Zuma
Professional
- Učlanjen(a)
- 19.05.2009.
- Poruke
- 10.865
- Pohvaljen
- 26.098
spatiotecte":27prm04q je napisao(la):Zuma":27prm04q je napisao(la):Mair":27prm04q je napisao(la):Predlog za most pored tramvajskog mosta.
Nažalost, rušenje zgrade stare železničke stanice teško da će biti dozvoljeno.
Mora da se salis... nije valjda da zalis sto se zeleznicka stanica ne rusi?
Nažalost po njegov plan, i nažalost po trud i vreme koje je, za razliku od mnogih drugih koji pišu po jednu rečenicu, uložio da nam dokumentuje i jasno obrazloži svoj pedlog. Sa fotografijama, dijagramom, opširnim tekstom i procenom vrednosti. Jedostavna ljubaznost koju je čovek više nego zaslužio. Ta jedna reč koju ste sa toliko radosti dočekali ništa ne govori o mojim stavovima.
I sad nešto što ima više veze sa većinim prethodnih poruka, a manje sa ovom. Pošto su razna površna čitanja i nerazumevanja onoga što pišem sada već sasvim uobičajena stvar, jedna korisna napomena. Davno sam primetio da se način na koji razmišljam poprilično razlikuje od onoga što je uobičajeno. Jedva da mogu da se setim par stvari - o bilo čemu - o kojima imam mišljenje koje je bezuslovno i jedostavno, koje ne zavisi od velikog broja uslova, aspekata koji se u nekom trenutku razmatraju, sistema vrednosti ili tački gledišta. Skoro sve što postoji ima mnogo potpuno različitih, često direktno suprotnih strana, koje postaju važne ili nevažne u zavisnosti od toga o čemu je reč. Celina je redovno isuviše kompleksna da bi se uopšte mogla i spomenuti u kratkim porukama jednog foruma. Zbog toga sve o čemu ljudi pišu (bar oni slični meni) treba tumačiti samo u kontekstu trenutne rasprave i čitavog niza prethodnih poruka, dok je moje celovito mišljenje o predmetu nešto SASVIM različito. Argumenti potrebni da se obrazloži taj posebni aspekt problema mogu površnom čitaocu koji pažljivo ne prati kontekst (ili zbog mog nerazumevanja šta neko drugi trenutno misli ili zna) naizgled govoriti nešto sasvim suprotno od mog opšteg stava o problemu. U kratkim porukama jednog foruma izabrani argumenti uvek osvetljavaju samo delimičnu sliku celine, zato što su oni uvek samo mali deo potpunog skupa svih bitnih argumenata koji sa predmetom imaju neku vezu. Ako pišem o jednom aspektu situacije, to obično znači da drugi o tome ne pišu, pa verujem da bar neko to mora da spomene. Ako pišem sasvim suprotno opštem mišljenju o nekom aspektu problema, to uopšte ne znači da se eventualno ne slažem sa ostalima o svim ostalim aspektima tog problema, odnosno sa nekim opštim stavom o njemu. Zbog toga bih apelovao da sačekate sa davanjem sudova na osnovu nečega čemu nije bila ni namera da opisuje nečiji ukupan stav ili mišljenje.
Što se tiče eventualnog rušenja zgrade železničke stanice. Posle toliko truda koji sam uložio u zaštitu ambijentalne celine Kalemgdana, Hotela Jugoslavija, Bigza i niza zelenih i javnih površina koje su nam ostale u nasleđe, trebalo bi da je očigledno da sam takođe i za čuvanje ovog nasleđa. Međutim, pošto sam to rekao, moram da primetim da imam i određenu dozu simpatija za motive koje su Maira postakli da predloži rušenje železničke stanice (iako njegov predlog ima i drugih mana). Samo se crkve i apsolutno najznačajniji spomenici i objekti prave na mestima gde se seku ose ulica. U trenutki kada je u Srbiji pravljena železnička stanica ona je u svakom praktičnom smislu IMALA status crkve. To je bio san o Evropi, vreme prosvetiteljstva, čvrsta, sigurna i brza veza sa civilizacijom koja je obećavala da će se Srbija najzad izvući iz beskrajnog ciklusa buna i ratova, iz neznanja i siromaštva. Zato je postavljena u samo središte ulice, na mesto sa koga je svako nadaleko vidi
Pošto je u međuvremenu železnica izgubila na značaju, a pogotovo što je izgubila tu vrstu skoro religioznog poštovanja koje je u očima čitave Evrope jedno vreme imala, njena pozicija na samom središtu trga postaje ozbiljna smetnja kvalitetnom rešenju saobraćaja koji će ovde biti VEOMA veliki. Da je nema čitav prostor bi imao i daleko bolji vidik, pogotovo iz Nemanjine koja je u brdu, sam trg bi bukvalno mogao biti veličanstven, bitno bi se bolje mogao urediti, i saobraćaj bi se kvalitenije rešio. Utoliko moram da imam i izvesne simatije za način razmišljanja koji ovo jasno uviđa.
Međutim, kad posmatramo sve argumente za i protiv, čuvanje ovako važne i vredne zgrade mora da ima prioritet zbog niza razloga koje neću pominjati. Zbog toga sam bez dileme da ona ostane, iako i ja sa izvesnim žaljenjem zamišljam kako bi to dobro moglo izgledati da je nema. To je donekle celovit opis onoga što mislim. Sad, kako će vi ovo interpretirati, da li je u pitanju "nažalost" ili nije, ne znam. Ne vidim u kom smislu tako jednostavne kvalifikacije nečijih složenih osećanja koje se izražavaju u jednoj jednoj reči mogu biti korisne za bilo šta.