Srecna kupovina i pozdrav svim buducim komsijama!
Stanovnik sam Kalvarije vec punu deceniju, kupac novogradnje na par stotina metara dalje od R7+, blizu parka Jelovac. Godinama unazad "rekreativno" posecujem Beobuild, zaista gomila korisnih informacija za raznorazne projekte, sve pohvale. A posto aktivno razmatram kupovinu jos jednog stana kao (trenutno upitno pametne) investicije, naravno da je jedna od opcija i neka od gradnji u komsiluku. Tako da resih da se konacno registrujem da procaskam i sa, svakako, buducim komsijama, dam neko svoje vidjenje zivota u ovom kraju, njegovim prednostima i manama, fotkam ako nekoga nesto interesuje... I na taj nacin, pored dobijanja informacija za ovaj projekat, ako mogu dam svoj doprinos i pripomognem ostatku zajednice.
Oko same lokacije i okruzenja je dosta toga receno, manje ili vise tacno iz mog ugla. Makro-lokacija Kalvarije je generalno dobra, ali kvalitet zivota itekako zavisi od izbora mikro-lokacije. Naselje je mirno, puno zelenila, sa skolom, vrticem, pijacom i gomilom korisnih radnji u Prvomajskoj, tri velika marketa... Park Jelovac, zatim "prava" Kalvarija (od Zlatiborske do bivse Bozidara Adzije, tj. Nedeljka Ercegovca), parkic kod stepenica Kalvarica, suma oko Zelengorske i Izletnickog puta su pravi raj za setnju, decu i odmor od svakodnevne trke. Blizina reke i centra Zemuna je takodje plus, u Gopodskoj ili na Keju si za 20 i kusur minuta peske. Kao i blizina SC "11. April" sa svojim otvorenim i zatvorenim sadrzajima i blizina autoputa, na nepunih 1.5 km.
Ali samo kada nema guzve - pretrpanost i zastarela infrastruktura je vec odavno goruci problem i ovog dela Kalvarije i Zemuna. Koja se iz godine u godinu samo pogorsava, izgradnjom novih i novih zgrada a maltene nikakvim ulaganjima u neophodnu infrastrukturu i njeno prosirenje. Da bi dolazilo do toga da smo u jednom periodu cak cesto ostajali i bez vode zbog havarija na cevovodima (u Marije Bursac par puta), slabim pritiskom vode leti cak i u ovim nasim novogradnjama niske spratnosti, sporim internetom... A sve to u zadnjih par godina, situacija je primetno gora u odnosu na period od pre 11-12 godina kada sam razmatrao ovu lokaciju za zivot.
Sto se saobracaja tice, sve je jos lakse vidljivo - uske i pokrpljene ulice pune rupa, prenatrpanost vozilima, vec nepodnosljive guzve. Konkretno u Marije Bursac, do kaldrme i izlaska na autoput zna da se vuce i preko 20 min u spicu, kolona nekada zna da pocne vec od Vinarske (1.2-1.3 km). A ne daj Boze neke kise. Zestoko usko grlo je kompletno ukljucenje sa/na autoput, na kraju Marije Bursac. Koje je i ranije bilo problematicno, a jos vise je postalo asfaltiranjem prelaza preko zeleznickog tunela, koji preko Zeleznicke ulice spaja naselja Novi Grad i Sutjeska, sa KBC Bezanijska kosa. Iz tog razloga je ogroman priliv vozila sa te desne strane od KBC i izlaz iz MB u jutarnjem spicu postaje nocna mora. Slicno vazi i za popodnevni spic - izuzetno je problematicno ukljucivanje sa autoputa u Marije Bursac kada se prolazi uglavnom "na bezobrazluk", iz tog razloga su cesti i udesi, uprkos kamerama montiranim na toj raskrsnici. A kolona se sada formira i u suprotom smeru kroz MB, zbog dva lezeca policajca kod parka Jelovac. Mislim da bi dobar deo problema bio otklonjen jednostavnom izgradnjom kruznog toka, na spoju MB sa autoputem.
Za staru trasu pruge (Laudonov sanac) je vec sve receno. Svaki metar dalje od njega itekako znaci za izbor lokacije za zivot. Sa stanovnicima istog, koji su stalno na toj trasi kroz MB, stvarno nikada nismo imali nikakvih problema, naprotiv. Ali zimi blizu sanca stvarno zna da bude neizdrzivo zbog oblaka paljevine nadvijenog iznad i na ivicama oko njega, problemi sa provetravanjem, susenjem vesa, itd... I leti neretko zna da bude zapaljeno nesto, vise puta su izbijali i pozari, a tu su i slavlja od po par dana, sa sve ozvucenjem i karakteristicnim orijentalnim melosom. Tako da su dijametralno suprotni dozivljaj i uslovi za zivot izmedju tog dela oko mosta, Grmecke i "prave" Kalvarije iza Jelovca, Nedeljka Ercegovca, itd...
Sto se tice zagadjenja od individualnih lozista pomenutog ranije - to je zadnjih godina primetno manje. I zbog gasifikacije i zbog blazih zima. Po doseljavanju sam zimi svakih 10-15 dana cistio prozorske simsove od naslaga, dok toga zadnjih godina maltene da nema.
Apropo prevoza, neko pomenu liniju 77 kod mosta - ali ne treba zaboraviti da to nije nikakva okretnica, nego samo stanica u smeru ka KBC (od grada). Tako da ako zelite ka gradu, na kraju MB skrecete desno ka KBC (sa dobrim izgledima da u spicu cekate 15-ak min dok prodjete tih par stotina metara), pa onda opet cekate neku od redjih linija (76, 77), da bi preseli u smeru ka gradu. Za povratak ka Kalvariji iz grada, linija 77 neosporno koristi jer je brza i relativno nema guzve. Tako da je opet "centar" za gradski prevoz Prvomajska ulica i linije 15, 18 i 78, koja je od R7+ udaljena nekih 700m.
Po meni najveci problem Kalvarije nije stara trasa pruge, nego prenaseljenost i infrastruktura koja to ne prati. Lepo je sto su pojedini optimisticni i pricaju cak i o tunelima ispod "Rasadnika", raseljavanju Laudonovog sanca i zaista planiranim saobracajnicama - ali pitanje je da li ce uopste i kada to biti realizovano. Stanovnik sam Kalvarije vec punu deceniju, a da se (sem gomile novogradnje) maltene nista u celom kraju nije promenilo za svo to vreme, uprkos raznoraznim najavama. Vec prijatelji u liku starosedelaca kraja, kazu da sam optimistican i mlad covek i da oni to cekaju vec 70 godina. Meni vidljivo i sto mogu da pohvalim je asfaltiranje kompletne Zlatiborske ulice. Ali ne mogu da shvatim da se godinama nista ne radi i da neko prihvata zdravo za gotovo onakve guzve kroz Marije Bursac, kolone i cekanje na ukljucenje kod autoputa. Dalje, svaka iole veca kisa godinama pravi haos za automobile kod pomenute stanice 77, jer se pravi jezero i ljudi moraju da prolaze kroz stanicu u oba smera (sem ako ne voze neki dzip). Bivsa "Impa" na uglu MB i Milana Uzelca je godinama pravo ruglo i jezgro bolesti koje ljudi zaobilaze u sirokom luku, sa sve onim zidom koji se nedavno srusio. Oko "Navipa" se slabo cisti (pogotovo kroz Mozerovu), itd., itd.
Smesan posao, a veliki plus bi bio da se bar sredi, rascisti i osvetli postojece stepeniste na silasku na kraju Grmecke u Tosin bunar. Na taj nacin bi se (konkretno od R7+) za samo nekoliko minuta hoda bilo na stanici 18, 45 i 78 kod "Bogunovica" u Tosinom bunaru. I ustedelo i vreme i resursi, umesto da se pravi potkovica od skoro pola sata kroz Prvomajsku... Ili isto tako smesan trosak, da se na setalistu kroz sumu u Zelengorskoj ili na Izletickom putu (koji ima prelepe vidikovce na ceo Beograd) i koje koristi sve vise ljudi - postavi bar par klupa i korpi za smece. Kako bi npr. trudnice ili stari mogu da odmore i uzivaju u tisini i zelenilu...
Izvinjavam se za dugacak post, imao bih gomilu toga jos da kazem, ali nadam se da ce i ovo biti korisne informacije oko lokacije i okruzenja koje ubrzo cekaju stanare R7+. I ako ne pazarim nekretninu tu, svakako se sa buducim komsijama vidimo po setalistima, kao i u "Statusu", "Pasazu", "Ortaku" ...