Evo onoga što sam ranije poslao. To je skica koju je Jovin uradio i moj predlog dva alternativna pravca saobraćaja ako se automobilski most pozicionira na jednom ili drugom mestu.
(poruka
viewtopic.php?p=278899#p278899 )
Meni su prihvatljive obe varjante. Mada i dalje mislim da preterujete sa manama mosta koji je u sredini. Ta mana bi trebala da bude da se tako velikim saobraćajem na dve polovine razdvaja jedinstvena površina SA. To jeste donekle tačno, ali se sa ove makete i rendera lepo vidi da i nije predviđeno da ljudi previše šetaju po ulicama centralnog dela SA. Čitav koncept je okrenut ka teškoj komercijalizaciji prostora u kojoj je potpuno popunjenim blokovima (sa 4 sprata u visinu, apsolutno svuda) čitava ova površina ustvari jedan veliki zatvoreni tržni centar. Sem centralnog parka i par lepih platoa, ovde uglavnom nema kvalitetnih trotoara i zelenih površina namenjenih boravku na otvorenom takvih da su dovoljno velike površine, tj površine proporcionalne visini zgrada, broju ljudi i broju automobila koji će se ovim ulicama kružiti. U večitoj senci ovih ogromnih solitera, a to su pravi kanjoni, u sred neprekidne kolone automobila koji izlaze iz njih, i bez trotoara i uličnog zelenila vrednog pomena, ovde se ljudi NEĆE zadržavati. Niti ima dovoljno mesta za ovakve mase ljudi, niti je prijatno. Ionako je ideja da uđu negde unutra i kupuju nešto. Čitavo uređenje prostora je apsolutno usmereno ka tome. Zbog toga ne verujem da bi obično proširenje ulice koja ionako mora da postoji, i koja VEĆ vodi od kule do Nemanjine ulice bilo šta bitno promenilo u doživljaju pešaka - jer će ionako bar 95% njih biti u nekim zgradama, a ne napolju, a saobraćaj će u svim internim ulicama i bez mosta u sredini biti jeziv (on može samo da najkraćim putem i brzo odvede deo tog saobraćaja u Novi Beograd, i tako oslobodi bar one dalje interne saobraćajnice).
Nasuprot ovome, ako se novi široki most postavi na mesto starog Savskog mosta, onda idete kroz Savamalu i jedini bitan deo BNVa koji je predviđen da bude humanih razmera, sa niskim zgradama, namenjen kulturi i boravku na otvorenom. Zar to nije gore mesto da se provuče prometna saobraćajnica? Između onih ogromnih kula u centru SA ona se ne bi ni primetila, a ovde će štrčati kao čuveni slon u staklarskoj radnji.
Ali ok, neka bude i ovde, ne insistiram, samo da se NEGDE ostavi mesto za još jedan automobilski most i metro.
Par slika kao ilustracija ovih argumenata.
Između kule i železničke stanice već postoji saobraćajnica ...
... mada nije spojena sa Nemanjinom, odnosno ovo nije zatvoreni kružni tok. Iako je to dobro za pešake i dobija se lep plato, napraviće se haos u saobraćaju. To sam ranije spominjao. Da bi se na bilo kom mestu izašlo iz teritorije BNVa, mora se skrenuti pod uglom od 90 stepeni, pa ući ili u Bulevar vojvode Mišića, ili u Savsku, ili u Karađorđevu. Da bi iskoristili svaki slobodni metar zemljišta nisu hteli da naprave direktni ulaz na auto put, a ovde nema ni direktne veze sa Nemanjinom ulicom. A to su JEDINE dve saobraćajnice velikog kapaciteta koje su u blizini i koje sav taj saobraćaj mogu negde da odvedu. Ako nema ni mosta ... to je recept za haos i trajno zagušenje.
A sad pogledajte zatvorene blokove. Svuda. Svo zemljište je popunjeno do kraja. Sve je privatno. Privatni bazeni i terase na vrhu četvrtog sprata, a ispod prodavnice i poslovni prostor. Gde su javni prostori? Gde će ovde da prolazi sav taj svet i svi njihovi automobili? Da li će biti prijatno sedeti ili šetati, OVUDA:
A sad pogledajte okolinu starog Savskog mosta. On bi se verovatno proširio, ili bi bio napravljen novi pored njega, pa bi ovim krajem trebalo da prođe ta glavna saobraćajnica kojom će čitav saobraćaj namenjen Novom Beogradu da prolazi. Da li je ovo mesto (Savamala i deo ka Kalemegdanu), što se tiče visine zgrada, pešaka i uopšte načina provođenja vremena IZVAN ZGRADA, zaista bolje rešenje od mosta u centru?
Pogledajte sledeću sliku pa razmislite kuda bi ustvari trebalo da prođe ta velika saobraćajnica i da li zasta mora da ode baš u Karađorđevu? Ima li tu mesta za toliki novi saobraćaj? Nije li bolje da se direktno iz Zorana Đinđića na Novom Beogradu uhvati pravac, pa bez puno skretanja i bez ijednog semafora, mostom u sredini SA ode pravo u Nemanjinu ulicu?
Ali, kao što rekoh, lokacija automobilskog i metro mosta ipak sekundarna u odnosu na neophodnost njegovog postojanja bilo gde. Moguća su verovatno i još bolja rešenja od dve predložene alternative, ali bi se ona već bitno razlikovala od osnovnog koncepta saobraćajnica koja je izgleda konačno usvojena za projekat BNVa.