Šta je novo?

Religija

Момци, нема потребе за вређањем...ја вас нисам вређао!!!
Ово је форум, где свако износи своје ставове...Ако немате исто мишљење, напишите ваше, али немојте да вређате(одвртао вентил у рату, ниси дорастао, постови као никнејм)!!! Мало достојанства није на одмет...
 
Molim??? Mene vala jesi. Poredio si me sa Tuberkulozicarima, Tifusarima itd...
Ja sa druge strane nisam rekao nista uvredljivo. Nit sam rekao da si glup ni da si neobrazovan vec da nemas informacije, sto je neosporno. Nemas argumente po pitanju ove konkretne teme. Ne vidim sta je uvredljivo u ovoj mojoj izjavi?
 
zhaba":24sk5lxe je napisao(la):
Molim??? Mene vala jesi. Poredio si me sa Tuberkulozicarima, Tifusarima itd...
Ja sa druge strane nisam rekao nista uvredljivo. Nit sam rekao da si glup ni da si neobrazovan vec da nemas informacije, sto je neosporno. Nemas argumente po pitanju ove konkretne teme. Ne vidim sta je uvredljivo u ovoj mojoj izjavi?
Већ сам ти навео: ,,veruj mi o ovoj temi mi nisi dorastao za bilo kakvu raspravu".

Са друге стране тврдим да никога нисам вређао за разлику од вас неколико! Наведи ми моју реченицу, где сам те поредио са неким, вређао???
 
Evo sad sam video temu i reporte i mislim da bi bilo ok da spustite strasti i vratite se normalnim nivou diskusije kakav vam inace prilici a ne licnim kvalifikacijama i sl. pritom mislim na sve ucesnike ove diskusije u poslednjim postovima
 
@retardinjo
momce uporedjivati homoseksualnost sa svim ovim bolestima je blago receno kriminalno,ali imas pravo na to i ja ti to pravo ne osporavam.
ja sam gay to ne krijem znaju mi roditelji i svi str8 drugari .Edukuj se malo,kazes paradiranje.Gay parade u svetu su karnevali boja i kica,dobre muzike, zabave i provoda,ljudi se oblace u perje,nose stikle sve je kitnjasto,ali ti ljudi u stvarnom zivotu nisu takvi.
To se slavi kao praznik ljubavi i ravnopravnosti ,to je obelezavanje prve gay parade u New Yorku koju su u krvi ugusili njujorski policajci u tamosnjoj ulici kristofer, a ako pogledas ostale karnevale u svetu videces da nema neke velike razlike
toliko o tome.
ja sam licno protiv tih parada jer smatram da to moze da isprovocira neke ljude koji nisu spremni da tako nesto prihvate,a i ne dopada mi se ko me predstavlja na tim paradama.
Mogu ti zagarantovati da nisam bolestan,imam divnu porodicu koja je mucno prihvatila istinu o svom jedincu,vole me pa im je samo moja sreca vazna iako sam ja njima slomio srca i duboko ih razocarao.Zar zaista mislis da bi bilo ko od nas to izabrao, da zeli da bude izopsten da ne sme da kaze nista o svojim osecanjima CELI SVOJ ZIVOT.
Pitao bih te zasto imas tako duboke predrasude o ljudima koje uopste ne poznajes,zbog cega te necija seksualnost frustrira,razmisli o tome,ljudi po mom skromnom misljenju ne bi trebali da se interesuju sa kim neko ide u krevet.
Priznaces da su se za slicna prava borile zene pre samo 100 godina, za manje posla za pravo glasa,ma za sve od slobode govora do mogucnosti da obuku bikini na plazi.
Procitaj malo neku knjigu o tome,mnogi svetski naucnici filozofi kompozitori umetnici,politicari,vladari i vojskovodje su dokazano bili homoseksualci,prosto se ne uklapaju u tvoju sliku bolesnika kako ih ti vidis.Zaprepastio bih se ko je sve u Srbiji gay i u politici,i u kulturi,na tv ,u muzici,filmu,U CRKVI...licno imam drugara koji je pravoslavni pop i koji je gay,ozenjen naravno.
Ne znas ko te okruzuje jer te too mozda ne interesuje ali pripazi malo sa izjavama jer ces mozda povrediti nekoga do koga ti je stalo,IAKO TE TAJ NEKO PODRZI U TOME STO SI TI REKAO,jer mnogi homoseksualci i to rade,pljuju po tome samo zato sto su u takvom drustvu,gay muskarac ne mora da bude feminiziran da bi bio gay,nekad je jako tesko i nama gejevima da nekog provalimo.Izvini na ovom dugom postu,nadam se da te nisam nicim uvredio jer mi to nije bila namera,ali mene itekako vredja kad mi neko kaze da sam nenormalan ili bolesnik iako biti bolestan nije sramota,bolest moze biti svacija.Pozdrav Nenad
 
Мислио сам да се шалите обојица! :D Али ово није за смејање...
Ја сам Православац и моја религија се не слаже са тиме, као ни ја...сматрам то као модерну болест...и тако ће да остане...модерна у смислу, што је раније није било у мери у којој би се помињала...да си цео дан на њиви са мотиком, да се вратиш у сумрак и једино ти падне на памет шта ћеш да једеш, а увече кад легнеш поред вољене особе супротног пола наравно, машта ти проради и никад на тако нешто што је намучило твоје родитеље неби помислио...избегавам хомосексуалце (уствари и не познајем ни једног) и не бих више о томе...имамо најлепше девојке на свету, па вас двојицу саветујем да размислите шта прпуштате!!! Ја бих замолио да се о овоме не прича у овој теми...ако администратор дозвољава, отворите тему и причајте само о томе, не занима ме то...ако ће о овоме да се прича на овој теми, ја ћу из ње да се са кезом на лицу повучем не окрећући вам леђа...:D:D:D

...а од вас тројице који сте ме вређали само зато што имате супротно мишљење, нисам ни очекивао извињење...
 
Smeta im ceo zakon, a SPS ih podržava
Autor: T. Spaić | Foto:FoNet | 12.03.2009. - 08:01

vlada-v.jpg


Crkva traži i da se izbriše ceo treći deo zakona o zabrani diskriminacije, od člana 15 do 27, koji govori o diskriminaciji dece, starih, invalida, nacionalnih manjina…i da ostane samo opšta formulacija o „zabrani prisile na izjašnjavanje o ličnim svojstvima“, kažu za „Blic“ u Centru za unapređenje pravnih studija koji je juče dobio sve amandmane vladike bačkog Irineja. Vlada neće prihvatiti ovakve zahteve jer oni menjaju suštinu zakona, rečeno je „Blicu“ nezvanično u Vladi Srbije.

Na meti Crkve nisu samo ljudi drugačijeg seksualnog opredeljenja kakvo ona ne odobrava, budući da traži da se iz celog zakona izbace termini „seksualna orijentacija“ i „rodni identitet“, tačnije da se homoseksualcima i transseksualcima uskrati zaštita kakvu imaju druge kategorije lica. Traže da se izbrišu formulacije da „svako ima pravo na jednak pristup i zaštitu prava pred sudovima i organima javnih vlasti“, da „svako ima pravo na jednak pristup objektima u javnoj upotrebi i javnim površinama u skladu sa zakonom“, da se iz člana 5 koji govori o oblicima diskriminacije izbaci „udruživanje radi vršenja diskriminacije“…
- Iz njihovih primedaba vidi se da je to napad na ceo zakon. Kad bi se usvojili njihovi amandmani dobili bismo zakonski tekst koji nije u skladu sa evropskim zakonima, ne bi nam bilo jasno šta su to oblici diskriminacije i kako oni izgledaju, a mehanizmi zaštite bi nam bili otežani - kaže za „Blic“ Saša Gajin koji je učestvovao u izradi zakona.
Većina opozicionih stranka, ali i poslanici vladajuće koalicije iz SPS i JS smatraju da treba uvažiti primedbe verskih zajednica, dok se LDP tome protivi. Branko Ružić, šef poslaničke grupe SPS-JS, kazao je da će SPS za taj zakon glasati ako budu usvojene izmene pojedinih članova tog zakona.
„Blicu“ je juče nezvanično potvrđeno u Vladi da će se zakon već sutra naći na njihovoj sednici i da će odmah biti vraćen u Skupštinu bez suštinskih izmena. Biće uvažen zahtev Crkve da se pojača njihovo pravo da u uslovima za zapošljavanje mogu biti navedena lična svojstva lica, poput pola, veroispovesti i slično. To da im se ne bi slučajno dogodilo da ih neko primorava da, recimo, u muškom manastiru zapošljavaju žene…
Episkop SPC Irinej oglasio se juče saopštenjem u kome kaže da zakon o zabrani diskriminacije treba da se „usaglasi ili upodobi standardima akata Saveta Evrope, EU i razvijenih demokratija“. On je ocenio da se sadašnjim predlogom uvode „na mala vrata, mimo neposredne pažnje javnosti i zakonodavnog tela, takva prava kojima se vređaju javni moral, verska uverenja, osnovne društvene vrednosti, kao i međunarodnim aktima, Ustavom i zakonima Srbije garantovano pravo na dostojanstvo ličnosti i na poštovanje privatnog i porodičnog života“.

UN podržavaju zakon
Misija Ujedinjenih nacija u Srbiji izrazila je juče podršku usvajanju zakona o zabrani diskriminacije i ocenila da je princip zabrane diskriminacije od suštinskog značaja za razvoj kulture ljudskih prava. Oni navode da je usvajanje zakona o zabrani diskriminacije neophodno za primenu člana 21 Ustava Srbije, koji propisuje zabranu svake diskriminacije, po bilo kom osnovu.

Izvor: Blic
http://www.blic.rs/politika.php?id=82967

Es wird bekannt gegeben...nemačka Rajhskomanda naređuje da se svi Jevreji moraju registrovati u policiji.

Zaključio sam da crkva misli da homoseksualci ne mogu biti vernici (ni islam ni judaizam nisu ništa bolji). Jeste da postoje pisani izvori bar od vremena stare Grčke da je homoseksualizam bio široko rasprostranjena i uobičajena pojava. Pa im ipak nije opadao natalitet a i smeli su svi da idu u hramove.
 
retardinjo":244zhx90 je napisao(la):
Мислио сам да се шалите обојица! :D Али ово није за смејање...
Ја сам Православац и моја религија се не слаже са тиме, као ни ја...сматрам то као модерну болест...и тако ће да остане...модерна у смислу, што је раније није било у мери у којој би се помињала...да си цео дан на њиви са мотиком, да се вратиш у сумрак и једино ти падне на памет шта ћеш да једеш, а увече кад легнеш поред вољене особе супротног пола наравно, машта ти проради и никад на тако нешто што је намучило твоје родитеље неби помислио...избегавам хомосексуалце (уствари и не познајем ни једног) и не бих више о томе...имамо најлепше девојке на свету, па вас двојицу саветујем да размислите шта прпуштате!!! Ја бих замолио да се о овоме не прича у овој теми...ако администратор дозвољава, отворите тему и причајте само о томе, не занима ме то...ако ће о овоме да се прича на овој теми, ја ћу из ње да се са кезом на лицу повучем не окрећући вам леђа...:D:D:D

...а од вас тројице који сте ме вређали само зато што имате супротно мишљење, нисам ни очекивао извињење...
:bash::bash::bash:

U nekim slucajevima nema pomoci...
 
Ja, na primer, ovakve stavove (ala retardinjo) smatram nemodernom bolešću.
 
@ retardinjo
ja sam se samo trudio da ti pokazem da mi nismo cudovista,mozemo i lepo da pporazgovaramo,civilizovano.
Kad spominjes zene,budi siguran da homoseksualci ne mrze zene,bas naprotiv,obozavaju zene ali ne u pogledu seksualnog objekta,devojke svuda pa i u Srbiji vole da imaju gay ortaka jer je obicno mnogo bolji drugar od svih drugarica,Kod str8 muskaraca se provlaci misljenje da bi svaki gay skocio na njih i valjda ih silovao,veruj mi nebi,ti bi od deset devojaka izabrao najlepsu,pa tako i mi,imamo standarde i to vise nego heteroseksualci.
Tvoju veru niko nije spominjao i ne znam zasto se hvatas za tu temu ali navikli smo u ovoj zemlji da kad god nam se nesto ne svidja mi se hvatamo za crkvu,Kosovo itd.
I ja sam prevoslavac,vernik i mogu se kladiti da o crkvi i crkvenim kanonima znam vise od tebe,to sto si ti str8 a ja gay te ne cini vecim pravoslavcem i vernikom od mene.
Ocito nikad nisi bio manjina pa ne znas kako to izgleda....ja sam ziveo u hrvatskoj pa mi je to itekako poznato,biti gay je samo slag na tortu,i to nije nesto sto mozes da promenis kao garderobu,ili mesto boravka.
kao sto rekoh edukuj se o temema o kojima nista ne znas ,ne kazem ti ovo da bih te povredio nego cisto da prosiris svoje vidike,naravno ni posle citanja se ne moras sloziti samnom.
MODERNA bolest ,pa ne znam koliko je moderna ali je starija od svih religija poznatih u Srbiji....toga je i u Srbiji uvek bilo,prosto se nije pricalo o tome.
I gresis kad kazes da se ne druzis sa homoseksualcima,ooo itekako se druzis,slusas njihovu muziku,gledas filmove,omiljeni su ti likovi na tv, samo si pored ociju slep,u svakom slucaju ja ti zelim da progledas.
 
Svi smo mi Božija deca i takve kakvi smo nas je Bog stvorio. Da li je neko levoruk, dalekovid ili gay nebitno je, Božanska ljubav je za sve nas ista. Mi ljudi smo ti koji pravimo razlike i diskriminišemo po različitim kriterijumima.
 
Vračar":351ohh2m je napisao(la):
Svi smo mi Božija deca i takve kakvi smo nas je Bog stvorio.
Ja se sa ovim ne mogu složiti. Slažem se sa svim univerzalnim vrednostima hrišćanstva kao što su ljubav, mir, jednakost i treba ih propagirati... ali ne verujem u Boga i takav koncept našeg nastanka. Međutim, da li sam nevernik samim tim što ne verujem u Boga? Ja verujem, recimo, u prirodu.
 
Eto..ne slazem se sa tim da je sve nastalo za 6 dana.

Verujem da sve sto radis lose to ti se vrati lose,a sve dobro to ti se vrati dobro. Jel ima jos neko ko ovako misli mozemo da osnujemo religiju?

Retardinjo..mislim da su u pravu da su gejevi postojali i pre pravoslavlja.

aj nazdravlje,vrlo interesantna tema. :vops: ko zna dokle ovo moze da dogura.
 
Ukoliko neka vera propagira ljubav i jednakost, onda ne bi trebalo da je važno da li je neko gej ili ne. To je sasvim nebitna stvar, najvažnije je da je dobra osoba i da ume da voli. Mislim da bi Bog, kada bi postojao, to najviše cenio :D
 
Inače, sada je bilo na vestima da je Vlada odbacila predloge verskih zajednica u vezi sa Zakonom protiv diskriminacije. :kk:
 
Suština nije izmenjena, odnosno nisu prihvaćene glavne primedbe crkava. Tako sam bar shvatio. Ministar vera nije hteo da prisustvuje sednici a to mi izgleda kao znak da crkvi nije udovoljeno
 
Da, sustina nije menjana i to je dobro. Ceo cirkus je medjutim jako los i to iskazivanje moci u 5 do 12.
 
Protojerej Dragan Terzić
Objavljeno: Sre, 11. 03. 2009. 23:58
PRIMAL SCREAM

y185197563625831955_1.jpg


PHOTO: STOCK

Ovaj monstruozan, izopačen zakon, koji briše granicu između dobra i zla, i snagom prisile proglašava zlo za dobro, a dobro za zlo, ima svoje utemeljenje u programima satanističkih sekti, koje to praktikuju na svojim seansama. Ovakav zakon je ne samo poguban po društvo sa svog moralnog aspekta, jer ljudsku zajednicu svodi na životinjsku, nego je katastrofalan za čitavu naciju i državu. Kakva budućnost očekuje jednu naciju ako, na primer, 90 odsto građana postanu homoseksualci?

Sluga božji protojerej Dragan Terzić komentariše za tabloid Pravdu antidiskriminacioni zakon, 11. mart 2009.

Izvor:e-Novine
http://www.e-novine.com/sr/i-oni-su-ljudi/clanak.php?id=23678

Svaki komentar je suvišan. :/ Pokušao sam da nađem i vest gde bilo ko iz crkve podržava zakon, ali takvih vesti nema.
 
ja sam frapiran do bola...ljudi spremite se...posto se ovaj zakon usvoji svi cete postati homoseksualci,HTELI VI TO ILI NE....
od svih gluposti koje sam procitao ova zaista boli....
 
Jao pope gde ti živiš pa str8 čovek nikad neće biti gay kao što ja nikad neću biti str8.Neobrazovani i zatucani učeni da je zemlja ravna bi naj radije da nas pale na lomači :) e pa nećeš pope nema šanse!
 
^^Definitivno. :laugh:
Ovo sto protojerej prica mene veoma plasi. Klasican slucaj sirenja mrznje.
 
Zanimljiv tekst.. Kako ide ona Nojmolerova?
Prvo su došli po komuniste,
a ja se nisam pobunio jer nisam bio komunista.

Zatim su došli po Jevreje,
a ja se nisam pobunio jer nisam bio Jevrejin.

Zatim su došli po sindikalce,
a ja se nisam pobunio jer nisam bio sindikalac.

Zatim su došli po katolike,
a ja se nisam pobunio jer sam bio protestant.

Zatim su došli po mene,
ali tada više nikoga nije bilo da se pobuni.

Otvoreno pismo Rabinu Isaku
Jovan Byford
16.03.2009.

Poštovani gospodine Rabine,

Nedavno sam bio u prilici da pogledam snimak Vašeg gostovanja u emisiji “Da, možda, ne”, emitovanoj na Radio televiziji Srbije, u sredu, jedanestog marta 2009. Tema emisije, u kojoj su pored Vas učestvovali vladika Irinej Bulović, nadbiskup Stanislav Hočevar i muftija Muhamed Jusufspahić, bila je odluka vlade Srbije da na zahtev predstavnika "tradicionalnih" verskih zajednica iz skupštinske procedure povuče predlog Zakona o zabrani diskriminacije. Javne kritike tog postupka (od značajanog dela javnog mnjenja u Srbiji ocenjenog kao pokušaj ugrožavanja prinicipa sekularne države) najvećim delom su upućivane Srpskoj pravoslavnoj crkvi. Što je razumljivo, s obzirom da je ona kao najbrojnija i najuticajnija verska zajednica u zemlji sigurno bila i glavni inicijator zahteva za povlačenje antidiskriminacionog zakona. To potvrđuje i činjenica da je vladika Irinej Bulović bio taj koji je veče pre slanja zakona u skupštinsku proceduru, interevenisao kod predstavnika Vlade i izdejstvovao njegovu "doradu". Mala je verovatnoća da bi zakon bio povučen sa takvom ekspeditivnošću da je u Vladu Srbije poziv stigao od Vas ili gospode Hočevara i Jusufspahića. Stoga je “zasluga” Srpske pravoslavne crkve da ovaj zakon osporavanjem dođe u žižu javnosti svakako najveća. Ali, time što su učesnici emisije "Da, možda, ne" RTS-a, ovu inicijativu javnosti nedvosmisleno prikazali kao jednistven front, smatram da je neophodno da i predstavnici manjinskih verskih zajednica koje su Srpsku pravoslavnu crkvu podržali u najnovijoj inicijativi, preuzmu deo odgovornosti i shodno tome budu ravnopravno izloženi kritici javnosti.

Ono što me je podstaklo da se obratim upravo Vama jeste to što se, kao što Vam je poznato, već skoro deset godina, kroz naučni rad, bavim pitanjima vezanim za položaj jevrejske zajednice u Srbiji, uključujući i probleme i iskušenja sa kojima se ona suočava. Tu pre svega mislim na kontinuirano prisustvo antisemitizma u srpskom društvu, i činjenicu da je jevrejska zajednica žrtva duboko uvreženih predrasuda, nerazumevanja, kleveta i govora mržnje. Upravo zato me je iznenadilo, a pomalo i razočaralo, Vaše učešće u povlačenju jednog zakona koji, kao što njegov naziv govori, ima za cilj sprečavanje upravo ovakvih pojava, usmerenih, u ovom konkretnom slučaju, prema jednoj drugoj manjini.

Najpre bih želeo da Vam skrenem pažnju na propust koji ste napravili prilikom gostovanja u emisiji “Da, možda, ne”. Od samog početka celog slučaja sa povlačenjem Zakona o sprečavanju diskriminacije, bilo je jasno da je u srži ove zajedničke akcije "tradicionalnih" verskih zajednica protivljenje izričitoj zabrani diskriminacije bazirane na seksualnoj orijentaciji koju ovaj zakon predviđa. Kod predstavnika "tradicionalnih" vera javila se bojazan da su pojedini članovi ovog zakona u koliziji sa njihovim dogmatskim stavovima po kojima se seksualnost (ili bar njeno "javno ispoljavanje", ma šta to značilo) odobrava izključivo u "tradicionalnom", heteroseksualnom obliku, kroz odnos muskarca i žene u okviru od verskih institucija sankcionisane bračne veze. Na samom početku emisije, Vi ste čak citirali Treću knjigu Mojsijevu, gde se za homoseksualni odnos među muškarcima kaže da je "gadan Gospodu". Iz načina na koji ste izneli ovaj citat dalo bi se zaključiti da je homoseksualnost u suprotnosti sa osnovnim načelima judaizma. Ovo je kod gledalaca emisije moglo proizvesti utisak da religija koju propovedate, baš kao i pravoslavno hrišćanstvo, katoličanstvo ili islam, ima veoma rigidan stav prema homoseksualnosti i da ga tretira kao "greh" ili "bolest". Smatram, međutim, da je gledaocima javnog servisa svakako trebalo skrenuti pažnju na činjenicu da judaizam zapravo nije monolitna religija, i da u okviru njenih različitih oblika i pravaca postoje, izmedu ostalog i različita mišljenja po pitanju istopolnih veza i braka gej i lezbejskih parova. Naime, strogi zakoni i stavovi koje ste izneli u emisiji, ograničeni su na ortodoksnu i konzervativnu struju u judaizmu, mada i u okviru njih danas nalazimo nesuglasje po pitanju odnosa prema istopolnim vezama. Nasuprot njima, već stotinak godina postoji veoma aktivna reformistička, liberalna struja koja danas okuplja oko 1.200 sinagoga i gotovo dva miliona članova širom sveta. Reformisti, koji nastoje da jevrejsku veru i tradiciju prilagode savremenom životu, ne samo da smatraju da su svi Jevreji, nezavisno od seksualne orijentacije, sa stanovišta vere jednaki, već je pripadnicima gej i lezbejske populacije u okviru reformskog judaizma omogućeno da se školuju kao rabini i vrše crkvene obrede. U nekim reformskim sinagogama postoji čak i mogućnost sankcionisanja istpolnih veza verskim obredom.

Prema tome, mislim da ste propustili priliku da radi informisanja šire javnosti u Srbiji tokom emisije istaknete da u okviru savremenog judaizma (za razliku od ostalih verskih zajednica zastupljenih u diskusiji) zapravo ima prostora za slobodno izražavanje seksualnog identiteta, kao i to da postoje rabini, Vaše kolege, koji s Vama dele pravo da u skladu sa svojim znanjem i savešću tumače i propovedaju jevrejsku veru, koji u antidiskriminacionom zakonu, onakvom kako je on prvobitno formulisan od strane predlagača, verovatno ne bi videli ništa sporno. Naprotiv.

Deo Vašeg izlaganja koji me je posebno motivisao da Vam se obratim, jeste onaj koji ste izneli na samom početku emisije. Braneći zajednički vrednosni sistem "tradicionalnih" vera, koji je, kako ste rekli, "uokviren" u svetim knjigama hrišćanstva, judaizma i islama, zapitali ste se da li jedan duhovnik, kada citira neku svetu knjigu, bilo da je u pitanju Tora, Novi zavet ili Kuran, može biti okrivljen za govor mržnje. Navodeći već pomenuti citat iz Treće knjige Mojsijeve, gde se kaže "neka ne leže muškarac sa muškarcem kao sa ženom, gadno je Gospodu", upitali ste da li bi ovaj stav, izrečen na času veronauke, potpao pod udar novog zakona protiv diskriminacije. Da li bi vrednosni stav o homoseksualnosti zasnovan na tumačenju svetih knjiga mogao biti okarakterisan kao homofobija, ili diskriminacija na osnovu seksualne orijentacije? Ovo pitanje bi se, u proširenoj i pojednostavljenoj verziji, moglo formulisati i na sledeći način: Da li doktrinarni stavovi tradicionalnih verskih zajednica u Srbiji, zasnovani na svetom pismu, mogu biti predmet bilo kakve pravne regulative, ili bi tako nešto predstavljalo mešanje države u neotuđivo pravo na propovedanje vere?

Iz načina na koji ste u emisiji postavili ovo pitanje, dalo se zaključiti da smatrate da odgovor na njegov prvi deo treba da glasi "ne", odnosno da kada je reč o stavovima i vrednosnim sudovima utemeljenim na svetim knjigama i tradiciji, verskim zajednicama mora biti zagarantovana apsolutna sloboda. Poštujući, naravno, Vaše pravo da zastupate i javno izražavate ovakav stav, pokušaću da Vam ukažem na neke neželjene posledice koje bi iz njega mogle proisteći.

Zamislite na trenutak sledeću hipotetičku situaciju. Na času pravoslavne veronauke u jednoj školi u Srbiji, veroučitelj odlučuje da poslednjih desetak minuta jednog časa posveti "najvećem Srbinu posle Svetog Save", Svetom vladiki Nikolaju Velimiroviću. Iz torbe vadi vladičinu knjigu "Reči srpskom narodu kroz tamnički prozor", i objašnjava, sve citirajući mitropolita Amfilohija Radovića, da je u pitanju jedan proročanski spis Vladike Nikolaja u kome se on obraća, izmedu ostalih i budućim generacijama "srpskih mladića i srpskih devojaka", dakle njima, učenicima. On zatim nasumice otvara knjigu, i počinje da čita poglavlje u kome Vladika Nikolaj o Jevrejima govori kao o bogoubicama, kao deci đavola, kao borcima protiv "dece svetlosti, protiv sledbenika Jevandelja, i života večnoga", pripisujući, pritom, sve probleme savremenog sveta mahinacijama "Židova i njihova oca, đavola". Nekoliko dana kasnije, roditelj jednog učenika ili učenice, o sadržaju spornog časa veronauke obaveštava nadležne organe koji podnose tužbu protiv škole i veroučitelja, zbog raspirivanja mržnje. Ceo slučaj ubrzo izlazi pred sud, gde mladi katiheta iznosi svoju odbranu. Kao prvo, on tvrdi da nije znao da u ovom delu Vladike Nikolaja ima bilo čega spornog. Pročitao je sve što je od strane crkve objavljeno o Svetom vladiki, i nigde nije našao da je bilo ko iz Srpske pravoslavne crkve ikada rekao da je vladika antisemita ili da tu knjigu ne treba čitati. Štavise, o predrasudama, širenju mržnje ili antisemizmu, u ovom slučaju ne može biti govora, jer Vladika Nikolaj u knjizi samo citira ili prafrazira stavove iz Svetog pisma. Na suđenju se, u svojstvu svedoka, pojavljuje nekoliko istaknutih vladika i teologa Srpske pravoslavne crkve koji, svi do jednog, potvrđuju ovo tumačenje. Jednodušno i "saborski", oni objasnjavaju da Velimirovićev stav možda deluje grubo onima koji nisu upoznati sa proročanskim stilom izražavanja, ali da je suština njegove poruke u potpunosti u skladu sa Svetim pismom i tradicionalnim učenjem Srpske pravoslavne crkve. Uostalom, u Svetom pismu, u Jevanđelju po Mateji, jasno piše da na pitanje Pontija Pilata "A šta ću činiti s Isusom prozvanim Hristom?, narod, dakle Jevreji, izgovara "Da se razapne" i "Krv njegova na nas i našu decu". Dakle, srpske vladike i teolozi, doslovno citirajući Jevanđelje, potvrđuju da Jevreji jesu razapeli Hrista. Pošto tako piše u Jevanđelju, ne postoji zemaljski sud koji može dokazati da to nije tako ili to proglasiti za "govor mržnje". Na pitanje tužioca da li postoji mogućnost da Srpska pravoslavna crkva pođe stopama katoličke crkve i u dogledno vreme izmeni ovaj doktrinarni stav i ukine optužbu protiv Jevreja za bogoubistvo, jedan od stručnih svedoka odgovara da crkva "nije buvljak", da nema cenjkanja i politikantstva. Odluka te vrste bi se eventualno mogla doneti na vaseljenskom saboru, ali poslednji takav skup je održan u osmom veku. Dok se ne organizuje sledeći, optužba za bogoubistvo ostaje deo zvanične doktrine, zasnovane na Svetom pismu, na Jevandelju. Nakon ovih iskaza sveštenika i teologa, koji su, uostalom, jedini pozvani da tumače svete spise i doktrinu pravoslavne crkve, sud se izjašnjava da je, u slučaju okrivljenog bogoučitelja, zakonska odredba o širenju mrznje u jasnoj koliziji sa ustavom zagarantovanom pravom na slobodu veroispovesti. Prema tome, nema mržnje, nema predrasude, nema krivičnog dela, i naravno nema odgovornosti.

U ovoj hipotetičkoj priči nisam izmislio ni jedan "argument" odbrane. Sve navedeno je u poslednjih dvadesetak godina izrečeno od strane istaknutih predstavnika Srpske pravoslavne crkve, u okviru polemike o liku i delu Nikolaja Velimirovića. Učestalost ovih argumenata samo potvrduje zaključak Jurija Tabaka, poznavaoca hrišćansko-jevrejskih odnosa u Rusiji, koji je jednom prilikom primetio da u pravoslavnom svetu "najekstremniji antisemiti mogu logično da tvrde da su njihove monstruozne pogrde na račun Jevreja zasnovane na 'učenju crkve'. Ovde, međutim, nije reč samo o odnosu Srpske pravoslavne crkve prema Jevrejima. Pravoslavni veroučitelj iz gorepomenutog primera bi se lako mogao zameniti i nekim učiteljem iz islamske zajednice, koji bi, na primer, mogao da krene stopama svojih kolega iz Sirije, Egipta i Irana, i na času veronauke u Srbiji deci čita delove Kurana u kojima se za Jevreje kaže da su prevaranti i licemeri, i da su izrodi svinja i majmuna. Uostalom, svetim knjigama se sve može opravdati. Kao što je Šekspir napisao u “Mletačkom trgovcu”: "Mark you this, Bassanio, The devil can cite Scripture for his purpose".

Pitanje je, dakle, da li biste kao građanin, teolog, i duhovnik, i u navedenom slučaju branili pravo tradicionalnih verskih zajednica na apsolutnu slobodu propovedanja vere. Da li smatrate da javno ispoljavanje optužbe za deicid, koja opstaje u učenjima nekih hrišćanskih crkava (uključujući i Srpsku pravoslavnu crkvu), ili izražavanje stereotipa i kleveta iz Kurana, takođe treba da budu izopšteni iz anti-diskriminacionih zakona, samo zato što su bazirani na bukvalnim tumačenjima citata iz nekada i više hiljada godina starih svetih knjiga, ili se mogu, u okviru crkvenih učenja, njima pravdati?

Siguran sam da biste se složili sa mnom da bi tako nešto bilo neprihvatljivo. Ali, ako je tako, i ako za određene stavove iz Jevanđelja, ili Kurana, nema mesta u školi, u medijima, ili javnom govoru, zato što oni vređaju ili kleveću Jevreje, zašto se treba držati stavova koji vređaju jednu drugu populaciju, odnosno gejeve i lezbejke, biseksualce i trans-rodne osobe. Sama činjenica da su u slučaju gej populacije predstavnici "tradicionalnih" vera našli zajednički jezik, i nastupili pred javnošću uvereni u "univerzalnost" sopstvenih predrasuda, nipošto ne znači da su u pravu. Uostalom, zakon protiv diskriminacije je po prirodi takav da mora podjednako da štiti sve manjine, inače bi i sam bio baziran na principu diskriminacije.

Ono što je u celoj stvari najvažnije jeste to što princip za koji se zalažete, a koji se svodi na pravo "tradicionalnih" crkava na predrasudu prema nekoj manjinskoj grupi, podrazumeva da, u ime slobode ispovedanja vere, društvo te predrasude treba da prihvati kao neminovnost i ćutke ih tolerise. Nepoželjnost ovakvog principa, sigurno ćete se složiti, postaje očigledna kada se primeni na slučaj pravoslavno-jevrejskih odnosa. Svakome ko poznaje problem antisemitizma u Srbiji jasno je da odbijanje Srpske pravoslavne crkve da se suoči sa kontinuiranim prisustvom antisemitizma u sopstvenim redovima, predstavlja najsnažniji ideološki izvor anti-jevrejskih predrasuda. Ako bi društvo bilo prinuđeno da prihvati neizbežnost hrišćanskog antisemitizma i pristupi mu kao nečemu što se mora tolerisati u ime verskih sloboda, onda i nema prostora za međuverski dijalog. Jer, ako postoji pravo na predrasudu, onda se preispitivanje doktrinarnog stava prema Jevrejima od strane Srpske pravoslavne crkve može trajno isključiti iz dnevnog reda pravoslavno-jevrejskog dijaloga. Uostalom, ako Vi, kao rabin, zadržavate pravo na predrasudu prema gej, lezbejskoj ili biseksualnoj populaciji zato što tvrdite da vam to Vaša vera nalaže, onda nema osnove po kojoj bi mogli da se zalažete da jedan pravoslavni vladika ili sveštenik odbaci svoju predrasudu prema Jevrejima, za koju isto tako veruje da je utemeljena na Jevanđelju, i da je zbog toga prihvatljiva.

Konačno, na mene je vrlo neprijatan utisak ostavio deo emisije u kome ste se Vi, rabin jevrejske zajednice u Srbiji, u ime tradicionalnih verskih zajednica javno distancirali ("mi se distanciramo") od "fašističkih falangi koje prebijaju homoseksualce na ulici". Uz to ste se posebno ogradili od sveštenika Žarka Gavrilovića, napominjući, da ima onih, koji sasvim pogrešno, ekstremiste i nasilnike poput Gavrilovića, dovode u vezu sa "celokupnim učenjem". Smatram da je poražavajuće da ste dozvolili da budete dovedeni u situaciju da se upravo Vi, jevrejski rabin, ograđujete od čoveka koji je u proteklih petnaest godina nebrojeno puta izrekao najgore pogrde upravo na račun zajednice kojoj pripadate. Ako je iko trebalo da izrekne tu osudu, onda je to Vladika Irinej i to samo u ime crkve koju predstavlja. Jer Gavrilović je sveštenik njegove crkve, a u pomenutim "falangama", sasvim sigurno nema ni Jevreja, ni katolika, ni muslimana.

I da zaključim, to što ste uopšte osetili potrebu da se eksplicitno i javno distancirate od onih koji, sa citatima iz Biblije na usnama, predvode “fašističke falange” u pohod na predstavnike gej i lezbejske populacije, ukazuje na to da ste i sami svesni da bi neko mogao vaše stavove poistovetiti sa njihovima. Da li uopšte postoji bolji argument u prilog tvrdnji da za stavove iznete u emisiji “Da, možda, ne” nema mesta u demokratskom društvu zasnovanom na principima jednakosti i ravnopravnosti za sve?

S poštovanjem,

Jovan Byford​
Izvor: peščanik.net
Link: http://www.pescanik.net/content/view/2854/130/
 
Vrh