Zuma
Professional
- Učlanjen(a)
- 19.05.2009.
- Poruke
- 10.770
- Pohvaljen
- 25.895
Stf,
Mešaš prednosti i mane privatnog održavanja i privatnog vlasništva, a to se u analizi mora razdvojiti da bi se videlo šta ima ili nema smisla.
Zamisli da neko želi da proda trotoar na Terazijama (to je isto kao šetalište pored reke). Pri čemu trotoar i dalje mora da obavlja iste funkcije kao i do sada, i da na celoj svojoj površini bude posvećen samo javnim potrebama (jer za još nešto nema mesta, prostor je skup i ograničen). Ako je grad vlasnik zemljišta i samog trotoara, niko mu ne brani da sa privatnom firmom ima ugovor o održavanju, ili recimo zakupu trotoara, ako to ima nekog smisla. Naprimer da čisti đubre, menja sijalice ili održava zelenilo. Ili čak da plati da mu privatnik projektuje i napravi taj trotoar. To je sve konkretan posao, neka jasno definisana aktivnost gde specijalizovani privatnik zbog optimalnije organizacije i ličnog interesa može biti produktivniji od države. Ali koja bi bila prednost da privatnik POSEDUJE zemljište na kome je trotoar? Možda će država sama sebi da razreže veći porez na zemljište nego privatniku? Čitava ideje je potpuno besmislena i apsurdna, a njen izvor je nevoljnost da se do kraja analitički rasčlani koliko šta stvarno košta u nekoj investiciji (takozvani "pokloni", "jeftino" i "usputno" uređenje zapuštenih prostora), i zašto privatnik uopšte ima interesa da nešto radi.
Razlog zašto se ponekad privatniku isplati da mu grad diktira da deo njegovog privatnog poseda ima NEKE javne funkcije, jeste ako to pomaže povećanju prihoda u njegovoj osnovnoj delatnosti na tom zemljištu. Međutim kad je u pitanju osnovna infrastruktura grada, ona je isuviše važna, skupa i deo većeg sistema, da bi se mogao tolerisati bilo kakav kompromis, bilo kakva dodatna privatna aktivnost koja služi privatnom a ne ISKLJUČIVO javnom interesu. To je kao kad bi se reklame postavljale na samu ulicu, između saobraćajnih traka jednog smera. Saobraćaj u gradu je već kritičan resurs, isuviše je spor, pa se ne sme dodavati ništa što će usporavati saobraćaj pod izgovorom da se tako zarađuju pare za njegovo održavanje. Neka granica komercijalizacije mora da se postavi, i ona je jednostavna. Sve što je u gradu važno i kritično, mora biti najbolje moguće, jer isuviše ljudi i isuviše tuđeg novca zavisi od toga. Isto kao i trotoar na Terazijama, veza Ade Ciganlije i Kalemegdana, šetalište i pešački prostor uz reku su takav, kritičan infrastrukturni resurs Beograda. Zbog toga to nije mesto koje primarno treba da služi zarađivanju para od strane privatnika, a da on usput toleriše ono što mu od javnih funkcija ide u račun. Treba biti obrnuto. Tu sve mora biti prilagođeno i podređeno javnom interesu, a ako je nešto od toga kompatibilno sa privatnim interesom, onda, i SAMO ONDA, može i to. Fundamentalna pretpostavka da javni interes trajno ima prioritet i da uvek bude relizovan po najmanjoj ceni, je da grad bude vlasnik uskog pojasa zemljišta na obali i tako zadrži potpunu kontrolu nad njim, a onda, ako treba, upravljanje i održavanje uvek može da delegira privatniku. A oni još imaju i svoje, SUSEDNE placeve u vlasništvu, gde je njihova zarada prioritet. Tako se jasno zna šta je čije, a eksploatacija javne obale je od vlasništva sasvim nezavisna, optimalna i, ako treba, diktirana tržištem.
Mešaš prednosti i mane privatnog održavanja i privatnog vlasništva, a to se u analizi mora razdvojiti da bi se videlo šta ima ili nema smisla.
Zamisli da neko želi da proda trotoar na Terazijama (to je isto kao šetalište pored reke). Pri čemu trotoar i dalje mora da obavlja iste funkcije kao i do sada, i da na celoj svojoj površini bude posvećen samo javnim potrebama (jer za još nešto nema mesta, prostor je skup i ograničen). Ako je grad vlasnik zemljišta i samog trotoara, niko mu ne brani da sa privatnom firmom ima ugovor o održavanju, ili recimo zakupu trotoara, ako to ima nekog smisla. Naprimer da čisti đubre, menja sijalice ili održava zelenilo. Ili čak da plati da mu privatnik projektuje i napravi taj trotoar. To je sve konkretan posao, neka jasno definisana aktivnost gde specijalizovani privatnik zbog optimalnije organizacije i ličnog interesa može biti produktivniji od države. Ali koja bi bila prednost da privatnik POSEDUJE zemljište na kome je trotoar? Možda će država sama sebi da razreže veći porez na zemljište nego privatniku? Čitava ideje je potpuno besmislena i apsurdna, a njen izvor je nevoljnost da se do kraja analitički rasčlani koliko šta stvarno košta u nekoj investiciji (takozvani "pokloni", "jeftino" i "usputno" uređenje zapuštenih prostora), i zašto privatnik uopšte ima interesa da nešto radi.
Razlog zašto se ponekad privatniku isplati da mu grad diktira da deo njegovog privatnog poseda ima NEKE javne funkcije, jeste ako to pomaže povećanju prihoda u njegovoj osnovnoj delatnosti na tom zemljištu. Međutim kad je u pitanju osnovna infrastruktura grada, ona je isuviše važna, skupa i deo većeg sistema, da bi se mogao tolerisati bilo kakav kompromis, bilo kakva dodatna privatna aktivnost koja služi privatnom a ne ISKLJUČIVO javnom interesu. To je kao kad bi se reklame postavljale na samu ulicu, između saobraćajnih traka jednog smera. Saobraćaj u gradu je već kritičan resurs, isuviše je spor, pa se ne sme dodavati ništa što će usporavati saobraćaj pod izgovorom da se tako zarađuju pare za njegovo održavanje. Neka granica komercijalizacije mora da se postavi, i ona je jednostavna. Sve što je u gradu važno i kritično, mora biti najbolje moguće, jer isuviše ljudi i isuviše tuđeg novca zavisi od toga. Isto kao i trotoar na Terazijama, veza Ade Ciganlije i Kalemegdana, šetalište i pešački prostor uz reku su takav, kritičan infrastrukturni resurs Beograda. Zbog toga to nije mesto koje primarno treba da služi zarađivanju para od strane privatnika, a da on usput toleriše ono što mu od javnih funkcija ide u račun. Treba biti obrnuto. Tu sve mora biti prilagođeno i podređeno javnom interesu, a ako je nešto od toga kompatibilno sa privatnim interesom, onda, i SAMO ONDA, može i to. Fundamentalna pretpostavka da javni interes trajno ima prioritet i da uvek bude relizovan po najmanjoj ceni, je da grad bude vlasnik uskog pojasa zemljišta na obali i tako zadrži potpunu kontrolu nad njim, a onda, ako treba, upravljanje i održavanje uvek može da delegira privatniku. A oni još imaju i svoje, SUSEDNE placeve u vlasništvu, gde je njihova zarada prioritet. Tako se jasno zna šta je čije, a eksploatacija javne obale je od vlasništva sasvim nezavisna, optimalna i, ako treba, diktirana tržištem.