Svaki grad je poseban slučaj i mora se tako posmatrati.
Berlin je već imao razvijenu železničku mrežu koja je dobro prokrivala grad. Takođe, ta železnica tamo gde je najvažnije ide ili ispod ili iznad zemlje, a ne po zemlji, kao kod nas. Ona je već imala glavne karakteristike metroa, relativno dobru pokrivenost urbanog dela grada i znatan stepen denivelacije. Njima se nije isplatilo da bacaju toliki kaptal u infrastrukturi i trasama kroz grad, pošto je to maltene već bio "metro". Za razliku od toga, kod nas trenutno postoji samo jedino malo parče pruge od železničkih mostova do stare železničke stanice u SA, i samo bi od TOGA odustali. Sve ostalo ili tek treba da se pravi, pa je pitanje šta je bolje praviti, ili bi se i po mom predlogu koristilo kao regionalna železnica, baš onako kako vi želite.
U Budimpešti imaju dva kraka pruge koja ulaze u grad ali nisu spojena. Naravno da je njima intersantno da ih spoje jer onda putnici sa jednog kraka pruge mogu bez presedanja nastaviti duž drugog, i još dobijaju vezu sa čvorištem metro linija. Kod nas su međutim pruge već spojene, a vezu sa metroom bar u Prokopu sigurno moramo imati. Tako da je ponovo situacija neuporediva i čak, što se tiče železnice, bolja kod nas nego kod njih.
Dakle, potpuno se slažem da treba da razvijamo regionalnu železnicu kao ispomoć metro linijama, isto kao i Budimpešta i Berlin, duž svake tačke linija na sledećoj slici, tj tamo gde pruge ili već postoje, kao u Berlinu, ili ionako moraju biti.
Ali ako želimo da železnicu širimo van ovih trasa (a sem spomenutog parčeta pruge od mosta do železničke stanice, ona van njih trenutno ne postoji) onda se mora koristiti cost-benefit analiza koju sam pokušao da uvedem u prethodnoj poruci, pa je zato ispala ogromna.
Gledamo gde ljudi stanuju, gde rade, i gde se zabavljaju, pa formiramo glavne putanje kretanja u obliku parova Polazak-Odredište, izračunamo broj putovanja po svakoj putanji, pa onda poredimo bilo koja dva predloga: Od ukupnog broja putovanja u čitavom gradu, koliki bi njihov procenat imao koristi od svakog pojedinog predloga, i koliko bi koštalo to poboljšanje (dakle novca da se napravi, ali i indirektno, kolike su štete koje to rešenje prouzrokuje). Ili uprošćeno rečeno, koji deo ukupnih potreba ćemo zadovoljiti sa koliko para i sa koliko štete.
Konkretno, iako bi to bilo lepo, koliko deo ljudi iz predgrađa ide u Narodni Muzej? Ili ima para da često ide u strogi centar grada na zabavu? Uzevši u obzir njihovo imovinsko stanje i sve drugo što iz toga proizilazi, kao što je obrazovanje i kultura. Isplati li se trošak pravljenja železničkih tunela ispod Terazijskog grebena da toliko mizeran procenat gradskih putovanja ne bi morao da preseda jednom više?
Jer, ako već moramo da kopamo tunele ili postavljamo nove šine, šta je bolje: Da dopunimo metro mrežu tako da ONA ima bolje pokrivanje grada, a njeni putnici manje presedanja, ili da dopunimo železničku mrežu, tako da ONA ima bolje pokrivanje i manje presedanja? Odgovor sam dao u prošloj poruci. Ni uz najveće napore i gradnju, železnica ne može da preuzme na sebe više od recimo desetak procenata ukupnog broja putovanja u gradu. Metro bi mogao da pokrije mnogo više. To znači da je bolje da oni koji uđu u metro ne moraju da presedaju, jer ih ima mnogo više, nego da oni u železnici ne moraju da presedaju, jer su u manjini. Pri tome je izgradnja i održavanje železničke infrastrukture skuplje (tuneli, mostovi, veličine i osovinska opterećenja, itd), tekući troškovi eksploatacije takođe veći, a korist i prilagođenost nameni bitno manja. I još se ta regionalna železnica uopšte ne ukida, nego i dalje postoji i dovozi ljude sa periferije u centar grada, na sva mesta obeležena linijama na gornjoj mapi.
Rezultat ove primitivne cost-benefit analize sasvim jasno ukazuje na rešenje koje sam predložio. Regionalnu železnicu treba podsticati na svim trasama gde ionako moraju da postoje šine zbog međugradskog saobraćaja, a na svim drugim mestima, ako nešto tek treba da se gradi i troši novac, prednost dati metrou koji je i bolji i manje košta, tramvaju, elektičnom autobusu .. zavisi gde je šta optimalno.