iz Savskog amfiteatra i zadrzava stanicu Beograd Glavna na svojoj prvobitnoj poziciji kao i njenu istorijsku funkciju zelenicke stanice kakvoj joj i dolikuje. Takodje svi zeleznicki pravci su dostupni sa Glavne.

Zeleznica ostaje u Savskom amfiteatru i to na najboljoj mogucoj lokaciji posto su svi vidovi gradkog saobracaja vec tu.
Izgradnjom stajalista Kongresni centar se stvara mogucnost buduce direktne linije "aerodrom, kongresni centar, glavna" za poslovne ljude koji dolaze iz Evrope da brzo stignu od aerodroma do uzeg centra grada.

Plava boja: postojece pruge
Crvena boja: nova pruga
Zuto: Stanice i stajalista
Narandzasto: Nova lozionica za lokomotive u trijangli koja opsluzuje sve 3 stanice (Glavnu, Novi Beograd i Prokop)

Takodje sam gledao da resenje moze vrlo lako da se uklopi u postojeci projekat Beograda na Vodi.

 
RioBL":2vl76b2s je napisao(la):
Zeleznicki cvor je jedno...sa zgradom zeleznicke stanice. Zeleznicki cvor cine i sine i tuneli i mostovi i zgrade zeleznickih stanica.

Meni se cini Zuma da ti razmisljas o izgradnji nadgrobnih spomenika beogradskoj infrastrukturi dok ja razmisljam kako bi joj se produzio zivot. Jer korisniji su nam elementi zeleznickog cvora kao funkcionalni u svrsi kojoj su namjenjeni nego kao muzejski eksponati. Ali dobro, mozda mi se samo ucinilo.

Ono sto mene dodatno fascinira je da se na uklanjanje sina (i zeljeznicke stanice) iz SA gleda kao na nesto normalno a na rusenje betonskog bunkera iz drugog svjetskog rata kao na zlocin...heheh.

Pa ne znam zašto te to fascinira, možda nisi dobro razmislio o svemu. Evo, idemo redom.

Površina železničkog čvora Zemun je bila tako velika da bi bio zločin ostaviti je da zauzima najkvalitetniju zemlju na obali reke. Isto važi i za Savski amfitetar. Ja ako se zalažem za čuvanje starih objekta koji imaju neku vrednost, uvek imam na umu da tu mora postojati selekcija i prava mera za to.

Šine su zbog svoje neprekidnosti jedan od najgorih i najdestruktivnijih objekata za jedan grad. Između zgrada uvek možeš provući neki prolaz ili ulicu. Preko šina ne možeš. Pa će ili te šine da idu na stubove ili u tunel, ili će sve ulice koje se sa njima seku na stubove ili u tunel. Jedno ili drugo. Sa tim da je lakše napraviti nadvožnjak ili tunel za jedan ili dva koloseka nego za šest automobilskih traka. Pa ako se već pravi metro, onda ga treba odmah denivelisati, da ne bi kasnije on denivelisao sve ostale komunikacije, od cevovoda do puteva (petlja Radnička je zloglasni primer). Pružni nasip od Save do Tošinog bunara nam je već podelio Novi Beograd na dve polovine. Par stotina hiljada ljudi se već decenijama svaki dan kao Hobiti protiskuje kroz svega nekoliko malih rupa u tom nasipu, a čitav niz NBG blokova duž pruge je maltene upropašten. Kolika je cena svega toga? Ovo neku staru trasu železničke pruge direktno pretvorenu u novu trasu metroa već u principu čini problematičnim rešenjem za mnoge situacije (tj bez podizanja metroa na stubove ili ukopavanja u tunel, a onda rezervisana trasa bivše pruge ionako ima manji značaj)

Dalje, ne slažem se sa svima koji su maločas rekli da je trebalo ostaviti šine u Novom Beogradu. Zaboravili ste zašto se uopšte neke stare i nepotrebne šine u izvesnim situacijama posmatraju kao dobro rešenje za provlačenje metroa ili tramvaja. To ima smisla u delovima starih gradova koji su potpuno izgrađeni pa kroz njih više i ne postoji druga slobodna trasa - sem neke stare pruge. Ali videli ste maločas kako je izgledao Novi Beograd u vreme kad je donošena odluka šta raditi sa železničkom stanicom Zemun i prugom. Ovako:

23513_1241422239195_1338502597_3066.jpg


Pustopoljina. Sve ravno i prazno dokle pogled seže. Kakva je uopšte prednost ovde koristiti trasu stare pruge koja je neka istorijska slučajnost? Nikakva. Trebali su prosto da shvate da će njihov komunistički grad budućnosti jednog dana ipak trebati bilo kakav sistem masovnog i brzog lokalnog prevoza (a on je brz samo ako nema puno krivina i što manje seče drugi saobraćaj) pa da izaberu OPTIMALNU trasu u odnosu na planirane saobraćajnice i raspored ljudi BILO GDE u ovoj ravnici, i ... kraj. Ništa drugo ne treba da rade samo da je uvek čuvaju slobodnom. A od Zemunskog železničkog čvora onda mogu da unište i prugu i svaki trag čvora sem zgrade (mada bih ja tu i tamo po Zemunu ostavio neko malo parče šina, kao ukras).

Problem šina na desnoj obali Save je nažalost daleko komplikovaniji i to bi zahtevalo posebnu raspravu. Ali bez ulaženja u to, ostali, daleko najveći deo površine koju zauzima čvor u SA se može osloboditi. E sad, šta će biti na tako oslobođenom prostoru, piramida sa još nečim, ili to nešto bez piramide, nema baš nikakve veze sa činjenicom da ovako gigantskom železničkom čvoru nije mesto u SA, jer eventualna moderna verzija masovnog transporta ne zauzima ni približno toliko mesta kao dosadašnji čvor. Bez obzira da li će taj transport ovde postojati ili neće, to nema veze sa piramidom koja bi bila ravnopravni deo ambijenta i opreme prostora oko novih objekata, tj imala svoju novu funkciju.
 
spatiotecte":3qtnj549 je napisao(la):
Evo u vezi ove rasprave oko cuvanja cvora, zeleznicke stanice itd, citiracu sebe i svoj predlog kako resiti SA i zadrzati zeleznicku stanicu Beograd glavna a da ona ne remeti spustanje grada na reku.

???

У чему је фора? Сад НБГ обала Савског Амфитеатра не може да сиђе на реку? Шта си постигао?
 
Још горе. Уместо на реку, најближи нбг блокови би имали поглед на пругу на стубовима. Да не причам о "квалитету" простора испод и око трасе, буци, визуелној па и физичкој баријери СА и остатка града.

Ово је одлична идеја али на тему: Како опколити са три стране денивелисаном пругом Савски Амфитетар.
 
stf":k2dr1s8l je napisao(la):
spatiotecte":k2dr1s8l je napisao(la):
Evo u vezi ove rasprave oko cuvanja cvora, zeleznicke stanice itd, citiracu sebe i svoj predlog kako resiti SA i zadrzati zeleznicku stanicu Beograd glavna a da ona ne remeti spustanje grada na reku.

???

У чему је фора? Сад НБГ обала Савског Амфитеатра не може да сиђе на реку? Шта си постигао?

Pa kao sto Mekbejn rece, pruga je na stubovima, dakle denivelisana je i ne ometa silazak NBG obale na reke.
U cemu je problem?
 
Spatiova ideja je cini mi se dobra iz razloga sto vjerovatno nebi bila skupa. Bitni elementi su tu, kao Zaricev most i zgrada zeljeznicke stanice. Ali ja vidim jos dva problema (sem ovog sto je Delija naveo):
1. Pristup od Zaricevog mosta prema stanici je sad Abarov teren. Znaci nista bez njegove saglasnosti.
2. Beograd glavna ostaje terminus sa jako malo sanse da se linija produzi u prostor starog dijela grada.

U svjetlu ta dva navedena problema ja imam drugi prijedlog. Ako nista, komplikovaniji i skuplji :D

S obzirom da je davno uocena mogucnost prolaska metroa bulevarom Zorana Djindjica moja je ideja da se ta trasa jednostavno produzi u prostor SA. Naravno preko novog mosta i naravno "tacno" u Abarovu kulu.
Tu bi se javila mogucnost izgradnje nove stanice (recimo stanica "Kula").

Dalje u nastavku trasa bi isla novoformiranim bulevarom prema staroj zgradi zeljeznicke stanice gdje bi se izgradila uzdignuta platforma. U prizmemnoj etazi bi mogao postojati muzej zeljeznice sa eksponatima starih lokomotiva i slicno. (na taj nacin bi Zuma i ostali obozavatelji starina dosli na svoje :wink: )

U produzetku bi trasa nastavljala prema buducem tunelu i podzemnoj stanici Trg Republike a po izlasku iz tunela nastavljala bi prema stanici Dunav i Pancevo most.

Kod stanice Pancevo most bi se spajala sa linjom BG voza a na drugoj strani iz Bulevara ZDJ bi preko Merkatora i nekadasnje trase pruge iz 1969 isla prema stanici Zemun Novi Grad i tu se ponovo spajala sa linjom BG voza.

Da ne duzim evo samo dvije ilustracije vezane za dio kroz "Abarovu teritoriju"

stanice2.jpg


stanica-sa.jpg


Nemojte mi uzimati previse zaozbiljno ovu ilustraciju rekonstrukcije stanice na savskom trgu. To je samo konceptualno.

Da dodam jos i najvazniju stvar.
Mislim kako je ovo nemoguce realizovati bez Abara i da mu u tom smislu cijelu liniju treba ponuditi u koncesiju.
 
U proteklom periodu kad god se u raznoraznim emisijama pomene izmeštanje pruge iz SA pominje se transport opasnih i otrovnih materija koje prolaze kroz centar grada. U redu ništa nije sporno, pa transport robe(rešiće se nadam se u narednih 10-tak godina izgradnjomTPS-a),a ljudi,šta ćemo sa transportom ljudi,koji će sve više i više cirkulisati ka centru grada pogotovo sa izgradnjom BNV-a?

Ko god dodje u BG vozom najbliži mu je centar kod ZS Glavne.Metro, za narednih 10 tak godina osim prve faze trebalo bi da dobijemo i vezu sa SA i BNV i to u nadzemnoj varijanti (drugačije teško zbog podzemnih voda), pa dalje veza ka centru grada i NBG-u.Šinski saobraćaj na nekoliko koloseka je neophodan u SA.
 
Идеја о ротирању колосека и преласку пруге преко реке је лепа, али мислим да Зарићев мост није у могућности да издржи железничке композиције. Немци су током рата преко њега пребацивали вагон по вагон без локомотиве како се не би урушио.

Е сад остаје ми једно размишљање, сви причају како ће изградњом моста код Винче престати транспорт опасних материје пругом уз реку, али људи, опет остаје НИСово складиште код Топчидерке. Мислим да треба радити прво на измештању тог опасног по околину објекта из дела града који преовлађује стамбеним и зеленим зонама. Мислим да би тако пруга од станице Дунав до складишта пре изгубила сврху, jeр том пругом углавном пролази воз са НИСовим цистернама, ја сам само једном видео теретни воз са чини ми се Еas вагонима, остало су све били НИСови возови.
 
spatiotecte":2gq3f0d5 je napisao(la):
Pa kao sto Mekbejn rece, pruga je na stubovima, dakle denivelisana je i ne ometa silazak NBG obale na reke.
U cemu je problem?
U tome što isto to može da se uradi i duž Savske ulice. Metro na stubovima.
 
Ne treba dozvoliti da nas povuče inercija u razmišljanju. To što je zgrada železničke stanice nekada služila transportu ne mora da znači da to baš mora da radi i dalje, pogotovo što je postala potpuno neuslovna za takve primene. To što se danas negde u SA pružaju neke šine, ne znači da one i dalje moraju da prolaze baš tu, budući se ceo ovaj prostor kompletno čisti od maltene svih prethodnih sadržaja, pa ćemo ih uskoro moći postaviti bilo gde.

Od stare železničke stanice do središta nove koncentracije ljudi ima u proseku 800 metara, a od nje do obalskog prostora ispod Gazele, tj dalje strane budućeg "najvećeg tržnog centra na Balkanu" čitavih 1300 metara. Novo i prošireno sajmište i drugi novi objekti u njegovoj blizini su 1,5 kilometar daleko. Takođe, nema smisla da stanica prigradske železnice (a o tome se valjda ovde priča) bude na različitoj lokaciji od stanice metroa.

- Zašto bi neko bilo kakvo saobraćajno čvorište stavljao na samu ivicu oblasti BNVa koja će imati DRASTIČNO veću koncentraciju ljudi od starog i niskog okruženja? Zar nije bolje da bude negde bliže sredini ove površine, a još bolje bliže centru najvećih koncentracija i najčešćih odredišta u njoj? Prva zona ima objekte oko 100 metara visoke, a i bez toga, i bez tržnog centra, sama obala bi ionako bila najintersantnija. Zašto onda terate svu tu ogromnu masu ljudi da se do metroa valja sa kesama i decom čitav kilometar ili da mora da uzima novi prevoz? I koji će to lokalni prevoz razvoziti ljude dijagonalno i popreko unutar ovako velike površine? A ka starom gradu je brdo kuda se niko više neće penjati peške ako ima metro, pa je taj pravac nebitan.

- Zašto bi se bilo kakvo železničko saobraćajno čvorište stavljalo tačno u sred najopterećenijeg kružnog toka u gradu?

- Pošto ni stari Savski most, a verovatno ni njegovi stubovi u vodi ionako ne mogu da prihvate metro i povećan saobraćaj, moramo praviti novi most. Po mogućnosti kombinovani, automobilski i metro. Što dalje znači da lokacija Starog Savskog mosta praktično nema bitnog uticaja na lokaciju novih šinskih komunikacionih čvorišta.

Sa razmišljanjima bi zato trebalo krenuti potpuno obrnuto. Ne od starog ka novom. Zaboraviti šta je bilo, pa ispočetka. Gde će biti novi most? Pa zatim, gde je u odnosu na taj novi most, najbolja lokacija za jedinu stanicu metroa u blizini (ili centralnu ako ih ima više, u šta duboko sumnjam)? Pošto se tu već za metro stanicu ovako gigantskog prometa (zbog broja ljudi i privlačnosti novih sadržaja) ionako mora praviti veoma veliki i složen objekat, zato da ne uštedimo, pa da na istom mestu gde je i metro stanica odmah ne napravimo i taj novi železnički terminal (sve je to šinski kompleks pa su tehnološke razlike u opremi i gradnji skoro nepostojeće), ali da se napravi kako treba, po modernim standardima, a ne da bude gurnut u daleki ćošak mesta gde je stvarno potreban, u 130 godina staroj zgradi (čiji su podrumi verovatno poplavljeni), i u sred kružnog toka. Što se tiče veze sa Terazijskim grebenom, to je ionako brdo, pa će ljudi ići metroom. Teško da će želeti da se i u 21. veku sa prtljagom pentraju uz Kameničku ulicu. Što znači da je lokacija stare železničke stanice loša u svakom pogledu. Treba joj naći novu namenu i to je to.
 
U sustini mi se tvoje razmisljanje Zuma, cini uredu, ali ja tu vidim jedan problem.

Izgradnja metro ili neke druge zeljeznicke stanice u SA na lokaciji drugacijoj nego sto je sadasnja zgrada zeljeznicke stanice, morala bi znaciti potpuno remodeliranje prostora BNV.

Nisam siguran da ce se Abar u to moci lako ubijediti a sumnjam i da je sad kasno za to. Zato sam ja svoje razmisljanje vezao prema postojecem modelu BNV u nastojanju da se sto manje remeti Abarov plan a istovremeno da mu se moze ponuditi ucesce u projektu.

Ako bi se pojavila mogucnost da sine ostanu u SA, makar samo kao metro, ja bih se rado odrekao stanice Beograd Glavna u korist muzeja ili neke druge prenamjene. Ali mislim da su sanse za tako nesto, makar u narednih 99 godina, skoro nikakve. Bojim se da ce se metro ako se uopste bude gradio u narednih 99 godina, zaobici SA a stanovnicima Beograda ce ostati zadovoljstvo da se guse u automobilskom saobracaju.

O zeljeznickom saobracaju u prostoru SA se davno razmisljalo. Mnogo prije nego sto smo mi to na forumu poceli a bojim se i mnogo pre Vucica i Abara. "Masina" je pokrenuta davno i bojim se da je sad nista ne moze zaustaviti. Stanica Beograd Glavna odlazi u istoriju a ovaj moj pokusaj je uzaludna egzibicija jednog prevazidjenog uma.
 
Prva i osnovna stvar je da će trenutni master plan BNV-a da izazove potpuni saobraćajni kolaps, pa se ionako MORA menjati. Time sve drugo pada u vodu, pa nema smisla nadgrađivati neka parcijalna i privremena rešenja tipa imamo gotovu stanicu, imamo gotove koloseke.

Sa 2 miliona kvadrata, sa ogromnim tržnim centrom na obali reke, sa prostorom prirodno orjentisanim na vrhunske zabavne i uslužne sadržaje u sred rekreativne veze sa Adom Ciganlijom, sa stanarima višeg standarda koji će u bitno većem procentu voziti automobile i kad bude postojao metro, sa uskim okolnim ulicama koje ne MOGU da odvedu ovoliki saobraćaj, sve to jednostavno ne može da funkcioniše. Čak su i oni sami u svojim (pogrešnim) transportnim kalkulacijama računali da železnice uopšte neće biti. I sad vi želite da na sve to ovde uvedete još i prigradski železnički saobraćaj i da ga takvim povećanjem kvaliteta te usluge dalje popularišete. OK, ali onda mora baš sve da se menja (čak i bez njega, a pogotovo sa njim).

Treba zatim računati i na to da će završetak obilaznice podstaći velike aktivnosti po obodu grada jer ona otvara sasvim nove prostore i nove mogućnosti, a pitanje je šta će sve biti na levoj obali Dunava i ka Pančevu. Nekima od tih "dalekih" korisnika će možda baš železnica biti optimalni transportni izbor, pa će i deo njih doći u Savski amfiteatar ako tu bude stanica. Pa kad uračunamo dalje sređivanje nizvodnih obala Save, oko Beton hale i Savamale, što će dalje popularisati silazak ljudi na reku, šetnje uz obalu, i odlazak potpuno novih grupa iz pešačke zone Knez Mihajlove i Kalemegdana ka Savskom amfitetru. Niz brdo će peške, ali uz brdo sumnjam. Pa ako se otvori prolaz preko buduće Terazijske terase, BNV će bukvalno biti kao na tanjiru, mamiće ljude da krenu naniže. Čitav niz ovakvih promena koje je sada teško i nabrojati, vremenom će da drastično poveća transportne zahteve u ovom prostoru, daleko iznad potreba onih koji tu stanuju ili rade, a i to je već samo po sebi dovoljno veliko. Čitav fokus grada će se polako pomerati ka obalama reka, pa će i sam taj opšti trend kompletne centralne zone grada imati svoje posledice po raspodelu i dinamiku saobraćaja u ovoj oblasti.

Ukratko, bez metroa i bez novog automobilskog mosta od ovoga nema ništa. A ja sam ubeđen da u perspektivi nećemo moći i bez novog automobilskog tunela od Savske ka Dunavskoj padini grada. Dakle ceo master plan ionako mora da se prerađuje jer ja ovde ne vidim ni metro, ni most, ni čitavu gomilu objekata koji će biti potrebni kad se oni ubace. Srećom (ustvari na nesreću, ali ostavimo to sad) Abar je, kao i svi ostali veliki igrači, zainteresovan samo za obalu. Ostalo je šarena laža, više u fazonu: "pa, videćemo jednog dana". Tako da, samo ako negde na obali ostave mesto za novi most, ima nade da se neke stvari (sem obale) preprave. Jedino će biti kasno za humanu i manje komercijalnu verziju same obale, za zaista kvalitetan "silazak Beograda na reku", za zaustavljanje njene potpune privatizacije, za bicikle, i uopšte za javni prostor na njoj, ali to je već druga tema.
 
stf":amdz4ji3 je napisao(la):
spatiotecte":amdz4ji3 je napisao(la):
Pa kao sto Mekbejn rece, pruga je na stubovima, dakle denivelisana je i ne ometa silazak NBG obale na reke.
U cemu je problem?
U tome što isto to može da se uradi i duž Savske ulice. Metro na stubovima.

Slazem se i za to resenje s'tim sto ja ne vidim tu metro vec gradsku zeleznicu u vidu Beovoza/BG:Voza kao i ostavljanje Beograd Glavne u funkciji za vozove koji idu prema jugu.
 
spatiotecte":2x0kzyec je napisao(la):
stf":2x0kzyec je napisao(la):
spatiotecte":2x0kzyec je napisao(la):
Evo u vezi ove rasprave oko cuvanja cvora, zeleznicke stanice itd, citiracu sebe i svoj predlog kako resiti SA i zadrzati zeleznicku stanicu Beograd glavna a da ona ne remeti spustanje grada na reku.

???

У чему је фора? Сад НБГ обала Савског Амфитеатра не може да сиђе на реку? Шта си постигао?

Pa kao sto Mekbejn rece, pruga je na stubovima, dakle denivelisana je i ne ometa silazak NBG obale na reke.
U cemu je problem?


Hoće li ta pruga na stubovima da vam ide iznad, ili ispod "Gazele"?
Samo pitam :p
 
@ Zuma

U redu. Izgleda da se mozemo sloziti u konstataciji da je saobracajna infrastrktura u prostoru SA problem. A na koji nacin ce se ona rijesiti ostaje da se vidi. Nadam se Zuma da ces biti u pravu kad prognoziras promjenu master plana.
 
Vrh