HIDROSISTEM DUNAV – TISA – DUNAV (Hs DTD)
O samom trenutnom Hs DTD će biti reči naknadno. Počinjemo od početka
Istorijat izgradnje
Za
početak izgradnje Hs DTD se uzima
početak izgradnje Velikog bačkog kanala, iako je pre njega bio izgrađen kanal od Temišvara do Begeja (1734-1754. god sadašnja trasa od Temišvara do Kleka)
IZGRADNJA VELIKOG BAČKOG KANALA
Veliki Bački kanal je
zvanično ime kanala posle Drugog svetskog rata. Nekon izgradnje se zvao
Francov kanal (po caru Francu I), a i
zmeđu 1. i 2. svetskog rata Kanal kralja Petra I.
Izgradnja je bila u periodu
(1793. – 1802. god.)
Izgradnja Velikog bačkog kanala je započela 6. maja 1793. godine, završena je 1801. godine, a kanal je pušten u upotrebu 1802. godine.
Prvobitna trasa kanala je išla po pravcu
Bački Monoštor (Dunav) – Sombor – Mali Stapar – Sivac – Kula – Vrbas – Bačko Gradište (Tisa). Dužina kanala je bila
110 km.
Idejni tvorac kanala, projektant i prvi voditelj radova je Jožef Kiš uz pomoć brata Gabora Kiša. Oni su samoinicijativno izvršili terenska premeravanja, sačinili projekat izgradnje koji su sa predlogom za izgradnju predstavili Caru.
Jopžef Kiš (Budim 1748. – Sombor 1813.). Zajedno sa bratom Gaborom završava vojnu inženjersku akademiju u Beču. Nakon studija upućen je u Britaniju gde je upoznat sa izgradnjom kanala koja se tamo intenzivno izvodila. Nakon kraće vojne službe prelazi u civilnu službu Dvorske komore koja je vodila i upravljala finansijama i ekonomijom Carstva, strateškim razvojnim projektima kao i migracionom politikom (za istoriju izgradnje kanala važna stavka). Komora ga je angažovala na hidrotehničkim radovima na regulaciji Dunava kod Bratislave i na nekim drugim dunavskim deonicama.
Podunavske Švabe se spuštaju Dunavom od Ulma i Regensburga do Sombora (za naseljavanje Bačke, odnosno Pančeva za naseljavanje Banata, freska iz crkve.
Godine 1780.
Dvorska komora Kiša upućuje u Bačku, kako bi radio
na pripremi terena (geodetski radovi)
za kolonizaciju podunavskih Švaba na prostor oko Sivca, Kule i Vrbasa (,,jozefinska kolonizacija“ Bačke, u periodu oko 1780-1787. godine). Ovaj prostor je bio izuzetno
retko naseljen, nepovoljan za život zbog
močvarnog terena, malarično područije. Većinu tog retko naseljenog stanovništva su činili Srbi prebegli u Carevinu u seobama Srba 1690. i u manjem broju 1740. godine kao i katolicima Šokcima i Bunjevcima prebeglim u isto vreme iz dalmatinskog zaleđa i Bosne, uz nešto Mađara. U sklopu pripreme i isušivanja zemljišta kopaju prvi kanal, bolje reći rov, širine oko 1 m i dubine oko 1 m na deonici između Kule i Vrbasa. Nakon odličnih rezultata koji su se ogledali kroz isušenje močvarnog zemljišta i dobijanja novih obradivih površina proširuju kanal na 2 m uz produžetak do Sivca. Tada se razvija ideja o izgradnji kanala koji i povezao Dunav i Tisu, a koji bi se koristio za plovidbu.
Treba reći da su izveli neverovatan
poduhvat u vezi sa premeravanjem zemljišta i projektovanjem kanala. Koristeći u to vreme dostupnu geodetsku opremu izašli su na nepoznat teren i počeli od početka, bez ikakvih prethodnih podataka. Trebalo je
teren premeriti, mapirati i što je najteže, a za izgradnju kanala najvažnije
odrediti visinske kote. Takođe nisu raspolagali hidrološkim i meteorološkim podacima jer tada nisu bili dostupni već su bitne podatke kao što su variranje vodostaja Dunav i Tise dobijali iz sećanja lokalnog stanovništva.
Od prestolonaslednika
Franca I (koji tokom izgradnje postaje car i to poslednji car Svetog rimskog (nemačkog) carstva, a od 1804. godine prvi car Austijskog Carstva) se dobija dozvola za izgradnju kanala, Carstvo ovim ostvaruje cilj isušivanje zemljišta uz dobijanje plovnog puta, a bez finansijkog troška i rizika. Naime,
formirano je privilegovano akcionarsko društvo koje je
po principu koncesije započelo izgradnju kanala. Novac za izgradnju je obezbeđen kroz prodaju akcija privilegovanog akcionarskog društva, a investitore zanima zarada od plovidbe.
Koncesija je podrazumevala da se
nakon izgradnje dobije
ekskluzivno pravo za korišćenje kanala. Tada je naročito bio aktuelan prevoz soli iz pravca Temišvara ka srednjoj Evropi (kanal od Temišvara do Itebeja je izgrađen ranije). Kako tada nije postojao mašinski pogon brodova (nije bilo još ni parne mašine – vuče), vuča brodova se vršila vezivanjem broda za volove, konje ili ljude koji su kretanjem uz obalu vukli brod. Uzvodna vuča Dunavom je bila veliki problem. Izgradnjom kanala je skraćeno vreme prevoženja od Tise do Bačkog Monoštora za oko 20 dana, skraćen je put uz drastično olakšanje transporta (nema otpora struje vode) pa su očekivani veliki prihodi.
Holandija 1931. Kanal, potrebna je mala snaga za vuču broda.
Ilja Jefimovič Rjepin, 1973. god. ,,Burlaci na Volgi" potrebna je veća snaga za uzvodnu plovidbu na reci.
Burak je zanimanje - tegljač broda
. Inače je meni ova slika uvek privlačila pažnju. Pogledajte zastavu na jarbolu.
Nacrt kanala
Detalji:
Fundiranje prevodnica drvenim balvanima. Zidovi od opeke.
Kopanje Velikog bačkog kanala je počelo
06.maja 1793. godine uz angažovanje radnika, lokalnog stanovništva, okovanih robijaša, francuskih ratnih zarobljenika. Svakodnevno je bilo angažovano između 2000 i 4000 ljudi.
Projekat sa kojim je otpočela izgradnja je
predviđao 3 brodske prevodnice na 110 km dugom kanalu.
Prevodnica Bački Monoštor, ulazna prevodnica iz Dunava gde se
voda iz Dunava gravitaciono upuštala u kanal (tj. tu se kanal ,,hranio“ vodom). Kasnije je prevodnica premeštena u Bezdan (o tome kasnije).
Prevodnica Bačko Gradište (7 km južno od Bečeja), izlazna/ulazna prevodnica kojom se
višak vode iz kanala upuštao u Tisu. Kasnije je premeštena u Bečej (o tome kasnije).
Prevodnica Vrbas kao jedina prevodnica na srednjem delu kanala, po prvobitnom projektu.
Tokom same izgradnje uvidela se
potreba za dodatnom prevodnicom u Malom Staparu koja je i izgrađena 1795. godne (o ovoj prevodnici i Malom Staparu će tek biti reči).
Pojavio se i problem ulazne prevodnice u Bačkom Monoštoru , čiji je prag postavljen visoko, pa se pri niskom vodostaju Dunava kanal otežano punio vodom.
Cena radova je rasla, radovi se odužili što je rezultiralo da se akcionari pobune, a da braća Kiš budu udaljeni tj. dobiju otkaz. Kapital je odradio svoje, a sve njihove zasluge su zaboravljene.
Radove na kanalu se završavaju 1801. godine, a 1802 godine se pušta u eksploataciju.
Zbog skupog održavanja kanala, a nedovoljnih prihoda, akcionarsko društvo je ponudilo državi da preuzme kanal, što je ostvareno 1842. godine
prevodnica Vrbas
Premeštanje ulazne prevodnice iz Bačkog Monoštora u Bezdan
Nedugo nakon izgradnje kanala, dvadesetih godina 19. veka
Dunav naglo menja tok kod Bačkog Monoštora. Matica Dunava se pomera
oko 6 km na zapad ka Baranji, ostavljajući prevodnicu u dunavskom rukavcu umesto na glavnom toku.
Zanimljivo da ovo pomeranje toka Dunava (ali i na još nekim delovima graničnog toka sa Hrvatskom) i danas pravi granični spor između Srbije i Hrvatske. Kada je formirana druga Jugoslavija u Jajcu za razgraničenje republika su korišćene Austrijske mape unutrašnjih granica županija. Nakon pomeranja toka Dunava administrativno, granična linija županija je ostala na istom mestu, na sredini nekadašnjeg toka Dunava, ali to više nije bila sredina novog toka Dunava.
Zbog pomeranja toka Dunava, kao i zbog već pomenutog problema sa snabdevanjem kanala dunavskom vodom pri niskom vodostaju Dunava zbog oko 2 - 3 metra višeg praga prevodnice, doneta je
odluka da se prevodnica premesti iz Bačkog Monoštora uzvodno oko 7 km
u Bezdan.
Prevodnica Bezdan je završena
1856. godine,
prva prevodnica izgrađena
u betonu.
Tabla u prevodnici Bezdan
Prevodnica Bezdan 1904. godine