Izvor: Beobuild.rs
Garaža i park kod hotela Bristol
Rekonstrukcija hotela Bristol ulazi u poslednju fazu, radovi na fasadi su završeni i sada se izvode instalaterski i radovi na enterijeru, a od naredne nedelje na javnom uvidu naći će se i projekat podzemne garaže u parku kod hotela i budućeg uređenja tog dela Savamale. U planu je velika podzemna garaža sa 450 parking mesta, dok bi postojeći devastiran park kod hotela Bristol bio preuređen u trg sa novim zelenim površinama, pešackim komunikacijama i sadržajima za posetioce. Projekat garaže je prostorno koncipiran tako da podzemna građevina ipak neće zauzimati celokupnu površinu parka, što će omogućiti da se deo postojećeg zelenila očuva, uključujući manji broj vrednih i zrelih stabla iz trenutnog fundusa.
Zgrada hotela Bristol i građevinski blok u kome se ona nalazi obuhvaćeni su projektom “Beograd na vodi”, a kako se vidi prema planovima investitora i ovaj prostor je namenjen stanogradnji, iako se po prvobitnim najavama nagoveštavalo da će prostor ipak biti ostavljen za javne i kulturne sadržaje. To je očigledno bilo previše za očekivati, ali je dobra vest da će prostor parka u celini biti očuvan i uređen, što je svakako u skladu sa potrebama tog dela grada i njegovih stanovnika. Nažalost, prema dostupnim planovima, izgledno je da će biti propuštena istorijska prilika da se ovaj prostor urbanistički promoviše i unapredi na kvalitetniji i smisleniji nacin. Nakon rušenja svih okolnih objekata i premeštanja Lastine stanice otvorila se jedinstvena prilika da se posle 100 godina ceo javni prostor oko hotela Bristol planira i osmisli bez prostornih ili drugih ograničenja, ali očigledno nije bilo ni vizije ni interesa da se sagledaju sve mogućnosti.
U tom pogledu najveća zamerka ide u pravcu pozicije i oblikovanja stambenih zgrada koje su planirane uz sam hotel Bristol, a čime se gubi prilika da se oslobođen prostor oko zdanja adekvatno promoviše. Urbanističko rešenje, koje podrazumeva zaziđivanje hotela stambenim zgradama, na taj način nepotrebno poništava reprezentativnost hotela, iako bi u normalnim uslovima njeno čuvanje i promocija bili jedan od osnovnih projektnih zadataka. Kao jedino staro i raskošno secesijsko zdanje u tom bloku, objekat hotela je trebao biti odvojena celina, saglediv i sa širokim otvorenim pristupom iz više pravaca. Nasupot tome, tik uz istorijsko zdanje, duž njegove duže strane, planiran je polu-zatvoren stambeni blok oblika ćiriličnog slova P, gde će kao rezultat hotelske sobe gledati na njegovo unutrašnje dvorište. Tužno je što se u urbanizmu ovako vredne prilike propuštaju.
Garaža koja je planirana ispod parka zadržaće postojeću niveletu terena, kao i bez nadzemnih delova objekta koji bi remetili prostor i vizure. Objekat je zamišljen kao dvoetažni sa ukupno 450 parking mesta i dva dvosmerna kolska ulaza-izlaza, jedan iz Karađorđeve ulice i drugi iz nove saobraćajnice koja povezuje Hercegovačku i Bulevar Vudroa Vilsona (SAO9). U okviru garaže postojaće čak 8 stepenišnih jezgara za vertikalnu komunikaciju između podzemnih etaža i kao veza sa parkom na površini, od čega će dva stepeništa biti opremljena liftovima. Zanimljivo je da će sva parking mesta biti nešto većih dimenzija (250x500cm), čime se prvi put na većem javnom parkingu izlazi iz zastarelih propisa koji trenutno važe, a koje je već trebalo osvežiti u skladu sa sve većim dimenzijama modernih vozila.
Parkovski prostor biće uređen i obogaćen sadžajima, isprepletan manjim bočnim stazama koje će se izdvajati sa glavnih pešačkih pravaca za pristup parkovskim sadržajima. Od funkcija planiran je veliki iskošeni travnjak za sedenje, dve zone za relaksaciju, dečije igralište, ali i posebno dizajniran plato ispred samog Hotela Bristol, čime se bar pejzažno daje kontekst starom zdanju. Park će imati i fontanu, česme sa vodom za piće, planirane su dodatne vajarske figure, ali i restauracija postojećeg spomenika “Krst”. Zbog izgradnje podzemne garaže dobar deo parkovskog prostora gubi diretkan kontakt sa tlom, pa će se u najvećem delu saditi novo zelenilo. Projektom je ostavljen manji deo koji neće biti na ploči, u okviru koga će od postojećeg zelenila biti očuvana i tri velika platana. Kao zaštitnu bafer zonu od buke i zagađenja koje će dolaziti sa budućih prilaza novom tramvajskom mostu, na jugoistočnoj strani park će biti opasan zidanom ogradom i gustim visokim rastinjem. Na istom delu planiran je i pešački pothodnik koji će povezivati garažu sa tramvajskim stajalištima.
Rešenje pejzažne arhitekture uradili su autori projektnog studija “Flow Plus” iz Beograda, a u prilogu pogledajte 3D prikaze budućeg izgleda Svetonikolskog trga i parka kod hotela Bristol u Savamali.