Šta je novo?

Savski amfiteatar (Beograd na vodi)

vucko":p38o2qer je napisao(la):
Johnny,ima samo jedna dilema,a to je da li da po starom planu metroa bude bulevar zorana djindjica pesacka zona, ili i automobilska.Po tvojoj ideji bi bila automobilska,dok koliko vidim ja i stf nismo za to.

Ako je bulevar Zorana Djindjica pesacka zona onda se brankov most preusmerava na Bulevar Nikole Tesle,a drumski saobracaj sa metro mosta na bulevar Mihajla Pupina.Time bi i stari savski most bio suvisan sto se tice drumskog saobracaja.

Dobra je ideja za most,ne bih pravio nov,ali bi bilo lepo da se makar deo Brankovog mosta preoblikuje kao sto je bio most Kralja Aleksandra,recimo oni lavovi na obalama i.t.d. Previse mi je most ravan i brutalisticki da bi bio pored Kalemegdana i usca Save u Dunav. I ja bih zeleo da ga vidim u originalnom stanju sa onim metalnim delovima koji nose uzad ali to ne verujem da ce ikada biti.

Kao sto rekoh ranije,most Kralja Aleksandra je bio nas Golden Gejt most.
Slazem se, to su sasvim legitimne dileme.

No kao sto sam napisao na inace odlicnoj Rascianovoj ideji za Savamalu, ma koliko moja pocetna reakcija na pesacke zone bila, "super, raj za pesake i manje saobracaja!", u vecini slucajeva postoji i velika negativna strana, pogotovo kad se blokira cela jedna velika i vazna ulica. Realno, ukupna kolicina saobracaja se tako ne smanjuje nego uvecava, zato sto mnogi umesto kracim putem moraju da voze okolo. Stvaranje oaze na jednom mestu tako stvara efekat Terazijskog tunela ili Brankove na dva-tri druga mesta. I grad realno postaje "tezi za zivot" a i za biznis, tako da se plasim efekta umetanja jedne takve ogromne pesacke zone. Da ne pricam i da parking i dolazenje do svog ulaza postaje mucenje tako da se zona time moze zapravo i ubiti ili uci u dekadenciju, jer ni ljudi ni biznisi ne vole onda da tu zive.

U Novom Beogradu mi se ideja cini dodatno problematicnom iz vise razloga. Moze se zatvoriti bul. Djindjica ali sta cemo sa poprecnim ulicama? Ako ce tu biti prekidi te pesacke zone onda imamo po blok duzine pesackog raja ali onda svejedno treba da se prelazi ulica. A svi su novobeogradski blokovi na neki nacin pesacki u svojoj unutrasnjosti, tako da ne vidim sta se dobija time da se dva takva bloka sa dve strana bulevara spoje u jednu zonu. I trotoari su i takvi kakvi su sasvim dovoljni i lepo siroki za setnju i dovoljno udaljeni od saobracaja malim travnjakom. Jednostavno ne vidim sta bi tu dodatno trebalo, i mozda bi bilo nesto nalik (preteranoj) sirini fudbalskog igralista i prazni tako da se i plasim nicanja kioska po sredini i pravljenja nekakvog vasarista od nadstresnica itd jer bi to bi jedini nacin da se razdaljine humanizuju (ulica je toliko siroka da nije ni tako lako preci sa jedne strane na drugu, cak i da nema saobracaja). Zasto te pesacke sadrzaje i parkicko-igralisne stvari ne forsirati tamo gde im je i namenjeno - u unutrasnjosti blokova?

Jednostavno ne vidim sta se pretvaranjem jednog ogromnog bulevara u korbizijeovskom Novom Beogradu dobija. Lepe pesacke oaze u unutrasnjosti blokova, DA! Lepe plaze tipa one kod Genexa, Arene, ili Sava centra, DA! Ali zatvoriti bulevar sa jedne strane ne bi nista kvalitativno donelo ali bi od saobracaja napravilo gungulu. Laka prohodnost i peske i kolima je jedna od glavnih prednosti Novog Beograda u odnosu na stari, cemu se sa time kockati?
 
pa saobraćaj iz ulica koje seku bul. z. đinđića bi mogle da se ukopaju nekim mini tunelima. to je samo par ulica u zavisnosti dokle bi bila pešačka zona. ali da pretpostavimo do omladinskih briga. onda bi morala da se ukopa bul. umetnosti, antif. borbe, milentija popovića i vladimira popovića. a odatle pešački most do SA. i obavezno napraviti neku štrafti od mosta do Terazijske terase. onda bi u beogradu postojala pešačka trasa od omladinskih brigada do SA preko terase pa knez mihajlove pa kalemegdan. koji grad na svetu bi mogao da se pohvali sa tako nečim....
 
MilisaV":14qam276 je napisao(la):
pa saobraćaj iz ulica koje seku bul. z. đinđića bi mogle da se ukopaju nekim mini tunelima. to je samo par ulica u zavisnosti dokle bi bila pešačka zona. ali da pretpostavimo do omladinskih briga. onda bi morala da se ukopa bul. umetnosti, antif. borbe, milentija popovića i vladimira popovića. a odatle pešački most do SA. i obavezno napraviti neku štrafti od mosta do Terazijske terase. onda bi u beogradu postojala pešačka trasa od omladinskih brigada do SA preko terase pa knez mihajlove pa kalemegdan. koji grad na svetu bi mogao da se pohvali sa tako nečim....
To se sigurno da tehnoloski resiti, ti tuneli bi mogli da budu malo tricky kad su jaki pljuskovi, no ok, i to se da resiti ako se potrosi dovoljno para. No glavno pitanje je odnos troska i toga sta time dobijas. Po meni ne dobijas puno, iz razloga koje sam gore naveo, a to bi sigurno dosta kostalo. I neka uber-pesacka zona te duzine mi se cini besmislenom. Ona sama po sebi nije nikakva vrednost, pa ko bi to i kada prepesacio? Na kraju Beograd (potencijalno) ima uber-pesacke zone od Gardosa do blokova i od Dorcola do Ade, koje ce se ako Bog da povezati na par mesta, recimo starim zeleznickim mostom. Zasto insistirati na jos jednoj preko same centralne ose istok-zapad? Jako skupo i nepotrebno, Ako cemo da kopamo tolike tunele ispod Bulevara Djindjica to bi bilo gotovo ekvivalentno nekom zaista korisnom tunelu sa druge strane Save... recimo tunel ispod Knez MIhajlove da bi se obezbedio pristup Kalemegdanu bi bile mnogo, mnogo bolje potrosene pare, da ne govorim o nekim malo vecim saobracajnim tunelima ispod Senjaka i drugde...
 
Karadjordjeva nije preterano dugacka da ne moze da se prepesaci, a u njenom zaledju je Principova ul. koja je dosta siroka i sasvim dovoljna za potrebe stanovnika i snabdevanja.

Sva buduca saobracajna resenja bi trebalo da teze da u centar mogu da udju samo vozila za snabdevanje u odredjeno vreme i vozila stanovnika centra i to koristeci samo odredjene ulice za pristup dok bi druge bile pesacke. Neke manje zanimljive i graditeljski vredne ulice bi se i dalje koristile za parking dok bi odredjene ulice bile potpuno bez vozila, pa i neke cetvrti u centru, kao npr. taj deo izmedju Principove ulice i Save, npr. ul. Kraljevica Marka je vrlo zanimljiva, kao i skver sa velelepnom zgradom Zadruge i cela Karadjordjeva.

Postojece neugledne zgradice na obali u Travnickoj ul. bi mogle da se osveze i dobiju vise sadrzaja, mada vec sada postoji par restorana i KC Grad, sve ulice u takvim cetvrtima bi trebalo da se poplocaju. dobiju kandelabre i puno raznovrsnog rastinja u zartinjerama i basticama.

Sto se tice nekadasnjeg Drugog bulevara, bocne ulice ne moraju da budu neprekinute, jer imaju izlaz na Pupinov i Carnojevicev bulevar.
Ali tesko da ce taj bulevar ikad postati pesacki, meni izgleda ostvarivije da pesacka ulica postane M. Popovica, ul. pored Sava centra u kojoj vec ima 4 ili 5 vodoskoka i vodopada i niz vrednih gradjevina.
 
činjenica je da novi beograd nema pravu pešačku ulicu, ima šetalište pored reka i neka šetališta između blokova ali nije to to. a novi beograd će sigurno rasti jer ima gomile zemljišta gde je to moguće. a kako bude rastao javljaće se veća potreba za tako nečim. zašto stanovnici da idu u stari deo grada ako mogu da idu u novi. sigurno će neku ulicu pretvoriti u pešačku samo je pitanje koju. mislim da je bul zorana đinđića idealna za tako nešto zbog svoje centralne pozicije i same veličine.
 
Glas prirode":1pe5s5pc je napisao(la):
Karadjordjeva nije preterano dugacka da ne moze da se prepesaci, a u njenom zaledju je Principova ul. koja je dosta siroka i sasvim dovoljna za potrebe stanovnika i snabdevanja.

Sva buduca saobracajna resenja bi trebalo da teze da u centar mogu da udju samo vozila za snabdevanje u odredjeno vreme i vozila stanovnika centra i to koristeci samo odredjene ulice za pristup dok bi druge bile pesacke. Neke manje zanimljive i graditeljski vredne ulice bi se i dalje koristile za parking dok bi odredjene ulice bile potpuno bez vozila, pa i neke cetvrti u centru, kao npr. taj deo izmedju Principove ulice i Save, npr. ul. Kraljevica Marka je vrlo zanimljiva, kao i skver sa velelepnom zgradom Zadruge i cela Karadjordjeva...
. . .
Plasim se da je ovo jako dobar recept za ubijanje stanovanja odnosno zivota u centru grada, a onda je to ubijanje i samog grada. Pa ni na Menhetn koji je puno gusci i veca ludnica nikome ne pada na pamet da zabranjuje ulazak kolima u grad. Drugo, meni je od gradova velicine Beograda, Kopenhagen nekakav uzor, oni su to jako lepo izveli. Gomila pesackih zona i trgova (na mestima kakva nama zvrje zapustena, a la onaj Rascianov predlog za trg u Kneza Milosa, o Bezistanu, Cimicevom sokacetu, i Nusicevoj da ne govorim) ali im ne pada na pamet da zatvaraju vazne prometne ulice, IAKO IMAJU ODLICAN METRO.


Glas prirode":1pe5s5pc je napisao(la):
Sto se tice nekadasnjeg Drugog bulevara, bocne ulice ne moraju da budu neprekinute, jer imaju izlaz na Pupinov i Carnojevicev bulevar.
Ali tesko da ce taj bulevar ikad postati pesacki, meni izgleda ostvarivije da pesacka ulica postane M. Popovica, ul. pored Sava centra u kojoj vec ima 4 ili 5 vodoskoka i vodopada i niz vrednih gradjevina.
Po meni je najprirodnija pesacka zona na pravcu Arena - Palata Srbija, nista ne bi zatvarali, i taj prostor zvrji prazan pa 'ajde onda TU da pustimo masti da se razigra. Kad je u pitanju Novi Beograd, on je dosta dobro planiran, sa blokovima proracunate velicine, oivicene sirokim pravim saobracajnicama koje su neophodan deo funckionisuceg gradskog tkiva. Zasto tu sada nesto petljati sa zatvaranjem tih ulica koje su i tako mozda presiroke za pesacke zone? Jednostavno, nije to taj razmer, a ja stvarno i ne vidim sta bi me to privuklo u setnju bulevarom Djindjica, pa njega samo preci sa jedne na drugu stranu je mini-setnja, tako da je nekava cik-cak setnja, cak i da ima nesto da me privuce na dve ivice, nesto cega bi mi bilo preko glave posle samo dva bloka (a ako necu cik-cak sa jedne na drugu stranu i samo mi je do protezanja nogu, ne treba mi zatvaranje saobracaja u sredini jer je trotoar sasvim dovoljno sirok i prijatan, i jos odvojen travnjakom od kolovoza). Nova pesacka zona od Arene do palate bi mogla biti NAPRAVLJENA kao pesacka zona, dakle mnogo boljih i ljudskijih promera...
 
Stambene zgrade koje se budu pravile, moraju sa frontalne strane da budu bez stanova u prizemlju tj. umesto njih isključivo prostor sa izlogom Čtave ulice u Beogradu su ubijene i mrtve, samo zato što nemaju izloge u prizemlju sa ulične strane, ne bi trebalo ponavljati takve greške u Savskom amfiteatru
 
Ako bi bilo tako kao sto ti rasudjujes Johnny, tada bi Knez Mihajlova i Skadarska bile puste, kao i Kalemegdan ili setalista na obalama, jer na svim tim mestima nema motornih vozila, pa ipak kao sto znas to su delovi grada gde se nekad jedva prolazi od guzve mnogobrojnih prolaznika. Istina ima puno ljudi i u Bulevaru, Pozeskoj i ulici Kralaj Milana i Terazijama, jer je tamo velika ponuda usluga, a ne zato sto je ljudima prijatno da prolaze bucnim i zagadjenim ulicama.

Isto tako bi bile pune ljudi i Svetogorska, deo Bulevara i Terazije kada bi ostale bez vozila, a izvesno bilo bi jos vise lljudi na ovim mestima.
Zivot na mestima gradova je uveliko unisten bas zbog prevlasti mehanizacije, a ti smatras da je zivo sve sto se krece pa i cetvorotockasi,
a tamo gde ih nema dolaze ptice i cuje se njihv cvrkut, zubor vodoskoka, graja dece i zagor ljudi, pesme horova i sviranje orkestara, tako ozivljene ulice vec imamo, ali zasto ih ne bi imali u mnogo vecem broju.

Na zalost ima previse ljudi jos uvek cija svest je u 20. veku oblikovana ili ukalupljena , tako da jos uvek osete radost kada osete miris benzina, a ne cveca, jer sa kojim mirisima su odrastali te su i zavoleli.
 
Glas prirode":1fcbm20s je napisao(la):
Ako bi bilo tako kao sto ti rasudjujes Johnny, tada bi Knez Mihajlova i Skadarska bile puste, kao i Kalemegdan ili setalista na obalama, jer na svim tim mestima nema motornih vozila, pa ipak kao sto znas to su delovi grada gde se nekad jedva prolazi od guzve mnogobrojnih prolaznika. Istina ima puno ljudi i u Bulevaru, Pozeskoj i ulici Kralaj Milana i Terazijama, jer je tamo velika ponuda usluga, a ne zato sto je ljudima prijatno da prolaze bucnim i zagadjenim ulicama.

Isto tako bi bile pune ljudi i Svetogorska, deo Bulevara i Terazije kada bi ostale bez vozila, a izvesno bilo bi jos vise lljudi na ovim mestima.
Zivot na mestima gradova je uveliko unisten bas zbog prevlasti mehanizacije, a ti smatras da je zivo sve sto se krece pa i cetvorotockasi,
a tamo gde ih nema dolaze ptice i cuje se njihv cvrkut, zubor vodoskoka, graja dece i zagor ljudi, pesme horova i sviranje orkestara, tako ozivljene ulice vec imamo, ali zasto ih ne bi imali u mnogo vecem broju.

Na zalost ima previse ljudi jos uvek cija svest je u 20. veku oblikovana ili ukalupljena , tako da jos uvek osete radost kada osete miris benzina, a ne cveca, jer sa kojim mirisima su odrastali te su i zavoleli.
Pobogu, uopste mi nije jasno odakle ti ovakvo tumacenje onoga sto sam rekao?! Samo kazem da je saobracaj jedna od bitnih funkcija grada i ako se zatvaraju vazne ulice, saobracaj se POVECAVA jer puno ljudi mora da kruzi, i onda se sliva na stvaranjem pesackih zona smanjene saobracajne povrsine drugde. To nije moja izmisljotina vec matematika, ne gvozdena nego titanijumska. Sigurno bi bilo lepo prosetati se Karadjordjevom, Svetogorskom, itd. ali bi efekat bio zacrnjivanje drugih ulica od dima i saobracaja. I ako se preterano ambiciozan sa zatvaranjem velike zone a bez da se ljudima/stanarima i bisnisima obezbedi pristojan pristup do neke tacke koja je blizu, to ce onda da bude kontraproduktivno. I 'ajde molim te, da ne poredimo Kalemegdan sa Djindjicevim bulevarom, dve lokacije se ne mogu porediti ni po cemu, ni arhitekturi, ni vizuri, ni ambijentu, i Kalemegdan nikada nije sluzio za saobracaj tako da tu nista nije ni zatvoreno dok je bulevar vazna arterija na Novom Beogradu. Za jedno je potpuno jasno sta privlaci pesake, a ja jos cekam neki ozbiljan odgovor sta bi me to privuklo u bul. Djindjica da se prosetam i zasto je bolje njega zatvoriti nego napraviti pravu pesacku zonu od Arene do zgrade starog SIVa.

Sledeci problem na koji ukazujem je da ako ljudi ne mogu na zgodan nacin da pridju (dovoljno veliki broj dzada i PARKING koji je dovoljno zgodan) kraj je u opasnosti da zamire. Plasim se da se to desava sa Knez Mihajlovom, prosetaj malo pa vidi broj praznih lokala. Svaki urbanista koji nesto zna bi se zbog toga uzbunio. Iz vise izvora cujem da Usce ubija centar grada, zato sto je ljudima zgodniji i prilaz i parking. Svi mi volimo pesacke zone i to smo spremni glasno da kazemo, ali volimo i pristup i pogodnost, a to volimo da precutimo. Sto kazu ekonomisti, ne slusaj sta ljudi pricaju, gledaj sta rade. A realnost je da nam je i Knez Mihajlova u opasnosti zbog teskog pristupa i parkinga (izmedju ostalog, klijentela koja takve zone odrzava kupovinama jednostavno ne tolerise maltretiranje sa parkingom itd). Skadarliju sam na vise mesta pohvalio kao najbolju mogucu pesacku zonu, jedan izuzetno prijatan ambijent koji nikada i nije bio neka arterija - idealno za pesacku zonu. Imamo puno takvih, zasto se onda zamlacivati i stvarati jos vecu gungulu u saobracaju a te zone nam zvrje neiskoriscene. To je jednostavno neracionalno. Imam utisak da su se neki nameracili ne toliko da prave pesacke zone koje imaju smisla nego da proteruju saobracaj iz grada, sto je iracionalno, pa to ne rade ni na Menhetnu koji je zagusen sto puta vise od Novog Beograda, a uz to uglavnom nema alternativne pesacke prostore u unutrasnjosti blokova koje Novi Beograd ima. Arhitekti moraju da shvate da postoji granica preko koje ne mogu da nateraju drustvo da menja navike, ljudi ce jednostavno radje u Deltu ili Usce ako pokusas suvise da im promenis nacin zivota u pravcu (odricanje od automobila i pogodnosti), pa sta smo onda uradili? Bacili pare i zadali udarac gradu umesto da ga poboljsamo.

Sto se tice opaske o "nekima" koji zive u 20 veku, da li ti mislis da su jedan Pariz, Kopenhagen, ili Nju Jork u vremenu i razvoju ispred ili iza Beograda?! Ja jos nisam cuo da nekome pada na pamet da od Sanzelizea (Champs-Élysées) pravi pesacku zonu. Niti da zatvori Brodvej. SVE sto se u gradu radi, treba raditi promisljeno i sa merom. Sargarepa je zdrava ali ako jedes samo sargarepu patices od hipervitaminoze i koza ce ti postati narandzasta. Trcanje i rekreacija su zdravi, ali ako probas da trcis 10 sati svaki dan, unistices si zdravlje. Isto vazi i za pesacke zone u gradu, preambiciozni projekti ce da ucine vise stete nego koristi, i nemoj molim te da iskrivljujes to sto govorim (uzgred, implikacija da vise volim miris benzina od mirisa cveca je nizak udarac nedostojan ovog foruma). Nisam protiv pesackih zona, samo mislim da pre nego sto se neka napravi treba pazljivo izvagati ono sto se dobija ali i ono sto se gubi, a nekima izgleda nije jasan koncept da zatvaranje ulica stvara i neke probleme i nepogodnosti koje mozes da ignorises, ali ce ti se onda one i-hi-hi osvetiti.
 
A da ukopamo saobracaj u bulevaru ZDJ sa metro u sredini i jos da nadjemo nekog blesavog sejika ili emira koi ce sve da plati .Mogli bi traziti donaciju od sultana od Burneja on itako rasipa pare na gluposti :kafa:
 
JohnyBgood pravi dobra zapazanja.

Sve te price o proterivanju saobracaja iz centra, vise pesackih zona, i sl. - to moze da funkcionise samo pod jednim uslovom, a taj uslov je metro. I dok se izgradi metro - i to funkcionalna mreza, ne samo prvih 5 stanica - i da to bude metro, a ne neki LRT-trt-mrt, dakle nesto sa dovoljno kapaciteta - nekakvo masovno sirenje pesackih zona mozemo da zaboravimo. Moze da se prosiri zona oko Kneza (npr. stud. trg vapi da bude pesacki, ona okretnica je ruglo a trg bi mogao da bude sasvim fin i lep), moze poneka ulicica tu i tamo (na fazon Skadarlije kao sto rece JBgood) da se pretvori u pesacku, ali to je to. Nazalost.

Ako je grad dizajniran tako da se oslanja na automobilski saobracaj (sto je kod nas zapravo slucaj) proterati automobile moze da znaci i proterati ljude kao sto kaze JBgood.

Dakle, prvo ozbiljna infrastruktura javnog prevoza, a posle mozemo da razmisljamo o tome koji bulevar ce da bude pesacki.
 
Samo da ponovim,mora kruzni tok oko zeleznicke,bas ga sada odmerih.Mada,znatno ce se popraviti situacija izmestanjem autobuske stanice,sada je stanje skoro neizdrzivo.
 
vucko":1pdwnhnu je napisao(la):
Samo da ponovim,mora kruzni tok oko zeleznicke,bas ga sada odmerih.Mada,znatno ce se popraviti situacija izmestanjem autobuske stanice,sada je stanje skoro neizdrzivo.
Apsolutno se slazem :kk:, ne samo da je najbolje resenje nego jedino sto ima smisla. Ovo sada je haoticno, nefunkcionalno, i do-zla-Boga ruzno. Cak i opasno kad pomislis na vozaca sa strane koji nije upucen u zagonetku kako da kroz taj haos prodje. Sramota za grad.

A sa lepo sredjenim kruznim tokom i interesantnim resenjima/sadrzajima po obodu i u sredini, nesto sto bi moglo biti jedna od fokalnih tacaka i ponos grada.

Jos da sredis Slaviju i obnovis zgrade generalstaba (mozda stvarno ne bi bilo lose da (bar) jedna postane hotel, naravno ne nekakav stakenac nego u obnovljenoj zgradi), grad dobija jos jedan pravi, reprezentativan bulevar i jaku vizuelno-sadrzajnu liniju, pored one Hram-Kalemegdan i (dela) Kralja Aleksandra. Po meni tek kad imas vise ukrstenih pravaca tog tipa postajes metropola, dok god ti je sve u jednoj-dve linije, u biti si "druga liga" :/
 
Jako mi se sviđa pokazan entuzijazam i gotov sve predloženo mi se dopada,
ali nekako fali mi ona prva osnovna linij vodilja nit koja spaja sve u Savskom amfiteatru. :gobb:
Ne mislim da sve treba da bude isto , ogromna je to prostor i mogućnosti .
Kad pokušam da zamislim predloženo, to su sve lepe ali zasebne celine.
Fali im ta nit , koja povezuje po svim dimenzijama i dovodi do sklada.
Ovo bi bolje izložio neko ko se razume u dizajn , eto ja ovako napisah pa... ;)
 
boca-ica":28x7ii9a je napisao(la):
Jako mi se sviđa pokazan entuzijazam i gotov sve predloženo mi se dopada,
ali nekako fali mi ona prva osnovna linij vodilja nit koja spaja sve u Savskom amfiteatru. :gobb:
Ne mislim da sve treba da bude isto , ogromna je to prostor i mogućnosti .
Kad pokušam da zamislim predloženo, to su sve lepe ali zasebne celine.
Fali im ta nit , koja povezuje po svim dimenzijama i dovodi do sklada.
Ovo bi bolje izložio neko ko se razume u dizajn , eto ja ovako napisah pa... ;)
Odlicno pitanje! Po meni je poenta susret tri zone na tom kruznom trgu oko stanice: proslost, sadasnjost (pri cemu mislim na razdoblje posle II sv. rata iz koga smo u izlaznoj tranziciji ali jos uvek nekako pod njegovom senkom), i (nadam se, svetlija) buducnost. Sa kulminacijom u tome sta ce biti u samom centru, restauracija starog objekta ali bi' ja tu rado dodao i nesto smelo, kao sto sam rekao u radionici na temu "na mestu sadasnje stanice". Tako bi ta zona bila sazetak onoga sto eo Beograd zapravo i jeste - sudar stilova, kultura, epoha... a to opet na neki zadivljujuci nacin jako dobro funkcionise.

Deo za koji mi se cini da se ovde osmislja je deo nizvodno uz Savu do Kalemegdana. Za mene je tu izbor jasan, mada ne znam koliko ce se drugi sloziti. Tu po meni okosnica mora da bude Karadjordjeva kao jedna blago krivudava i lepo sredjena stara ulica kojom idu tramvaji, nesto tipa Ilice u Zagrebu. Ta zona bi mogla da nas podseca na proslost i sve vrednosti koje vucemo iz nje, i bila bi idealna i za rekonstrukciju par srusenih objekata za koje imamo skice i slike. Naravno ne ograniciti se na nekakve replike jer bi to bio kic, ali jedna zona u kojoj i to novo i moderno sto se dogradjuje duboko postuje te starije zgreade okolo, a opet nagovestava eksploziju kreativnosti i ultramodernosti dalje uzvodnije. Sekundarna kicma je obala na delu u kome je fizicki i vizuelno odvojena od Karadjordjeve.

Nemanjina koja ide gore od tog trga je nekakav fifti-fifti spoj proslosti i sadasnjosti, i po zgradama koje se tu nalaze i po tome sto je prava i siroka. Tako da je ona prelaz ka Savskoj koja mi je totalno danasnjica, pocev od one moderne rekonstrukcije zgrade poste, koju ja ne bi dirao, jer nam je i ona u medjuvremenu postala deo nasledja. Onu stariju bi radje zato obnovio sa druge strane u "zoni proslosti".

Ostatak, znaci deo izmedju reke i Savske, od zgrade stanice uzvodno - BUDUCNOST! Povuci samo osnovnu mrezu ulica i pustiti masti arhitekata na volju, naravno u gabaritima koji ne bi unistili sve unaokolo, da recimo neko ne napravi novu kulu od kilometar kao u Dubajiu.

E sada, moj san koji se nikada nece ostvariti je da obnovimo most kralja Aleksandra na mestu starog mosta, koga su i tako pravili Nemci, i uzak je, a ovaj lepi je porusen bas pri njihovoj najezdi, tako da bi to bilo ispravljanje istorijske nepravde. To bi bila i vizuelna igra sa originalom koji nedostaje, jer bi most opet vodio na Staro sajmiste, samo sa druge strane. Sajmiste se naravno MORA obnoviti, znaci imamo komadic proslosti i sa druge strane Save i to bas preko puta zone kojoj je okosnica Karadjordjeva! Uzgred, suvise bi veliki zahvat bio da se to obnavlja u Brankovoj, a tu nam i tako treba siri most od originala i vec ga imamo.

Sa uzvodne strane bi bila vizuelna igra sa ultramodernim mostom koji bi isao u ultramoderni deo amfiteatra. Ne bi niti od jednog od njih pravio pesacki most (mada bi oba trebalo da imaju lepe siroke trotoare, kao sto ih je most kralja Aleksandra uostalom imao i u originalu), dobro je imati vise alternativnih veza izmedju dva dela grada (ovih dana bolno jasno), a za pesacko-biciklisticki bih rezervisao ovaj stari gvozdeni zeleznicki most uzvodnije koji ce ici van sadasnje funkcije...

Inace, jako mi se svidja sagledavanje celokupne slike i promisljanje sta nam je zapravo koncept i ideja vodilja, bravo! :kk:
 
Johny, da li znas koliko bi mogle da budu zgrade visoke na to istom Menhetnu da nije bilo samo jednog coveka ?
Bile bi visoke najvise 7 spratova. Naizmenicna struja je omogucila to sto Njujork i civilizacija 20. veka jeste, a telefon, kako bi izgledala telefonija da nije bilo opet jednog coveka, slucajno obojica Srbi. Tek toliko o tome da li treba da se ugledamo i na koga, ili treba da budemo izazov koji pokrece svakog coveka i covecanstvo. I grad kojim se bavimo u raspravama je veliki izazov. Da li nam je cilj i uspeh ako se probijemo kroz guzvu kolima ili uspemo da se provucemo trotoarom, da li to sto imamo neki zaklon od nekoliko desetina kvadrata ili treba da mislimo o gradu kao nasoj svarnosti i svakodnevnom mestu zivota tako da ga vidimo i sasvim drugacije nego sto smo navikli.
Ja takav drugaciji Beograd vidim i koliko god da je on cesto sve gori i dalje od tog zamisljenog, opet se osecam lepse, a posebno kad vidim da se ponesto iako vrlo malo, ipak ostvari, a dosta toga mozemo i sami koliko mozemo i ako znamo sta hocemo.Da stvorimo metro ne mozemo, a bez njega i ja to mislim nema veceg sirenja pesackih delova grada. Ali mozemo da razmisljamo i preispitujemo, mozemo da zasadimo i drvo ili cvece na terasi i to je delo za grad.

U temi Taksa za ulazak u centar, Stf i ja smo izneli citav niz razloga i cinjenica u vezi ogranicavanja motornog saobracaja u centru izmedju ostalog i to da vecina ljudi moze i da hoda, pa i da trci, ovde je naime cudno ako bi neko pozeleo da brze predje neku razdaljinu, pa potrci malo, a nije cudno voziti nesto sa cime se mnogo brze krece po cenu visestrukih steta, koje kao da se podrazumevaju, valjda kao kolateralne.

Napisao sam da ce taj nesrecni Drugi bulevar tesko postati pesacki, a da mi prihvatljivija izgleda ulica koja prolazi pored Sava centra, a koja bi mogla da dobije i neke nove sadrzaje usluznog tipa koji bi je ucinili jos privlacnijom pored njenih graditeljskih vrednosti.
Naravno da ni pesacki delovi u Starom gradu ne mogu sutra da se ostvare, neke manje ulice i delovi ulica i trgovi mogli bi uskoro i o tome smo davali predloge u temi Trgovi, ulice i delovi grada uredjeni kao vrtni prostori, a siri delovi kao krug dvojke sa ogranicenjem bar na one koji u njemu ne stanuju, tek po prvoj metro liniji i nizu javnih garaza na obodu gradskog jezgra.

Najzad, nisam misli na tebe nego na sve nas koji smo odrasli u srcu grada, gde su nas radovali sareni automobilcici i njihovi mirisi vise nego cvece koje na asfaltu ne raste !
 
@Johnny
Pa eto, Njujork uveliko pravi pešačke zone, Tajms skver je jedna od poznatijih (i skorijih) intervencija, ali ima dosta primera, posebno u Downtownu (recimo ćopšak 5te i Brodveja, gde je Flatiron zgrada)...
 
jovanovm":1jcxiedv je napisao(la):
@Johnny
Pa eto, Njujork uveliko pravi pešačke zone, Tajms skver je jedna od poznatijih (i skorijih) intervencija, ali ima dosta primera, posebno u Downtownu (recimo ćopšak 5te i Brodveja, gde je Flatiron zgrada)...
Tako je, odlicni primeri pesackih zona za kakve se zalazem! Kojima se puno dobija u pesackom smislu a malo gubi u saobracajnom. Dobija se puno jer su se hiljade ljudi koje se ulivaju i izlivaju iz brojnih pozorista bukvalno sudarale sa saobracajem (nema dovoljno mesta jer su pozorista odnosno dvorane OGROMNE) i bilo je opasno. Kao sto svako moze da vidi na maps.google.com, Brodvej je jedna kosa ulica koja je umetnuta u pravougaonu mrezu Menhetna. Na tom mestu se pod jako ostrim uglom sece sa 7-mom, Avenijom, KOJA JE DAKLE MOGLA DA PRIMI TAJ SAOBRACAJ I OSTALA U UPOTREBI, i zapravo PREKIDA Brodvejsku pesacku zonu tacno negde na sredini. To je TO, ljudi se jednostavno ne igraju sa mogucim kolapsom saobracaja u gradu, koji i tako samo sto nije pukao pod pritiskom.

Znaci Broadway od 42 do 47 ulice, Nju Jork je tako dobio citavih 400 metara pesacke zone (pa jos i to prekinuto po sredini 7-mom avenijom), u odnosu na nekih 750 m koje Beograd vec ima u Knez MIhajlovoj! Na grad tolike velicine, a ima i metro. I grad u kome je svaki blok pun "ko oko" i nema zelenih prostora a la Novi Beograd. I te druge zone koje planiraju su "cosak ovde - cosak onde", jer traze upravo to, neke prijatne ambijente a da ne naprave preterano veliku gungulu ili rade nesto megalomanski kao sto bi bilo zatvaranje kilometarske zone Bul. Djindjica koji je ipak vazna i siroka dzada (zapravo presirok, siri od Brodveja sa malo cime sto bi te privuklo u setnju) - ja samo to zelim taj pazljivi pristup i u Beogradu.

Na kraju, sto se tice naplacivanja takse za ulazak u grad, iskreno mislim da bi to DOTUKLO Knez Mihajlovu koja i tako, sve su indicije, gubi trku sa "Uscem". Dodatno se oporezuje ono sto je luksuz i zelis da smanjis (kao sto je pice i duvan) dok na nesto sto hoces da podstaknes (dolazak u grad) dajes olaksice (metro, ili bar zgodnu vezu a ako nemas to, parking i lak prolaz kolima). Uzgred, da se zatvori Karadjordjeva, tesko bi bilo iz pravca Senjaka i Banovog Brda uopste i DOCI do "Znaka Pitanja", Saborne Crkve, "Pevca", ili Beton-hale (koja je bas zivnula zato sto se dole na reci i relativno lako stize Karadjordjevom a ima i dosta parkinga, mada on polako postaje problem), ne samo svojim kolima nego i taksijem ili busom/tramvajem. A iz te zone bi bilo i tesko izaci, i u taksiju i privatno a i javnog prevoza ne bi bilo. Recept za katastrofu i odumiranje citavog dela grada od Kneza do reke. Samo hocu da o takvim nenamernim i nezeljenim posledicama vodimo racuna, to je sve.
 
Karadjordjeva moze da se izmesti lako iza postojecih blokova prema reci, kuda delom ide traka iz pravca kalemegdana ka zeleznickoj ;) Takode, mislim da treba da se stvori prsten pesackih zona, tipa: Karadjordjeva - kosancicev venac - kralja petra, knez mihajlova, terazije, terazijska terasa, opet karadjordjeva... Izmedju je takodje moguce formirati pesacke mikroambijente, poput ulica upravnih na knez... Zapravo, u toj mikrozoni postoji samo par smislenih ulica koje bi mogle da opstanu. Sve ostale se daju resiti. Ipak, to je daleka buducnost. A za savski amfiteatar, slazem se, potreban je integrisan plan sa novim beogradom, te dve zone treba zajedno resavati. Ali pre njihovih resavanja potrebno je prvo saglasiti se sa osnovnim ciljevima koji se zele postici. A to je veza sa terazijskim platoom, kruzni tok oko zel. stanice, i pretvaranje karadjordjeve u pesacku. Takodje, potrebno je i ostvariti pesacku vezu sa sajmom i adom. I mislim da treba da bude uocljiva nijansa izmedju formiranih blokova u starom delu savskog amfiteatra i novobeogradskom, tako da blokovi u starom delu vise vuku na klasican gradski blok, dok bi novobeogradski zadrzao principe projektovanja koji su bili aktuelni ali sa povecanom gustinom, nesto poput projekta za blok 26, samo sa smanjenom visinom kula. Ne, nisam Zaklina, ne brinite :kafa:
 
Ja razumem razloge zbog kojih normalan čovek može da potencira pešačke zone i sl. ali bojim se da ta dobronamerna osoba gubi iz vida da bi takve zone u ovom gradu bile potpuna propast. Kome bi one služile? Ne, zaista, zastanite samo malo i razmislite, kome? Nekolicini, još jednom, normalnih ljudi i nikome više.

Ja sam svestan poražavajuće činjenice da živim u gradu u kojem ljudi ne žele da siđu sa četvrtog sprata kada im ne radi lift ili koji me zovu da im kupim i donesem cigare i hleb kada krenem kod njih. Te mučene pešačke zone jednostavno retko kome trebaju u ovom gradu, mogu samo da zamislim na šta bi ličio boj da se te zone sačuvaju od bahatih vozača i sl. pojava.

Ukoliko se taj veseli savski amfiteatar ikada bude počeo „uređivati”, nemam nikakve sumnje da će tu zapravo biti najmanje reda i civilizovanosti. Ne očekujem da je neko naučio lekciju, ni najmanje.

I da, nemojte ubijati glasnika. :cool:
 
Necemo te ubiti ali cemo te muciti :p

Pesacke zone su za normalne ljude,i tako ce i biti.Treba stremiti ka necem pozitivnijem a ne ka nazalost surovoj realnosti koja je kod nas.

Pocetkom izgradnje metroa i razvitkom istog,a i nezaustavljivim poskupljenjem fosilnih goriva bio to gas ili benzin/dizel ce i ljudi poceti da to razumeju,a i emancipacijom ce se menjati polako ali sugrno svest ljudi.

Ne bih bas tako mislio jer se potajno nadam da ce drugi urbanisti biti tada u urbanistickom zavodu kada se bude uredjivao,bilo to za 3-4 ili 10-15 godina.A oni ce vec biti svesniji svega,za razliku ovih sadasnjih koji samo pricaju o minimalnom budzetu i potrebi da grad uradi sve sto moze ali sa sto manje ekspropriacije i potrosnje novca.

Ako nema futurzima,nema ni optimizma,ako nema optimizma nema ni nade.
 
Ono što sam hteo da kažem, odlučivanja na mikro nivou (stručnost, savesnost stručnjaka - pojedinaca) ne mogu da zaustave i preokrenu generalni trend i stvarne potrebe ljudi, ma koliko te potrebe bile štetne. Tako smo i stigli do ovoga danas, svidelo se to nekome ili ne - ovo što danas gledamo - to su potrebe ljudi. U poruci si naveo dosta kondicionala, „treba”, „nadam se”, „polako će se menjati”, itd. a ja samo hoću da kažem da se jako bojim da na žalost od svega toga nema ništa.

Ukoliko bi se i pojavio neko normalan i napravio bar jedan normalan blok sa zelenim površinama i pešačkim zonama, to će biti samo prelazno stanje dok sledeći to ne proburgija ulicama i parkinzima. Zašto? Zato što ljudima ne trebaju pešačke zone nego im trebaju parkinzi i kola i da se svi nabiju jedni drugima na glavu. Bizarno ali istinito.

Sutra će nestati fosilnih goriva ali ne brini ništa, preko noći i tobože niotkuda će se pojaviti nekakvi hidrogeni i vozila na vodu ili nešto tome slično. A iz našeg čoveka nikada nećeš isterati patološku potrebu da se kolima doveze do bašte kafića kako bi mogao samo da otvori vrata auta i da se iz sedišta vozača prevali u stolicu u kafiću. :rant: Previše je takvih ljudi da bi mogao da ih nateraš na bilo šta, štaviše, oni su većina, tako da ne znam ni po kom kriterijumu sam ja normalan pošto želim sve suprotno od te većine.

Ovo je samo presek realnog stanja stvari, a o tome šta bih ja želeo i kako bih ja voleo da bude, neki drugi put.

Gore čaša! :vops:
 
Карђорђева улица је преуска и превише вредна да би обављала улогу саобраћајне артерије. Осим тога, она то и није. Много пута сам седео на Калишу и посматрао НБГ, као и вероватно, сви остали на форуму. Обратите пажњу следећи пут на Карађорђеву, односно на процентуално коришћење те улице за саобраћај.
Моја паушална визуелна процена је да 70% саобраћаја чине шлепери, 20% трамвај, 5% такси и само 5% приватна возила.
Гледајући на тај начин, неће се много изгубити претварањем те улице у пешачку. Иако сам ја пре за идеју о претварању у интегрисану улицу.

Моје неко мишљење је да од Карађорђеве треба направити уздужни трг, којем би наставили да саобраћају трамваји и таксисти. Тиме та улица не би умрла због недостатка наших вољених аутомобила.
 
ja bih voleo da vidim ceo kosancicev venac kao pesacku zonu, sve do reke. provuci pokretne stepenice od pristanista pa pored postojecih velikih pa gore do kneza.. mnogo bi dobro bilo
 
razgradjevinar":b9izshyc je napisao(la):
ja bih voleo da vidim ceo kosancicev venac kao pesacku zonu, sve do reke. provuci pokretne stepenice od pristanista pa pored postojecih velikih pa gore do kneza.. mnogo bi dobro bilo
To je TO, Kosancicev venac, velike stepenice. To je ludilo koliko je to dobar ambijent a u saobracajnom smislu ne gubis nista, ali uz reku mora da ide saobracajnica, pogotovo ako ces da dodajes sadrzaje, jer ljudi iz ostatka grada tu jednostavno moraju nekako da dodju.
 
Vrh